Beleidsregel kraamzorg - BR/REG-20131
Ingevolge artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.
Ingevolge artikel 52 aanhef en onderdeel e Wmg worden de tarieven en prestatiebeschrijvingen die uit de voorliggende beleidsregel voortvloeien ambtshalve door de NZa vastgesteld.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
Kraamzorg
Zorg als omschreven in artikel 2.11 van het Besluit zorgverzekering.
Inschrijving
Onder inschrijving worden de volgende handelingen verstaan:
- het verwerken van de (telefonische) aanmelding;
- het toesturen van informatiemateriaal en het inschrijfformulier;
- het op basis van het ingevulde inschrijfformulier verrichten van diverse administratieve handelingen;
- het plannen van het op termijn in te zetten personeel.
Intake
- of bij de cliënt thuis
- of telefonisch
Het verkennen en verduidelijken van de hulpvraag van de cliënt, het inventariseren van de zorgbehoefte en het met inachtneming van de volgende criteria (noodzakelijkheidsprincipe, aanvullend op eigen mogelijkheden, ontbreken van deskundigheid, preventie, bijsturing) objectief bepalen welke hulp naar inhoud en omvang en kwaliteit nodig is op grond waarvan verantwoorde beslissingen omtrent inzet en financiering van zorg mogelijk zijn, mede ter effectuering van de zorgaanspraken.
Partusassistentie
Het voorbereiden op, het assisteren bij de bevalling en het verzorgen van moeder en kind direct na de bevalling. De partusassistentie wordt verricht onder leiding van een verloskundige of huisarts. De locaties waar partusassistentie kan plaatsvinden, zijn:
- thuis bij moeder en kind;
- in een vervangende thuissituatie; of
- in een poliklinische situatie.
Artikel 2 Doel van de beleidsregel
Het doel van deze beleidsregel is vastlegging van de prestatie-beschrijvingen en de tariefstructuur voor kraamzorg.
Artikel 3 Reikwijdte
Deze beleidsregel is van toepassing op kraamzorg als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet (Zvw).
Artikel 4 Prestaties
In het kader van deze beleidsregel worden de volgende prestaties onderscheiden:
- Per uur kraamzorg;
- Per uur partusassistentie;
- Per inschrijving;
- Per intake:
- of bij de cliënt thuis;
- of telefonisch;
- Per partusassistentie;
- Onderlinge dienstverlening.
Artikel 5 Onderdelen ter vaststelling van de tariefopbouw
In dit artikel worden de onderdelen voor de vaststelling van de tariefopbouw weergegeven.
1. Begripsbepalingen en onderdelen ter vaststelling van de tariefopbouw
Praktijkkostenbestanddeel
Het aandeel van de normatief bepaalde praktijkkosten van een kraamzorginstelling in het tarief. Het praktijkkostenbestanddeel van het tarief bedraagt € 6.784.956 (definitief niveau 2019). Het praktijkkostenbestanddeel bestaat uit onder meer de volgende elementen: personeelskosten, huisvestingskosten, vervoerskosten, opleidingskosten, afschrijvingskosten, rentekosten, kostenvergoeding voor gederfd rendement eigen vermogen.
Rekennorm aantal uren kraamzorg
Begripsaanduiding voor een normatief bepaald aantal uren kraamzorg, inclusief uren partusassistentie per jaar. De rekennorm aantal uren kraamzorg bedraagt 137.332 per jaar.
2. Tariefsoort
De tarieven voor kraamzorg zijn maximumtarieven.
3. Jaarlijkse indexering
De tarieven voor kraamzorg worden in beginsel jaarlijks ambtshalve geïndexeerd. Voor wat betreft de loonkosten wordt de index vastgesteld door het Ministerie van VWS. Deze index houdt verband met de CAO-afspraken. Voor wat betreft de materiële kosten wordt aangesloten bij de prijsindexcijfer particuliere consumptie uit het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB). De op het tarief toe te passen index is het gewogen gemiddelde van de loon- en materiële indices waarbij wordt uitgegaan van een aandeel van 90% loonkosten en 10% materiële kosten. Het tarief wordt vastgesteld op basis van een voorcalculatie voor jaar t en de definitieve indices van jaar t-1.
Artikel 6 Totstandkoming (maximum)tarieven
De opbouw van de tarieven voor de in artikel 4 beschreven prestaties wordt in dit artikel op basis van de volgende indeling uitgewerkt.
- Uurtarief kraamzorg
- Uurtarief partusassistentie
- Nevenverrichtingen
1. Uurtarief kraamzorg/uurtarief partusassistentie
Het maximum basis uurtarief is de uitkomst van de volgende berekening:
Praktijkkostenbestanddeel / rekennorm aantal uren kraamzorg
|
Het maximumtarief voor de in onderstaande lijst genoemde prestaties wordt bepaald door het basis uurtarief met de bijbehorende factor te vermenigvuldigen:
Prestaties
|
Factor
|
Per uur kraamzorg |
1,0 |
Per uur partusassistentie |
1,0 |
2. Nevenprestaties
Naast de prestaties ‘per uur kraamzorg’ en ‘per uur partusassistentie’ kunnen nog een aantal nevenprestaties in rekening worden gebracht. Het maximumtarief voor een nevenprestatie wordt bepaald door het basis uurtarief met de bijbehorende factor te vermenigvuldigen:
Nevenprestaties
|
Factor
|
Per inschrijving |
0,92755 |
Per intake bij cliënt thuis |
1,39109 |
Per intake telefonisch |
0,46401 |
Per partusassistentie |
1,85510 |
Artikel 7 Onderlinge dienstverlening
De zorgaanbieder heeft de mogelijkheid om (onderdelen van) de prestaties ‘per uur partusassistentie’, ‘per uur kraamzorg’ en de nevenprestatie ‘per partusassistentie’ met inachtneming van de geldende maximumtarieven, via onderlinge dienstverlening in rekening te brengen aan een andere zorgaanbieder. De betreffende prestaties kunnen enkel via onderlinge dienstverlening in rekening worden gebracht indien tussen zorgaanbieder en zorgverzekeraar van de cliënt een overeenkomst is gesloten, waarin de inhoud van de te leveren zorg, de hoogte van het in rekening te brengen tarief en de inhoud van de te leveren zorg die via onderlinge dienstverlening bij een derde zorgaanbieder wordt gecontracteerd zijn vastgelegd.
Artikel 8 Max-max tarieven
De maximumtarieven, berekend op basis van artikel 6.1 en 6.2, kunnen ten hoogste met 10% worden verhoogd indien hieraan een schriftelijke overeenkomst tussen de betreffende zorgaanbieder en ziektekostenverzekeraar ten grondslag ligt.
Een tarief dat niet hoger is dan berekend op basis van artikel 6.1 en 6.2 kan aan eenieder in rekening worden gebracht.
Een max-max tarief kan uitsluitend in rekening worden gebracht aan:
(a) de ziektekostenverzekeraar met wie het verhoogde maximumtarief
is overeengekomen; of
(b) de verzekerde ten behoeve van wie een ziektekostenverzekering
met betrekking tot kraamzorg is gesloten bij een ziektekostenverzekeraar met wie een zodanig verhoogd
maximumtarief schriftelijk is overeengekomen.
Artikel 9 Intrekking oude beleidsregel
Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregel wordt de beleidsregel BR/CU-7149 ingetrokken.
Artikel 10 Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De beleidsregel ‘Kraamzorg', met kenmerk BR/CU-7149, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding / Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang op 1 januari 2020.
Ingevolge artikel 20 lid 2 onderdeel b Wmg zal van de vaststelling van deze beleidsregel mededeling worden gedaan in de Staatcourant.
Citeertitel
Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel kraamzorg.