Wijzigingen regelgeving tandheelkundige zorg
Zygoma implantaten
Er zijn klinische situaties waarin het kaakbot ter hoogte van de bovenkaak zodanig is geslonken dat het uitvoeren van een botreconstructie onmogelijk of onvoorspelbaar wordt. In deze situaties kan worden overgegaan tot het plaatsen van lange implantaten, ook wel zygoma implantaten genoemd. Door gebruik te maken van deze behandelingstechniek kunnen er patiënten worden geholpen voor wie klassieke implantologische technieken niet volstaan.
Omdat er tot op heden geen aparte prestatie voor bestond, werden deze lange implantaten gedeclareerd onder J057. De bijbehorende kosten en handelingen wijken echter sterk af, waardoor een meer passende prestatie noodzakelijk is. Zygoma implantaten worden in Nederland nog niet vaak toegepast. Door het Zorginstituut wordt nog bekeken of deze zorg ook onder de aanspraak valt, dat is voor het vaststellen van onze prestaties echter geen belemmerende factor.
Hiertoe is een drietal prestatiecodes opgenomen in de regelgeving:
J061 Toeslag zygoma-implantaat t.b.v. planning, proefopstelling en uitvoering
Per zygoma-implantaat. Deze prestatie kan uitsluitend in rekening worden gebracht in combinatie met J040 en indien van toepassing J041.
J062 Kosten zygoma-implantaat
Deze prestatie kan niet in combinatie met J057 op hetzelfde element in rekening worden gebracht.
J113* Aanpassen huidige prothese tot tijdelijke voorziening ter verblokking zygoma-implanta(a)t(en) met tijdelijke abutment of gefreesde steg en opvullen
Ongeacht het aantal implantaten per kaak. Deze prestatie mag voor dezelfde kaak niet gecombineerd worden met andere codes uit onderdeel i (Prothetische nazorg).
Inclusief de benodigde tandtechniek in eigen beheer. Enkel de aangebrachte tijdelijke abutments kunnen als materiaal- en techniekkosten apart in rekening worden gebracht. Voor de toegepaste steg kan J072 en indien van toepassing J073 in rekening worden gebracht.
Prestatie verduidelijkt: E86 Met microscopische vergroting inspecteren en beoordelen element ten behoeve van de wortelkanaalbehandeling
Deze prestatie stond dit jaar ter discussie om mogelijk te worden geschrapt naar aanleiding van het kostenonderzoek. De formulering wekte de indruk dat hiermee de kosten voor apparatuur werden vergoed, terwijl deze kosten al in de tarieven verdisconteerd zouden moeten zijn. Uit het overleg met partijen is gebleken dat prestatie E86 wel degelijk een zorginhoudelijke verrichting is, die vergeleken kan worden met het maken en beoordelen van een meerdimensionale kaakfoto: er is specifieke apparatuur, kennis en vaardigheid voor nodig en het maakt aanvullende diagnostiek mogelijk waardoor in een vroeg stadium kan worden besloten de behandeling wel of niet te adviseren. De geleverde zorg moet dan beschreven worden, in plaats van de apparatuur die daarvoor wordt gebruikt. Om die reden is de prestatie nu als volgt geformuleerd:
E86 Met microscopische vergroting inspecteren en beoordelen element ten behoeve van de wortelkanaalbehandeling
Met microscopische vergroting inspecteren en beoordelen van bijvoorbeeld de pulpakamer en wortelkanalen op verkalkingen, anatomische variaties, extra kanalen, aanwezige isthmus, resten oud vulmateriaal, cracks, en weefselschade.
Deze prestatie mag uitsluitend in rekening worden gebracht bij gebruik van een operatiemicroscoop. Een loepbril valt hier niet onder.
Per wortelkanaalbehandeling in rekening te brengen, tenzij er sprake is van verwijzing naar een andere mondzorgaanbieder (praktijk) om de wortelkanaalbehandeling voort te zetten. Deze andere mondzorgaanbieder (praktijk) mag de prestatie ook per wortelkanaalbehandeling in rekening brengen.
Met de aanpassing zijn ook de prestaties waarin wordt verwezen naar E86 gewijzigd. Dit betreft E31 t/m E33. Omdat deze prestatie een eigen sub-hoofdstuk kent, b.10, is de naam van dit hoofdstuk ook aangepast.
Definitie 'maand' gewijzigd naar 'kalendermaand' in prestatie G76 Consult myofunctionele apparatuur
Per 2025 is voor de beugelconsulten in het F-hoofdstuk de term 'maand' gewijzigd naar 'kalendermaand', omdat het begrip 'kalendermaand' gemakkelijker te hanteren is voor patiënt en zorgaanbieder. Deze wijziging voeren we per 2026 ook door voor prestatie G76 in de tandheelkundige zorg, omdat hier ook sprake is van maandelijkse consulten. De prestatie is nu als volgt geformuleerd, waarbij we ook de definitie van kalendermaand expliciet opnemen (overeenkomstig de definitie in de orthodontische regelgeving):
G76 Consult myofunctionele therapie
Therapie met behulp van myofunctionele apparatuur voor het afleren van afwijkende mond- en tonggewoonten. Deze therapie omvat de uitleg over het afwijkende mond- en tonggedrag, instructie over het dragen van de myofunctionele apparatuur en bijbehorende controle van het dragen van de apparatuur.
Het betreft het maandelijks behandelen van patiënten met myofunctionele apparatuur. Ongeacht het aantal bezoeken per kalendermaand. Deze prestatie mag voor het eerst in rekening worden gebracht in de kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin de myofunctionele apparatuur is geplaatst. De kalendermaanden waarin de patiënt zich niet bij de zorgaanbieder vervoegt, mogen niet worden gedeclareerd.
Deze prestatie is inclusief het (indien van toepassing) plaatsen van de apparatuur en een verwijzing naar een logopedist. Indien gedurende de behandeling nieuwe myofunctionele apparatuur noodzakelijk is, kan deze als materiaal- en techniekkosten in rekening worden gebracht.
Kan niet in combinatie met M01 gedeclareerd worden.
Definitie van een kalendermaand: De kalendermaanden zijn: januari, februari, maart, april, mei, juni, juli, augustus, september, oktober, november en december. Een kalendermaand begint op de eerste dag van een kalendermaand en eindigt op de laatste dag van een kalendermaand.
Verduidelijking welke elementen tot het front behoren in prestaties V84, V93, V94, G33 en P043
Naar aanleiding van een vraag aan de NZa blijkt soms discussie te ontstaan over de vraag welke elementen onderdeel uitmaken van 'het front'. Deze term wordt gebruikt in de prestaties V84, V93 en V94. De omschrijving van deze prestaties is daarom verduidelijkt met de beschrijving 'cuspidaat-cuspidaat', zoals deze ook elders in de regelgeving wordt beschreven. Een cuspidaat is een hoektand.
J051 in de andere kaak wél in combinatie met J030/J022
De prestatiebeschrijving houdt nu geen rekening met de mogelijkheid dat de J051 wordt uitgevoerd in dezelfde zitting, maar op een ander gebied in de mond. Door 'in dezelfde kaak' toe te voegen kan de prestatie wel gelijktijdig met J030/J022 gedeclareerd worden als deze prestaties in de andere kaak worden uitgevoerd.
Verduidelijking prestaties U25 en U35
In de prestatieomschrijvingen van prestatie U25 en U35 is verduidelijkt dat Algemene Dagelijkse levensverrichtingen (ADL), zoals tanden poetsen, niet in rekening gebracht kunnen worden als tandheelkundige zorg. Daarom is in beide prestaties toegevoegd met betrekking tot de dagelijkse mondverzorging: 'dit valt niet onder tandheelkundige zorg maar betreft de algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) en persoonlijke verzorging'.
Verwijderen (*) achter U06
Vorige beleidscyclus is per abuis een (*) geplaatst achter U06. Het is onmogelijk dat voor U06 materiaal- en/of techniekkosten worden gemaakt, want U06 betreft een prestatie die enkel bedoeld is voor de extra tijd voor het begeleiden van moeilijk behandelbare patiënten (per 5 minuten). Dit is aangepast in de regelgeving per 2026 door het sterretje te verwijderen.
Wijzigingen regelgeving tandtechniek in eigen beheer
Ons is aangegeven dat het ontbreken van specifieke codes voor digitale tandtechnische handelingen de volledige integratie van nieuwe technologieën in de tandprothetische praktijk momenteel belemmert. Daarom worden nieuwe codes toegevoegd die specifiek zijn gericht op het adequaat kunnen registreren en declareren van digitale tandtechnische werkzaamheden. De volgende prestatiecodes zijn toegevoegd aan de prestatie- en tariefbeschikking:
Q1109
|
Digitaal vervaardigde individuele lepel t.b.v. implantaatgedragen prothese
|
Q6145
|
Digitaal model geprint met implantaten
|
De volgende prestatietitel wordt als volgt aangepast, zodat deze ook te gebruiken is voor digitale toepassing:
Q6161
|
Opstellen, omzetten en afwerken op suprastructuur
|
Wijzigingen Regeling mondzorg
De NZa heeft de regeling mondzorg voorgelegd aan de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Op basis van het advies dat het AP de NZa heeft gegeven zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in de regeling.
Zo zijn de in de regeling opgenomen specificaties van de bij declaraties te verstrekken gegevens limitatief opgesomd (zie artikel 4 en artikel 5.3), is in artikel 5.6 (onderlinge dienstverlening) opgenomen dat de uitvoerende zorgaanbieder de benodigde persoonsgegevens aanlevert aan de opdrachtgevende zorgaanbieder ten behoeve van de declaratie, en is een toelichting opgenomen voor artikel 4 tot en met 6 (administratie-, declaratie- en transparantievoorschriften).
Tot slot is een toelichting opgenomen waarin we ingaan op de Informatieplicht op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), privacyverklaring NZa en een FAQ over de verwerking van persoonsgegevens door de NZa, op de website van de NZa.
Twee nieuwe prestaties zijn toegevoegd aan de lijsten met prestatiecodes waarbij de kaak of het element vermeld moet worden:
J062
|
Kosten zygoma-implantaat
|
Element vermelden
|
J113
|
Aanpassen huidige prothese tot tijdelijke voorziening ter verblokking zygoma-implanta(a)t(en) met tijdelijke abutment of gefreesde steg en opvullen
|
Kaak vermelden
|
Tot slot
De bovengenoemde wijzigingen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met de beroeps- en brancheverenigingen. De voorstellen zijn geconsulteerd en partijen hebben hier hun visie op kunnen geven. Op basis van deze reacties hebben wij een definitief besluit genomen.
Ik verzoek u vriendelijk uw achterban te informeren over deze wijzigingen.
Heeft u vragen?
Mocht u naar aanleiding van deze brief nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa. U kunt dit doen via WhatsApp op nummer 088 - 770 87 70. Het Informatie- en Contactcentrum behandelt uw vraag op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur. Stuurt u een bericht buiten deze openingstijden? Dan nemen zij dat op de eerstvolgende werkdag in behandeling. Voor telefonisch contact kunt u via WhatsApp een verzoek doen. U kunt uw vraag ook per e-mail stellen via info@nza.nl.
Met vriendelijke groet,
Nederlandse Zorgautoriteit,
E. de Kogel, MSc
unitmanager Eerstelijnszorg