Onderwerp: Bezoek-historie

Controleprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Spoedeisende hulp en/of Acute verloskunde 2024
Ondertekeningsdatum:19-12-2024Geldigheid:01-01-2024 t/m Versie:vergelijk Status: Geldig vandaag

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Bij het aanvraagformulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende Hulp en/of Acute Verloskunde vaststelling 2024'

Versie 1.0 10 december 2024

COPRO 24015 F

1 Uitgangspunten

1.1 Inleiding

Dit controleprotocol heeft betrekking op de beschikbaarheidbijdrage voor Spoedeisende hulp en/of Acute verloskunde (hierna: SEH en/of Acute verloskunde) 2024 zoals bedoeld in artikel 7 en 8 van de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' met als kenmerk BR/REG-24147b (hierna: de beleidsregel) en de beleidsregel 'Uniform kader beschikbaarheidbijdrage NZa' met als kenmerk BR/REG-22149 (hierna: het Uniform kader). De regelgeving en overige relevante documentatie over deze beschikbaarheidbijdrage zijn te vinden op de website van de Nederlandse Zorgautoriteit (www.nza.nl).

De zorgaanbieders die een beschikbaarheidbijdrage ontvangen voor SEH en/of Acute verloskunde hebben hiervoor een verleningsbeschikking ontvangen. In deze beschikking en de beleidsregel staat onder welke voorwaarden zorgaanbieders in aanmerking komen voor een beschikbaarheidbijdrage voor SEH en/of Acute verloskunde. Met zorgaanbieder wordt bedoeld de instelling die de beschikbaarheidbijdrage voor SEH en/of Acute verloskunde ontvangt. Voor overige definities van de in dit controleprotocol gehanteerde begrippen wordt verwezen naar artikel 1, artikel 7 en artikel 8 van de beleidsregel.

1.2 Doelstelling

Het doel van dit controleprotocol is het verstrekken van duidelijkheid over de reikwijdte en diepgang van de accountantscontrole en de in dat kader af te geven controleverklaring ten aanzien van het aanvraagformulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende Hulp en/of Acute Verloskunde vaststelling 2024' (hierna: het formulier). De controleverklaring moet de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) zekerheid geven over de juistheid van de verantwoorde kosten personeel SEH2 en de juistheid van het aantal gerealiseerde unieke SEH patiënten (aantal patiënten * normbedrag) en/of de juistheid van de verantwoorde kosten personeel Acute verloskunde en de juistheid van het aantal gerealiseerde zorgproducten Acute verloskunde (aantal zorgproducten * normbedrag), zoals verantwoord in het formulier.

Hiertoe verricht de accountant controlewerkzaamheden ten aanzien van de bovengenoemde verantwoordingsinformatie die door de zorgaanbieder opgenomen is in het formulier Beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende Hulp en/of Acute Verloskunde vaststelling 2024.

In het Uniform kader is vastgelegd dat voor de vaststelling een accountantsproduct wordt gevraagd in geval van een beschikbaarheidbijdrage met een verleend bedrag van € 125.000 of hoger en waarvan de hoogte van de bijdrage is gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten of op de realisatie.

1.3 Proces aanvraag tot vaststelling

Zoals volgt uit het Uniform kader, dient een zorgaanbieder een aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidsbijdrage in te dienen vóór 1 juni na afloop van het jaar waarvoor de beschikbaarheidsbijdrage wordt verleend. De zorgaanbieder moet hiervoor gebruik maken van het formulier, dat aan de zorgaanbieder ter beschikking is gesteld op het aanvraagportaal van de NZa https://aanvragen.nza.nl.

Dit formulier moet vergezeld gaan van een controleverklaring, verstrekt door een accountant, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep (hierna: de accountant).

De accountant hanteert het controleprotocol als basis voor de werkzaamheden. Daarnaast laat de accountant zich leiden door de geldende beroepsvoorschriften, in het bijzonder de Verordening gedrags- en Beroepscode accountants (VGBA), de verordening inzake onafhankelijkheid van de accountant bij assuranceopdrachten (ViO) en de Nadere voorschriften controle- en overige Standaarden (NV COS).

