Arrangement van ventilatiekanalen.
Met betrekking
toto het arrangement van ventilatiekanalen geldt voor alle schepen het volgende.
Uit het oogpunt van effectieve brand- en rookbestrijding
wordt het noodzakelijk geacht dat zoveel mogelijk wordt voorkomen dat in geval van brand,
rook- en brandkleppen moeten worden bediend welke over de diverse accommodatiedekken
verspreid zijn aangebracht.
In verband hiermede moet het
ventilatiesysteem zodanig worden uitgelegd dat het toepassen van rook- of brandkleppen
zoveel mogelijk kan worden vermeden.
Hiertoe moet het
aanbrengen van ventilatiekanalen welke diverse dekken bedienen achterwege blijven en moet
vanaf de ventilatiekamer elk dek door middel van een afzonderlijk kanaal worden bediend.
Omdat dergelijke afzonderlijke kanalen toch via de in de
ventilatiekamer opgestelde installatie met elkaar in verbinding staan, waardoor in geval van
brand het ventilatiesysteem rook van de ene tussendekse ruimte in de andere kan komen moeten
alle ventilatiekanalen welke op die installatie zijn aangesloten inde ventilatiekamer worden
voorzien van handbediende rookkleppen welke uitsluitend aldaar bedienbaar behoeven te zijn.
Om de mogelijkheid tot het bedienen van de
bovenbedoelde in de ventilatiekamer geplaatste kleppen in geval van brand in de
accommodatieruimten zoveel mogelijk te waarborgen moet de toegang tot de ventilatiekamer
zodanig zijn gelegen dat deze gemakkelijk en bij voorkeur vanaf het open dek bereikbaar is.
Aanvullende voorschriften ter voorkoming van de
doortocht van rook en vlammen via ventilatiekanalen.
Met
betrekking tot de eisen, welke in hoofdstuk II-2 van de per 1 september 1984 gewijzigde
SOLAS ”74 uit het oogpunt van brandbescherming worden gesteld aan ventialtie-kanalen wordt
het noodzakelijk geacht om voor alle schepen op grond van het gestelde in regel 18, lid 1.1,
in samenhang met het gestelde in regel 16 van genoemd hoofdstuk II-2 en vervolgens voor
passagiersschepen, welke meer dan 36 passagiers vervoeren op grond van het gestelde in regel
32 van genoemd hoofdstuk II-2 nadere aanvullende voorschriften te geven.
Voorschriften voor alle schepen
Op grond van genoemde regel 18, lid 1.1. wordt gesteld
dat indien ventilatiekanalen schotten van klasse ”A” of dekken doorboren de doortocht van
rook en vlammen van de enen zijde naar de andere zijde van de schotten of dekken via deze
kanalen moeten worden voorkomen.
In verband hiermede
moeten naast de maatregelen zoals aangegeven genoemde regel 16 nog de volgende aanvullende
maatregelen worden genomen.
1. Indien dunwandige
ventilatiekanalen, waarvan het oppervlak van de dwarsdoorsnede 0,02 m2 of minder bedraagt,
daar schotten van klasse ”A” of dekken gaan moet de opening zijn voorzien van een stalen
ommantelingskoker met een dikte van ten minste 3 mm en een lengte van ten minste 125 mm of
moet de opening rondom de kaneln worden afgedekt door goed passende stalen schaam-platen met
een dikte van ten minste van 3 mm welke aan het schot of dek moeten worden vast gelast.
2. Ventilatiekanalen waarvan het oppervlak van de dwarsdoorsnede
0.075 m2 of minder bedraagt en welke ruimten aan weerszijden doorvoeringen door de
betreffende schotten of dekken zijn voorzien van of brandkleppen of rookkleppen, welke in
het algemeen aan beide zijden van de schotten of dekken met de hand moeten kunnen worden
gesloten.
3. Ventilatiekanalen waarvan het oppervlak van de
dwarsdoorsnede meer dan 0.075 m2 bedraagt, welke een of meer tussendekse ruimten doorlopen
die niet door deze kanalen worden bediend moeten, om te voorkomen dat bij de diverse
dekdoorvoeringen de automatisch werkende brandkleppen zoals vereist in de genoemde regel 16
moeten worden aangebracht op een van de hieronder aangegeven wijzen zijn geconstructueerd
tenzij op grond van het gestelde in genoemde regel 16, lid 3.1.1. anders is vereist:
a. de ventilatiekanalen moeten zijn vervaardigd van
staal met een dikte van 3 mm; en indien benodigde worden voorzien van brandwerend
isolatiemateriaal;
b. de ventilatiekanalen moeten
zijn vervaardigd van staal en zijn gelegen in een met stalen schotten van klaar ”A” de
omgeven speciale schacht.
Voorschriften voor
passagiersschepen.
Op passagiersschepen, welke meer dan 36 passagiers
vervoeren moet behalve aan de maatregelen zoals vereist in genoemde regel 16 en de hierboven
aangegeven maatregelen, met inachtname van het gestelde in genoemde regel 32, tevens worden
voldaan aan de volgende aanvullende voorschriften:
Ventilatiekanalen, waarvan het oppervlak van de dwarsdoorsnede 0,075 m2 of minder doch
meer dan 0,02 m2 bedraagt, welke een of meer tussendekse ruimten doorlopen, die niet door
deze kanalen worden bediend moeten om te voorkomen dat bij de diverse dekdoorvoeringen
rookkleppen moeten worden aangebracht, op een van de hieronder aangegeven wijzen zijn
geconstrueerd, tenzij op grond van het gestelde in genoemde regel 16 lid 3.1.1. andere is
vereist:
a. de ventilatiekanalen moeten zijn
vervaardigd van staal met een dikte van ten minste 3 mm.
b. de ventilatiekanalen moeten bestaan uit dubbelwandige stalen pijpen waarbij
tussen de wanden een steenwol-insolatie is aangebracht met een dikte van ten minste 13 mm,
deze dubbelwandige stalen pijpen moeten door middel van stalen popnagels of andere
onbrandbare materialen aan elkaar en aan de speciale dikwandige stalen schot- en
dekdoorvoeringen worden bevestigd;
c. de
ventilatiekanalen mioet ten minste zijn vervaardigd uit dunwandige stalen plaat of
gelijkwaardig materiaal en aan de buitenzijde zijn bekleed met steenwol met een dikte van 50
mm en een dichtheid van 110 kg/cm3. De steenwol-isolatie moet met kippegaas worden afgedekt;
d. de ventilatiekanalen moeten ten minste zijn
vervaardigd uit dunwandige stalen plaat of gelijkwaardige materiaal en zijn gelegen in een
met stalen schotten van klasse ”A” omgeven schacht of achter respectievelijk boven een
beschieting of plafond welke aan het einde van de standaard brandproef dezelfde structurele
en brandwerende eigenschappen heeft als staal.
Van de
toe te passen brand- en rookkleppen moeten constructietekeningen ter goedkeuring aan het
boord van de Scheepvaartinspectie worden ingediend.
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 09-02-2006 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: