Beleidsregel
Gedragsregels voor huisbezoek
Het komt voor dat medewerkers van de SVB op verzoek klanten thuis bezoeken om hen behulpzaam te zijn bij het realiseren van hun rechten. In andere gevallen dient een huisbezoek ertoe om personen vragen te stellen over feiten en omstandigheden die aanleiding kunnen geven tot het oordeel dat sprake is van een gezamenlijke huishouding. De hierna volgende gedragsregels hebben betrekking op dit tweede type huisbezoeken.
Het huisbezoek wordt aangekondigd door middel van een aan de belanghebbende gerichte brief waarin de datum en het tijdstip van het huisbezoek worden genoemd. De brief vermeldt de aanleiding van het huisbezoek en bevat algemene uitleg over wat een huisbezoek inhoudt. Als deze wijze van aankondiging naar het oordeel van de SVB zou afdoen aan de effectiviteit van het in te stellen onderzoek wordt daarvan afgezien. Dit doet zich voor in de volgende situaties:
bij onderzoek dat wordt verricht om frauderisico’s in kaart te brengen en te monitoren, of onderzoek dat wordt verricht in verband met een generiek verhoogd frauderisico; de te onderzoeken groep wordt in dat geval geïnformeerd door middel van een algemene aankondiging. bij een duidelijk vermoeden van fraude in een individueel geval; in dat geval laat de SVB de aankondiging van het huisbezoek achterwege.
- bij onderzoek dat wordt verricht om frauderisico's in kaart te brengen en te monitoren, of onderzoek dat wordt verricht in verband met een generiek verhoogd frauderisico; de te onderzoeken groep wordt in dat geval geïnformeerd door middel van een algemene aankondiging.
- bij een duidelijk vermoeden van fraude in een individueel geval; in dat geval laat de SVB de aankondiging van het huisbezoek achterwege.
De SVB-medewerker die het huisbezoek verricht, legitimeert zich, deelt de reden en het doel van zijn bezoek mee en vraagt de betrokkene toestemming om de woning te betreden. Als voor de SVB voorafgaand aan het huisbezoek geen aanleiding bestaat redelijkerwijs te twijfelen aan de juistheid of volledigheid van de door betrokkene voor het vaststellen van het recht op uitkering verstrekte gegevens, wordt daarbij meegedeeld dat het niet verlenen van toestemming geen gevolgen zal hebben voor het recht op uitkering. Als voorafgaand aan het huisbezoek wel aanleiding bestaat redelijkerwijs te twijfelen aan de juistheid of volledigheid van de door betrokkene voor het vaststellen van het recht op uitkering verstrekte gegevens, wijst de SVB betrokkene erop dat het weigeren van toestemming gevolgen kan hebben voor het recht op uitkering. De SVB baseert deze handelwijze op de uitspraken van de CRvB van 11 april 2007 en 24 november 2009.
De woning wordt slechts met schriftelijke toestemming van de bewoner betreden. Het huisbezoek vindt plaats in een door de belanghebbende aangewezen ruimte.
Gedragsregels voor het bezichtigen van een woning
Naast het afleggen van een huisbezoek met het doel vragen te stellen die verband houden met de leefsituatie, kan het voorkomen dat een medewerker van de SVB de betrokkene verzoekt toestemming te geven voor het bezichtigen van andere delen van de woning dan de ruimte die door betrokkene voor het huisbezoek is aangewezen. Een verzoek om toestemming tot bezichtiging wordt gedaan indien de SVB-medewerker tijdens een huisbezoek constateert dat het uiterlijk van de woning niet overeenstemt met de door belanghebbende geschetste leefsituatie. Dit doet zich in ieder geval voor in de volgende situaties:
de woning wordt ogenschijnlijk niet bewoond, terwijl belanghebbende heeft aangegeven dat hij daar zijn hoofdverblijf heeft;het vermoeden bestaat dat de belanghebbende op zijn adres een gezamenlijke huishouding voert, terwijl hij heeft aangegeven dat hij daar alleen woont.
- de woning wordt ogenschijnlijk niet bewoond, terwijl belanghebbende heeft aangegeven dat hij daar zijn hoofdverblijf heeft;
- het vermoeden bestaat dat de belanghebbende op zijn adres een gezamenlijke huishouding voert, terwijl hij heeft aangegeven dat hij daar alleen woont.
De SVB gaat uitsluitend over tot bezichtiging van de woning nadat de belanghebbende hiervoor schriftelijk toestemming heeft verleend. Bezichtigingen in Nederland worden verricht door sociaal rechercheurs of controleurs van de afdeling Fraudeonderzoek & Opsporing van de SVB. Buiten Nederland worden bezichtigingen verricht door leden van het Controleteam Buitenland van de SVB, of door aan de Nederlandse ambassade verbonden attachés voor Sociale Zaken en hun medewerkers.
Grondslag
De tekst van de beleidsregels internationaal is afgesloten naar de stand van de wetgeving en jurisprudentie op 1 juni 2011mei 2012. De beleidsregels zijn nog niet aangepast aantekst van de inwerkingtredingoverige delen van de EG-Verordeningen 883/2004beleidsregels (het deel AOW, Anw, AKW, Remigratiewet, MKOB, TOG, TAS en 987/2009 per 1 mei 2010TNS, en de delen Awb en Overige onderwerpen) is niet aangepast.
artikel 12, lid 1 Grondwet en artikel 1, lid 1, 3 en 4 Algemene wet op het
binnentreden
Besluit beleidsregels internationaal SVB 20112012
Wet- en regelgeving
Jurisprudentie
CRvB 22 augustus 1995, RSV 1996/86CRvB 20 oktober 1998, RSV 1999/15CRvB 3 september 2002, RSV 2003/9, LJN AF3007- CRvB 7 maart 2005, LJN AT1644
- CRvB 11 april 2007, LJN BA2410
- CRvB 22 augustus 1995, RSV 1996/86
- CRvB 11 april 2007, LJN BA2436
- CRvB
11 april 20073 september 2002, RSV 2003/9, LJN BA2447AF3007 - CRvB 20 oktober 1998, RSV 1999/15
- CRvB 11 april 2007, LJN
BA2445BA2447 CRvB 24 november 2009, LJN BK4060- CRvB 24 november 2009,
«USZ» 2009RSV 2010/38018, LJN BK4063BK4064 - CRvB 24 november 2009, RSV 2010/
1819, LJN BK4064BK4057 - CRvB 24 november 2009,
RSV 2010/19, LJN BK4057BK4059 - CRvB 11 april 2007, LJN BA2445
- CRvB 24 november 2009, «USZ» 2009/380, LJN BK4063
- CRvB 24 november 2009, LJN
BK4059BK4060