De accountant waarmerkt de aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage SEH en/of Acute verloskunde en de toelichting(en) hierbij ter identificatie.

Voor vragen over het controleprotocol en/of het onderzoek door de accountant kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa (zie www.nza.nl/contact).

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 1 geeft de uitgangspunten weer van het controleprotocol.

Hoofdstuk 2 geeft het toetsingskader en de materialiteit voor de accountant van de zorgaanbieder weer.

Bijlage 1 geeft de verplichte tekst voor de controleverklaring weer. In bijlage 2 is een modeltekst opgenomen voor een goedkeurende Controleverklaring. Bij een andersluidend rapport past de accountant de inhoud van het rapport aan overeenkomstig de voorschriften van de NV COS.

2 Controleaanpak

2.1 Inleiding

De accountant voert een controle uit ten aanzien van de opgave van de gerealiseerde kosten en gerealiseerde opbrengsten van de activiteiten en hieraan gerelateerde inzet van fte (hierna: verantwoordingsinformatie). Deze opgave omvat de volgende onderdelen:

SEH

  • het gerealiseerde aantal fte professionals3 2024 tot het maximaal toegestane aantal fte;

  • een normbedrag per fte

  • het aantal gerealiseerde unieke SEH-patiënten 2024, met in het zorgprofiel de zorgactiviteitcode 190015;

  • een normbedrag per unieke SEH-patiënt

Acute verloskunde

  • het gerealiseerde aantal fte gynaecologen en obstetrisch professionals 2024 naar rato en binnen het maximaal toegestane aantal fte;

  • een normbedrag per fte

  • de gerealiseerde zorgproducten 2024 Acute verloskunde.

  • een normbedrag per zorgproductcode

Ten aanzien van andere informatie, zoals opgenomen in het formulier, wordt verwezen naar paragraaf 2.6 van dit controleprotocol. Van de accountant worden geen werkzaamheden verwacht met betrekking tot de andere informatie.

2.2 De controle van de verantwoordingsinformatie

De accountant controleert of de in de verantwoordingsinformatie opgenomen toetspunten zoals omschreven in paragraaf 2.3 van dit protocol zoals door de zorgaanbieder opgenomen in het formulier, is opgesteld in overeenstemming met de voorwaarden zoals opgenomen in de hieraan ten grondslag liggende beleidsregel.

In artikel 7.4 en artikel 8.4 van de beleidsregel is bepaald hoe de beschikbaarheidbijdragen voor SEH en Acute verloskunde worden berekend.

Het controle-object bestaat uit twee afzonderlijke onderdelen, te weten SEH respectievelijk Acute verloskunde. Hierover geeft de accountant, indien beide onderdelen van toepassing zijn, in de controleverklaring twee afzonderlijke oordelen. De accountant waarmerkt de twee onderdelen 'realisatie Spoedeisende hulp' en/of 'realisatie Acute verloskunde' en neemt in dit waarmerk een verwijzing op naar de afgegeven controleverklaring (behorend bij de verklaring met datum/kenmerk ……).

De controleaanpak is primair de verantwoordelijkheid van de accountant. Dit controleprotocol schrijft dan ook niet een aanpak van de opdracht voor.

De accountant voert de controle uit in overeenstemming met het Nederlands recht, het betreft een opdracht tot controle van andere historische informatie, waarvoor de controle standaarden van toepassing zijn. 

De accountant belast met de controle van de in paragraaf 2.3 beschreven onderdelen op de verantwoordingsinformatie dient zorg te dragen voor een adequate controleaanpak.

De accountant beoordeelt, afhankelijk van de controleaanpak, de opzet en bestaan van de AO/IB en de daaraan ten grondslag liggende registratieprocessen van de zorgaanbieder voor zover van toepassing en noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht, afhankelijk van de kwaliteit/ effectiviteit zal de accountant overwegen of de accountant hierop wil steunen en in dat geval de werking van de AO/IB ook toetsen. Van de accountant wordt geen expliciet oordeel over de kwaliteit van de AO/IB verwacht.

Regelgeving en overige relevante documentatie over deze beschikbaarheidbijdragen zijn alleen relevant voor dit controleprotocol en de daarop gebaseerde controle wanneer er bepalingen in staan die de grondslag vormen voor de toetsingscriteria in de volgende paragraaf. Van de accountant wordt niet verwacht dat de verantwoordingsinformatie wordt getoetst aan alle bepalingen die zijn opgenomen in de hiervoor genoemde regelgeving. Dat doet de accountant uitsluitend indien en voor zover deze bepalingen zijn uitgewerkt in de toetsingscriteria van paragraaf 2.3. Indien in de regelgeving bepalingen zijn opgenomen die verder gaan dan of afwijken van de toetsingscriteria van paragraaf 2.3, dan vallen deze buiten de reikwijdte van het onderzoek en de verklaring van de accountant. Van de accountant wordt verwacht te toetsen wat in paragraaf 2.3. is opgenomen.

2.3 Toetsingscriteria

Op basis van de Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag (BR/REG-24147b) voert de accountant de controle uit op de verantwoordingsinformatie in het formulier.

De accountant toetst de juistheid van het verantwoorde aantal fte professionals SEH en het verantwoorde aantal fte gynaecoloog en obstetrisch professional en de juistheid van het verantwoorde gerealiseerde aantal unieke SEH-patiënten met in het zorgprofiel de zorgactiviteitcode 190015 en/of gerealiseerde zorgproducten Acute verloskunde in relatie tot de toelichting zoals opgenomen in het formulier.

Specifieke controlepunten hierbij zijn:

SEH

  1. De verantwoorde aantallen fte professionals4 dienen te worden verantwoord op basis van de werkelijke personele inzet en sluiten aan met onderliggende urenregistratie, dan wel roosters of vergelijkbare bronnen waar de werkelijke personele inzet uit volgt.

  2. De juistheid van de verantwoorde gerealiseerde unieke SEH-patiënten5 met in het zorgprofiel de zorgactiviteitcode 190015. De accountant stelt dit vast door het aansluiten van het verantwoorde aantal gerealiseerde unieke SEH patiënten- op totaalniveau op de onderliggende registratiesystemen voor SEH-patiënten bij de zorgaanbieder.

De accountant dient voldoende en geschikte controle informatie te verkrijgen om de juistheid van verantwoorde aantallen SEH-patiënten vast te kunnen stellen. De accountant bepaalt zelf, op basis van onder andere een risicoanalyse, hoe de controle wordt inricht en op welke wijze de accountant voldoende en geschikte controle informatie verzamelt. De accountant zal in dit kader nagaan of de (controle)informatie afkomstig uit de onderliggende registratiesystemen voldoende betrouwbaar is voor het doel van de controle en of deze de vereiste informatie kan geven. Afhankelijk daarvan bepaalt de accountant of aanvullende werkzaamheden dienen te worden verricht.

Acute verloskunde

  1. De verantwoorde aantallen fte gynaecoloog in loondienst, vrijgevestigde gynaecoloog en obstetrisch professional dienen te worden verantwoord op basis van de werkelijke personele inzet en sluiten aan met onderliggende urenregistratie, dan wel roosters of vergelijkbare bronnen waar de werkelijke personele inzet uit volgt.

  2. Indien het fte-aantal voor de gynaecologen minder dan 5,09 fte bedraagt, dan dient de fte voor de obstetrisch professional in verhouding te zijn meegenomen, zoals beschreven in de beleidsregel.

  3. De juistheid van de verantwoorde gerealiseerde zorgproducten Acute verloskunde6. De opbrengsten Acute verloskunde zijn gebaseerd op de gerealiseerde zorgproducten Acute verloskunde. Dit betreffen de in het boekjaar geopende dbc-codes overeenkomstig artikel 8, vierde lid onder d en bijlage 1 van de beleidsregel. De betreffende dbc-codes hoeven nog niet in het boekjaar te zijn afgesloten. De accountant stelt dit vast door het aansluiten van de verantwoorde zorgproducten Acute verloskunde op de onderliggende registratiesystemen voor zorgproducten Acute verloskunde bij de zorgaanbieder.

De accountant dient voldoende en geschikte controle informatie te verkrijgen om de juistheid van verantwoorde aantallen zorgproducten Acute verloskunde vast te kunnen stellen. De accountant bepaalt zelf, op basis van onder andere een risicoanalyse, hoe de controle wordt inricht en op welke wijze de accountant voldoende en geschikte controle informatie verzamelt. De accountant zal in dit kader nagaan of de (controle)informatie afkomstig uit de onderliggende registratiesystemen voldoende betrouwbaar is voor het doel van de controle en of deze de vereiste informatie kan geven. Afhankelijk daarvan bepaalt de accountant of aanvullende werkzaamheden dienen te worden verricht.

2.4 Materialiteit (controletolerantie) en betrouwbaarheid

Voor de verantwoordingsinformatie (paragraaf 2.2) dient een redelijke mate van zekerheid te worden verkregen dat het formulier geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden van materiaal belang bevat (waarbij de normen voor invulling van het formulier zijn gegeven in de toelichting op het formulier).

Voor de controle van de verantwoordingsinformatie dient de accountant uit te gaan van een betrouwbaarheid van 95%.

Een goedkeurende controleverklaring impliceert dat, gegeven de hierboven genoemde betrouwbaarheid, in het formulier geen afwijkingen (fouten) en onzekerheden voorkomen met een materieel belang dat groter is dan de voorgeschreven toleranties.

De accountant hanteert voor de bepaling van de materialiteit en de oordeelsvorming de volgende uitgangspunten voor de SEH en Acute verloskunde afzonderlijk. Omdat de accountant in de verklaring een afzonderlijk oordeel geeft over de SEH en Acute verloskunde geldt de tabel per zorgfunctie. De toleranties die worden weergegeven in onderstaande tabel, worden uitgedrukt in een percentage van het totaal van de in het formulier opgenomen beschikbaarheidbijdrage SEH respectievelijk beschikbaarheidbijdrage Acute verloskunde 2024.

Goedkeurende oordeel zonder beperkingen

Oordeel met beperking

Afkeurend oordeel

Een onthouding van een oordeel

Fouten (afwijkingen) in verantwoording en onzekerheden in de controle

< 3%

≥ 3% en < 5%

≥ 5%

Onzekerheden in het onderzoek >5% of indien het niet mogelijk is een oordeel te geven

Tabel 1: toleranties controle verantwoordingsinformatie

Indien de accountant zowel fouten in de informatie in het aanvraagformulier als onzekerheden in de controle aantreft, dan weegt de accountant deze bij de oordeelsvorming altijd in onderlinge samenhang.

Van fouten in de verantwoording is sprake indien naar aanleiding van het uitgevoerde onderzoek is gebleken dat de verantwoordingsinformatie in het formulier onjuistheden bevat omdat deze niet voldoet aan de toetsingscriteria van paragraaf 2.3 van dit controleprotocol.

Van een onzekerheid in de controle is sprake als er geen voldoende en geschikte controle informatie beschikbaar is om de ingevulde informatie in het formulier als goed of fout aan te merken. Kortom als onzekerheid bestaat over het wel of niet voldoen aan de toetsingscriteria van paragraaf 2.3 van dit controleprotocol.

Alle fouten moeten in de verantwoording door of namens het bestuur van de zorgaanbieder worden gecorrigeerd en onzekerheden in de verantwoording moeten nader worden onderzocht. Niet gecorrigeerde fouten en resterende onzekerheden betrekt de accountant in het oordeel.

De NZa benadrukt dat de nauwkeurigheidstolerantie, die de accountant hanteert voor de controle c.q. onderzoek van het formulier, alleen bedoeld is voor de opzet, uitvoering en evaluatie van de controlewerkzaamheden van de accountant. Het is de zorginstelling niet toegestaan om de nauwkeurigheidstolerantie te gebruiken als acceptabele foutmarge voor het opstellen van het formulier. Niet gecorrigeerde fouten dienen in de toelichting bij het formulier door de zorgaanbieder gekwantificeerd te zijn opgenomen.

