Onderwerp: Bezoek-historie

Beleidsregel experiment integrale prestaties verpleging en verzorging - BR/REG-25120
Vaststellingsdatum:16-07-2024Geldigheid:01-01-2025 t/m 31-12-2028Versie:vergelijk Status: Toekomstig geldig

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.

Onder verwijzing naar artikel 58 van de Wmg, is in de voorliggende beleidsregel een experiment opgenomen. De daartoe vereiste aanwijzing van 17 juli 2023 met kenmerk 3613517-1050013-PZO, bedoeld in artikel 59, aanhef en onder f, van de Wmg, is door de minister voor Langdurige Zorg met brief van 17 juli 2023, met kenmerk 3613517-10500013-PZo, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing is gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer 2023,20725, d.d. 25 juli 2023.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:

 

dag:

een dag betreft een kalenderdag.

 

declaratie:

het in rekening brengen van de verrichte prestatie(s) door de zorgaanbieder aan de cliënt of de zorgverzekeraar.

 

kwartaal:

een kwartaal betreft de periode januari t/m maart, april t/m juni, juli t/m september of oktober t/m december.

 

maand:

een maand betreft een kalendermaand.

 

tarief:

de prijs voor een prestatie, een deel van een prestatie of geheel van prestaties van een zorgaanbieder (artikel 1, eerste lid, onderdeel k, van de Wmg).

 

Verpleging en verzorging:

Verpleging en verzorging als bedoeld in artikel 2.10 van het Besluit zorgverzekering (Bzv).

 

week:

een week betreft de periode van maandag t/m zondag.

 

zorgaanbieder:

de natuurlijke persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wmg.

Artikel 2 Doel van de beleidsregel

Het doel van deze beleidsregel is zorgaanbieders en zorgverzekeraars de mogelijkheid te bieden een experiment aan te gaan waarbij kan worden afgeweken van de reguliere bekostiging van verpleging en verzorging.

Artikel 3 Reikwijdte

Deze beleidsregel is van toepassing op verpleging en verzorging zoals omschreven in artikel 1 van deze beleidsregel.

Artikel 4 Prestatiebeschrijvingen experiment

Het experiment kent de volgende prestatiebeschrijvingen:

a. Verpleging en verzorging, integraal uurtarief;

b. Verpleging en verzorging, integraal dagtarief;

c. Verpleging en verzorging, integraal weektarief;

d. Verpleging en verzorging, integraal maandtarief;

e. Verpleging en verzorging, integraal kwartaaltarief;

f. Onderlinge dienstverlening.

Artikel 5 Algemene bepalingen en voorwaarden experiment

1. Tarief

Voor de prestatiebeschrijvingen geldt een vrij tarief als bedoeld in artikel 50, eerste lid, onder a, van de Wmg.

 

2. Overeenkomst

Een prestatiebeschrijving kan alleen in rekening worden gebracht als hiervoor een schriftelijke overeenkomst is gesloten tussen de zorgaanbieder en zorgverzekeraar van de cliënt.

 

3. Dubbele bekostiging

Dubbele bekostiging van dezelfde zorg voor dezelfde cliënt op hetzelfde moment is niet toegestaan. Dat betekent onder meer dat de zorg die gedeclareerd wordt door middel van een prestatiebeschrijving binnen het experiment:

- niet nogmaals mag worden gedeclareerd;

- niet ook nog mag worden gedeclareerd door middel van een prestatiebeschrijving binnen de reguliere bekostiging (Beleidsregel verpleging en verzorging).

 

4. Individueel toewijsbare verpleging en verzorging

Het experiment mag alleen individueel toewijsbare verpleging en verzorging omvatten.

 

5. Geen nadeliger positie cliënten

Cliënten aan wie zorg wordt verleend in het kader van verpleging en verzorging, komen door dit experiment niet in een nadeliger positie te verkeren, dan wanneer het experiment niet zou plaatsvinden.

Artikel 6 Start en einde van het experiment

1. Het experiment is gestart op 1 januari 2024, en is, na een gewijzigde aanwijzing (zie artikel 10), gewijzigd. De looptijd van het experiment blijft ongewijzigd.

2. In ieder geval eindigt het experiment vijf jaar na de start daarvan, overeenkomstig artikel 58, vijfde lid, van de Wmg. Als partijen bij het experiment een eerdere datum overeenkomen, eindigt hun experiment op de overeengekomen datum.

3. De NZa kan besluiten de gevolgen van het experiment geheel of gedeeltelijk in stand te laten tot het einde van het boekjaar volgend op het boekjaar waarin het experiment is geëindigd. In de Beleidsregel tijdelijke instandlating gevolgen experimenten staat vermeld aan welke voorwaarden experimenten moeten voldoen om in aanmerking te komen voor instandlating van de gevolgen.

Artikel 7 Evaluatie van het experiment

1. De NZa evalueert het experiment conform artikel 58 van de Wmg.

2. Naast het evalueren van het experiment zal de NZa expliciet de risico's op administratieve lasten, onderbehandeling, risicoselectie en upcoding monitoren alsmede de uitgaven van verpleging en verzorging. Hiervan zal ook monitoring van het hanteren van vrije tarieven in combinatie met een contractvereiste onderdeel uitmaken.

3. De NZa werkt samen met het veld uit hoe de evaluatie en monitoring van het gewijzigde experiment vormgegeven zal worden. Onderdeel daarvan is in ieder geval de voortgang van het onderzoek naar de mogelijkheden om het experiment om te zetten in reguliere bekostiging.

Artikel 8 Intrekken oude beleidsregel

Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de Beleidsregel experiment bekostiging verpleging en verzorging, met kenmerk BR/REG-24111, ingetrokken.

Artikel 9 Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel

Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel

De Beleidsregel experiment bekostiging verpleging en verzorging met BR/REG-24111, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.

Inwerkingtreding / Bekendmaking

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst.

De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.

Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel experiment integrale prestaties verpleging en verzorging.

Artikel 10 Voorbehoud

Deze beleidsregel wordt door de NZa vastgesteld onder voorbehoud van het ontvangen van een gewijzigde aanwijzing van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (of diens rechtsopvolger) inzake het experiment integrale prestaties verpleging en verzorging. Overeenkomstig de voorhangbrief van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan de Eerste en Tweede Kamer betreffende 'Voorhangbrief wijziging experiment bekostiging' van 1 juli 2024 met kenmerk 3875196-1068358-PZo en op grond van artikel 8 van de Wmg zal tot het geven van een aanwijzing niet eerder worden overgegaan dan nadat dertig dagen zijn verstreken na verzending van deze brief.

Indien de aanwijzing afwijkt van hetgeen in deze beleidsregel is vastgelegd, zal de NZa een gewijzigde beleidsregel vaststellen die de onderhavige beleidsregel zal vervangen. Indien de NZa geen gewijzigde beleidsregel heeft vastgesteld die de onderhavige beleidsregel vervangt, dan treedt de onderhavige beleidsregel in werking met ingang van 1 januari 2025.

Toelichting

Algemeen

Wijziging 2025

Conform voorhangbrief van de minister aan beide Kamers zijn de cliëntprofielen met bijbehorende prestaties voor de hoogcomplexe technische thuiszorg (HTT) verwijderd uit het lopende experiment voor de wijkverpleging en daarmee ook niet meer opgenomen in de onderhavige beleidsregel. Het experiment, waarvan ook integrale prestaties voor verpleging en verzorging deel uitmaken, wordt wel vervolgd, maar dus zonder de mogelijkheid om cliëntprofielen te registreren en mee te sturen met de declaratie.

Het doel van het experiment blijft om meer ruimte te bieden aan zorgprofessionals om passende zorg te bieden en te zorgen voor minder administratieve lasten. Dit geldt in het bijzonder voor prestaties voor langere tijd. Een tarief per week of maand biedt de ruimte voor professionals om meer passende zorg te bieden, zonder dat elke handeling apart gedeclareerd hoeft te worden. Met de wijziging is ook onderdeel van de doelstelling de voortgang van het onderzoek naar de mogelijkheden om het experiment om te zetten in reguliere bekostiging.

Artikelsgewijs

Artikel 5

Iedere zorgaanbieder die voldoet aan de voorwaarden, kan te allen tijde gedurende de looptijd van het experiment starten met het experiment.

 

Artikel 5.3

Het is mogelijk dat tijdseenheden van declaraties van verschillende bij de zorg aan een cliënt betrokken zorgaanbieders overlappen, bijvoorbeeld wanneer gebruik wordt gemaakt van een dag-, week-, maand- of kwartaalprestatie. Er is dan in beginsel geen sprake van dubbele bekostiging. Er is alleen sprake van dubbele bekostiging wanneer dezelfde zorg op hetzelfde moment meermaals in rekening wordt gebracht.

Wanneer een zorgaanbieder en zorgverzekeraar een overeenkomst hebben gesloten voor het experiment, zijn de prestatiebeschrijvingen voor individueel toewijsbare verpleging en verzorging, zoals opgenomen in de Beleidsregel verpleging en verzorging, niet van toepassing voor de zorg die valt onder het overeengekomen experiment zolang dit experiment rechtsgeldig van kracht is. Het tweede gedachtestreepje in dit artikel strekt ertoe dit tot uitdrukking te brengen.

 

Artikel 5.4

De navolgende prestatiebeschrijvingen uit de Beleidsregel verpleging en verzorging vallen niet onder het experiment:

- Beloning op maat;

- Organisatie en beschikbaarheid van onplanbare avond-, nacht- en weekendzorg;

- Thuiszorgtechnologie;

- Ketenzorg dementie.

 

Artikel 7

De NZa werkt samen met het veld uit hoe de evaluatie en monitoring van het gewijzigde experiment vormgegeven wordt. Te evalueren doelen brengen we in lijn met de gewijzigde vormgeving van het experiment. Onderdeel daarvan is in ieder geval de voortgang van het onderzoek naar de mogelijkheden om het experiment om te zetten in reguliere bekostiging.

In het Convenant bekostiging wijkverpleging 2022-2026 en het later gesloten addendum Convenant bekostiging wijkverpleging 2022-2026, hebben partijen bij aanvang van het experiment doelen met elkaar verwoord. Voorbeelden daarvan zijn het vergroten van de professionele autonomie, stimuleren van preventie en samenwerking, lagere administratieve lasten en het verminderen van de productieprikkel – in het bijzonder bij tarieven voor een langere periode – en inzichten in de uitkomsten van zorg en contractering.

Met het wegvallen van de cliëntprofielen in onderhavige regelgeving, genereert het experiment geen inhoudelijke informatie meer over de zorgzwaarte van de populatie van een zorgaanbieder. Mogelijk kunnen er daardoor een aantal doelen niet meer via het experiment gemonitord worden. De doelen zoals afgesproken in het convenant blijven wel overeind, maar met het veld zal moeten worden bezien of, en zo ja, hoe de doelen op andere wijze behaald kunnen worden.

Naar boven