Regelgeving
|
Wijzigingen ten opzichte van vorige versie
|
Beleidsregel overgang tarieven langdurige zorg 2026 – BR/REG-26148
|
|
Beleidsregel bekostigingscyclus Wlz 2026 - BR/REG-26122
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
Hiernaast is in artikel 4, eerste lid en in artikel 6, vierde lid, de verwijzing naar de Beleidsregel experiment Wlz-zorg in onderwijstijd verwijderd, aangezien deze vervalt per 01-09-2025.
-
In artikel 4, eerste lid, is de Beleidsregel overgang tarieven langdurige zorg 2026 toegevoegd.
|
Beleidsregel budgettair kader Wlz 2026 - BR/REG-26123
|
-
De beleidsregel is voor het jaar 2026 geactualiseerd, conform de Wet DOS en de Meerjarige voorlopige kaderbrief 2026-2030 (kenmerk 4154805-1085543-LZ). Mede op basis van een advies van Zorgverzekeraars Nederland.
-
De aanpassingen zijn gericht op flankerend beleid 2026. Vanaf 2026 worden indicatie-effecten niet meer geflankeerd. In plaats daarvan worden de effecten van modelaanpassingen geïsoleerd. Deze modelaanpassingen worden geflankeerd met een grenswaarde van 0,5% per jaar.
-
De grootste wijzigingen zijn te vinden in artikel 1, 2, 4, 7, 9, 10 en 16. In artikel 1 is een begripsbepaling voor overige uitvoeringskosten opgenomen. In artikel 2 is het doel van de beleidsregel verduidelijkt en opnieuw geformuleerd. In artikel 4 zijn de genoemde bedragen geactualiseerd op basis van de Meerjarige voorlopige kaderbrief 2026-2030. Artikel 7 is toegevoegd om de informerende taak van de NZa ten aanzien van de verdeling van het kader overige uitvoeringskosten te beschrijven. Verder zijn in artikelen 9 en 10 de bepalingen rondom overheveling van middelen herzien en uitgebreid voor de overige uitvoeringskosten. Ten slotte is in artikel 16 toegevoegd wat te doen bij een mogelijke overschrijding van het kader overige uitvoeringskosten
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg 2026 - BR/REG-26124
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
De loon- en materiële kosten van de beleidsregelwaarden bevatten de definitieve percentages 2025 en de voorschotpercentages 2026.Indien binnen de beleidsregelwaarde een nhc is opgenomen (zie bijlage 1), dan bevat de nhc de jaarlijkse index van 2,5%.
-
In artikel 7 is de prestatieomschrijving Dagbehandeling vg kind emg H817 gewijzigd. Ter verduidelijking van de doelgroep is de tekst 'tot 18 jaar' toegevoegd aan de doelgroepbeschrijving. Voorheen werd de doelgroep alleen aangeduid met 'vg kind'.
-
De NZa heeft een kostenonderzoek uitgevoerd naar de prestaties binnen de sector gehandicaptenzorg en sector geestelijke gezondheidszorg exclusief behandeling in de langdurige zorg. In deze beleidsregel zijn de herijkte beleidsregelwaarden opgenomen van de prestaties die op basis van dat kostenonderzoek zijn aangepast.
-
Het Ministerie van VWS heeft een opdracht gegeven om de bekostiging coördinatiekosten levensloopaanpak per 1 januari 2026 vorm te geven in de bekostiging van de zorg in natura van Wlz-cliënten. Het doel van de prestatie 'Ketenveldnorm levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg' (H540) is om regionaal een geïntegreerd en domeinoverstijgende zorgaanbod te organiseren en te leveren voor personen van 18 jaar en ouder, die potentieel gevaarlijk gedrag vertonen als gevolg van een psychische aandoening, een verstandelijke beperking, een verslaving of hersenletsel.
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis 2026 - BR/REG-26125
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026
-
De loon- en materiële kosten van de beleidsregelwaarden bevatten de definitieve percentages 2025 en de voorschotpercentages 2026. Indien binnen de beleidsregelwaarde een nhc is opgenomen (zie bijlage 2), dan bevat de nhc de jaarlijkse index van 2,5%. Indien binnen de beleidsregelwaarde een nic is opgenomen (zie bijlage 2), dan bevat de nic de index voor materiële kosten.
-
De NZa heeft een kostenonderzoek uitgevoerd naar de prestaties binnen de sector gehandicaptenzorg en sector geestelijke gezondheidszorg exclusief behandeling in de langdurige zorg. In deze beleidsregel zijn de herijkte beleidsregelwaarden opgenomen van de prestaties die op basis van dat kostenonderzoek zijn aangepast.
-
De NZa heeft een kostenonderzoek uitgevoerd naar de prestatie VG7 binnen de sector gehandicaptenzorg. In deze beleidsregel zijn beleidsregelwaarden VG7 en VG7plus opgenomen van de prestaties die op basis van dat kostenonderzoek zijn aangepast. Door een aanpassing in de prestatiestructuur is het per 1 januari 2026 mogelijk in de bekostiging te differentiëren tussen cliënten met Wlz-indicatie zorgprofiel vg7. De differentiatie verloopt aan de hand van een splitsing op basis van de zorglevering en van cliënt- als contextkenmerken.
-
De NZa heeft een kostprijsonderzoek uitgevoerd naar de prestaties binnen het Zorgprestatiemodel (Zpm) voor de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en forensische zorg (fz) die valt onder de Zorgverzekeringswet en de Wet forensische zorg. In dit kostprijsonderzoek zijn ook de ggz-verblijfsprestaties inclusief behandeling binnen de Wet langdurige zorg (ggz-b en ggz-wonen) meegenomen. Hieronder vallen de verblijfsprestaties inclusief behandeling (zzp inclusief behandeling voor ggz-wonen en ggz-b), vervoer, Klinisch Intensieve Behandeling (kib) en Beveiligde Zorg LZ 2 en 3.
-
De NZa heeft in het najaar van 2024 een aanvullende uitvraag gedaan naar de kosten die onder de nhc/nic systematiek vallen binnen het kostenonderzoek elv en Wlz crisiszorg vv. Dit aanvullend onderzoek is een vervolg op het kostenonderzoek elv en Wlz crisiszorg vv van 2024. Het aanvullend onderzoek had als doel om een zo zuiver mogelijk onderscheid te krijgen in het deel van de materiële kosten over 2022 die vergoed gaan worden door de nhc/nic-systematiek (moeten worden geschoond) en welk deel van de materiële kosten over 2022 geen samenhang kent met de nhc/nic-systematiek. Een zuiver onderscheid voorkomt dubbele bekostiging of dat er mogelijk kosten onterecht buiten beschouwing blijven. Dit onderscheid was op basis van het kostenonderzoek elv en Wlz crisiszorg vv niet te maken. De wijzigingen zijn op basis van dit aanvullend onderzoek per 2026 doorgevoerd voor de prestatie Crisiszorg vv met behandeling (Z110).
-
Sinds 2024 zijn extra middelen beschikbaar voor infectiepreventie in de langdurige zorg, om de sector beter voor te bereiden op toekomstige uitbraken. De NZa heeft deze middelen verwerkt in de beleidsregelwaarden voor zzp- en vpt-prestaties in de ouderenzorg en gehandicaptenzorg.
-
Voor prestaties die in het kostenonderzoek langdurige zorg (met prijspeil 2022) zijn meegenomen, volgt in 2026 een correctie, omdat infectiepreventie toen nog niet was meegenomen. Dit geldt ook voor de Wlz-prestatie Crisiszorg vv met behandeling (Z110). Voor prestaties buiten dit onderzoek is infectiepreventie al vanaf 2024 opgenomen en blijft ongewijzigd.
-
Het Ministerie van VWS heeft een opdracht gegeven om de bekostiging coördinatiekosten levensloopaanpak per 1 januari 2026 vorm te geven in de bekostiging van de zorg in natura van Wlz-cliënten. Het doel van de prestatie 'Ketenveldnorm levensloopfunctie en beveiligde intensieve zorg' (H540) is om regionaal een geïntegreerd en domeinoverstijgende zorgaanbod te organiseren en te leveren voor personen van 18 jaar en ouder, die potentieel gevaarlijk gedrag vertonen als gevolg van een psychische aandoening, een verstandelijke beperking, een verslaving of hersenletsel.
