Het hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Beveelt
aan:
Om bij het laden en lossen van gestorte
ladingen, niet zijnde graan, de aanbevelingen te volgen, die zijn opgenomen in de
door de Algemene Vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie op 27
november 1997 bij resolutie A.862(20) vastgestelde en als bijlage bij deze
bekendmaking gevoegde Code of Safe Practice for the Safe Loading and Unloading of
Bulk Carriers.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de
Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba worden
geplaatst, met uitzondering van de bijlage, die in Nederland ter inzage wordt gelegd
bij het Directoraat-Generaal Goederenvervoer te Den Haag en bij de
Scheepvaartinspectie te Rotterdam.
Van de
terinzagelegging van de bijlage in de Nederlandse Antillen en Aruba zal mededeling
worden gedaan in de Curaçaosche Courant, onderscheidenlijk de Landscourant van
Aruba.
Rotterdam, 18 september 1998.
Het hoofd van de Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Naar aanleiding van recente ongevallen met bulk carriers heeft de
Algemene Vergadering van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) tijdens haar
20e zitting aanbevelingen opgesteld voor het veilig laden en lossen van deze
schepen. De aanbevelingen zijn bedoeld voor de personen die, zowel aan boord van
zeeschepen als bij de walorganisaties, belast zijn met het laden en lossen van
gestorte ladingen. Zij bevatten een aantal adviezen van operationele aard en geven
voorts aan welke maatregelen de bij het laden en lossen betrokken personen kunnen
nemen om ervoor te zorgen dat het vervoer van gestorte ladingen zo verantwoord en
veilig mogelijk geschiedt. De aanbevelingen zijn overigens niet van toepassing op
het vervoer van graan. Daarop is bijlage XIX van het Schepenbesluit 1965 van
toepassing.
Voor de volledigheid zij nog opgemerkt dat de
onderhavige bekendmaking een aanbeveling is en geen dwingende voorschriften bevat.
Het is daarom niet wettelijk verplicht om deze bekendmaking na te leven.
Met het oog op haar kenbaarheid zal de Code of Safe Practice
for the Safe Loading and Unloading of Bulk Carriers worden opgenomen bij het
Handboek Gestorte Ladingen.
Het hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-02-2005 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: