Onderwerp: Bezoek-historie

Besluit dagboeken voor schepen 1970
Publicatiedatum:01-07-2007Geldigheid:01-07-2007 t/m 22-11-2007Versie:vergelijk Status: Was geldig

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Besluit van 30 december 1970, tot vaststelling van de algemene maatregel van bestuur als bedoeld in artikel 349, laatste lid, van het Wetboek van Koophandel
Wij JULIANA, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz., enz., enz.

Op de voordracht van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 20 november 1970, no. 60.655 J, Directoraat-Generaal van Scheepvaart, mede namens Onze Minister van Justitie;

Overwegende dat het Besluit van 4 november 1926, Stb. 369, zoals dat sedert is gewijzigd, aanpassing behoeft aan de huidige terzake bestaande omstandigheden;

Gelet op artikel 349, laatste lid, van het Wetboek van Koophandel;

De Raad van State gehoord (advies van 9 december 1970 nr. 12);

Gezien het nader rapport van Onze Minister van Verkeer en Waterstaat van 21 december 1970, no. 61,071/J, Directoraat-Generaal van Scheepvaart, mede namens Onze Minister van Justitie;

Hebben goedgevonden en verstaan:

Artikel 1

Voor de toepassing van dit besluit wordt onder zeeschip niet een zeevissers- en kustvissersschip verstaan.

relaties0relaties0

Artikel 2

Als dagboek mag alleen een deugdelijk uitgevoerd boek van stevig papier worden gebruikt.

relaties0relaties0

Artikel 3

  • 1. Door Onze Minister van Verkeer en Waterstaat wordt vastgesteld:
    • a.een model voor een scheepsdagboek voor zeeschepen;relaties0
    • b.een model voor een machinedagboek voor zeeschepen die door mechanische kracht worden voortbewogen; enrelaties0
    • c.een model voor een dagboek voor zeevissers- en kustvissersschepen.relaties0
    relaties0
  • 2. In de dagboeken mogen afwijkingen van het vastgestelde model worden aangebracht, mits dientengevolge de aard van het boek naar het oordeel van de inspecteur-generaal van de Inspectie Verkeer en Waterstaat niet te veel verandert.relaties0
relaties0

Artikel 4

In het scheepsdagboek voor zeeschepen moet op de daarvoor volgens het model bestemde plaats worden opgenomen een uittreksel van het certificaat van uitwatering.

Tevens moet in het scheepsdagboek worden vermeld de gemiddelde diepgang van het schip bij aflading tot het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk.

relaties0relaties0

Artikel 5

De in de modellen opgenomen bladwijzer mag met andere dan de in het model vermelde onderwerpen worden aangevuld.

relaties0relaties0

Artikel 6

Het dagboek voor zeevissers- en kustvissersschepen mag worden gecombineerd met het radiotelefonie-dagboek als bedoeld in artikel 161, vijfde lid, van het Schepenbesluit 1965, waarbij het bepaalde in artikel 3, derde lid, van overeenkomstige toepassing is.

relaties0relaties0

Artikel 7

Ons besluit van 4 november 1926 (Stb. 369), laatstelijk gewijzigd bij Ons besluit van 26 november 1969 (Stb. 529), wordt ingetrokken.

relaties0relaties0

Artikel 8

Dit besluit kan worden aangehaald als "Besluit dagboeken voor schepen 1970".

Het treedt in werking op een door Ons te bepalen tijdstip.

relaties0relaties0

Onze Ministers van Verkeer en Waterstaat en van Justitie zijn belast met de uitvoering van dit besluit, hetwelk in het Staatsblad zal worden geplaatst en waarvan afschrift zal worden gezonden aan de Raad van State.

Soestdijk
30 december 1970
JULIANA.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
J. A. BAKKER.
De Minister van Justitie,
C. H. F. POLAK.
de negentiende januari 1971.
De Minister van Justitie,
C. H. F. POLAK.

Bijlage I

Scheepsdagboek

Over de periode .......................................................... t/m ....................................................................

van het zeeschip

genaamd: .............................................................................................................................................

internationaal naamsein: .................................................................................................................

haven waar het schip thuishoort: ......................................................................................................

kapitein: ..............................................................................................................................................

Het scheepsdagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:

artt. 348 en 349 Wetboek van Koophandel (algemene voering van het dagboek);

de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;

art. 351 Wetboek van Koophandel (adviezen van de bemanning);

art. 421 Wetboek van koophandel (weigeren toestemming het schip te verlaten);

art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, J°. art. 39 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van geboorten aan boord) (Stb. 1969, 326);

art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, j°. art. 54 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van sterfgevallen aan boord) (Stb. 1969, 326);

art. 2 Koninklijk besluit van 18 oktober 1869, Stb. 162 (overboord zetten van lijken);

art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat ter voldoening aan de onder b t/m g van dat lid opgelegde verplichtingen is geschied);

art. 14, tweede lid, Schepenbesluit 1965 (wijze van handelen bij schade in het buitenland);

art. 156, eerste lid, Schepenbesluit 1965 (redenen voor niet te hulp komen van in nood verkerende personen);

art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is);

art. 43, vierde lid, Schepelingenbesluit (inspecties levensmiddelen en drinkwater, ruimten en uitrustingen gebruikt voor de bewaring en de behandeling van levensmiddelen en drinkwater, alsmede de kombuis en elke andere inrichting gebruikt voor het bereiden en opdienen van maaltijden);

art. 66, derde lid, Schepelingenbesluit (inspecties van verblijven);

De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.

De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.

Bladwijzer

Adviezen van de bemanning    
Reden voor weigeren toestemming het schip te verlaten    
Ziekte en verwonding van opvarenden    
Geboorten aan boord    
Overlijden van opvarenden en overboord zetten van lijken    
Ontslag of achterblijven of beëindiging van de dienstbetrekking van leden van de bemanning    
Hulpverlenen aan schepen en vliegtuigen; misbruik internationaal noodsein    
Niet te hulp komen in nood verkerende personen    
Averijen en andere ongevallen; bijzondere voorvallen    
Aanvaringen en aan de grond lopen    
Gebreken aan schip, machinerieën en uitrusting; inspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus    
Dokken of op een andere wijze droogzetten *  
Appéls en oefeningen *  
Inspectie redding- en brandblusmiddelen; controle van de vulling en het persen van gascilinders *  
Beproeving en inspecties van waterdichte deuren, patrijspoorten en andere afsluitmiddelen in het scheepsboord en in de waterdichte schotten *  
Beproeving noodkrachtbron en elektrische noodverlichting *  
Beproeving hulpstuurinrichting *  
Inspectie laadgerei    
Verificatie van zeekaarten en zeilaanwijzingen; gebreken en herstellingen aan navigatiemiddelen; compenseren en verifiëren van kompasfouten en fouten richtingzoeker    
Gevaarlijke stoffen aan boord van passagiersschepen    
Hoogte deklast en peilingen van ballasttanks bij aanvang reis voor schepen die een deklast hout vervoeren    
lnspectie verblijven, levensmiddelen, drinkwater, kombuizen en proviandbergplaatsen    
Controle dagboek door de divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat    

* Datum van laatste aantekening uit vorig dagboek.

Diepgang en stand der uitwateringsmerken ten opzichte van de waterlijn

Datum en plaats Diepgang Afstand van het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk tot de waterlijn (lastlijn) Soortelijk gewicht van het water Handtekening van de kapitein
  Voor Achter Stuurboord Bakboord    

De gemiddelde diepgang bij aflading tot het middelpunt van de ring van het uitwateringsmerk bedraagt ...... cm.

Internationaal

Uittreksel van het Certificaat van Uitwatering no. ..... Nationaal

nieuw schip Vrijboord toegekend als bestaand schip

type A Scheepstype: type B

type B met gereduceerd vrijboord

type B met vergroot vrijboord

artikel 2(8) van het Internationaal verdrag betreffende de uitwatering van schepen 1966 ..... Lengte (L) als omschreven in artikel 2(1) van Bijlage I van het Schepenbesluit 1965

Zomer Z ..... cm, bovenkant van de lijn door het middelpunt van de ring
Winter W ..... cm, ..... cm onder Z
Winter in de N.A. Oceaan WNA ..... cm, ..... cm onder Z
Houtvaart Tropen HT ..... cm, ..... cm boven HZ
Houtvaart Zomer HZ ..... cm, ..... cm boven Z
Houtvaart Winter HW ..... cm, ..... cm onder HZ
Houtvaart Winter in de N.A. Oceaan HWNA ..... cm, ..... cm onder HZ

VERMINDERING VOOR ZOETWATER VOOR ELK VRIJBOORD ANDERS DAN VOOR DE HOUTVAART .............................. CM; VOOR ELK HOUTVAART VRIJBOORD ........................................ CM.

DE BOVENKANT VAN DE DEKLIJN WAARVAN ELK VRIJBOORD GEMETEN IS LIGT .................

..... CM .............................................................................. DEK IN DE ZIJDE ...................................

Uittreksel van het certificaat voor de Houtvaart

De Hoogte van de deklast mag:.........................................................................................................

gemeten van ..........................................................................................................................................

Bootoefeningen

Datum en plaats Welke boten Naar buiten gedraaid Te water gelaten Roei- en zeiloefeningen Toestand boten en uitrusting Handtekening van de kapitein
Laatste oefeningen overgenomen uit het vorige dagboek:  
Oefeningen gedurende het gebruik van dit dagboek:  

Varende in ...... van ......

Wacht Tijdstippen Verheid volgens log Gestuurde koers Variatie Deviatie van standaard-kompas Behoud Aantal omwentelingen van de schroef per minuut
      Gyrokompas Stuur-kompas Standaard-kompas     Koers Verheid  
HW                    
DW                    
VM                    
AM                    
PV                    
EW                    
te u. m. aan ∗ breedte lengte Gegist:
te u. m. aan breedte lengte Waar:
te u. m. aan breedte lengte  
             
Waargenomen fout standaard-kompas  
te u. m. aan ∗ bij kompaskoers fout Gegist behoud:
te u. m. aan bij kompaskoers fout  
te u. m. aan bij kompaskoers fout Waar behoud:
te u. m. aan bij kompaskoers fout  
te u. m. aan bij kompaskoers fout  
te u. m. aan bij kompaskoers fout  

∗ zon, maan of ster.

naar ...... dag, ...... 19 ......

Wind    
Weder
Zee
Deining
Barometerstand
Temperatuur (lucht)
Temperatuur (zeewater)
Wind    
Weder  
Zee  
Deining  
Barometerstand  
Temperatuur (lucht)  
Temperatuur (zeewater)  
Wind    
Weder    
Zee    
Deining    
Barometerstand    
Temperatuur (lucht)    
Temperatuur (zeewater)    
Wind    
Weder    
Zee    
Deining    
Barometerstand    
Temperatuur (lucht)    
Temperatuur (zeewater)    
Wind    
Weder    
Zee    
Deining    
Barometerstand    
Temperatuur (lucht)    
Temperatuur (zeewater)    
Wind    
Weder    
Zee    
Deining    
Barometerstand    
Temperatuur (lucht)    
Temperatuur (zeewater)    
Restant gisteren op de middag: .................... .................... .................... tonnen ............. 19...
Verbruikt in dit etmaal: .................... .................... .................... tonnen  
           
Restant heden op de middag: .................... .................... .................... tonnen De schepeling met het houden van het dagboek belast,
           
Resultaat van beproeving radiotelegrafie-auto-alarmtoestel: ..................................  
           
Staat waarin de reserve krachtbron van de radio-installatie zich bevindt: .................  
  De kapitein,
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
relaties0

Bijlage II

Dagboek

Over de periode van ........................................................ t/m ...............................................................

van het zeevissersvaartuig

genaamd: ..........................................................................................................................................

gemerkt: .............................................................................................................................................

internationaal naamsein: ...............................................................................................................

schipper: ...............................................................................................................................................

Het dagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:

artt. 348 en 349 Wetboek van koophandel (algemene voering van het dagboek);

de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;

art. 351 Wetboek van Koophandel (adviezen van de bemanning);

art. 452jWetboek van Koophandel (weigeren toestemming het schip te verlaten);

art. 25, onder c, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, j°. art. 54 Besluit Burgerlijke Stand (inschrijving van sterfgevallen aan boord) (Stb. 1969, 326);

art. 2 Koninklijk besluit van 18 oktober 1869, Stb. 162 (overboord zetten van lijken);

art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat ter voldoening aan de onder b t/m g van dat lid opgelegde verplichtingen is geschied);

art. 14, tweede lid, Schepenbesluit 1965 (wijze van handelen bij schade in het buitenland);

art. 156, eerste lid, Schepenbesluit 1965 (redenen voor niet te hulp komen van in nood verkerende personen);

art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is);

art. 43, vierde lid, Schepelingenbesluit (inspecties levensmiddelen en drinkwater, ruimten en uitrustingen gebruikt voor de bewaring en de behandeling van levensmiddelen en drinkwater, alsmede de kombuis en elke andere inrichting gebruikt voor het bereiden en opdienen van maaltijden);

art. 66, derde lid, Schepelingenbesluit (inspecties van verblijven).

De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.

De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.

Bladwijzer

Reden voor weigeren toestemming het schip te verlaten    
Ziekte en verwonding van opvarenden    
Geboorten aan boord    
Overlijden van opvarenden en overboord zetten van lijken    
Ontslag of achterblijven of beëindiging van de dienstbetrekking van leden van de bemanning    
Hulpverlenen aan schepen en vliegtuigen; misbruik internationaal noodsein    
Niet te hulp komen in nood verkerende personen    
Averijen en andere ongevallen; bijzondere voorvallen    
Aanvaringen en aan de grond lopen    
Gebreken aan schip, machinerieën en uitrusting; inspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus    
Dokken of op een andere wijze droogzetten *  
Appels en oefeningen *  
Inspectie redding- en brandblusmiddelen; controle van de vulling en het persen van gascilinders *  
Beproeving en inspecties van waterdichte deuren, patrijspoorten en andere afsluitmiddelen in het scheepsboord en in de waterdichte schotten *  
Beproeving noodkrachtbron en elektrische noodverlichting *  
Beproeving hulpstuurinrichting *  
Inspectie laadgerei    
Verificatie van zeekaarten en zeilaanwijzingen; gebreken en herstellingen aan navigatiemiddelen; compenseren en verifiëren van kompasfouten en fouten richtingzoeker    
Gevaarlijke stoffen aan boord van passagiersschepen    
Hoogte deklast en peilingen van ballasttanks bij aanvang reis voor schepen die een deklast hout vervoeren    
Inspectie verblijven, levensmiddelen, drinkwater, kombuizen en proviandbergplaatsen    
Overtreding van bepalingen Wet op de Geneesmiddelenvoorziening    
Controle dagboek door de divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat    

* Datum van laatste aantekening uit vorig dagboek.

van gebeurtenissen en opmerkingen diepten, *
grondsoorten
kompasfouten
 
 
 
 
 
 
 
  .............................. dag, ....................... 19 ......
   
  De schepeling met het houden van het dagboek belast,
   
  De schipper,

* Deze ruimte kan worden ingericht voor het vermelden van decca-waarnemingen.

relaties0

Bijlage III

Machine-dagboek

Over de periode van ................................................... t/m ......................................................

van het zeeschip

genaamd: ...................................................................................................................................

internationaal naamsein: .......................................................................................................

haven waar het schip thuishoort: ..........................................................................................

hoofd van de machinekamer: ...............................................................................................

kapitein: .....................................................................................................................................

Het machine-dagboek wordt bijgehouden onder meer ingevolge:

artt. 348 en 349 Wetboek van Koophandel (algemene voering van het dagboek);

de algemene maatregel van bestuur tot uitvoering van art. 349 Wetboek van Koophandel (inrichting van het dagboek) Koninklijk besluit van 30 december 1970, Stb. 659;

art. 9, eerste lid, onder h, Schepenwet (aantekenen wat gedaan is om de machinerieën en uitrusting in goede staat te houden);

art. 160 Schepenbesluit 1965 (onderwerpen waarvan aantekening in het dagboek verplicht is).

De bladwijzer moet omtrent de aldaar aangewezen onderwerpen onmiddellijk en volledig worden bijgehouden.

De bladwijzer mag met andere onderwerpen worden aangevuld.

Bladwijzer

Inspecties door ambtenaren van de Dienst voor het Stoomwezen  
lnspecties door surveyors van één der erkende particuliere onderzoekingsbureaus  
Overige inspecties  
Averij aan de voortstuwingsinstallatie  
Averij aan hulpwerktuigen  
Averij aan ketels  
Belangrijke herstellingen en vernieuwingen  
Controle dagboek door de divisie Scheepvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat  
Bijzondere opmerkingen, gebeurtenissen, averijen, enz.
 
 
 
 
 
 
 
 
OPMERKINGEN:  
  Het hoofd van de machinekamer,
   
  De kapitein,
   
   
   
   
   
   
   
   
   
relaties0
Naar boven