-
De prestatiebeschrijving van de Toeslag kdc is aangepast op basis van de Wtza.
-
De prestaties Z212, Z213, Z222 en Z223 zijn vervallen omdat dit prestaties zijn t.b.v. cliënten die te maken hebben met voortgezet verblijf waarvoor de indicatie niet meer wordt afgegeven. De prestatie V553 vervalt omdat volgens de wet lvg5 niet in vpt of mpt ingekocht mag worden. De prestaties V573, V711, V712, V713, V815 en V815 vervallen omdat dit prestaties zijn op een profiel dat alleen nog maar intramuraal verzilverd mag worden. Vpt is hierbij formeel geen optie.
-
De voorwaarden voor het mogen declareren van overbruggingszorg prestaties zijn gewijzigd.
-
De aanvullende voorwaarden voor het mogen declareren van de prestaties zzp en vpt vv10 zijn tekstueel aangepast t.b.v. eenduidige interpretatie.
-
Voor de toeslag Huntington (Z920 en V920) zijn de voorwaarde, grondslag en doelgroep aangepast.
-
In de prestatiebeschrijving van Mutatiedag vv is de grondslag aangepast door niet meer te verwijzen naar een toelating, omdat sinds de Wet toelating zorginstellingen (Wtzi) in 2022 is vervangen door de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) geen toelatingen meer worden afgegeven aan instellingen.
-
De verzachting van de tariefmaatregelen voor de V&V sector, die partijen zijn overeengekomen in het Hoofdlijnenakkoord ouderenzorg (HLO), is op aanwijzing van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) verwerkt in de beleidsregelwaarden van de prestaties voor zzp en vpt VV 1 t/m 10.
-
De beleidsregelwaarden voor de prestaties Beveiligde zorg LZ niveau 2 (Z1007) en Beveiligde zorg LZ niveau 3 (Z1008) zijn van oudsher afgeleid van vergelijkbare tarieven in de Zvw. In het kostenonderzoek ggz/fz is voor de loon- en materiële kosten van beide prestaties een nieuw normbedrag vastgesteld. Daarnaast zijn de kapitaallastencomponenten voor deze prestaties op dezelfde wijze als voorheen vastgesteld. De loon- en materiële kosten vormen samen met de kapitaallastencomponent de basis voor de nieuwe beleidsregelwaarden vanaf het jaar 2026.
|
Beleidsregel normatieve huisvestingscomponent (nhc) en normatieve inventariscomponent (nic) gespecialiseerde ggz, forensische zorg en langdurige zorg 2026 - BR/REG-26126
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026. Ook zijn enkele tekstuele wijzigingen aangebracht in artikel 1, 4, 5 en 6, alsmede in de toelichting.
-
In de algemene toelichting is de verwijzing naar eerstelijnsverblijf (elv) verwijderd. Zie de Beleidsregel eerstelijnsverblijf voor meer informatie over de elv.
-
In de algemene toelichting is de alinea 'Verhoging nhc vanwege duurzaamheid' verwijderd. In artikel 4, tiende lid stond al een tekst die hiermee inhoudelijk overeen kwam.
-
In de artikelsgewijze toelichting is de volgende zin verwijderd 'Deze beleidsregel is van toepassing op alle zorgaanbieders die geestelijke gezondheidszorg en/of fz in combinatie met de functie verblijf leveren of zorg leveren binnen de Wlz.' Dat is gedaan omdat niet het type zorgaanbieder bepalend is, maar het type zorg dat wordt geleverd zoals beschreven in artikel 3, Reikwijdte.
-
Er zijn verduidelijkingen toegevoegd aan deze beleidsregel. Hiermee zijn geen inhoudelijke veranderingen beoogd.
-
In artikel 3 Reikwijdte is de beschrijving van de Wlz-zorg, ggz (Zvw)-zorg en fz-zorg geconcretiseerd.
-
In artikel 6 Integraal tarief is de beschrijving van de Wlz-zorg, ggz (Zvw)-zorg en fz-zorg geconcretiseerd.
-
In artikel 6 Integraal tarief is korter en in meer algemene zin tot uitdrukking gebracht dat een integraal tarief niet wordt gedeclareerd op basis van de voorliggende beleidsregel, maar op basis van de (tarief)beschikking en de regelgeving die voor een domein en/of sector geldt. De voorliggende beleidsregel is slechts van invloed op die beschikking en regelgeving.
