Het hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Gelet
op artikel 130d van het Schepenbesluit 1965;
Maakt bekend:
Artikel 1
1. Het vervoer van verpakte gevaarlijke stoffen als bedoeld
in artikel 130d van het Schepenbesluit geschiedt met inachtneming van de als bijlage
bij deze bekendmaking opgenomen International Maritime Dangerous Goods Code
(IMDG-Code), vastgesteld bij circulaire MSC/Circ.961 van de Maritieme
Veiligheidscommissie van de Internationale Maritieme Organisatie van 9 juni 2000.
2. In afwijking van het eerste lid mag tot en met 31
december 2001 het vervoer van verpakte gevaarlijke stoffen als bedoeld in artikel
130d van het Schepenbesluit eveneens geschieden met inachtneming van de
voorschriften, bedoeld in Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 323/1999.
Artikel 2
Artikel 1 van Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 312/1996
vervalt.
Artikel 3
Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 323/1999 wordt met ingang van
1 januari 2002 ingetrokken.
Artikel 4
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag
na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Curaçaosche
Courant en in de Landscourant van Aruba worden geplaatst, met uitzondering van de
bijlage, die in Nederland ter inzage wordt gelegd bij het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat, in de Nederlandse Antillen bij het Departement Scheepvaart en Maritieme
Zaken en in Aruba bij de Directie Scheepvaart.
Rotterdam, 19 april 2001.
Het hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Algemeen
Tijdens de 72e zitting van de Maritieme Veiligheidscommissie (MSC)
van de Internationale Maritieme Organisatie is de 30e wijziging van de International
Maritime Dangerous Goods Code (IMDG-Code) aangenomen. Deze wijziging bevat onder
meer een herstructurering van de voorschriften van het vervoer van gevaarlijke
stoffen over zee. De opbouw per klasse en de bijbehorende individuele schema’s zijn
vervangen door een thematische opbouw in delen. De structuur van de IMDG-Code is
hiermee volledig gebaseerd op de `Model Regulations’ van de Verenigde Naties. Deze
structuur is eveneens terug te vinden in de internationale voorschriften voor
luchtvervoer en zal ook gehanteerd worden voor de internationale voorschriften
betreffende het wegvervoer, het spoorvervoer en de binnenvaart. De onderhavige
bekendmaking strekt ertoe om de 30e wijziging te implementeren.
De
ontwerp-bekendmaking is op 3 januari 2001 gemeld aan de Commissie van de Europese
Gemeenschappen (notificatienummer 2000/0745/NL), ter voldoening aan artikel 8,
eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van de
Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van
normen en technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de
informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van
20 juli 1998 (PbEG L 217). Tevens heeft melding plaatsgevonden aan het Secretariaat
van de Wereld Handelsorganisatie (notificatienummer G/TBT/N/NLD/4), ter voldoening
aan artikel 2, negende lid, en artikel 5, zesde lid, van de op 15 april 1994 te
Marrakech totstandgekomen Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb.
1994, 235). De notificatieprocedures hebben niet geleid tot wijziging van de
ontwerpbekendmaking.
Artikelsgewijze
toelichting
Artikel 1
Bij gelegenheid van de 30e wijziging van de IMDG-Code heeft de MSC
een nieuwe doorlopende tekst van die Code vastgesteld, waarin alle wijzigingen tot
en met de 30e wijziging zijn verwerkt. Het is deze nieuwe doorlopende tekst,
vastgesteld bij circulaire MSC/Circ.961 en opgenomen als bijlage bij deze
bekendmaking, waarnaar in het eerste lid van het onderhavige artikel wordt verwezen.
Het tweede lid van het onderhavige artikel houdt verband met
het feit dat met betrekking tot de inwerkingtreding van de 30e wijziging van de
IMDG-Code de MSC geadviseerd heeft een overgangsperiode van 1 jaar te hanteren. Met
het oog op het internationale karakter van het zeevervoer is deze aanbeveling
overgenomen.
Artikelen 2 en 3
Gelet op het feit dat in de als de bijlage bij deze bekendmaking
opgenomen tekst van de IMDG-Code ook alle eerdere wijzigingen van de IMDG-Code zijn
verwerkt, kan artikel 1 van Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 312/1996, waarbij de
28e wijziging van de IMDG-Code van toepassing werd verklaard, komen te vervallen.
Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 323/1999, waarbij de 29e wijziging van
toepassing werd verklaard, kan om diezelfde reden worden ingetrokken, zij het dat
die intrekking pas van kracht zal worden nadat de in artikel 1, tweede lid, bedoelde
overgangstermijn is verstreken.
In het slotformulier van de
regeling is bepaald dat de bijlage bij de regeling wordt bekendgemaakt door
terinzagelegging. In Nederland geschiedt de terinzagelegging bij het
Directoraat-Generaal Goederenvervoer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat,
dat thans is gevestigd aan de Nieuwe Uitleg 1 te Den Haag. In de Nederlandse
Antillen geschiedt de terinzagelegging ten kantore van het Departement Scheepvaart
en Maritieme Zaken, thans gevestigd aan de Pletterijweg z/n, Parera, Curaçao. In
Aruba geschiedt de terinzagelegging ten kantore van de Directie Scheepvaart, thans
gevestigd in Suite 229, Royal Plaza, aan de L.G. Smith Boulevard te Oranjestad.
Het hoofd van de Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Beschrijving
BadS 327/2001 30e wijziging International Maritime Dangerous Goods Code
Informatietype en toegang
- Informatietype
- Informatie voor uitvoering
- Documentsoort
- Bekendmaking aan de sector
- Toegangsrechten
- Extern
Identificatie, datum en versie
- Identificatie
- PUC_1074_14
- Versie
- 1
- Datum beschikbaarheid
- 10-02-2005
-
Geldigheid van
- 29-04-2001
-
tot en met
- 31-12-2004
- Wijzigingsdatum
- 24-11-2016
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-02-2005 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: