Onderwerp: Bezoek-historie

Handleiding Zorgvraagtyperingsportaal

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

De deadline voor het aanleveren is verlopen en er kan niet meer aangeleverd worden.

 

 

U bent verplicht informatie over de zorgvraagtypering bij de NZa aan te leveren over alle patiënten voor wie u tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023 zorgvraagtypering heeft uitgevoerd. Voor het aanleveren heeft u een account nodig in het zorgvraagtyperingsportaal (zorgvraagtypering.nza.nl). In deze handleiding leest u hoe u gegevens over zorgvraagtypering bij de NZa aanlevert. Aanleveren doet u tussen 1 juli 2023 en 1 september 2023.

Voor gedetailleerde technische informatie over de aanlevering GGZ ZVT raadpleeg de Standaard voor gegevensaanlevering zorgvraagtypering (ggz & fz) - Nederlandse Zorgautoriteit (overheid.nl)

Hoe u het zorgvraagtyperingsportaal en de handleiding gebruikt is afhankelijk van uw softwareleverancier. Sommige stappen kunt u via uw EPD laten uitvoeren. In deze handleiding worden de te nemen stappen verder toegelicht.

Account activeren (stap 1 t/m 3): Bij het activeren van het account voert u de eerste drie stappen uit: Google Authenticator installeren op uw telefoon (stap 1), Account activeren en wachtwoord instellen (stap 2) en Inloggen (stap 3).

Volgnummer en API-key (stap 4): De volgende stappen hangen af van uw EPD. In de tabel hieronder kunt u opzoeken welke stappen wanneer mogelijk zijn voor uw softwareleverancier.

Staat uw softwareleverancier niet in onderstaande tabel? Neem contact op met de helpdesk van uw softwareleverancier/EPD om te vragen hoe u de gegevens kunt aanleveren.

Overzicht Softwareleveranciers

Stap 5 - Automatisch aanleveren

Stap 6 - Handmatig aanleveren

Adapcare

NEXUS Nederland

Allround Services Int. BV

Tenzinger

Avinty ggz

 

Axians zorg ggz / VCD Healthcare

 

Chipsoft

 

Convenient / Intramed

 

Health Cloud Initiative

 

James Software

 
Medikad  
NEDAP Healthcare  

PinkRoccade ggz

 

Praktijkdata

 

Prosoftware

 

Timeff

 
Topicus  

WinBase Software

 

Zilos EPOS

 
Zorg Service Groep  

Stap 1. Google Authenticator installeren op uw telefoon

Om te kunnen inloggen op het Zorgvraagtyperingportaal heeft u voor de veiligheid de app 'Google Authenticator' nodig. Als u wachttijden aanlevert in het Zorgbeeldportaal heeft u deze app al op uw telefoon geïnstalleerd. Als u geen gebruik maakt van het Zorgbeeldportaal dan installeert u de app via de gangbare app-stores voor zowel Android als iOS. U herkent de app aan een van de iconen hieronder. De applicatie kan veilig worden gebruikt.

: oude logo

: nieuwe logo

Stap 2. Account activeren & wachtwoord instellen

De eerste keer dat u inlogt op het Zorgvraagtyperingportaal moet u uw account activeren:

  1. Ga op uw computer naar https://zorgvraagtypering.nza.nl/.
    Wij adviseren om de meest recente versie van de browser Google Chrome te gebruiken. Deze is te herkennen aan dit icoon . De onderstaande pagina wordt geopend.


  2. Klik op de blauwe link 'Wachtwoord vergeten'.

  3. Vul bij gebruikersnaam het e-mailadres in dat u bij de accountaanvraag heeft doorgegeven en waarop u de activerings-e-mail heeft ontvangen.

  4. Vul daarna uw e-mailadres in. U voert dus twee keer hetzelfde e-mailadres in.

  5. Klik op de knop Verstuur. U ontvangt van ons een e-mail met daarin een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.

  6. Klik op de link in de ontvangen e-mail.

  7. Stel uw wachtwoord in. Uw wachtwoord moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Het wachtwoord moet minimaal:

    • 10 karakters bevatten;

    • één hoofdletter bevatten;

    • één leesteken (~!@#$%^&*()-_=+[{]}\|;:'"<,>./?) bevatten;

    • één cijfer bevatten.