-
In de toelichting op artikel 3 Reikwijdte is verduidelijkt dat niet het type zorgaanbieder bepalend is, maar het type zorg dat wordt geleverd. Het primaire aangrijpingspunt is de zorg.
-
In de toelichting op artikel 5 Uitgangspunten nic is beschrijving voor de ggz (Zvw) en fz verduidelijkt.
-
Aanpassingen in het kader van uitgevoerd onderzoek naar wijzigingen in wet- en regelgeving m.b.t. duurzaamheid en brandveiligheid.
-
Verschillende documenten die eerder in de voetnoot zijn genoemd of als bijlage bij de beleidsregel zijn opgenomen, zijn gepubliceerd op puc.overheid.nl/nza en tevens op deze site als relatie bij de beleidsregel vermeld. Ook zijn een aantal nieuwe documenten als relatie toegevoegd, dit betreft in 2025 afgeronde onderzoeken en een brief van VWS.
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarief gespecialiseerde zorg Wlz 2026 - BR/REG-25133a
|
Geen nieuwe versie vastgesteld
|
Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven verkeerde bed Wlz 2026 - BR/REG-26128
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
De beleidsregelwaarde voor de prestatie Verkeerde bed ggz (Z1005) is van oudsher gebaseerd op de Zvw-prestatie Verblijf met Rechtvaardigingsgrond (VD0058). De prestatie Verblijf met rechtvaardigingsgrond vervalt per 1 januari 2026. In het kostenonderzoek ggz/fz is er voor de prestatie Verblijf met rechtvaardigingsgrond nog wel een kostprijs voor de loon- en materiële kosten berekend. Deze loon- en materiële kosten vormen samen met de kapitaallastencomponent de basis voor de nieuwe beleidsregelwaarde vanaf het jaar 2026.
|
Beleidsregel definities Wlz - BR/REG-26145
|
|
Beleidsregel BRMO-uitbraak - BR/REG-22116
|
Geen nieuwe versie vastgesteld.
|
Beleidsregel experiment zinnig en simpel verantwoorden - BR/REG-24150
|
Geen nieuwe versie vastgesteld.
|
Beleidsregel knelpuntenprocedure budgettair kader Wlz - BR/REG-24144
|
Geen nieuwe versie vastgesteld.
|
Beleidsregel overheveling ggz budget Wlz-Zvw - BR/REG-18138
|
Geen nieuwe versie vastgesteld.
|
Beleidsregel overige kosten Wlz 2026 - BR/REG-26129
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
In artikel 5, tabel 1 zijn de bedragen geïndexeerd op basis van de definitieve materiële kostenindex 2025.
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarief zzp-meerzorg Wlz - BR/REG-26130
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
In Tabel 1 van artikel 7 zijn de geïndexeerde waarden opgenomen, evenals de definitieve indexen voor 2025 en de voorlopige indexen voor 2026.
|
Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2026 - BR/REG-26131
|
-
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026.
-
In Tabel 1 van artikel 9 zijn deze geïndexeerde waarden opgenomen, evenals de definitieve indexen voor 2025 en de voorlopige indexen voor 2026.
-
De NZa heeft een kostenonderzoek uitgevoerd voor de langdurige zorg. Op basis van dit onderzoek zijn per 2026 onder andere twee prestaties herijkt: Begeleiding speciaal (psy)) (H153) en Behandeling paramedisch (H330). De beleidsregelwaarde voor de prestatie COT advies begeleider) (COT02) is afgeleid van de beleidsregelwaarde voor de prestatie Begeleiding speciaal (psy) (H153). De beleidsregelwaarde voor de prestatie COT advies paramedisch) (COT06) is afgeleid van de beleidsregelwaarde van de prestatie Behandeling paramedisch (H330). Voor de prestaties COT02 en COT06 zijn daarom, op basis van het kostenonderzoek langdurige zorg, per 2026 nieuwe afgeleide beleidsregelwaarden vastgesteld.
|
Beleidsregel Wlz-zorgaanbieders met tandartspraktijk 2026 - BR/REG-26132
|
|