Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Gelet
op artikel 174, eerste lid, van het Schepenbesluit 1965;
Maakt
bekend:
Artikel I
Bekendmaking aan de scheepvaart no. 283/1992 komt te luiden:
Artikel 1
Gyrokompassen moeten naast het bepaalde in deze Bekendmaking
voldoen aan het bepaalde in de als bijlage bij deze Bekendmaking gevoegde IMO
resolutie A. 694(17).
Artikel 2
Gyrokompassen ten behoeve van de navigatie aan boord van een schip
van 500 ton of meer moeten voldoen aan het bepaalde in ISO-norm 8728.
Artikel 3
Gyrokompassen ten behoeve van de navigatie aan boord van schepen
kleiner dan 500 ton moeten voldoen aan het bepaalde in ISO-norm 8728, met dien
verstande dat de volgende afwijkingen zijn toegestaan:
ISO-norm
8728 paragraaf:
6.2.1 voor 0,75 resp. 0,25x sec.lat. mag gelezen
worden 1 resp. 0,35x sec.lat.
6.4 voor 1x sec.lat. mag gelezen
worden 1.25x sec.lat.
6.5 voor 0,25x sec.lat. mag gelezen worden
0,35x sec.lat.
6.6 voor 2 graden mag gelezen worden 2,5 graden
6.7 voor 3 graden mag gelezen worden 4 graden
6.8 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 1,25x sec.lat.
7.4 voor
0,25x sec.lat. mag gelezen worden 0,35x sec.lat.
7.6 voor 1x
sec.lat. mag gelezen worden 1,25x sec.lat.
7.8.1 voor 1x sec.lat.
mag gelezen worden 1,25x sec.lat.
7.8.2 voor 1x sec.lat. mag
gelezen worden 1,25x sec.lat.
7.8.3.1 voor 1x sec.lat. mag gelezen
worden 1,25x sec.lat.
7.8.3.2 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden
1,25x sec.lat.
7.10 voor 0,25x sec.lat. mag gelezen worden 0,35x
sec.lat.
Artikel 4
Gyrokompassen welke uitsluitend worden gebruikt als richtelement
voor de sturing van Inmarsat A antennes, moeten voldoen aan de eisen gesteld in
ISO-norm 8728, met dien verstande dat de volgende afwijkingen zijn toegestaan:
ISO-norm 8728 paragraaf:
6.2.1 voor 0,75 resp.
0,25x sec.lat. mag gelezen worden 1,5 resp. 0,5x sec.lat.
6.4 voor
1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
6.5 voor 0,25x sec.lat.
mag gelezen worden 0,5x sec.lat.
6.6 voor 2 graden mag gelezen
worden 4 graden
6.7 voor 3 graden mag gelezen worden 6 graden
6.8 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.4 voor 0,25x sec.lat. mag gelezen worden 0,5x sec.lat.
7.6 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.8.1 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.8.2 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.8.3.1 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.8.3.2 voor 1x sec.lat. mag gelezen worden 2x sec.lat.
7.10 voor 0,25x sec.lat. mag gelezen worden 0,5x sec.lat.
Artikel 5
Aanvragen voor type-goedkeuring van gyrokompassen moeten worden
ingediend bij het Hoofd van de Scheepvaartinspectie, vergezeld van de nodige
tekeningen, schema’s en beproevingsrapporten, alsmede van installatie- en
bedieningsvoorschriften, onder vermelding voor welk gebruik het kompas bestemd is.
Artikel 6
Gyrokompassen die na keuring niet voldoen aan de eisen genoemd in
artikel 2 respectievelijk 3, worden niet toegelaten als gyrokompassen ten behoeve
van de navigatie aan boord van schepen van 500 ton of meer respectievelijk kleiner
dan 500 ton.
Artikel 7
Met de in deze bekendmaking vastgestelde technische normen of
technische eisen worden gelijkgesteld daaraan gelijkwaardige technische normen of
technische eisen, vastgesteld door een andere lid-staat van de Europese Unie dan wel
door of vanwege een staat die partij is bij de Overeenkomst inzake de Europese
Economische Ruimte.
Artikel II
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag
na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Curaçaosche
Courant en in de Landscourant van Aruba worden geplaatst, met uitzondering van de
bijlage bij deze bekendmaking, die in Nederland ter inzage ligt bij het
Directoraat-Generaal Goederenvervoer, Willem Witsenplein 6 te Den Haag en bij de
Scheepvaartinspectie, ’s-Gravenweg 665 te Rotterdam.
Van de
terinzagelegging van de bijlage in de Nederlandse Antillen en in Aruba zal
mededeling worden gedaan in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba.
Het Hoofd van Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Deze Bekendmaking aan de scheepvaart strekt tot het opnieuw
vaststellen van Bekendmaking aan de scheepvaart no. 283/1992 (Stcrt. 1992, 76). Het
ontwerp van die bekendmaking werd niet genotificeerd overeenkomstig artikel 8,
eerste lid, van richtlijn nr. 83/189/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen
van 28 maart 1983 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en
technische voorschriften (PbEG L 109)*. Om alsnog aan de verplichting tot
notificatie te voldoen is deze bekendmaking in ontwerp aan de Commissie van de
Europese Gemeenschappen genotificeerd (zie ook kamerstukken II 1996/1997, 25 389).
De tekst van de bekendmaking is identiek aan de tekst van de
oorspronkelijke bekendmaking, behoudens het volgende.
In artikel 7
is een bepaling opgenomen betreffende wederzijdse erkenning van technische normen en
technische eisen.
De ontwerp-bekendmaking is op 18 augustus 1997
gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienr. 97/0620/NL),
ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van de eerdergenoemde richtlijn nr.
83/189/EEG. De ontwerpbekendmaking is op 1 oktober 1997 gemeld aan het Secretariaat
van de Wereld Handelsorganisatie (notificatienr. G/TBT/Notif.97.598), ter voldoening
aan artikel 2, negende lid, van de op 15 april 1994 te Marrakech tot stand gekomen
Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235). Een
aankondiging van de ontwerp-bekendmaking is gepubliceerd in Stcrt. 1997, 197.
Deze notificaties zijn noodzakelijk aangezien de bekendmaking
technische voorschriften bevat in de zin van richtlijn nr. 83/189/EEG, zoals
gewijzigd, en als bedoeld in voornoemde overeenkomst.
Als
technische voorschriften kunnen worden aangewezen artikel 2, 3 en 4.
Deze voorschriften, die zonder onderscheid van toepassing zijn op
Nederlandse en ingevoerde gyrokompassen, zijn uit hoofde van een doeltreffende
bescherming van de openbare veiligheid en de gezondheid en het leven van personen
noodzakelijk. Ook zijn zij evenredig aan de met deze voorschriften beoogde doelen.
Voor zover deze bekendmaking kwantitatieve invoerbeperkingen of maatregelen van
gelijke werking in de zin van artikel 30 EG-Verdrag bevat, zijn deze derhalve
gerechtvaardigd ter bescherming van de bovengenoemde belangen.
In
het kader van de notificatie ingevolge de richtlijn is in artikel 7 de bovengenoemde
bepaling betreffende wederzijdse erkenning opgenomen met het oog op de
geharmoniseerde toepassing van technische voorschriften. De WTO-notificatieprocedure
heeft niet geleid tot wijziging van de ontwerp-bekendmaking.
Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
* Laatstelijk gewijzigd bij richtlijn nr. 94/10/EG van het Europees Parlement en
de Raad van de Europese Unie van 23 maart 1994 (PbEG L 100).
Een bijgewerkte integrale tekst van de richtlijn is gepubliceerd in PbEG 1997,
C 78.