Deze toelichting wordt door de NZa betrokken bij de beoordeling van de aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage. Het bestuur van de zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van de informatie in het formulier, de eventuele toelichting hierop alsmede een adequate interne beheersing die hiertoe moeten leiden.

2.5 De controleverklaring

Voor de controleverklaring dient de modelcontroleverklaring in de bijlage 2 bij dit controleprotocol gehanteerd te worden. Indien de bevindingen uit de controle daartoe aanleiding geven wordt de tekst van de controleverklaring aangepast overeenkomstig de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS).

In de bijlage van dit protocol is het model voor het accountantsproduct opgenomen, aangepast aan de meest recente NBA voorbeeldteksten ten tijde van het opstellen van het protocol. Deze voorbeeldteksten zijn gebaseerd op de geldende Standaarden. Om de samenhang en herkenbaarheid van het accountantsproduct te bevorderen raadt de NBA het gebruik van de meest recente NBA voorbeeldteksten aan. Wel blijft de accountant zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste tekst. De accountant zal deze nog moeten afstemmen op de specifieke situatie.

Indien gebruikt wordt gemaakt van een andere controleverklaring dan de modelcontroleverklaring in bijlage 2 is de accountant bij een goedkeurend oordeel verplicht de passages zoals opgenomen in bijlage 1 op te nemen in de controleverklaring.

Bij het opstellen van het protocol 2024 is uitgegaan van de gegevens op het formulier 2023, de accountant zal bij de controle van het formulier 2024 nog een beoordeling moeten uitvoeren of het controleobject zoals opgenomen in dit protocol aansluit op het definitieve formulier 2024. Ingeval van aanpassingen in het formulier zullen zo nodig aanpassingen doorgevoerd moeten worden in het controleobject in de controleverklaring en de andere informatie.

2.6 Verenigbaarheid andere informatie

Het formulier omvat naast de verantwoordingsinformatie ook andere informatie, die bestaat uit:

  • het 'ondertekeningsdocument';

  • de toelichting(en) bij de verantwoording.

  • Het onderdeel 'Kosten achterwacht' (SEH)

  • De onderdelen 'Materiële kosten en overheadkosten' en 'kapitaallasten' (AV)

Van de accountant worden geen werkzaamheden verwacht met betrekking tot de andere informatie.

Bijlage 1: Verplichte tekst goedkeurende controleverklaring

Verplichte passages
De accountant is verplicht onderstaande tekst bij een goedkeurende controleverklaring bij de vaststellingsaanvraag 2024 te gebruiken. Aanvragen met een goedkeurend oordeel waarin niet deze standaardteksten zijn gebruikt, worden door de NZa als onvolledig gezien en teruggestuurd naar de zorgaanbieder. In dat geval zal de NZa een verzoek indienen een aangepaste controleverklaring te overleggen die wel voldoet aan de standaard teksten. In aanvulling op de verplichte teksten heeft de NZa een model controleverklaring opgenomen onder bijlage 2. Deze kan worden gebruikt door de accountant behoudens eventuele tussentijdse wijzigingen in de voorbeeldteksten van de NBA.

De verplichte passages zijn per relevant onderdeel opgenomen. Het gaat om de tekst tussen de aanhalingstekens ' '.

[Afhankelijk van de situatie dient ofwel één van beide onderstaande alinea's dan wel dienen beide onderstaande alinea's in de verklaring te worden opgenomen]

Naar ons oordeel

'Naar ons oordeel is het formulier wat betreft de bedragen Kosten voorwacht SEH-arts of arts SEH voor een totaal van < € …………>, Kosten voorwacht SEH-verpleegkundige voor een totaal van < € …………> en totaal gerealiseerde opbrengsten voor een totaal van < € …………> in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa.'

'Naar ons oordeel is het formulier wat betreft de bedragen Totaal personele kosten voor een totaal van < € …………> en Totaal opbrengsten voor een totaal van < € …………> in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa.'

Bijlage 2. Modeltekst goedkeurende controleverklaring

Controleverklaring van de onafhankelijke accountant

Aan: de Raad van Bestuur7 van <naam zorgaanbieder>

Verklaring over het formulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende Hulp en/of Acute Verloskunde vaststelling 2024'

Ons oordeel

Wij hebben het bijgevoegde en door ons gewaarmerkte formulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende Hulp en/of Acute Verloskunde vaststelling 2024' voor wat betreft het opgenomen bedrag ten aanzien van de beschikbaarheidbijdrage Spoedeisende hulp ten bedrage van < € …………> en voor wat betreft het opgenomen bedrag ten aanzien van de beschikbaarheidbijdrage Acute verloskunde ten bedrage van < € …………> (hierna 'het formulier') van <naam zorgaanbieder> te <statutaire zetel> over 2024 gecontroleerd.

[Afhankelijk van de situatie dient ofwel één van beide onderstaande alinea's dan wel dienen beide onderstaande alinea's in de verklaring te worden opgenomen]

'Naar ons oordeel is het formulier wat betreft de bedragen Kosten voorwacht SEH-arts of arts SEH voor een totaal van < € …………>, Kosten voorwacht SEH-verpleegkundige voor een totaal van < € …………> en totaal gerealiseerde opbrengsten voor een totaal van < € …………> in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa.'

'Naar ons oordeel is het formulier wat betreft de bedragen Totaal personele kosten voor een totaal van < € …………> en Totaal opbrengsten voor een totaal van < € …………> in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa.'

De basis voor ons oordeel

Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden en het Controleprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Spoedeisende hulp en/of Acute verloskunde 2024 vallen. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het formulier'.

Wij zijn onafhankelijk van <naam zorgaanbieder> zoals vereist in de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta), de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).

Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel.

Andere informatie

Aan de verantwoordingsinformatie in het formulier en onze controleverklaring daarbij is andere informatie toegevoegd.

De andere informatie bestaat uit:

  • het 'ondertekeningsdocument';

  • de gewaarmerkte toelichting(en) bij het formulier.

Op grond van onderstaande werkzaamheden hebben wij niets te rapporteren over de andere informatie.

Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons begrip, verkregen vanuit onze controle of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële afwijkingen bevat.

Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden ten aanzien van de juistheid van de gerealiseerde kosten en de juistheid van de gerealiseerde opbrengsten, zoals verantwoord in het formulier.

Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie.

Beperking in gebruik en verspreidingskring

Het verantwoordingsformulier is opgesteld voor de Nederlandse Zorgautoriteit met als doel <naam zorgaanbieder> in staat te stellen te voldoen aan de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa. Hierdoor is het verantwoordingsformulier mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is derhalve uitsluitend bestemd voor <naam zorgaanbieder> en de NZa en dient niet te worden verspreid aan, of te worden gebruikt door anderen.

Verantwoordelijkheden van de Raad van Bestuur 8 voor het formulier

De Raad van Bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van het formulier in overeenstemming met de verleningsbeschikking en de 'Beleidsregel Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' (met als kenmerk BR/REG-24147b) van de NZa.

In dit kader is het bestuur verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als het bestuur noodzakelijk acht om het opstellen van het verantwoordingsformulier mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.

Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het formulier

Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door ons af te geven oordeel.

Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid, waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten en fraude ontdekken.

Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van het verantwoordingsformulier nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.

Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden en het Controleprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Spoedeisende hulp en/of Acute verloskunde 2024, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen. Onze controle bestond onder andere uit:

  • het identificeren en inschatten van de risico's dat het formulier afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude, het in reactie op deze risico's bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle informatie die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken, of het doorbreken van de interne beheersing;

  • het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden. Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit van de interne beheersing van de entiteit;

  • het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor het formulier, en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door de Raad van Bestuur;

  • en het evalueren of het verantwoordingsformulier de onderliggende transacties en gebeurtenissen zonder materiële afwijkingen weergeeft.

Wij communiceren met het bestuur onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne beheersing.

<Plaats, datum>

<Naam accountantspraktijk>

<Naam accountant>