Richtlijn december 1999Toezicht op hijs- en hefwerktuigen/gereedschappen aan boord van schepen.
Per1-1-1998 is de Inspectie van de Havenarbeid (HAl) opgeheven en heeft derhalve haar taken beëindigd.
Deze taken bestonden uit het toezicht op bepaalde arbeidsomstandigheden aan boord alsmede het keuren van tekeningen, inspecteren, beproeven en certificeren van hijs- en hefwerktuigen en hijs- en hefgereedschappen aan boord van schepen onder Nederlandse vlag.
Na deze datum is het toezicht in het kader van het ILO-verdrag 152, hetgeen is neergelegd in het ARBO-besluit, uitgeoefend door de Scheepvaartinspectie (SI) en de daarvoor aangewezen klassebureaus.
Deze klassebureaus zijn door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aangewezen om taken in het kader van het ILO-verdrag 152 uit te voeren.
De SI houdt namens SZW toezicht op de wijze waarop de klassebureaus de aan hen toegewezen taken uitvoeren.
Deze richtlijn geeft in het kort aan hoe de voormalige taken van de Inspectie van de
Havenarbeid zijn verdeeld tussen SI en de klassebureaus. Ook wordt aangegeven hoe
de procedures zijn voor het aanvragen van inspecties, beproevingenen certificaten.
Tevens is in deze richtlijn het toezicht geregeld op hijs-en hefmiddelen (zoals takels en
motorkamer/pompkamer kranen), waarvoor in het verleden geen eenduidige inspectie
procedurebestond.
1. Verdeling taken1a: lLO 152 taken gedelegeerd naar aangewezen klasse vast opgesteld, motorisch aangedreven
laad- en losgerei
laadliften
beweegbare dekken
ramps (hek, tussendek)
het merken en borgen van tussendekluiken in gesloten positie
hijs- en hefgereedschappen (loosegear)
(definitie "loosegear": zie ILO-verdrag 152 Article 3)
1b: Overige ILO 152 taken uit te voeren door Scheepvaartinspectie werkbakken
toegang tot schip
ruim- en kraantoegangen
borging van luiken in open positie
veiligheid rond ruimopening
veiligheid in het ruim
lc: niet ILO 152 taken luikenkranen
hijsinrichtingen in motorkamers, pompkamers e.d.
store-en slangenkranen
Voor het in 1c genoemde H & H gerei ligt de verantwoordelijkheid volgens de Nederlandse wetgeving bij de reder.
Dit gerei zal dan ook slechts op verzoek van de reder worden gekeurd en van een attest voorzien.
Indien het gerei door havenwerkers wordt gebruikt is keuring volgens ILO 152 en
vermelding in het Register voor Laad-en Losgerei verplicht. (zie la)
- Losse takels en ander hijsgerei moeten zijn gecertificeerd
door de fabrikant of zijn voorzien van een CE-merk.
Periodieke controle en onderhoud is de verantwoording van de
reder.
- Hijs- en hefgereedschappen (Ioose gear) moeten zijn voorzien van
beproevingscertificaten.
Deze certificaten zullen door het klassebureau worden
gewaarmerkt.
Het model van deze beproevingscertificaten is overeenkomstig
DIN 50049.3.1B/EN 10204.3.1B/ISO 13010474 of er kan gebruik
worden gemaakt van klassecertificaten.
- Voor niet-geklasseerde schepen geldt in principe dezelfde taakverdeling.
De kapitein of reder kan zich voor inspecties wenden tot één van de aangewezen klassebureau.
2 Nederlandse Antillen en Aruba schepen
Hijs-en hefwerktuigen / hijs-en hefgereedschappen vallen niet onder de Rijkswetgeving.
De Nederlandse Antillen en Aruba zijn gevraagd om dezelfde wijze van toezicht toe te
passen als Nederland.
3 Procedures
3a Nieuwbouw
-schip wordt aangemeld bij SI volgens de daarvoor reeds
bestaande algemene procedure
-tekeningen en andere documenten worden ter keuring ingediend bij klasse**
resp. SI, overeenkomstig de onder 1. vermelde taakverdeling. Voor klasse geldt het tekeningen pakket zoals in hun voorschriften vereist.
-SI ontvangt van klasse een exemplaar van de door hen gekeurde tekeningen (zie onder 4), of een door klasse afgegeven bewijs van keuring.
- inspecties en certiflcaten worden bii klasse resp. SI aangevraagd, die vervolgens inspectie uitvoeren (zie 1)
-SI ontvangt van klasse inspectie-rapporten en bericht dat certificaten zijn afgegeven / Register laad en Iosgerei is afgetekend.
-in principe vallen de door SI uitgevoerde inspecties en beproevingen onder het CvD.
3b Overname
- schip wordt aangemeld bij SI volgens de daarvoor reeds
bestaande procedure
-certificaten worden bij SI resp. klasse aangevraagd
- reder ontvangt van SI en klasse bericht welke inspecties zijn vereist dan wel dat op grond van de overlegde documentatie certificaten kunnen worden afgegeven
- SI ontvangt van klasse inspectie-rapporten en bericht dat certificaat is afgegeven.
- Bij overname van een door Nederland erkend klassebureau
wordt de keuring van tekeningen gewaarborgd door het
Register van L & L gerei. De klassebureaus zullen onderling
geen tekeningen overdragen
3c Bestaande schepen
- inspecties voor 5-jaarlijkse keuring worden gedaan door aangewezen
klassebureaus en SI (zie 1). Aanmelding gebeurt zoals met overige inspecties in het kader van HSSC.
SI ontvangt van klasse rapporten en een bericht dat het Register voor L & L gerei
is vernieuwd of dat het Register is afgetekend.
- de regels t.a.v. de vijfjaarlijkse inspecties staan
vermeld in de voorschriften (ILO en Klasse Rules) zoals
aangegeven aan de binnenzijde van de omslag van het
Register van L & L, evenals de regels voor de jaarlijkse
inspecties.**
- jaarlijkse inspecties van laad- en Iosgerei mogen naar keuze door een deskundige natuurlijk persoon, rechtspersoon of instelling worden uitgevoerd. (b.v. een bemanningslid of een door de rederij aangewezen instelling)
- in het "Register voor laad-en Iosgerei" moeten de tijdstippen en resultaten van
de jaarlijkse onderzoeken worden vermeld.
3d Verbouwingen, reparaties
Afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden moet het klassebureauresp. SI
worden geïnforrneerd. .Zie verder Nieuwbouw.
3e Hijsinrichtingen motorkamers, pompkamers,e.d.
In tegenstelling tot boven genoemde procedures worden hijsinrichtingen welke in gebruik zijn in motorkamers, pompkamers e.d. d.w.z, hijsbalken,Ioopkatten e.d. tot een door de leverancier opgegeven hijsvermogen van 5 ton jaarlijks alleen visueel geïnspecteerd, na een Ioadtest bij in gebruik name. Bij een grotere capaciteit worden de tekeningen beoordeeld en wordt de hijs inrichting getest en van een attest voorzien conform de bovengenoemde algemene procedures.
** De reder heeft de keus om het laad- en Iosgerei te klasseren bij het betreffende
klassebureau, dan wel te laten keuren volgens ILO 152. Het klassebureau geeft,
afhankelijk van de gemaakte keuze, een Register af. Is het gerei volgens ILO gekeurd
dan wordt een Register afgegeven namens de Nederlandse
administratie.
Bij niet-geklasseerde schepen geldt dezelfde taakverdeling
4 Binnenvaart
ILO verdrag 152 betreft stuwadoorsarbeid aan boord van
schepen, zowel zeeschepen als binnenvaartschepen.
Aangezien in het Arbobesluit Artikel 7.29 de bepalingen
uit het ILO verdrag 152 zijn verwerkt, moet dus tevens
worden voldaan aan het Arbobesluit Artikel 7.29.
Voor procedures en omvang inspecties en certificering: zie
aparte richtlijn binnenvaart (nog niet beschikbaar).
5 Te keuren bescheiden door SI en klasse
Klasse zal opgeven welke bescheiden moeten worden gekeurd. De keuring door klasse behelst niet alleende sterkte maar ook andere zaken, die worden genoemd in het ILO verdrag no.152.
(Indien voorschriften betreffende kranen niet beschikbaar zijn wordt
aanbevolen de normen te hanteren zoals genoemd in (de in principe niet voor
de scheepvaart geldende) ARBO-beleidsregel 7.4-1, in het bijzonder NEN2023
"Hijskranen. Constructieve eisen in verband met de veiligheid")
SI ontvangt een exemplaar van deze door klasse gekeurde tekeningen.
SI zal de volgende tekeningen keuren:
- accommodatie ladder
- opstelling accommodatieladder
- luiken: wijze van bedienen, borging in open stand
- ruimen: afscherming van ruimopeningen, toegangen tot ruimen, verlichting van ruim en toegang tot ruim.
Attentie: zaken door S I gecontroleerd worden afgedekt met het Certificaat van Deugdelijkheid.
De zaken, die door klasse zijn afgehandeld, worden afgedekt met Register voor laad- en Iosgerei.
6 Klasse moet aangewezen Instantie zijn!
Een klassebureau moet formeel door SZW zijn aangewezen om te kunnen
participeren in de bovengenoemde procedure.
Er zijn 7 klassebureaus aangewezen t.w. ABS, BV, DNV, GL, LR, NKK en RINA.
Indien niet alle erkende klassebureaus worden aangewezen door SZW dan
betekent dat, dat een niet-aangewezen klassebureau het laad- en Iosgerei niet
kan inspecteren op schepen, die bij dit bureau zijn geklasseerd.
Een ander klassebureau, dat wel een aanwijzing heeft moet dan worden
ingeschakeld.
7 Rapportage aan Scheepvaartinspectie door de aangewezen klassebureaus.
De Scheepvaartinspectie houdt toezicht op de werkwijze van de aangewezen
klassebureaus in het kader van het certificeren van het laad- en Iosgerei en
overige boven omschreven hijs- en hefwerktuigen/gereedschappen.
SI rapporteert jaarlijks aan SZW over zijn bevindingen.
De klassebureaus geven, naast de in 3 genoemde rapportages, jaarlijks in
februari een schriftelijke rapportage aan SI over het voorgaande ka!enderjaar.
Deze rapportage omvat in elk geval de in Bijlage 1 van de aanwijzing genoemde
onderwerpen.