  8. Klik op Opslaan
    U keert terug naar het inlogscherm

  9. Vul uw gebruikersnaam (mailadres) en wachtwoord in en klik op de knop Inloggen. U krijgt een scherm te zien met een QR-code (zie een voorbeeld hieronder).

  10. Open de Google Authenticator-app.

  11. Tik op het (gekleurde) +teken rechts onderin.

  12. Kies voor QR-code scannen.


  13. U ziet nu op uw telefoonscherm wat uw telefooncamera ziet, richt het op de QR-code.

  14. Vervolgens geeft uw telefoon het authenticator-scherm weer met een 6-cijferige code zoals hieronder.


  1. Vul deze code in op het scherm van het portaal.


De code wordt elke 30 seconden ververst. Als de code rood knippert of de blauwe cirkel om de code bijna vol is heeft u nog maar een paar seconden om deze code te gebruiken, u kunt er dan voor kiezen te wachten op de nieuwe code die u dan kunt gebruiken. Daarna verschijnt automatisch een nieuwe blauwe code die u kunt gebruiken.

Lukt het niet om uw account te activeren, neem dan contact op met ons Informatie- en Contactcentrum via WhatsApp op het telefoonnummer 088 – 770 8 770.

Stap 3. Inloggen

Als u nu bent ingelogd door stap 2 te volgen, dan kunt u deze stap over slaan. Als u later nogmaals in wilt loggen doet u dat zoals hieronder beschreven.

  1. Ga naar https://zorgvraagtypering.nza.nl/.
    Wij adviseren om de meest recente versie van de browser Google Chrome te gebruiken, te herkennen aan dit icoon . De onderstaande pagina wordt geopend.


  2. Voer uw gebruikersnaam (dit is uw e-mailadres) en wachtwoord in.

  3. Klik op de knop Inloggen.


Voer de 6-cijferige gegenereerde code uit de Google Authenticator-app in.

Na inloggen op https://zorgvraagtypering.nza.nl/ komt u op een scherm met drie tegels terecht. Tot 1 juli kunt u nog niet aanleveren en kunt u de tegels met Handmatig aanleveren en Eerdere aanlevering nog niet aanklikken. Vanaf 1 juli kunt u gegevens aanleveren, vanaf dat moment worden de tegels klikbaar.

Stap 4. Volgnummer (API-key)

Stap 4.1 Volgnummer (API-key) aanmaken

Uw EPD heeft een volgnummer nodig om een bestand voor u te kunnen maken. U kunt nu al een volgnummer aanmaken, dat doet u als volgt.

  1. Klik op de tegel met Volgnummer (api-key).

  2. Voeg via het plusje ( ) in de blauwe cirkel (zie hieronder) een volgnummer toe. Heeft u tussen 1 juli 2022 en 1 juli 2023 gebruik gemaakt van meerdere EPD's? Maak dan voor elk EPD een eigen volgnummer aan.

  3. Selecteer de door u gebruikte softwareleverancier en het door u gebruikte softwarepakket via de dropdownmenu's.

Staat uw leverancier of pakket hier niet bij? Kies dan 'overig'. De API-key verschijnt in het derde invulveld, rechts naast het volgnummer.

Stap 4.2 Volgnummer (API-key) overnemen naar EPD

U volgt deze stap alleen als uw EPD automatisch aanleveren ondersteunt. Zie eventueel de tabel bovenaan deze handleiding om te zien of dit voor u geldt.

De API-key is een unieke sleutel voor uw organisatie die nodig is om de gegevens aan te leveren, in aanvulling op het wachtwoord. Tegelijk met het volgnummer heeft het portaal een API-key aangemaakt, dit is de lange reeks cijfers en letters. Als uw EPD het automatisch aanleveren van gegevens ondersteunt, kunt u de API-key kopiëren naar uw EPD. Kopiëren doet u met deze knop:

U kunt bij uw softwareleverancier navragen of en hoe u de API-key kunt overzetten.

Vanaf 1 juli 2023: Aanleveren

Vanaf 1 juli kunt u gegevens aanleveren. Afhankelijk van uw softwareleverancier gaat de aanlevering automatisch via uw EPD (stap 5) of handmatig via het zorgvraagtyperingsportaal (stap 6.1 en 6.2). Kijk in de tabel bovenaan dit document welke route voor u geldt. Staat uw softwareleverancier er niet bij? Vraag dan bij uw softwareleverancier na hoe u de gegevens kunt aanleveren.

Stap 5. Automatisch aanleveren via EPD

Als uw EPD het automatisch aanleveren ondersteunt, dan volgt u de instructies van uw EPD-leverancier. U heeft vier gegevens nodig voor aanlevering, zie het lijstje hieronder. U stelt het volgnummer, de API-key en het wachtwoord van het aanleveraccount in via het portaal.

  • Volgnummer

Het volgnummer heeft u in stap 4 aangemaakt. Het volgnummer neemt u over naar uw EPD.

  • API-key

Per volgnummer is een (API-key) beschikbaar. U kunt de API-key inzien via de tegel Volgnummer (api-key) op de startpagina. Als hier geen API-key staat kunt u deze aanmaken zoals beschreven in stap 4.1.

  • Aanleveraccount gebruikersnaam
    Dit is de AGB-code van uw praktijk of instelling. Als uw EPD hierom vraagt voert u de 8-cijferige AGB-code in.

  • Aanleveraccount wachtwoord

U moet het wachtwoord instellen voor het aanleveraccount. Dit doet u door rechtsboven in het portaal te klikken, naast uw mailadres op het pijltje en klik op 'interface account', rood omkaderd in het figuur hieronder.

Vervolgens komt u in een pop-up menu terecht zoals hieronder. U kunt hier uw wachtwoord instellen door op Wachtwoord veranderen te klikken en uw gewenste wachtwoord in te voeren. U voert twee keer hetzelfde wachtwoord in om te bevestigen. Dit mag hetzelfde wachtwoord zijn als van het account waarmee u in het portaal bent ingelogd.

Hoe uw EPD aanlevert kunt u navragen bij uw softwareleverancier. Nadat uw EPD het bestand heeft verstuurd kunt u onder de tegel Eerdere aanlevering bekijken of het bestand is goedgekeurd. Neem contact op met uw EPD-leverancier als er validatiefouten in het bestand zitten.

Stap 6. Handmatig aanleveren

Bestand maken via uw EPD

Vanaf 1 juli 2023 kan uw EPD een bestand voor u aanmaken. Uw softwareleverancier legt u uit hoe dat werkt. U heeft hiervoor in ieder geval het volgnummer nodig. Dit heeft u in stap 4.1 aangemaakt en kunt u inzien via de tegel Volgnummer (api-key). Het bestand bevat medische gegevens. Zorg daarom dat het veilig staat op uw computer en verwijder het nadat u het heeft verstuurd.

Aanleveren via portaal

U levert het bestand aan door in te loggen op het zorgvraagtyperingsportaal (stap 3) en op de tegel Handmatig aanleveren te klikken.

Vervolgens klikt u op Bladeren.

Een pop-upscherm opent. Hierin selecteert u het xml-bestand met de gegevens. Daarna klikt u op Upload.

Nadat u het bestand heeft geüpload kunt u onder de tegel Eerdere aanlevering bekijken of het bestand is goedgekeurd. Neem contact op met uw EPD-leverancier als er validatiefouten in het bestand zitten.

Aanvullende informatie

E-mailadres wijzigen

Wilt u het e-mailadres wijzigen? Stuur dan een e-mail naar info@nza.nl met de oude en gewenste nieuwe gegevens (naam contactpersoon, e-mailadres, AGB-code en KVK-nummer) onder vermelding van 'e-mailadres wijzigen zorgvraagtyperingsportaal'. U krijgt een bevestiging (in de vorm van een mail 'nieuwe gebruiker') als de wijziging is verwerkt.

Heeft u nog vragen?

Kijk dan in de Vraag en antwoord Zorgvraagtypering. Voor aanvullende vragen kunt u contact opnemen met ons Informatie- en Contactcentrum via WhatsApp op 088 – 770 8 770.

Naar boven