Managementsamenvatting
Inleiding
Het CAK is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan dat in opdracht van het Ministerie van VWS een aantal regelingen uitvoert op het gebied van onder andere het betalen en verrekenen van zorgaanspraken en het opleggen, innen en afdragen van eigen bijdragen en premies met betrekking tot de zorg (in bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de regelingen die het CAK uitvoert).
Stand van zaken 'CAK Change' en het in control komen
Het CAK is vanaf 2019 bezig met het op orde krijgen van de interne uitvoeringsorganisatie van het CAK via het brede veranderprogramma 'CAK Change'. Dit moet volgens het CAK in 2024 resulteren in het 'in control' komen voor de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken van het CAK en daarmee ook tot tevreden(er) cliënten van het CAK.
Bij ons vorige onderzoek constateerden wij dat het CAK in 2019 en in de eerste helft van 2020 een aantal goede stappen had gezet om voor de rechtmatige- en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken 'in control' te komen, maar dat de beoogde geborgd 'in control' situatie nog niet bereikt was. Hiermee bedoelen wij een situatie waarin de bedrijfsvoering op zo'n manier is ingericht dat risico's met het oog op een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken structureel, op een effectieve en efficiënte wijze, tijdig worden geïdentificeerd, gemitigeerd en gecorrigeerd, in belangrijke mate gebruikmakend van het geautomatiseerde gegevensverwerkende systeem.
Bij het onderzoek over 2020 hebben wij geconstateerd dat de voortgang van de verbetering van de interne uitvoeringsorganisatie is gestagneerd en zien wij op onderdelen ook een achteruitgang van het functioneren:
-
de dienstverlening aan de cliënten staat onder druk; het betreft met name de verslechterde telefonische bereikbaarheid en -antwoordsnelheid en de schriftelijke beantwoording van vragen;
-
de bestuurlijke verantwoording over de eigen bijdragen en de betaling van de zorgaanspraken is niet binnen de wettelijke termijn aangeleverd (circa 1 maand te laat);
-
veel bestaande knelpunten in de uitvoering, waarover wij bij vorige onderzoeken al rapporteerden, zijn nog niet opgelost. Ook zijn nieuwe issuedossiers naar voren gekomen, die de uitvoeringsorganisatie van het CAK belasten en gevolgen hebben voor de cliënten van het CAK, het Fonds langdurige zorg (Flz) en het Zorgverzekeringsfonds (Zvf) en gemeenten;
-
De externe accountant heeft over 2020 diverse materiële onrechtmatigheden en onzekerheden geconstateerd (die doorwerken tot en met de eerste helft van 2021), die tot gevolg hebben dat bij een aantal financiële stromen over 2020 afkeurende verklaringen zijn afgegeven en bij een aantal financiële stromen oordeelonthoudingen.
Knelpunten in de uitvoering
Wij constateerden bij onze vorige onderzoeken dat het CAK zich bewust is van de knelpunten in de uitvoering. Wij hebben bij ons huidige onderzoek geconstateerd dat het CAK zich hier heel transparant over verantwoordt en goede stappen heeft gezet in het kader van het risicomanagement, waardoor volgens het CAK ook meer issues naar voren zijn gekomen. Dat waarderen wij.
Maar er moet nog veel gebeuren.
Wij vinden het van groot belang dat het CAK voortvarend de eventueel resterende issues uit het verleden identificeert en afwikkelt, zodat de huidige uitvoering en het doorvoeren van de noodzakelijke verbeteringen bij de bredere veranderopgave niet meer belast wordt door zaken uit het verleden. Het CAK heeft aangegeven dat hiervoor een apart, 'dedicated' team zal worden ingericht. Verder vinden wij het van groot belang dat het CAK de al langere tijd bestaande knelpunten in de uitvoering voortvarend oppakt en oplost.
Inrichting en verbetering van de uitvoeringsorganisatie
Het CAK heeft in 2020, als onderdeel van de bredere veranderopgave ('CAK Change'), de inrichting van de uitvoeringsorganisatie van het CAK gewijzigd naar een regeling-gerichte structuur die het onder andere mogelijk moet maken om de cliënten van CAK beter te bedienen en de voorspelbaarheid van de uitvoering van de wettelijke taken te verbeteren.
In 2021 heeft het CAK besloten om te reorganiseren om te kunnen voldoen aan de financiële kaders. Daardoor is 'CAK Change' tijdelijk stop gezet. Naast de eigen heroriëntatie op de eigen 'veranderopgave' en na interventie van de NZa is een doorstart gemaakt met 'CAK Change'.
Het CAK bevindt zich nu in een fase waarin de verdere organisatieontwikkeling en de structurele inbedding hiervan gestalte moeten krijgen, waarbij de focus ligt op zaken als gedrag en cultuur, ontwikkeling van kennis en vaardigheden van de medewerkers van het CAK en vereenvoudiging en modernisering van de geautomatiseerde systemen van het CAK.
Monitoring door de NZa van de inspanningen van het CAK om in control te komen
Wij maken ons, gelet op het geconstateerde gebrek aan executiekracht bij het CAK om knelpunten in de uitvoering daadwerkelijk structureel op te lossen en mede gelet op de complexiteit van de vervolgaanpak van de brede veranderopgave van het CAK, grote zorgen over de voortgang en tijdige realisatie van het 'CAK Change' traject en de daarbij behorende doelen om het CAK structureel 'in control' te krijgen en te houden.
Wij begrijpen dat het opbouwen en veranderen van een organisatie tijd kost, maar wij vinden het van groot belang dat het CAK voortgang blijft boeken bij het op orde krijgen van de interne uitvoeringsorganisatie van het CAK. Wij verwachten dat het CAK zichtbare vooruitgang laat zien aan de stakeholders van het CAK door het tonen van concrete (tussentijdse) resultaten over de hoofddoelstellingen van de bredere veranderopgaven van het CAK. Wij verwachten van het CAK dat het uiterlijk op 1 juli 2022 in zijn bestuurlijke verantwoording kan rapporteren over de realisatie van een aantal prioriteiten c.q. mijlpalen. Over de concrete invulling hiervan zullen wij in overleg treden met het CAK. Wij zullen de inspanningen en voortgang nadrukkelijk blijven monitoren.
Oordeel NZa
In tabel 1 hebben wij onze toezichtoordelen opgenomen voor de verschillende regelingen die de NZa in 2020 heeft uitgevoerd.
Tabel 1. Overzicht oordelen NZa over de verschillende regelingen
Regeling
|
Onderdeel van bestuurlijke verantwoording
|
Oordeel inzake
|
Oordeel NZa
|
Rapport 2020
|
Wlz
|
Betaling van zorgaanspraken Wlz
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.6 Bijlage 4
|
Afdracht eigen bijdragen Wlz
|
Rechtmatigheid
|
Niet rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.6 Bijlage 4
|
Betaling van subsidieregeling extramurale behandeling
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.6 Bijlage 4
|
Betaling van subsidieregeling eerstelijnsverblijf
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.6 Bijlage 4
|
AWBZ
|
Betaling van zorgaanspraken AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.10 Bijlage 8
|
Afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Nog geen oordeel mogelijk
|
H 2.10 Bijlage 8
|
Afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Niet rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.10 Bijlage 8
|
Wmo
|
Afdracht eigen bijdragen Wmo
|
Rechtmatigheid
|
Nog geen oordeel mogelijk
|
H 2.7 Bijlage 5
|
Zvw
|
Uitbetaalde uitkeringen CER
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.8 Bijlage 6
|
Interest geldmiddelen Zvf
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.8 Bijlage 6
|
Wanbetalersregeling
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.8 Bijlage 6
|
Onverzekerdenregeling
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.8 Bijlage 6
|
Buitenlandtaken
|
Buitenlandregelingen exclusief de 'Verrekeningen zorglasten met verdragslanden'
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.9 Bijlage 7
|
Verrekeningen zorglasten met verdragslanden
|
Rechtmatigheid
|
Niet rechtmatig uitgevoerd
|
H 2.9 Bijlage 7
|
VOZD
|
Monitoringtaak NZa
|
Niet van toepassing
|
Bijlage 7
|
Interest geldmiddelen AFBZ, Flz en Wmo
|
Rechtmatigheid
|
Rechtmatig uitgevoerd
|
Bijlage 4
|
Hoofdstuk 7: Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op kasbasis
|
Juiste en volledige weergave
|
Niet juiste en volledige weergave
|
H 2.5 Bijlage 4
|
Hoofdstuk 8: Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel
|
Juiste en volledige weergaven
|
Niet juiste en volledige weergave
|
H 2.5 Bijlage 4
|
Bron: NZa
Reactie CAK
Het CAK heeft op 8 oktober 2021 in de formele hoor de volgende reactie gegeven (ondertekend door de heer Hans Ouwehand, voorzitter van de rvb) op dit rapport:
'Bij brief van 1 oktober 2021 (kenmerk: 410312/1105785) heeft het CAK het concept rapport 'Uitvoering wettelijke taken door het CAK over het verantwoordingsjaar 2020' (hierna: 'rapport') van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) ontvangen. Graag maken wij van uw uitnodiging gebruik om onze reactie op het rapport te geven. Voor een evenwichtige weergave van zaken hechten wij eraan dat deze reactie integraal wordt opgenomen in het rapport. Onderstaand treft u onze reactie aan:
Algeheel beeld
Wij zijn de NZa erkentelijk voor het rapport als sluitstuk van ons verantwoordingsjaar 2020. Wij herkennen de daarin geschetste problematiek en erkennen de genoemde verbeterpunten. Zoals u aangeeft in het rapport is het ('geborgd') in control komen een weerbarstig proces dat veel tijd in beslag neemt.
De complexe en uitdagende omstandigheden waarin het CAK in 2020 heeft moeten functioneren heeft een grote weerslag gehad op onze organisatie. Dit betreft de vertraagde invoering van de Wmo 2020, de gevolgen van Covid-19 voor onze medewerkers, de bestuurswisseling in september 2020, het extra beslag op de organisatie vanwege activiteiten rondom de kinderopvangtoeslag (KOT) en het financieel tekort dat eind vorig jaar bekend werd en de daarop volgende reorganisatie in 2021. Deze omstandigheden hebben de afgelopen periode veel aandacht en energie van alle medewerkers gevraagd.
Wij realiseren ons dat de continuïteit van de dienstverlening aan onze klanten en de rechtmatige uitvoering van de wettelijke taken geborgd moeten zijn en dat wij op deze punten nog niet op het gewenste niveau zijn. De Raad van Bestuur ziet het als haar opdracht om met daadkracht en slagvaardigheid de noodzakelijke veranderingen door te voeren. Om dit te bereiken hebben wij ons in goed overleg met onze opdrachtgever en eigenaar gecommitteerd aan een meerjarige aanpak van onze veranderopgave die voorziet in stapsgewijze verbeteringen op de drie focusgebieden Vereenvoudigen ICT, In control en Cultuur. Het is van belang om realistisch te zijn over het tijdsframe waarbinnen de beoogde veranderingen haalbaar zijn.
Oplossen van bestaande uitvoeringsproblematiek
De beschreven omstandigheden die ons parten hebben gespeeld, kunnen niet los worden gezien van de door de NZa gesignaleerde stagnatie om verder 'in control' te komen.
In de uitvoering hebben we een aantal issues proactief opgepakt, die hebben echter effect gehad op ons functioneren. De hersteltrajecten rondom duurzaam gescheiden leven (DGL) en synchronisatie Centraal persoonsregister (CPR) hebben veel capaciteit en aandacht gevraagd. Beide issues werken zwaarder door omdat deze meerdere jaren teruggaan en bovenal ook onze klanten raken. Het oplossen van beide issues vraagt dan ook grote zorgvuldigheid. Diepgaande analyses van de fouten waren nodig en het onderzoek en de afstemming over de oplossingsrichting hebben voor langere tijd een aanzienlijk beslag op de personele capaciteit van onze organisatie gelegd. Dit capaciteitsbeslag wordt vergroot door het nog weinig efficiënt functioneren van onze complexe legacy-systemen. Dit bevestigt nog eens de noodzaak om ons complexe ICT-landschap te vereenvoudigen.
DGL en CPR stammen beide uit de periode van voorgaande (boek)jaren en vloeien derhalve niet voort uit de uitvoering in 2020. De complexe en uitdagende omstandigheden waarin het CAK heeft moeten functioneren, hebben hun doorwerking gehad op de prioritering en het tijdspad om incidenten te kunnen oplossen en daarmee voort te gaan met het verder in control komen.
Transparantie en identificatie incidenten
Wij stellen het op prijs dat de NZa oog heeft voor onze openheid en transparantie en dat ook als zodanig waardeert. Inherent daaraan is dat issues en knelpunten op tafel komen, bespreekbaar worden gemaakt en worden opgepakt. De NZa spreekt de verwachting uit dat wij per direct organisatorische maatregelen treffen om eventueel nog resterende issuedossiers uit het verleden te identificeren en af te wikkelen. Uit oogpunt van toezicht begrijpen wij deze oproep. Onze aanpak is er op gericht issues uit het verleden proactief en stap voor stap te identificeren en transparant ter tafel te brengen en op te lossen. Daarbij kunnen wij niet op voorhand weten om welke issues dit zal gaan. Wij kunnen daarom geen harde garanties geven dat alle issues in één keer op tafel komen. Daarvoor zijn de regelgeving en de legacy-systemen te complex.
In het toezichtrapport 2020 wordt een aantal stevige maar terechte punten van verbetering geadresseerd. Wij erkennen deze. Wij zijn er van overtuigd dat wij op de juiste weg zijn met onze realistische en gedegen aanpak van onze meerjarige veranderopgave. Om dit traject succesvol te maken zijn tijd, doorzettingskracht en steun van onze omgeving nodig. Wij zetten ons hier als voltallige Raad van Bestuur, samen met onze medewerkers, volledig voor in.
1 Inleidend hoofdstuk
1.1 Wettelijke toezicht taak NZa
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) houdt op basis van artikel 16 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) toezicht op de uitvoering van de wettelijke taken door het CAK.
Wij hebben onderzoek verricht naar uitvoering door het CAK van taken op het gebied van:
-
de Wet langdurige zorg (Wlz) en de aflopende Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ);
-
de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);
-
de Zorgverzekeringswet (Zvw), vooral de regelingen Wanbetalers en Onverzekerden en de aflopende regeling Compensatieregeling Eigen Risico (CER);
-
de Buitenlandregelingen.
Doel van het onderzoek
Het doel van ons onderzoek is om te rapporteren en een (toezicht-)oordeel te geven over de rechtmatige en in voorkomende gevallen doelmatige uitvoering en om knelpunten en risico's voor de rechtmatigheid en doelmatigheid te signaleren. Een goede uitvoering door het CAK van zijn wettelijke taken is onder meer belangrijk omdat:
-
de uitvoering van de wettelijke taken door het CAK veel burgers direct financieel raakt. Het CAK is een direct aanspreekpunt voor de burger met de overheid, waarop de burger volledig moet kunnen vertrouwen;
-
het CAK de belangen beschermt van burgers die anders buiten het Nederlandse zorgstelsel zouden vallen (bijvoorbeeld regelingen voor wanbetalers, onverzekerden; gemoedsbezwaarden, onverzekerbare vreemdelingen en de Buitenlandregeling) en daardoor mogelijk geen toegang zouden hebben tot passende zorg;
-
het gaat om grote financiële stromen waarbij het juist, volledig en tijdig administratief verwerken, het uitbetalen (van zorgaanspraken voor binnen- en buitenland) en het innen en het afdragen van eigen bijdragen en premies voor wanbetalers en onverzekerden een belangrijke bijdrage levert aan het betaalbaar houden van de zorg.
1.2 Belangrijke ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar
Bestuur
De heer Hans Ouwehand heeft per 1 september 2020 mevrouw Daniëlle van der Vliet opgevolgd als bestuursvoorzitter. Mevrouw Marije Wolsink startte in september 2020 als Chief Operating Officer. De heer Arron Bell is Chief Financial Officer.
Uitvoeringsstructuur en CAK change
Het CAK heeft in 2020 een op de regelingen gebaseerde uitvoeringsstructuur geïmplementeerd en heeft daarmee volgens het CAK de basis gelegd om per regeling, de primaire processen verder te verbeteren en om 'in control' te komen voor de rechtmatige (en doelmatige) uitvoering van de wettelijke taken. Dit betrof fase 1 van de bredere veranderaanpak ('CAK change').
Het CAK geeft nu uitvoering aan fase 2 van de bredere veranderopgave ('CAK change'), het stapsgewijs verbeteren van de uitvoering van de regelingen. Door onder andere de noodzaak om binnen de financiële kaders te blijven, is de voortgang in de eerste helft van 2021 gestagneerd. Het CAK heeft daarop in het tweede kwartaal van 2021 een herijkte Roadmap in control opgesteld, waarbij het in control komen door het CAK aan de hand van drie kenmerken wordt gedefinieerd:
-
het aantoonbaar uitvoeren; het CAK voert taken rechtmatig en doelmatig uit en kan dit aantonen;
-
het voorspelbaar presteren; het CAK stelt doelen en treft adequate maatregelen zodat deze doelen ook worden behaald;
-
het systematisch verbeteren; het CAK verbetert de eigen processen systematisch op basis van inzicht in de werkelijke situatie.
Het CAK geeft in zijn jaarbericht over 2020 aan dat het nastreeft dat de wettelijke taken zo veel als mogelijk geautomatiseerd worden uitgevoerd en geruisloos verlopen voor het gros van de cliënten en dat sprake is van een flexibele en wendbare organisatie met aandacht voor de menselijke maat. Tegelijkertijd ziet het CAK dat er nog veel te doen is om de CAK-organisatie te verbeteren en op orde te brengen. Het CAK geeft aan dat het ICT-landschap om vereenvoudiging en modernisering vraagt en dat maatregelen nodig zijn voor het tijdig opstellen van de bestuurlijke verantwoordingen. Verder heeft het CAK aangegeven dat de verdere inzet op zaken als gedrag en cultuur, vaardigheden en kennisontwikkeling belangrijke elementen zijn voor het boeken van voortgang. Het CAK geeft aan dat het boeken van voortgang een lange adem vereist.
Verwachtingen NZa
Wij begrijpen dat het opbouwen en veranderen van een organisatie tijd kost, maar wij vinden het van groot belang dat het CAK voortgang blijft boeken bij het verder op orde krijgen van de uitvoeringsorganisatie van het CAK. Wij verwachten dat het CAK zichtbare vooruitgang laat zien via concrete (tussentijdse) resultaten aan de stakeholders van het CAK.
Covid-19
Het CAK heeft in 2020 maatregelen moeten treffen in verband met Covid-19. Het CAK heeft een Taskforce Corona ingesteld gericht vanuit het perspectief van de cliënten en de medewerkers. Om de dienstverlening aan de cliënten te waarborgen is in maart 2020, onder andere voor het Klantcontactcentrum, de uitwijklocatie Schiphol-Rijk in gebruik genomen. Medewerkers werken zoveel als mogelijk vanuit huis. In maart 2021 heeft het CAK een tool voor Klantcontact-centrummedewerkers geïmplementeerd waarmee vanuit huis telefonische vragen van cliënten kunnen worden behandeld. Het CAK heeft aangegeven dat door de uitdagingen die Covid-19 met zich meebracht voor het goed inregelen van werkzaamheden in de thuissituatie van de medewerkers, de telefonische dienstverlening in 2020 is achtergebleven.
Implementatie Wmo-abonnementstarief 2020
Het CAK geeft aan dat de implementatie van het Wmo-abonnementstarief is afgerond en dat in 2020 de dienstverlening ondanks de COVID-situatie is voortgezet zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Tegelijkertijd ziet het CAK dat er nog veel te doen is om de CAK-organisatie te verbeteren. Het CAK geeft aan dat het ICT-landschap om vereenvoudiging en modernisering vraagt en dat maatregelen nodig zijn voor het tijdig opstellen van de bestuurlijke verantwoordingen.
Verkorten vaststelling- en herzieningstermijn
Per 1 januari 2020 is de wettelijke grondslag voor het verkorten van de vaststelling- en herzieningstermijn van de eigen bijdragen Wmo en Wlz ingegaan. Het nadere beleid hierbij is geregeld in de 'Beleidsregels CAK inkorten termijnen of niet verschuldigd zijn eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015'. Dit betekent dat het CAK de termijnen waarover met terugwerkende kracht een bijdrage wordt vastgesteld kan verkorten van 36 maanden tot 12 maanden of in individuele gevallen, als maatwerk, op nihil kan stellen als de tekortkoming in de uitvoering aan het CAK en/of de keten is te wijten of wanneer de cliënt zich in bijzondere of verzwarende omstandigheden verkeert. In afstemming met een bijzondere interne commissie, het bestuur van het CAK of met stakeholders, komt het CAK hierover tot besluitvorming.
Kinderopvangtoeslagaffaire
Het CAK heeft in mei 2021 opdracht gekregen van het Ministerie van VWS om schulden (tot en met 31 december 2020) die gedupeerden van de Kinderopvangtoeslagaffaire bij het CAK hebben, kwijt te schelden en om invordering bij mogelijk gedupeerden te pauzeren. In een apart wetstraject waarvan de intentie is dat dit per 1 januari 2022 in werking treedt, wordt de wettelijke grondslag met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 geregeld voor de kwijtschelding, afboeking en terugbetaling. Het CAK heeft aangegeven dat medio 2021 de voorbereidende- en uitvoerende werkzaamheden ter hand zijn genomen. Wij zullen de afwikkeling bij het CAK-onderzoek over 2021 betrekken.
1.2.1 Kengetallen over het CAK
Het CAK heeft zich via de bestuurlijke verantwoording verantwoord over de door het ministerie van VWS en de NZa uitgevraagde kengetallen. Daaruit blijkt dat de dienstverlening aan de cliënten van het CAK is verslechterd. Het betreft vooral de verslechtering van de telefonische bereikbaarheid, de antwoordsnelheid en de tragere beantwoording van brieven en mailtjes en de tijdige afdoening van bezwaarschriften. Het CAK voldoet voor deze zaken niet aan de normen die het hier zelf voor stelt. Het CAK heeft aangegeven dat de Covid-19-situatie hiervoor een belangrijke oorzaak is in verband met het inregelen van de werkzaamheden van de CAK-medewerkers in de thuissituatie.
Ook valt op dat bij de uitvoering van de Wmo 2020 sprake is van een hoog percentage stapelfacturen (25%), samenhangend met de inhaalslag voor de facturering van de Wmo 2020. Verder zijn er voor de Wmo 2020 veel bezwaarschriften (ruim 900) binnengekomen, waarvan de helft inmiddels is afgehandeld. Uit onze gesprekken met het CAK, vooral met de regeling directeuren, blijkt dat ons advies om kengetallen en prestatie-indicatoren beter te analyseren en mede te hanteren voor de sturing van de organisatie ter harte wordt genomen.
1.3 Toezichtaanpak
De NZa komt tot zijn toezichtoordeel over 2020 door het hanteren van een risico georiënteerde toezichtaanpak. De NZa maakt daarbij gebruik van de bestuurlijke verantwoordingen van het CAK 2020 en de daarbij behorende controleverklaringen en accountantsverslagen.
De NZa maakt voor zijn toezichtoordeel zoveel als mogelijk gebruik van de accountantswerkzaamheden. De NZa heeft daartoe een zogenoemde review uitgevoerd op c.q. kennisgenomen van de dossiers van de accountant, om vast te stellen of wij gebruik kunnen maken van deze werkzaamheden.
De NZa heeft in de eerste helft van 2021 verdiepend onderzoek uitgevoerd naar een aantal thema's die vooral betrekking hebben op de klantbeleving en klanttevredenheid. Om tot zijn toezichtoordeel te komen maakt de NZa verder gebruik van de periodieke interne management rapportages en risicorapportages van het CAK en gesprekken met de Raad van Bestuur, management en medewerkers van het CAK.
In het voorjaar van 2021 heeft de NZa een bestuurlijke brief gestuurd, die besproken is met het CAK, waarin de NZa zijn zorgen naar voren heeft gebracht over de situatie bij het CAK, met name:
-
de gevolgen van de reorganisatie in 2021 voor de cliënten van het CAK;
-
de stagnatie van het 'CAK change'- traject om geborgd in control te komen;
-
de (mogelijke) impact van twee nieuwe issuedossiers op de cliënten van het CAK en op het fondsenbeheer;
-
de tijdigheid van de bestuurlijke verantwoordingen.
Dit is, naast de heroriëntatie op de Veranderopgave waar het CAK al mee bezig was, voor het CAK aanleiding geweest om een herijkte Roadmap in control opstellen waarin het CAK een transparante analyse over de knelpunten in de uitvoeringsorganisatie van het CAK heeft opgenomen en een set van maatregelen voor het op orde krijgen van de interne uitvoeringsorganisatie van het CAK.
1.4 Leeswijzer
In hoofdstuk 2 hebben wij de belangrijkste bevindingen opgenomen over verantwoordingsjaar 2020. Wij gaan hierin op de uitvoering van de Wlz, Wmo, Zvw en de Buitenlandregelingen door het CAK en de aflopende AWBZ-regelingen. Ook gaan wij in hoofdstuk 2 in op de tijdigheid en kwaliteit verantwoordingsstructuur, de administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB) en de voortgang 'CAK Change' inclusief ICT-kalender. Wij gaan in hoofdstuk 3 in op de uitvoering van de thematische onderzoeken van de NZa.
2 Samenvatting bevindingen rechtmatige en doelmatige uitvoering door het CAK
2.1 Inleiding
Dit hoofdstuk gaat in op onze belangrijkste bevindingen over verantwoordingsjaar 2020. Wij gaan in dit hoofdstuk achtereenvolgens in op de belangrijkste bevindingen over:
-
Tijdigheid en kwaliteit verantwoordingsinformatie;
-
Voortgang 'CAK Change' inclusief ICT-kalender;
-
Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB);
-
Issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie Centraal Persoons Register';
-
Wlz;
-
Wmo;
-
Zvw;
-
Buitenlandregelingen;
-
AWBZ en aflopende regelingen.
Wij hebben aan het eind van dit hoofdstuk de belangrijkste verbeterpunten over 2020 in een tabel weergeven en een overzicht opgenomen over de opvolging verbeterpunten vorig onderzoek.
In dit hoofdstuk hebben wij de belangrijkste bevindingen weergegeven per regeling. In de bijlagen 4 tot en met 8, hebben wij de bevindingen per regeling uitgebreid weergegeven. Wij hebben voor de verschillende regelingen een overzicht van de financiële stromen en een overzicht van de activa en passiva opgenomen. Ook is de verklaring van de externe accountant aangegeven en hebben wij de geconstateerde fouten en onrechtmatigheden in de bijlagen opgenomen en toegelicht per regeling.
2.2 Tijdigheid en kwaliteit verantwoordinginformatie
2.2.1 Tijdigheid
Het CAK moet zich volgens de wet jaarlijks verantwoorden over de uitvoering van de wettelijke regelingen door middel van de bestuurlijke verantwoordingen en bijbehorende accountantsproducten.
Het CAK heeft de bestuurlijke verantwoording over de burgerregelingen tijdig aangeleverd.
Het CAK heeft de bestuurlijke verantwoording over de eigenbijdrageregelingen en de financiering van de zorgaanspraken 2020 niet binnen de wettelijke termijn (vóór 1 juli 2021) aangeleverd.
Het CAK heeft toegelicht dat de niet tijdige aanlevering van deze bestuurlijke verantwoording onder andere veroorzaakt is door:
-
het in de nieuwe regelingsgeoriënteerde organisatie nog niet op orde hebben van de interne organisatie c.q. het totstandkomingsproces voor het tijdig aanleveren van deze bestuurlijke verantwoording;
-
de extra (controle-)werkzaamheden die de issuedossiers 'SVB-relatiestatus' en 'Eindsynchronisatie Centraal Persoons Register' met zich meebrachten (zie paragraaf 2.5 voor een nadere toelichting op deze issuedossiers).
Het CAK heeft de bestuurlijke verantwoording over de eigenbijdragenregelingen en de financiering van de zorgaanspraken 2020 op 29 juli 2021 bij de NZa aangeleverd. Het CAK heeft de NZa en het Ministerie van VWS en het Zorginstituut overigens wel tijdig op de hoogte gesteld van de vertraagde aanlevering en heeft, door het verstrekken van achterliggende documentatie, goed meegewerkt aan een tijdige afronding van ons onderzoek over 2020. Dat waarderen wij.
De NZa heeft het dringende verzoek aan het CAK gedaan, mede gelet op het feit dat ook over voorafgaande jaren (over de verantwoordingsjaren 2016 tot en met 2018) niet aan de aanleveringsplicht is voldaan, om zodanige organisatorische maatregelen te treffen, dat het CAK voortaan wel voldoet aan het tijdig aanleveren. Dit is in het belang van een tijdige (keten-) verantwoording in het kader van de rechtmatigheid van het fondsenbeheer.
2.2.2 Verantwoordingsvoorschriften
De door het CAK aangeleverde documenten voldoen aan de gestelde verantwoordingseisen. Wij constateren dat de externe accountant van het CAK geen andere bevindingen heeft, dan het CAK zelf in de bestuurlijke verantwoordingen over 2020 heeft opgenomen.
De NZa vindt dat het CAK zich via de bestuurlijke verantwoordingen op een goede, transparante wijze heeft verantwoord over de uitvoering van de wettelijke taken, de (actuele) knelpunten die zich daarbij voordoen en de maatregelen die het CAK ter verbetering van de uitvoering heeft getroffen en voornemens is te treffen. Dit waarderen wij.
In het rapport over 2019 hadden wij een aantal verbeterpunten over de verantwoordingsinformatie opgenomen. Wij hebben tijdens het huidige onderzoek geconstateerd dat deze volledig zijn opgevolgd.
2.2.3 Werkzaamheden externe accountant
Voor ons toezichtoordeel over de uitvoering van de wettelijke taken van het CAK hebben wij mede gebruik gemaakt van de werkzaamheden van de externe accountant. Daartoe hebben wij inzage gehad in de accountantsdossiers.
De externe accountant heeft bij de bestuurlijke verantwoording 2020 eigenbijdrageregelingen en financiering zorgaanspraken meerdere oordelen afgegeven in de controleverklaring. In onderstaand overzicht (zie tabel 2) hebben wij voor de gecontroleerde wettelijke regelingen het accountantsoordeel weergegeven:
Tabel 2. Overzicht accountantsoordeel in controleverklaring bestuurlijke verantwoording 2020
Onderdeel van bestuurlijke verantwoording
|
Oordeel inzake
|
Strekking van het oordeel
|
Hoofdstuk 6: Matrices (oordeel per regeling)
|
|
|
Betaling van zorgaanspraken AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Betaling van zorgaanspraken Wlz
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Betaling van subsidieregeling extramurale behandeling
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Betaling van subsidieregeling eerstelijnsverblijf
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Afdracht eigen bijdragen Zorg zonder Verblijf AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Oordeelsonthouding
|
Afdracht eigen bijdragen Zorg met Verblijf AWBZ
|
Rechtmatigheid
|
Afkeurend
|
Afdracht eigen bijdragen Wlz
|
Rechtmatigheid
|
Afkeurend
|
Afdracht eigen bijdragen Wmo
|
Rechtmatigheid
|
Oordeelsonthouding
|
Interest geldmiddelen AFBZ, Flz en Wmo
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Uitbetaalde uitkeringen CER
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Interest geldmiddelen Zvf
|
Rechtmatigheid
|
Goedkeurend
|
Hoofdstuk 7: Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op kasbasis
|
Getrouwheid
|
Afkeurend
|
Hoofdstuk 8: Financieel overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel
|
Getrouwheid
|
Afkeurend
|
Bron: NZa
De accountant heeft bij de bestuurlijke verantwoording 2020 Burgerregelingen een goedkeurende verklaring afgegeven (zie tabel 3).
Tabel 3. Overzicht accountantsoordeel in controleverklaring bestuurlijke verantwoording burgerregelingen 2020
Onderdeel van bestuurlijke verantwoording
|
Oordeel inzake
|
Strekking van het oordeel
|
Uitvoering Burgerregelingen
|
Getrouwbeeldoordeel bij rechtmatigheids-verantwoording CAK
|
Goedkeurend
|
Bron: NZa
Wij hebben in de bijlagen 4 tot en met 8, met gebruikmaking van de bestuurlijke verantwoording van het CAK, het externe accountantsonderzoek en de accountantsproducten, de door ons vastgestelde onzekerheden en fouten in de uitvoering opgenomen en toegelicht. Wij hebben dit vervolgens beoordeeld met de voorgeschreven goedkeuringstoleranties uit het Model, om tot ons eigen oordeel te komen bij de rechtmatige uitvoering van de Wlz door het CAK.
2.3 Voortgang 'CAK Change' inclusief ICT-kalender
'In control' situatie
Bij ons vorige onderzoek constateerden wij dat het CAK in 2019 en in de eerste helft van 2020 een aantal goede stappen had gezet om voor de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken 'in control' te komen, maar dat de beoogde geborgd 'in control' situatie nog niet bereikt was. Hiermee bedoelen wij een situatie waarin de bedrijfsvoering op zo'n manier is ingericht dat risico's met het oog op een rechtmatige en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken structureel, op een effectieve en efficiënte wijze, tijdig worden geïdentificeerd, gemitigeerd en gecorrigeerd, in belangrijke mate gebruikmakend van het geautomatiseerde gegevensverwerkende systeem.
Het CAK geeft aan dat met de komst van het nieuwe bestuur van het CAK een heroriëntatie heeft plaats gevonden van de tweede fase van 'CAK change'. Dit heeft geresulteerd in de ICT investeringskalender en een heroriëntatie op het 'in control' komen, het CAK noemt dit 'de Veranderopgave', waarbij de verdere ontwikkeling van de organisatie zal plaatsvinden langs de volgende drie sporen:
-
Vereenvoudiging ICT;
-
Roadmap in Control;
-
Cultuur.
Wij hebben geconstateerd dat na het realiseren van de herinrichting van de organisatie naar een uitvoeringsstructuur, die gebaseerd is op de wettelijke regelingen, er in de eerste helft van 2021 sprake was van een stagnatie in de verdere uitrol van het brede veranderprogramma 'CAK Change'.
Dit had volgens het CAK een aantal oorzaken:
-
de nawerking van de inrichting van een regeling georiënteerde organisatie;
-
de gevolgen van Covid-19 en de Kinderopvangtoeslagaffaire voor de uitvoeringsorganisatie van het CAK;
-
de prioriteit die het CAK in 2020 aan de (vertraagde) implementatie van het Wmo-systeem voor het abonnementstarief 2020 moest geven;
-
het naar voren komen van twee belangrijke issuedossiers ('SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie Centraal Persoons Register');
-
het feit dat de interne organisatie en het totstandkomingsproces voor het tijdig opstellen van de bestuurlijke verantwoordingen nog onvoldoende op orde is en hiervoor nog geen stabiele basis is gecreëerd in de lijnorganisatie;
-
de financiële positie van het CAK met de noodzaak om opnieuw te reorganiseren om binnen de gestelde financiële kaders te blijven en de noodzaak om de eigen begrotingsmethodiek op orde te brengen;
-
het feit dat het verouderde ICT-systeem de primaire werkprocessen niet goed genoeg ondersteunt. Dit wordt volgens het CAK vaak nog verergerd door de complexiteit van opeenvolgende (systeem-) wijzigingen als gevolg van (beleids-)wijzigingen en de soms onvoorspelbare effecten hiervan op de werking van de ICT-systemen. Dit leidt ertoe dat het veel extra tijd en capaciteit vergt om systemen draaiend te houden en dit betekent ook vaak dat aanvullend de noodzakelijke (handmatige) controlemaatregelen moeten worden uitgevoerd.
Herijkte Roadmap
Deze situatie van (tijdelijke) stagnatie, waarover de NZa via overleggen en een bestuurlijke brief zijn zorgen heeft uitgesproken, heeft het CAK ertoe gebracht, mede naar aanleiding van de eigen heroriëntatie op de veranderopgave, om medio 2021 een herijkte Roadmap in control op te stellen. Met onder andere deze herijkte Roadmap in control wordt de tweede fase van 'CAK change' ingevuld. Het CAK neemt voor de tweede fase maatregelen op verschillende aspecten van de beheersing (organisatie-inrichting, instrumentarium, kennis en vaardigheden, cultuur en gedrag en ICT). Het CAK streeft hierbij kleine, concrete stappen na, die het CAK maandelijks wil monitoren op voortgang en realisatie.
Het CAK mobiliseert de betrokkenheid van de eerste, tweede en derde lijn om samen resultaten en voortgang te boeken. Het CAK zal een zogenoemd 'veegteam' in het leven roepen om de resterende issues uit het verleden te identificeren en af te wikkelen. Verder zal het CAK een 'bouwteam' formeren dat zich concentreert op de organisatorische stappen en de uitvoering daarvan om als CAK 'geborgd in control' te komen. Wij vragen aandacht voor een goede implementatie van de herijkte Roadmap in control, met een realistische planning ook gelet op het ongestoord uitvoering geven aan de going concernactiviteiten. Wij verwachten dat het CAK concrete (tussentijdse) resultaten en voortgang kan laten zien en dat het CAK hierover proactief communiceert met zijn stakeholders.
Beoogde geborgd 'in control' situatie
Wij constateren dat het CAK de beoogde (geborgd) 'in control' situatie voor de rechtmatige en doelmatige uitvoering nog niet heeft bereikt. Naar de stand van 1 augustus 2021 constateren wij dat er ten opzichte van ons vorige onderzoek onvoldoende voortgang is geboekt. Ook lijkt het of het CAK nog overvallen wordt door incidenten en (nieuwe) issuedossiers. Wij noemen in dat kader onder andere de issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie CPR'.
Voor het gebrek aan voortgang voor het afwikkelen van bestaande knelpunten wijzen wij op de zogenoemde Bric-lijst die een overzicht bevat van belangrijke bevindingen (van onder andere toezichthouders), risico's en issues. Veel van de op de Bric-lijst voorkomende knelpunten zijn onderhanden, maar zijn in 2020 en de eerste helft van 2021 niet tot afwikkeling gekomen. Ook de door de NZa over 2019 gerapporteerde verbeterpunten in de uitvoering zijn niet voldoende opgepakt of afgehandeld.
Bevindingen en aanbevelingen
Wij concluderen, evenals het CAK zelf, dat het CAK nog niet 'geborgd in control' is voor de uitvoering van zijn wettelijke taken. Voor het 'geborgd in control' komen, hebben wij op hoofdlijnen de volgende bevindingen en geven wij aan wat wij van het CAK verwachten (zie tabel 4).
Tabel 4. NZa aanbevelingen om 'geborgd in control' te komen
Nr.
|
Aanbevelingen NZa om 'geborgd in control' te komen
|
1.
|
Het verminderen en oplossen van het aantal fouten in de uitvoering en verbeteren dienstverlening
Door knelpunten in de administratieve organisatie en nieuwe issues en incidenten is sprake van fouten in de uitvoering die in een aantal gevallen (financiële) consequenties hebben voor de burger. De dienstverlening aan cliënten staat onder druk. Dit blijkt uit onder meer uit de slechtere telefonische bereikbaarheid met teruglopende performance in de antwoordsnelheid. Ook de afhandeling van brieven en e-mails van cliënten is vertraagd, met een werkvoorraad van meer dan 30.000 zogenoemde 'non-voice'-berichten. Wij verwachten dat het CAK maatregelen treft om het aantal fouten in de uitvoering te verminderen en op te lossen en daarnaast de dienstverlening aan de cliënten te verbeteren. Ook de Nationale Ombudsman heeft op 14 april 2021 een brief uitgebracht over de door het CAK te verbeteren dienstverlening aan zijn cliënten.
(https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2021/systemen-en-dienstverlening-cak-nog-onvoldoende-op-orde);
|
2.
|
Het tijdig aanleveren van de bestuurlijke verantwoordingen
Het CAK is er niet in geslaagd om de bestuurlijke verantwoording 2020 voor de eigenbijdrageregelingen en financiering van zorgaanspraken tijdig, binnen de wettelijke termijn, aan te leveren ( bijna 1 maand te laat). Wij verwachten dat het CAK zodanige organisatorische maatregelen treft dat de bestuurlijke verantwoordingen voortaan tijdig worden aangeleverd.
|
3.
|
Nieuwe materiële issues
Hoewel het CAK er vorig jaar in geslaagd is om eerder ontstane onzekerheden deels op te lossen, is er eind 2020 en in de eerste helft van 2021 weer een aantal nieuwe materiële issues (waaronder de 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie CPR') naar voren gekomen met veel impact op de uitvoeringsorganisatie en de cliënten van het CAK en de fondsen.
Wij verwachten dat het CAK voortvarend de eventueel nog resterende issues opspoort en adequaat afwikkelt.
|
4.
|
Het maatregelen nemen om nog resterende issues uit het verleden te identificeren en om voortvarend de verbeterpunten in de uitvoering, op te pakken en af te wikkelen
Het CAK is er nog niet in geslaagd om voortgang te boeken met betrekking tot de afwikkeling van veel verbeterpunten in de uitvoering naar aanleiding van onze vorige onderzoeken.
Wij verwachten dat het CAK maatregelen neemt om eventueel nog resterende issues uit het verleden te identificeren en af te wikkelen en om voortvarend de verbeterpunten in de uitvoering, inclusief de zogenoemde Bric-lijst, verder op te pakken en af te wikkelen. Wij bevelen aan dat het CAK de verbeterpunten onderverdeelt naar prioriteiten en korte en langere termijn aandachtspunten en voor de aandachtspunten die binnen de invloedsfeer van het CAK liggen, een realistische, haalbare planning opstelt en verbeterpunten daadwerkelijk oplost. Ook adviseren wij om de interne rapportagelijnen bij het CAK hiervoor kort te houden.
|
5.
|
Het verder uitwerken van de regeling-georiënteerde wijze van werken
Het CAK moet de regeling-georiënteerde wijze van werken nog steeds verder concreet uitwerken en daadwerkelijk implementeren. Het CAK heeft in het tweede kwartaal van 2021 een herijkte Roadmap in control opgesteld. Wij verwachten dat het CAK bij de implementatie van de in de herijkte Roadmap in control genoemde maatregelen, planmatig te werk gaat en concrete (tussentijdse) resultaten laat zien (aan de stakeholders van het CAK). De regeling-directeuren zullen hierbij volgens ons een belangrijke rol moeten spelen.
|
6.
|
Het vereenvoudigen en moderniseren van het ICT-landschap
Wij hebben geconstateerd dat het CAK nog daadwerkelijk uitvoering moet geven aan het vereenvoudigen en moderniseren van het ICT-landschap, wat van belang is voor een effectieve en doelmatige uitvoering van de wettelijke taken. Wel heeft het CAK al eerste processtappen gezet voor de verbetering van het ICT-landschap. Het CAK heeft het initiatief genomen om het ICT-landschap tegen het licht te houden en heeft daar maatregelen voor geformuleerd in het kader van de veranderopgave ICT. Wij blijven de inspanningen van het CAK volgen.
|
7.
|
Het adequaat gebruikmaken van de rapportages
De rapportages van Risk en Compliance en de Internal Audit afdeling zijn van een goed niveau. Deze afdelingen signaleren en rapporteren over belangrijke risico's bij het CAK en vormen een belangrijk uitgangspunt voor de verdere verbetering van de uitvoeringsorganisatie van het CAK. Wij vinden het van belang dat het CAK adequaat gebruik maakt van de rapportages van de hiervoor genoemde afdelingen voor het oplossen van gesignaleerde risico's.
|
8.
|
Het beheersen van de risico's in het interne proces
De kaders voor het risicomanagement en het three lines of defence model zijn in 2020 door het CAK neergezet. Het CAK heeft aangegeven vooral nog te moeten werken aan de goede inbedding en werking hiervan in het primaire proces van het CAK. Wij vinden het van belang dat het CAK er voor zorgt dat in het primaire proces de risico's structureel beheerst worden. Het CAK heeft bij een aantal regelingen, waaronder de Wlz-regeling, de eerste stappen gezet voor de implementatie. Wij vinden dat het CAK hier voortvarend mee verder moet gaan.
|
9.
|
Het verbeteren van de interne managementrapportages
Het CAK heeft in 2020 de eerste stappen gezet voor een intern periodiek managementrapportageformat. Dit format biedt op hoofdlijnen een goed inzicht in de stuurinformatie op regeling-niveau. Wel blijkt uit een rapportage van de afdeling Internal Audit dat de betrouwbaarheid van de onderliggende gegevens waarop de maandrapportage tot stand komt, nog onvoldoende geborgd is, waardoor de interne managementrapportage nog niet goed ingezet kan worden voor de sturing van de organisatie. Het CAK wil bij de verdere ontwikkeling en verbetering van de managementinformatie relevante Kritische Proces Indicatoren betrekken, 'good practices' delen en de systematiek van OGSM (Objectives, Goals, Strategies, Measures) inzetten. Wij verwachten dat het CAK voortvarend verder werkt aan een interne managementrapportage die betrouwbare en relevante sturingsinformatie bevat.
|
10.
|
Het zorgen voor een stabiel en toekomstbestendig Wmo-systeem
Het CAK is bezig om toe te werken naar een beter werkend systeem voor de Wmo 2020, waarbij vooral de zogenoemde 'poortwachtersfunctie' van het systeem van belang is; de invoercontrole op de juistheid van de input vanuit de gemeentes. De volledigheidscontrole op de verwerking (circa 6.500 berichten van gemeenten zijn niet te herleiden naar het Wmo-systeem) en het optimaliseren van het berichtenverkeer met de gemeenten zijn punten van aandacht. Daarnaast is de implementatie van andere functionaliteiten zoals de samenloop met andere regelingen, een aandachtspunt. De NZa blijft de inspanningen van het CAK om tot een stabiel en toekomstbestendig Wmo-systeem te komen, volgen en de NZa vindt het daarnaast van belang dat de dienstverlening aan cliënten zodanig verbetert dat weer aan de normen wordt voldaan.
|
Bron: NZa
Ambitie om in control te komen
Het CAK geeft zelf aan op koers te liggen voor de ambitie om in vijf jaar, in 2024, in control te komen; in de eerste fase (2019/2020) van 'CAK change' zijn volgens het CAK de randvoorwaarden gecreëerd, in de tweede fase wil het CAK verdere verbeterslagen doorvoeren, waarbij het CAK vooral inzet op het verder operationaliseren van het interne beheersingsinstrumentarium, de verdere ontwikkeling van de organisatie-inrichting, de cultuur van de organisatie en het gedrag en de kennis- en vaardighedenontwikkelingen en vereenvoudiging en modernisering van het ICT-landschap.
Veranderopgave ('CAK Change')
Wij realiseren ons dat het CAK zich in een fase van de veranderopgave bevindt die veel van het CAK vergt. Het gaat om het daadwerkelijk veranderen van de wijze van werken en de adequate (geautomatiseerde) ondersteuning daarvan, met behoud van goede dienstverlening aan de burger én met in achtneming van de 'menselijke maat' daarbij.
Wij zien de herijkte Roadmap in control, waarin het CAK een goede interne probleemanalyse heeft opgenomen over de situatie bij het CAK en waaruit blijkt dat het CAK ook erkent welke belangrijke risico's en knelpunten er zijn in de huidige uitvoeringsorganisatie, als een goed richtsnoer voor de verdere organisatieontwikkeling waarbij wij een realistische prioritering en het daadwerkelijk laten zien van resultaten van groot belang vinden. Wij benadrukken het belang van deze beweging, mede in het licht van de bevindingen van dit rapport. Wij zullen de voortgang van de tweede fase van 'CAK change' nadrukkelijk blijven monitoren.
Invloedssfeer CAK
Wij merken op dat een aantal van de knelpunten waar het CAK mee geconfronteerd wordt, zich niet geheel binnen de invloedssfeer van het CAK bevinden door externe afhankelijkheden:
-
de tijdige, juiste en volledige aanlevering van gegevens vanuit de keten. Wel geeft dit het belang aan om vanuit het CAK, binnen de mogelijkheden die het CAK daarvoor heeft, zoveel als mogelijk inspanningen te verrichten voor het tijdig aanleveren van betrouwbare gegevens door de ketenpartners;
-
de noodzaak tot vereenvoudiging en modernisering van het ICT-landschap, wat een meerjarige opgave is, die extra investeringen en financiering vergen. Het CAK heeft aangegeven dat het over de ICT-investeringskalender voor 2021 overleg heeft gevoerd met het Ministerie van VWS. Het CAK heeft aangegeven dat door de schaarste in IT deskundigheid op de arbeidsmarkt de uitvoering van al goedgekeurde IT aanpassingen onder druk staat. Het CAK is door dit gebrek aan IT deskundigheid niet in staat alle IT-projecten op te pakken en te realiseren. Dit neemt niet weg dat wij verwachten van het CAK dat deze beweging wel wordt voortgezet.
Vooruitblik Toezicht NZa
De NZa zal, zolang nog geen sprake is van een geborgde in control-situatie bij het CAK, zich in haar toezicht op het CAK vooral blijven richten op zijn wettelijke taak, de rechtmatige uitvoering van de financiële stromen en de impact, van de (huidige wijze van) uitvoering van de diverse regelingen op de dienstverlening aan de cliënten van het CAK. Het is aan het CAK om voortvarend de 'geborgd in control'-situatie te realiseren en hierover transparant en proactief met de ketenpartners te communiceren.
De NZa zal verder aan de hand van de herijkte Roadmap in control de voortgang blijven monitoren van de belangrijkste speerpunten in het kader van 'CAK Change' voor het bereiken van de situatie van 'geborgd in control' door het CAK. Wij vinden het daarbij van belang dat zolang de 'geborgd in control'-situatie nog niet is bereikt, het CAK, met de noodzakelijke aanvullende (gegevensgerichte en handmatige) werkzaamheden, de wettelijke taken rechtmatig uitvoert en de dienstverlening aan de cliënt op een goede wijze laat plaatsvinden. Wij vinden het belangrijk dat het CAK vooruitgang in de uitvoering laat zien en geen achteruitgang.
Verder vinden wij het van belang dat geen nadelige effecten optreden voor andere partijen in de keten, bijvoorbeeld dat door het niet tijdig aanleveren door het CAK van een bestuurlijke verantwoording de verantwoording over het rechtmatige financiële beheer van de fondsen niet tijdig en volledig kan plaatsvinden. Een ander voorbeeld is het mislopen van baten voor de fondsen, doordat eigen bijdragen niet meer opgelegd kunnen worden als gevolg van fouten die mede aan het CAK zijn toe te rekenen, met mogelijke gevolgen voor de betaalbaarheid van de zorg.
Wij verwachten in voorkomende gevallen waarbij zowel het burgerbelang als belangen van overige partijen in het geding zijn, dat het CAK een transparante en onderbouwde belangenafweging maakt, waarbij het CAK het belang van de burger zwaar laat meewegen. Dit in goed overleg met de betrokken ketenpartijen.
2.4 Administratieve organisatie en interne beheersing (AO/IB)
Vereenvoudiging en modernisering IT-landschap
Het CAK heeft aangegeven dat het IT-landschap complex en inmiddels sterk verouderd is. Voor de interne beheersingswerkzaamheden kan het CAK daarom niet steunen op het automatiseringssysteem van het CAK. Dit wordt ook onderkend door diverse onderzoeken van de afdeling Internal Audit van het CAK in 2020. Dit heeft als consequentie dat het CAK, net als voorgaande jaren, voor alle regelingen uitgebreide, ook buiten het geautomatiseerde systeem om, gegevensgerichte controlewerkzaamheden uitvoert om de risico's in de uitvoering te beperken, en om de rechtmatigheid van de financiële stromen aan te tonen.
Het CAK heeft een start gemaakt met de vereenvoudiging en modernisering van het IT-landschap. Dit vergt grote investeringen.
Risicomanagement en compliance
De afdeling Risk&Compliance stelt de kaders vast voor risicomanagement en compliance om risico's voor het CAK op integrale en systematische wijze te beheersen. Medio 2020 heeft het bestuur van het CAK het zogenoemde Internal Control framework vastgesteld, waaruit blijkt op welke wijze het CAK risico's wil beheersen om de organisatie-doelstellingen te bereiken. Ter ondersteuning van het risicomanagementproces beschikt het CAK sinds maart 2020 over een tool, het KeyControlDashboard voor het vastleggen en monitoren van strategische- en procesrisico's en het vastleggen van (verbijzonderde) controlewerkzaamheden. De bedoeling van het KeyControlDashboard is om de opzet van processen, het uitvoeren van risicoanalyses en de periodieke testwerkzaamheden vast te leggen zodat een goed inzicht wordt verkregen in de mate van interne beheersing en de vereiste bijsturing. Het CAK heeft een start gemaakt met de uitrol van het KeyControlDashboard bij een aantal wettelijke regelingen. Wij vinden dat het CAK voortvarend verder moet gaan met de uitrol in het primaire proces.
Periodieke Rapportages
Het CAK maakt in het kader van de interne beheersing gebruik van periodieke rapportages van de afdeling Risk&Compliance, managementrapportages en onderzoeksrapporten van de afdeling Internal Audit. Wij vinden dat de periodieke riskrapportages van de afdeling Risk&Compliance van een goed niveau zijn. Wel merken wij op dat het CAK vooralsnog aan uitvoeringskracht lijkt te ontbreken om een aantal belangrijke risico's aan te pakken en te mitigeren. Dit wordt bevestigd in de risicorapportages van het eerste halfjaar 2021 van het CAK waarin is opgenomen dat door de reorganisatie per 1 juli 2021 de kwetsbaarheden van de organisatie worden versterkt, vooral als het gaat om de noodzakelijk beschikbare kwantitatieve en kwalitatieve capaciteit voor het uitvoeren van bepaalde werkzaamheden.
De (interne) managementrapportages die nog in ontwikkeling zijn, geven op hoofdlijnen een goed beeld van de belangrijkste zaken per regeling. Wel blijkt uit een onderzoek van de afdeling Internal Audit van het CAK, dat de betrouwbaarheid van de managementrapportages aan de hand van de onderliggende gegevens nog onvoldoende geborgd is. Wij vinden dat het CAK de betrouwbaarheid van de interne managementrapportages beter moet borgen, om als betrouwbare sturingsinformatie te kunnen gebruiken.
Wij vinden dat de onderzoekrapportages van de afdeling Internal Audit van een goed kritisch niveau zijn.
Antifraudebeleid
Het CAK heeft medio 2020 het antifraudebeleid vastgesteld en in 2020 een Bureau Integriteit en Fraude ingesteld, dat op 1 oktober 2020 van start is gegaan. Dit Bureau fungeert ook als centraal meldpunt voor fraude- en integriteitschendingen ter voorkoming en het tijdig signaleren van fraude en integriteitsschendingen. Het CAK heeft een aantal maatregelen getroffen om het fraude- en integriteitsbewustzijn bij de medewerkers te verhogen.
Autorisatiebeleid betalingen
Het CAK heeft in 2020 een herzien autorisatiebeleid voor betalingen geïmplementeerd dat niet in alle gevallen zo is uitgevoerd. Hier zijn overigens geen onregelmatigheden uit naar voren gekomen. Wel vinden wij het van belang dat het CAK intern beter toeziet op de juiste naleving van de geldende procedures.
2.5 Issuedossiers 'Eindsynchronisatie CPR' en 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'
Issuedossier Eindsynchronisatie Centraal Persoons Register (CPR) Wlz en Wmo
Het CAK maakt gebruik van het Centraal Persoonsregister waarin alle authentieke gegevens uit de Basisregistratie Personen moeten worden opgeslagen. Het CAK heeft in het verleden het CPR in eerste instantie gevuld vanuit andere CAK-systemen. De NZa heeft bij een eerder thematisch onderzoek aandacht gevraagd voor de eenduidige registratie van persoonsgegevens in de systemen van het CAK en dit als verbeterpunt in de uitvoering gerapporteerd. Het CAK heeft aangegeven dat het CPR nog fouten bevat die nog niet zijn opgelost en er daarom mogelijk rechtmatigheidsfouten zijn gemaakt bij de financiële stromen 'afdrachten eigen bijdragen Wlz en AWBZ' en- 'afdracht eigen bijdragen Wmo' en dit ook invloed heeft op de posten rekening-courant posities met het Fonds langdurige zorg, Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten en de Wmo-gemeenten. De financiële omvang moet nog door het CAK worden bepaald alsook de herstelwerkzaamheden in het kader van naheffing en restitutie (zie tabel 5).
Tabel 5. Onzekerheden en onrechtmatigheden 'Eindsynchronisatie CPR'
Nr.
|
Onzekerheid/onrechtmatigheid
|
Bedrag 2020
(x € 1.000)
|
Onzekerheden
|
1.
|
Rechtmatigheidsfouten zijn gemaakt bij de financiële stromen 'afdrachten eigen bijdragen Wlz en AWBZ' en 'afdracht eigen bijdragen Wmo'
|
PM
|
Onrechtmatigheden (financieel)
|
Geen
|
Bron: NZa
De NZa zal de verdere afwikkeling van dit issuedossier door het CAK volgen en hierover bij een volgend onderzoek rapporteren.
Issuedossier SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven Wlz en Wmo beschermd wonen.
Bij het CAK is eind 2020 een issue uit het verleden naar voren gekomen voor de eigen bijdragen Wlz waarbij de relatiestatus van belang is voor de hoogte van de eigen bijdrage. Burgers hebben bij opname in een zorginstelling, de mogelijkheid om te kiezen voor een gewijzigde relatiestatus waardoor partners niet langer als gehuwd samenwonend worden aangemerkt. Het CAK is verplicht om voor het opleggen van de hoogte van de eigen bijdrage de relatiestatus te volgen, zoals deze is geregistreerd bij de SVB. Burgers zijn onvoldoende geïnformeerd over de gevolgen voor de eigen bijdragen en over het zelf doorgeven van wijziging van de burgerlijke staat aan het CAK. Een bestandsuitwisseling met de SVB was niet ingericht.
Deze werkwijze was bij het CAK al bekend in 2016, maar het CAK heeft door het niet uitvoeren van periodieke bestandsvergelijkingen met de SVB voor een juiste vastlegging in de administratie, de relatiestatus niet goed doorgevoerd. Bij het CAK is ultimo 2020 uit een bestandsvergelijking met de SVB naar voren gekomen dat het CAK onjuiste eigen bijdragen heeft opgelegd voor de Wlz, de Wmo en de AWBZ Zorg met Verblijf en daarmee ook onjuiste afdrachten heeft gedaan aan de fondsen en de gemeenten.
Het CAK heeft berekend (met als peildatum 28 februari 2021) dat het over de periode 1 januari 2007 tot en met 31 december 2020 gaat om in totaal een fout, een onrechtmatigheid van € 71.930.000,- bestaande uit een bedrag van € 61.552.000,- voor ten onrechte niet opgelegde eigen bijdragen en een bedrag van € 10.378.000,- voor ten onrechte te veel opgelegde eigen bijdragen. In tabel 6 is een uitsplitsing hiervan gegeven. Er is over de periode van 2007 tot en met 2020 volgens het CAK sprake van meer dan 12.000 unieke cliënten waarvoor een onjuiste eigen bijdrage is vastgesteld.
Tabel 6. Onzekerheden en onrechtmatigheden 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'
Nr.
|
Onzekerheid/onrechtmatigheid
|
Bedrag 2007-2020
(x € 1.000)
|
Onzekerheden 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'
|
1.
|
Te laag opgelegde eigen bijdragen Wmo (met uitzondering van de Wmo beschermd wonen) en AWBZ Zorg zonder verblijf
|
PM
|
2.
|
Te hoog opgelegde eigenbijdrage Wmo (met uitzondering van de Wmo beschermd wonen) en AWBZ Zorg zonder verblijf
|
PM
|
|
Onrechtmatigheden 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'
|
Te laag opgelegde eigenbijdrage
|
4.
|
Te laag opgelegde eigenbijdrage Wlz
|
59.941
|
5.
|
Te laag opgelegde eigenbijdrage Wmo Beschermd Wonen
|
772
|
6.
|
Te laag opgelegde eigenbijdrage AWBZ Zorg met verblijf
|
839
|
Subtotaal
|
61.552
|
Te veel opgelegde eigenbijdrage
|
7.
|
Te veel opgelegde eigenbijdrage Wlz
|
6.987
|
8.
|
Te veel opgelegde eigenbijdrage Wmo Beschermd Wonen
|
23
|
9.
|
Te veel opgelegde eigenbijdrage AWBZ Zorg met verblijf
|
3.369
|
Subtotaal
|
10.378
|
|
Totaal
|
|
71.931
|
Bron: NZa
Afkeurende rechtmatigheidsverklaringen
De omvang van de onrechtmatigheden is zodanig dat de externe accountant bij de financiële stromen 'eigenbijdrageregeling Wlz' en 'AWBZ zorg met verblijf' afkeurende rechtmatigheidsverklaringen heeft gegeven. De omvang van de onjuiste afdrachten is zodanig dat dit van invloed is op de getrouwe weergave van de financiële overzichten activa en passiva (met name de rekeningcourant en debiteurenpositie). De externe accountant heeft daarom afkeurende getrouw-beeldverklaringen afgegeven bij de financiële overzichten activa en passiva (zowel op kasbasis als op basis van het toerekeningbeginsel).
Het CAK heeft erkend dat de foutieve wijze van uitvoering mede is ontstaan door eigen toedoen en heeft aangegeven dat cliënten van het CAK hiervan niet de dupe mogen worden en is voortvarend aan de slag gegaan om deze problematiek op te lossen. Het CAK heeft besloten om de foutief opgelegde eigen bijdragen af te wikkelen in het kader van de beleidsregels CAK inkorten termijnen of niet verschuldigd zijn eigen bijdrage Wlz en Wmo 2015 (hierna: de beleidsregel herziening termijnen). Het CAK heeft aangegeven in het geval van de te laag vastgestelde eigen bijdragen voor een bedrag van € 61.552.000 geen naheffing meer te doen bij cliënten van het CAK, omdat de fout is ontstaan mede door nalatig handelen van het CAK. Het gevolg hiervan is dat de fondsen en gemeenten dit bedrag niet ontvangen. Het CAK heeft besloten dat in het geval van te hoog opgelegde eigen bijdragen restitutie, conform het Besluit langdurige zorg en het Uitvoeringsbesluit Wmo 2015, zal plaatsvinden met een maximumtermijn van 36 maanden vanaf het moment van de correctie. Hierdoor wordt een bedrag van € 7.865.000,- aan te hoog opgelegde eigen bijdragen voor alle regelingen niet aan cliënten gerestitueerd in verband met overschrijding van de wettelijke termijn.
De problematiek van de 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven Wlz en Wmo Beschermd Wonen' heeft ook in de eerste helft van 2021 gespeeld. Het CAK heeft aangegeven dat de fout in 2021 in de bandbreedte € 8.000.000,- - € 10.000.000,- ligt, maar dat de exacte kwantificering nog moet worden bepaald.
Verder merken wij op dat het CAK voor de 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven voor de Wmo' (met uitzondering van de Wmo beschermd wonen) en AWBZ Zorg zonder Verblijf de financiële impact van de ten onrechte te laag en de ten onrechte te hoog opgelegde eigen bijdragen nog moet bepalen. Daarom is voor deze aangelegenheid sprake van een onzekerheid die als P.M.-post is verantwoord.
Uitvoeren periodieke bestandvergelijkingen
Het CAK en de SVB hebben afgesproken periodiek bestandsvergelijkingen uit te gaan voeren voor het tijdig onderkennen van de juiste relatiestatus. Het CAK heeft aangegeven dat dit nog structureel ingeregeld moet worden. Het CAK heeft aangegeven dat zij voor de Wlz-cliënten, vanaf 1 juni 2021, een eerste herstelactie hebben gedaan om de uitvoering van de relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven weer volgens de regelgeving uit te voeren. Een tienduizendtal cliënten zijn met deze actie hersteld. Ook is het CAK inmiddels begonnen met de maandelijkse bestandsuitwisseling met de SVB. Maar het CAK is er nog niet en is nog volop bezig met de analyse van dit issuedossier om de werkelijke omvang en financiële impact te bepalen en om tot herstelacties te komen. Uit een laatste nadere analyse waarover wij in oktober 2021 ten tijde van het afronden van onze rapportage door het CAK proactief zijn geïnformeerd, is naar voren gekomen dat de financiële impact circa € 26 miljoen hoger is dan eerder berekend.
Ook voor de Wmo-cliënten is het CAK nog bezig met de analyse. De verwachting is dat de herstelacties voor de Wmo-cliënten eerst in het jaar 2022 kunnen beginnen. Samen met de SVB heeft het CAK de communicatie richting de cliënten aangescherpt en is er voor cliënten nu ook een rekentool beschikbaar gesteld om de individuele financiële impact van de mogelijke wijziging in relatiestatus vooraf te berekenen.
Wij vinden het van belang dat het CAK voortvarend en met prioriteit de afwikkeling van het issuedossier Duurzaam Gescheiden Leven ter hand neemt vanwege het belang van de cliënten (waarbij in het geval van restitutie van belang is welk moment het CAK aanhoudt voor de berekening van het maximum van 36 maanden) en de gevolgen voor het Fonds langdurige zorg, namelijk het niet meer kunnen naheffen van eigenbijdragen bij de cliënten, waardoor het Fonds inkomsten misloopt.
Afwikkeling issuedossiers
De NZa zal de verdere afwikkeling van de issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie CPR' voor het CAK volgen en hierover bij een volgend onderzoek rapporteren.
Eventueel nog resterende issuedossiers
Wij vinden het van belang dat het CAK per direct organisatorische maatregelen neemt om eventueel nog andere, resterende issuedossiers uit het verleden te identificeren en af te wikkelen.
2.6 Wlz
Rechtmatigheid uitvoering
Het CAK heeft de wettelijke taak van 'betaling van de zorgaanspraken Wlz' rechtmatig uitgevoerd. Het CAK heeft de eigenbijdrageregeling Wlz niet rechtmatig uitgevoerd. De externe accountant heeft een afkeurend rechtmatigheidsoordeel afgegeven bij de financiële stroom 'afdracht eigen bijdragen Wlz' en de hieraan gerelateerde activa en passiva. Dit hangt samen met de issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en de 'Eindsynchronisatie CPR'. Eerstgenoemd issuedossier heeft ertoe geleid dat het CAK over de periode 2007-eerste helft 2021 te veel en te weinig eigen bijdragen bij cliënten heeft opgelegd. Voor de 'Eindsynchronisatie CPR' is sprake van een onzekerheid, waarbij het CAK de financiële fout nog nader moet bepalen. Het CAK moet de onrechtmatigheden en onzekerheden die hiermee samenhangen nog nader uitzoeken en afwikkelen (zie paragraaf 2.5).
Het financiële effect van het issuedossier 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' over de periode 2007 tot 31 december 2020 is dat het CAK voor de Wlz € 59.941.000,- te weinig eigen bijdragen en € 6.987.000 te veel eigen bijdragen heeft opgelegd. Het CAK heeft aangegeven dat het in het kader van de beleidsregel CAK herziening termijnen, gelet op het feit dat de fout mede te wijten is aan het CAK en al bekend was vanaf 2016, er geen naheffingen opgelegd worden aan de cliënten van het CAK. Verder heeft het CAK, op grond van het besluit langdurige zorg, besloten dat de restitutie tot maximaal 36 maanden terugwerkende kracht vanaf datum herziening, medio 2021, zal plaatsvinden voor de te hoog opgelegde eigen bijdragen in het kader van de 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'. Hierdoor wordt een bedrag van € 4.481.000 niet terugbetaald aan cliënten die een te hoge eigen bijdrage opgelegd hebben gekregen omdat de wettelijke termijn voor herziening is verstreken.
Wij merken op dat door het niet naheffen, wat in het voordeel is van de cliënten, het Fonds langdurige zorg over de periode 2007 tot 31 december 2020 aanmerkelijk minder aan inkomsten ontvangt. Wij merken op dat dit overigens ook voor het jaar 2021 aan de orde is doordat correcties plaatsvinden vanaf medio 2021. Het is van belang dat het CAK correcties zo spoedig mogelijk afwikkelt, vanwege de termijn waarover correcties mogen worden toegepast.
Voor een nadere toelichting op de uitvoering van de Wlz verwijzen wij naar bijlage 4.
2.7 Wmo
Rechtmatigheid uitvoering
Nog geen oordeel mogelijk over financiële stroom 'afdracht eigen bijdragen Wmo' en een afkeurend getrouwbeeld oordeel bij de financiële overzichten activa en passiva
Wij kunnen voor het jaar 2020 nog niet vaststellen of het CAK de wettelijke taken die onder de Wmo vallen (zie bijlage 1) rechtmatig heeft uitgevoerd. De externe accountant heeft een oordeelonthouding afgegeven bij de financiële stroom 'afdracht eigen bijdragen Wmo'. Dit hangt onder andere samen met de issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie CPR'. Het CAK moet de onrechtmatigheden en onzekerheden nog nader
uitzoeken en afwikkelen (zie hierna). Pas daarna kunnen wij een oordeel over de rechtmatige uitvoering geven. Wij zullen de afwikkeling van deze issuedossiers bij ons volgende onderzoek betrekken.
De financiële impact van het issuedossier 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' voor de reguliere Wmo over de periode 2007 tot 31 december 2020 moet nog nader worden bepaald. Voor de Eigen bijdrage Beschermd Wonen Wmo heeft het CAK € 772.000,- te weinig en € 23.000,- te veel aan eigen bijdragen opgelegd (zie paragraaf 2.5).
Geautomatiseerde Wmo-systeem
Bij ons vorige onderzoek heeft het CAK aangegeven dat het ultimo 2020, een jaar later dan de ingangsdatum van de Wmo 2020, vanwege problemen met het geautomatiseerde Wmo-systeem, nagenoeg alle Wmo-cliënten had gefactureerd. Het ontwikkelde geautomatiseerde Wmo-systeem was echter nog niet stabiel en toekomstbestendig voor het waarborgen van de rechtmatige uitvoering. Dat is de reden dat de NZa de verdere ontwikkeling van dit systeem vanuit zijn toezichtrol volgt. Het Wmo-systeem van het CAK is naar de stand van 1 augustus 2021 nog niet stabiel en toekomstbestendig. Het CAK voert bij verwerking van mutaties nog zogenoemde 100%-controles uit. Wel zijn deze 100% controles het eerste halfjaar van 2021 afgeschaald voor een aantal stappen in het verwerkingsproces, maar bij het op een juiste wijze factureren aan de cliënt, vindt nog een 100%-controle plaats, wat de nodige capaciteit en inspanningen kost.
Beter werkend systeem voor de Wmo 2020
Het CAK is bezig om toe te werken naar een beter werkend systeem voor de Wmo 2020, waarbij vooral de zogenoemde 'poortwachtersfunctie' van het systeem van belang is; de invoercontrole op de juistheid van de input vanuit de gemeentes. Daarnaast is de implementatie van andere functionaliteiten zoals de samenloop met andere regelingen, een aandachtspunt. Het CAK moet de berichtenstroom met de gemeenten nog verder optimaliseren. Gebleken is dat de berichtenstroom vanuit de gemeenten veel hoger is dan verwacht, ook als gevolg van mutaties op eerder aangeleverde gegevens.
Doordat het Wmo 2020 systeem in de eerste helft van 2020 nog niet naar behoren werkte, hebben veel Wmo cliënten telefonisch- en/of schriftelijk contact gezocht met het CAK en wel in zodanige mate dat het CAK de (eigen) normen voor de telefonische bereikbaarheid en schriftelijke beantwoording van vragen niet haalde. Het CAK heeft aangegeven dat het maatregelen ter verbetering heeft genomen.
De NZa blijft de inspanningen van het CAK om tot een stabiel en toekomstig Wmo 2020 systeem te komen, volgen. De NZa vindt het daarnaast van belang dat de dienstverlening aan cliënten zodanig verbetert dat weer aan de normen wordt voldaan.
Voor een nadere toelichting op de uitvoering van de Wmo verwijzen wij naar bijlage 5.
2.8 Zvw
Rechtmatigheid uitvoering
Het CAK heeft de taken die vallen onder de Zvw (zie bijlage 1) zoals de wanbetalersregeling, de onverzekerdenregeling en de Compensatieregeling eigen risico (CER) in 2020 rechtmatig uitgevoerd. Dit met inachtneming van de nog af te wikkelen (resterende) onzekerheden.
Voor een nadere toelichting op de uitvoering van de Zvw verwijzen wij naar bijlage 6.
2.9 Buitenlandregelingen
Rechtmatigheid uitvoering
Het CAK heeft de taken die vallen onder de buitenlandtaak (zie bijlage 1) rechtmatig uitgevoerd met inachtneming van de afwikkeling van de (resterende) onzekerheden en met uitzondering van de uitvoering van de verdragsregelingen met Marokko en Turkije, die het CAK in opdracht van het ministerie van VWS uitvoert. De externe accountant heeft over 2020 een goedkeurende getrouw-beeldverklaring afgegeven bij de rechtmatigheidsverantwoording van het CAK over de burgerregelingen, waaronder de uitvoering van de Buitenlandregelingen.
Verdragsregelingen Marokko en Turkije
Wij kunnen de rechtmatigheid van de met de verdragsregelingen Marokko en Turkije samenhangende lasten en baten niet vaststellen omdat de verdragsregelingen (nog) niet zijn aangepast naar de huidige wetgeving (Zorgverzekeringswet). Het betreft overigens een situatie die reeds vanaf 2006 geldt en waar het CAK mee te maken kreeg toen de uitvoering van burgerregelingen enkele jaren geleden is overgeheveld van het Zorginstituut naar het CAK. De NZa roept de bij de verdragsregelingen betrokken partijen op, om binnen de eigen invloedssfeer toe te werken naar definitieve verdragsregelingen.
Het CAK handelt, vooruitlopend op de vaststelling van de voorgestelde (technische) wijzigingen, in opdracht en nauwe afstemming met het Ministerie van VWS, in de geest van deze regelingen. Wij beschouwen dit net als het CAK zelf als een onrechtmatigheid. De rechtmatigheidsfout betreft een bedrag van € 11.300.000,- in de financiële stroom 'Verrekeningen zorglasten met verdragslanden' en een bedrag van € 1.400.000,- aan balansmutaties voor vorderingen op zorgverzekeraars.
Hoewel de NZa geen bevoegdheid heeft om andere consequenties aan de onrechtmatigheid te verbinden dan te laten corrigeren, vinden wij, gelet op het feit dat het CAK handelt in de geest van deze regelingen, het feit dat het CAK geen invloed kan uitoefenen op het laten aanpassen van de verdragsregelingen en gelet op het cliëntbelang, het niet wenselijk dat deze onrechtmatigheid gecorrigeerd wordt. Wij verzoeken het Zorginstituut deze onrechtmatigheid mee te wegen in de verantwoording over de rechtmatige uitvoering van het Zorgverzekeringsfonds.
Voor een nadere toelichting op de uitvoering van de buitenlandtaken verwijzen wij naar bijlage 7.
2.10 AWBZ en aflopende regelingen
Rechtmatigheid uitvoering
Het CAK heeft de wettelijke taak 'betaling van de zorgaanspraken AWBZ' rechtmatig uitgevoerd. Het CAK heeft de eigenbijdrageregeling 'AWBZ met Verblijf' niet rechtmatig uitgevoerd. De externe accountant heeft een afkeurend rechtmatigheidsoordeel afgegeven bij de financiële stroom 'Afdracht eigen bijdrage Zorg met Verblijf AWBZ'. Dit hangt samen met het issuedossier 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven'.
Verder kunnen wij voor het jaar 2020 nog niet vaststellen of het CAK de eigenbijdrageregeling 'AWBZ zonder Verblijf' rechtmatig heeft uitgevoerd. De externe accountant heeft een oordeelsonthouding afgegeven bij de financiële stroom 'Afdracht eigen bijdrage Zorg zonder Verblijf AWBZ'. Dit hangt samen met de issuedossiers 'SVB-relatiestatus Duurzaam GescheidenLeven' en 'Eindsynchronisatie CPR'. Het CAK moet de onrechtmatigheden en onzekerheden die samenhangen met de eigen bijdrageregelingen AWBZ nog nader uitzoeken en afwikkelen. Wij zullen de afwikkeling van dit issuedossier bij ons volgende onderzoek betrekken.
Het financiële effect van het issuedossier 'SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' over de periode 2007 tot 31 december 2020 is dat het CAK € 839.000,- te weinig eigen bijdragen AWBZ (zorg met verblijf) en € 3.369.000,- te veel eigen bijdragen AWBZ (zorg met verblijf) heeft opgelegd. Het CAK heeft aangegeven dat het in het kader van de beleidsregel herziening termijnen, gelet op het feit dat de fout mede te wijten is aan het CAK, geen naheffingen opgelegd worden aan de cliënten van het CAK en dat restitutie tot maximaal 36 maanden terugwerkende kracht zal plaatsvinden voor de onjuist opgelegde eigen bijdragen in het kader van de relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven. Hierdoor wordt het bedrag van € 3.369.000,- niet aan cliënten gerestitueerd omdat sprake is van een overschrijding van de wettelijke termijn voor herziening. Wij merken op dat door dit issuedossier het Fonds langdurige zorg ook minder aan inkomsten ontvangt.
Voor een nadere toelichting op de uitvoering van de AWBZ en aflopende regelingen verwijzen wij naar bijlage 8.
2.11 Verbeterpunten onderzoek verantwoordingsjaar 2020
Wij hebben naar aanleiding van ons onderzoek van het verantwoordingsjaar 2020 een samenvatting gemaakt van de geconstateerde nieuwe verbeterpunten in de uitvoering en bestaande verbeterpunten in de uitvoering, die wij willen benadrukken (zie tabel 7). De status van afhandeling van de nog niet of gedeeltelijk gerealiseerde verbeterpunten uit ons rapport 2019 en eerder, is beschreven in tabel 9 in bijlage 2.
Tabel 7. Overzicht verbeterpunten uitvoering naar aanleiding van onderzoek verantwoordingsjaar 2020
Nr.
|
Omschrijving verbeterpunten/verwachtingen
|
Rapport 2020
|
1.
|
Het CAK heeft voor veel verbeterpunten in de uitvoering die wij naar aanleiding van vorige onderzoeken hebben geconstateerd weinig tot geen vooruitgang geboekt. Wij hebben hierbij geconstateerd dat het CAK wel zaken heeft opgepakt, maar deze inhoudelijk niet altijd op een adequate wijze en structureel heeft opgelost, zodat de betreffende aandachtpunten op de Bric-lijst bleven staan. Ook heeft het CAK niet altijd prioriteit gegeven aan de aandachtpunten op de Bric-lijst omdat incidenten en opkomende issues de aandacht vroegen, naast het als organisatie inregelen op de regelingsgeoriënteerde werkwijze. Wij verwachten dat het CAK de Bric-lijst waarop de bevindingen, risico's en issues staan geregistreerd, rubriceert naar zaken die op korte- en op langere termijn kunnen worden afgewikkeld, een (geprioriteerde) planning opstelt voor afwikkeling en binnen zijn invloedssfeer adequate acties onderneemt om zaken daadwerkelijk structureel op te lossen. Verder verwachten wij dat het CAK, zolang de 'geborgd in control' situatie nog niet bereikt is, met aanvullende maatregelen/werkzaamheden de wettelijke taken uitvoert. Wij verwachten dat het CAK vooruitgang in de dienstverlening en uitvoering van de wettelijke taken laat zien.
Wij verwachten in voorkomende gevallen waarbij zowel het burgerbelang als belangen van overige partijen in het geding zijn dat het CAK een transparante en onderbouwde belangenafweging maakt, waarbij het CAK het belang van de cliënt zwaar laat meewegen.
|
H 2.3
H 2.12
Bijlagen 2 en 3
|
2.
|
Wij willen benadrukken dat in de periode tot 1 juli 2021 een aantal prestaties van het CAK die de dienstverlening aan de cliënt raakt, zijn verslechterd c.q. onder de normen zijn gebleven die het CAK hier zelf voor hanteert. Het betreft:
-
de telefonische bereikbaarheid;
-
de antwoordsnelheid bij telefonische contacten;
-
de tijdige schriftelijke beantwoording van vragen;
-
de tijdige afhandeling van klachten en bezwaarschriften;
-
het percentage stapelfacturen bij de Wmo 2020 als gevolg van de herstelactie in 2020 van het factureren van alle Wmo-cliënten met terugwerkende kracht tot 1 januari 2020.
Wij vinden dat het CAK maatregelen moet treffen om de (publieke) dienstverlening aan zijn cliënten voor de hiervoor genoemde aangelegenheden structureel te verbeteren, op minimaal het niveau van de normen die het CAK hier zelf voor stelt.
|
H 1.2
H 2.7
|
3.
|
Het CAK heeft de bestuurlijke verantwoording 2020 over de eigenbijdrageregeling en de financiering van zorgaanspraken niet tijdig aangeleverd (circa 1 maand te laat). Het CAK moet zodanige organisatorische maatregelen treffen dat de tijdige aanlevering van de bestuurlijke verantwoordingen voortaan structureel geborgd is. Dit geldt voor het eerst voor de bestuurlijke verantwoordingen over 2021.
|
H 2.2
|
4.
|
Bij het CAK is een tweetal issuedossiers naar voren gekomen ('SVB-relatiestatus Duurzaam Gescheiden Leven' en 'Eindsynchronisatie Centraal Persoons Register') die al eerder bekend waren en die een materiële impact hebben op de uitvoeringsorganisatie en geleid hebben tot afkeurende oordelen en oordeelsonthoudingen van de externe accountant bij de rechtmatigheid van een aantal financiële stromen en de financiële overzichten activa/passiva. Wij zullen de afwikkeling van deze issuedossiers bij ons volgende onderzoek beoordelen. Wij verwachten dat het CAK zodanige organisatorische maatregelen treft dat resterende issues uit het verleden voortvarend worden opgespoord en –afgewikkeld en dat het CAK maatregelen neemt om het lerend vermogen te stimuleren en te ondersteunen om te voorkomen dat gelijksoortige issues uit het verleden weer naar voren komen. Wij verwachten dat het CAK alles in het werk stelt om herhaling te voorkomen.
|
H 2.2
H 2.5 t/m H 2.7
H 2.10
|
5.
|
Het CAK heeft medio 2021 een herijkte Roadmap in control opgesteld (die nog definitief gemaakt moet worden). Wij verwachten dat het CAK voor de implementatie hiervan een realistische planning opstelt en (tussentijdse) resultaten kan laten zien. In dit kader is vooral de gecoördineerde inzet op de volgende zaken van belang: - de (verdere) uitrol van het internal control framework en het risicomanagementproces in het kader van de (goede) werking van- en rolverdeling in het Three lines of defence model. In de huidige situatie leunt het CAK nog teveel op de tweedelijnsafdeling Risk&Compliance die veel 'reparatiewerk' verricht. Van belang is dat het primaire proces zijn verantwoordelijkheid neemt voor de beheersing van de regelingen; - het effectueren van de ICT-investeringskalender voor de modernisering en vereenvoudiging van het IT-landschap; - het realiseren van 'CAK Change' in het primaire proces, waarbij zaken als integraal management, noodzakelijk aanwezige kennis, kunde en capaciteit belangrijke aandachtpunten zijn voor de goede uitvoering van de wettelijke taken.
|
H 1.2
H 2.3
|
6.
|
Het CAK is bezig met de ontwikkeling van een intern managementrapportageformat. Wij vinden dat dit een goed inzicht geeft in de belangrijkste aandachtpunten per regeling. Wel moet het CAK maatregelen treffen om de betrouwbaarheid van de onderliggende gegevens te borgen.
|
H 2.3 t/m
H 2.4
|
7.
|
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) incasseert voor het CAK voor onverzekerden en wanbetalers de vorderingen op burgers die niet via broninhouding worden geïnd. Bij het CJIB staat een bedrag van circa € 200.000.000 aan deelbetalingen open dat vanwege systeemtechnische oorzaken (en als uitvloeisel van afspraken tussen CVZ/ZIN en CJIB van voor overdracht naar CAK) nog niet afgedragen kan worden aan het CAK. Het CAK en het CJIB werken via het realiseren van een nieuw systeem aan een oplossing. Wij verwachten dat het CAK deze problematiek zo spoedig mogelijk afwikkelt en dat deelontvangsten tijdiger worden afgedragen aan het Zorgverzekeringsfonds (en aan het Ministerie van VWS die 23% van de bestuursrechtelijke premie ontvangt).
|
H 1.4
Bijlage 6
|
8.
|
Bij de uitvoering van de Wanbetalersregeling constateren wij dat de informatie aan cliënten kan worden verbeterd door op website en schriftelijke correspondentie nadrukkelijker te wijzen op de mogelijkheid tot schorsing van de bestuursrechtelijke premie door het treffen van een betalingsregeling met de zorgverzekeraar. Ook constateren wij dat het CAK geen beleid kent voor het opnemen van persoonlijk contact met de cliënt die gedurende langere tijd de bestuursrechtelijke premie betaalt via broninhouding of het CJIB. CAK stelt dat hiervoor geen budget en capaciteit beschikbaar is. Door betere informatie en het persoonlijk benaderen van wanbetalers kan het aantal wanbetalers verder worden beperkt.
|
H 2.8
H 3.3
|
9.
|
Vanuit ons toezicht op de uitvoering op de wanbetalersregeling door zorgverzekeraars hebben wij twee issues bij het CAK en VWS aan de orde gesteld. Beide issues betreffen de situatie waarin een wanbetaler na een mislukte betalingsregeling met de zorgverzekeraar opnieuw bij het CAK wordt aangemeld. Enerzijds is sprake van onduidelijkheid over de termijn van met terugwerkende kracht compenseren na een mislukte betalingsregeling. In een zogenoemd 'koppelvlakdocument' zijn afspraken met zorgverzekeraars vastgelegd om deze termijn te beperken tot twee maanden. Wetgeving hiervoor ontbreekt. Uit overleg met VWS en CAK volgt dat de Regeling Zorgverzekering per 1 januari 2022 zal worden aangepast. Anderzijds speelt dat bij nieuwe aanmeldingen na een mislukte betalingsregeling zorgverzekeraars soms alsnog premie innen van de wanbetalers. De zorgverzekeraar ontvangt hierdoor compensatie van het CAK en premie van de wanbetaler. Er zijn geen afspraken gemaakt of procedures ingericht waarmee de ten onrechte ontvangen compensatie door de zorgverzekeraar kan worden terugbetaald aan het CAK. Hoewel het CAK voor beide issues afhankelijk is van informatieverstrekking van de zorgverzekeraars verwachten wij van het CAK dat gehandeld wordt conform wet- en regelgeving en dat een goede en proactieve afstemming plaatsvindt met de zorgverzekeraars.
|
H 2.8 en 3.3
Bijlage 6
|
Bron: NZa
2.12 Opvolging verbeterpunten voorgaande jaren
Tijdens dit onderzoek hebben wij ook de opvolging beoordeeld van de tien openstaande verbeterpunten uit ons 'Rapport Uitvoering wettelijke taken door het CAK verantwoordingsjaar 2019'. Dit betreft verbeterpunten in de uitvoering. In het rapport over 2019 hadden wij ook nog vijf openstaande verbeterpunten uit 2018 en eerdere jaren opgenomen. De opvolging hiervan hebben wij tijdens dit onderzoek ook beoordeeld.
Wij hebben in tabel 8 een samenvattend overzicht opgenomen van de status van de opvolging van deze verbeterpunten.
Tabel 8. Samenvattend overzicht opvolging verbeterpunten in de uitvoering voorgaande jaren
Stand van zaken opvolging verbeterpunten in de uitvoering
|
Aantal verbeterpunten
|
Aantal gerealiseerde verbeterpunten
|
Aantal deels gerealiseerde verbeterpunten
|
Aantal niet gerealiseerde verbeterpunten
|
Verbeterpunten onderzoek verantwoordingsjaar 2019
|
10
|
1
|
7
|
2
|
Verbeterpunten voorgaande jaren (2018 en eerder)
|
5
|
0
|
3
|
2
|
Bron: NZa
Uit bovenstaande tabel blijkt dat er nagenoeg geen enkel verbeterpunt uit voorgaande jaren geheel gerealiseerd is. Veel verbeterpunten in de uitvoering zijn slechts gedeeltelijk gerealiseerd of niet gerealiseerd.
Wij constateren wel dat het CAK stappen zet om de verbeterpunten te realiseren, maar dat er ten opzichte van ons vorig onderzoek weinig vooruitgang is geboekt. Het betreft overigens veelal verbeterpunten die samenhangen met de vereenvoudiging en modernisering van het IT-landschap en daarom volgens het CAK niet op kortere termijn te realiseren zijn. Zie ook de tabellen 9 en 10 in bijlage 2. Hierin zijn alle verbeterpunten uit voorgaande jaren volledig weergegeven.
Wij vinden het van belang dat het CAK voortgang boekt met het (structureel) oplossen van deze verbeterpunten.
3 Thema-onderzoeken
3.1 Inleiding
De NZa is gestart met een onderzoek Governance Klanttevredenheid dat doorloopt in 2022. Verder hebben wij in de eerste helft van 2021 een thematisch onderzoek uitgevoerd naar Communicatie en klachtenbehandeling.
In dit hoofdstuk hebben wij onze bevindingen opgenomen.
3.2 Governanceonderzoek Klanttevredenheid
Onderzoek
In 2021–2022 voert de NZa samen met het CAK een governanceonderzoek Klanttevredenheid bij het CAK uit. Het betreft een inzicht gevend onderzoek naar de wijze waarop het CAK regie neemt en stuurt op een belangrijke organisatiedoelstelling, namelijk 'Klanttevredenheid'. Daarbij is van belang dat het CAK, ook in het kader van de bredere veranderopgave 'CAK Change', concrete (tussentijdse) resultaten realiseert en laat zien.
Focus van het onderzoek
De focus van het governanceonderzoek Klanttevredenheid is de wijze waarop het CAK structureel borgt dat CAK-cliënten makkelijk toegang hebben tot duidelijke informatie (afgestemd op het begripsniveau van de cliënten van het CAK) over de producten van het CAK, tijdig een juiste (en begrijpelijke) eigen bijdrage opgelegd krijgen en dat vragen en klachten correct en voortvarend worden afgehandeld. Het onderwerp Klanttevredenheid is voor de NZa een belangrijk onderwerp, mede gelet op het feit dat het bij het CAK om een kwetsbare groep cliënten gaat.
Onderzoeksactiviteiten in 2021
De onderzoeksactiviteiten in 2021, die samen met het CAK plaatsvinden, betreffen een nulmeting (door deskresearch, de inzet van een survey onder de medewerkers van het CAK en interviews met stafmedewerkers en managers) om te inventariseren waar het CAK staat in zijn streven om een goede, structurele invulling te geven aan de (hoofd-)organisatiedoelstelling klanttevredenheid en een 1-meting. Naar aanleiding van de resultaten van de nulmeting zal de NZa in 2022 de voortgang van het verandertraject op het onderwerp Klanttevredenheid monitoren. Het monitoringtraject zal gevolgd worden door een 1-meting waarmee de NZa verwacht inzicht in de uitwerking van de verandermaatregelen op het onderwerp Klanttevredenheid te krijgen. De NZa zal zijn inzichten en bevindingen over de nulmeting en de 1-meting aan het CAK rapporteren.
3.3 Communicatie en klachtenbehandeling
Onderzoek
De NZa stelt in haar toezicht het belang van de burger centraal. De NZa heeft ervoor gekozen om in de eerste helft van het jaar 2021, naast het governance onderzoek klanttevredenheid, aandacht te besteden aan de communicatie met de burger door het CAK. Wij vinden het belangrijk dat het CAK tijdig en op een duidelijke en begrijpelijke wijze communiceert met de burgers die te maken hebben met een specifieke regeling van het CAK. Het gaat doorgaans om een kwetsbare doelgroep die minder zelfredzaam is en waarvan sommigen niet in staat zijn de brieven die zij ontvangen te begrijpen. Onduidelijkheid over regelingen en een gebrekkige communicatie tussen een uitvoeringsorganisatie en de burger kan leiden tot problemen en financiële- en emotionele schade voor de burger.
Burger centraal
Het CAK vindt het belangrijk om de burger centraal te zetten en pro-actief te communiceren. Dit blijkt uit de missie van het CAK, die luidt: 'Het CAK is de klantgerichte publieke dienstverlener die staat voor de zorgvuldige uitvoering van regelingen van de overheid en proactieve communicatie met burgers'.
Communicatie
Communicatie is ook één van de drie pijlers van 'CAK Change' (De veranderopgave): 'Om het voorbeeld van publieke dienstverlener te bereiken is in 2019 een start gemaakt met een integraal veranderprogramma, CAK Change. De transitie richt zich op drie pijlers: het verder in control komen, een vereenvoudiging van het IT-landschap en op Cultuur en Communicatie'.
Resultaten onderzoek
De NZa heeft in de eerste helft van 2021 een onderzoek uitgevoerd naar de processen van communicatie bij het CAK om vast te kunnen stellen hoe het CAK zijn missie in praktijk brengt. Onderdeel van dit onderzoek is de beoordeling van de klachtenafhandeling door het CAK. Het onderzoek heeft zich vooral gericht op de processen van Eigen bijdragen Wet Langdurige zorg, Eigen bijdragen Wet maatschappelijke ondersteuning en de Wanbetalersregeling in de Zorgverzekeringswet.
Klantcommunicatie
Wij hebben geconstateerd dat het CAK veel aandacht besteedt aan een betere klantcommunicatie en –beleving door onder andere het verbeteren van informatie op de website, het toespitsen van correspondentie op de diverse klantgroepen en door het inzetten op het lerend vermogen van de organisatie naar aanleiding van analyses van meldingen en klachten van klanten. Het CAK is van plan om grotere verbeteringen te blijven testen met burgers en medewerkers die direct contact hebben met de burger.
Aanbevelingen NZa met betrekking tot Klantcommunicatie
De NZa heeft onder andere de volgende aanbevelingen gedaan:
-
het lerend vermogen voor alle regelingen te blijven stimuleren;
-
het CAK kan voor de communicatie met de burger de bestaande informatie- en communicatiekanalen uitbreiden met andere communicatiekanalen, zoals een chat-functie;
-
het tijdig opnemen van belangrijke berichten op meerdere webpagina's waaronder de homepage van de website voor een groter bereik van de CAK-cliënten;
-
het verder actualiseren en stimuleren van de Mijn-omgeving van het CAK;
-
de mogelijkheden voor het gebruik van een automatische incasso gebruiksvriendelijker te maken;
-
de brieven van andere regelingen dan eigen bijdragen Wlz en –Wmo op B1 taalniveau te brengen, gebruikmakend van een klantenpanel dat kan helpen bij het beoordelen van de leesbaarheid;
-
het verbeteren van de communicatie met nabestaanden van een overleden cliënt. Het CAK heeft hiervoor inmiddels een pilot nabestaandendesk opgezet. Dit vinden wij een positieve ontwikkeling;
-
het verbeteren van de informatieverstrekking over de wanbetalersregeling. In het bijzonder dat de burger gewezen wordt op de mogelijkheid dat door het treffen van een betalingsregeling met de zorgverzekeraar de bestuursrechtelijke premie kan worden opgeschort.
Klachtenafhandeling
Wij hebben geconstateerd dat het CAK de burgers met een klacht zo goed mogelijk van dienst wil zijn. Na de registratie van een klacht neemt het CAK, indien mogelijk, telefonisch contact op om de burger te helpen.
Het CAK brengt de mogelijkheid voor het indienen van een klacht echter alleen via de website onder de aandacht van de burgers. In de brieven aan burgers verstrekt het CAK geen informatie over de mogelijkheid tot het indienen van een klacht. Het CAK benadrukt op de website dat burgers die een klacht willen indienen, vooral telefonisch contact moeten opnemen om laagdrempelig tot een oplossing te komen. Uit ons onderzoek blijkt dat telefonische vragen/klachten in zeer beperkte mate als klacht worden geregistreerd. Hierdoor zijn er volgens ons veel 'verborgen' klachten.
Aanbevelingen NZa met betrekking tot klachtenafhandeling
De NZa heeft onder andere de volgende aanbevelingen gedaan:
-
het verbeteren van de informatie over de mogelijkheid tot het indienen van een klacht;
-
het alert zijn op telefonische klachten en die ook als klacht registreren;
-
het verbeteren van de afhandelingsduur van klachten door onder andere de inzet van voldoende capaciteit voor het afhandelen van klachten en door intern sneller een ontvangen klacht door te zetten;
-
het actualiseren van het klachtenreglement.
Conclusie
Gelet op onze bevindingen komen wij tot de conclusie dat het CAK aandacht heeft voor haar communicatie richting de burger, maar dat zij nog verbeteringen kan aanbrengen in haar communicatie(processen) en de klachtenafhandeling. Wij verwachten van het CAK hier blijvend aandacht aan geeft en het zich inspant om hierin te verbeteren. De NZa heeft het initiatief genomen voor het organiseren van een (periodiek) overleg met De Nationale Ombudsman en het CAK over het proces van klachtenafhandeling.
Reactie CAK
Het CAK heeft op 13 oktober 2021 de volgende bestuurlijke reactie gegeven:
'We zijn continue bezig onze dienstverlening te verbeteren en meer maatwerk te bieden voor onze klanten. Hierbij betrekken wij nadrukkelijk de adviezen en aanbevelingen vanuit de diverse onderzoeken naar het functioneren van de overheid. Uw aanbevelingen vormen daarop een waardevolle aanvulling.
Om onze strategische doelen te realiseren hebben wij een meerjarige veranderopgave opgesteld, die voorziet in stapsgewijze verbetering op de drie focusgebieden In control, Vereenvoudigen ICT en Cultuur. Tegelijkertijd zijn we onze dienstverleningsstrategie aan het ontwikkelen. Hierin beschrijven we de onderscheidende waarden van (specifieke) klanten én de vertaling naar onze diensten, kanalen en de capaciteiten die daarvoor nodig zijn. Zowel in de dienstverleningsstrategie als in de drie focusgebieden hebben wij veel aandacht voor communicatie.
Wij waarderen het dat u constateert dat wij al veel aandacht besteden aan een betere klantbeleving en dat dit op een behoorlijk aantal punten resulteert in positieve bevindingen. Tegelijk ziet u dat we nog verbeteringen kunnen aanbrengen in de communicatie(processen) en in de klachtenafhandeling. Wij herkennen uw constatering. Hiervoor hebben wij diverse activiteiten opgesteld die zijn terug te vinden in ons jaarplan 2022 en in de plannen van de hierboven genoemde veranderopgave. Een groot deel van deze activiteiten zijn in lijn met uw aanbevelingen.'