Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Gelet
op artikel 174, eerste lid, van het Schepenbesluit 1965;
Maakt
bekend:
Artikel I
Bekendmaking aan de scheepvaart no. 299/1992 komt te luiden:
Artikel 1
Op schepen gebouwd op of na de inwerkingtreding van deze
bekendmaking, met een lengte van 45 meter of meer, moet het uitzicht vanaf de
navigatiebrug volledig voldoen aan het bepaalde in de als bijlage bij deze
bekendmaking gevoegde IMO Resolutie A.708(17).
Artikel 2
Op schepen, welke door hun bijzondere constructie niet volledig
kunnen voldoen aan het bepaalde in artikel 1, moet de navigatiebrug zodanig zijn
uitgevoerd dat het uitzicht zoveel mogelijk in overeenstemming is met de eisen
gesteld in Resolutie A.708(17).
Artikel 3
Op schepen gebouwd vóór de inwerkingtreding van deze bekendmaking
moet zoveel mogelijk worden voldaan aan het bepaalde in paragraaf 3.2 en 3.3 van
Resolutie A.708(17).
Artikel 4
De navigatiebrug mag niet worden gebruikt voor andere doeleinden
dan navigatie, communicatie en overige zaken voor de veilige bedrijfsvoering van het
schip, de werktuiglijke installaties en de lading.
Artikel 5
Aanbevolen wordt bij de inrichting en indeling van de
navigatiebrug en bij het ontwerp, de vormgeving en de plaatsing van apparatuur
zoveel mogelijk uit te gaan van de normen gegeven in ISO-norm 8468 en ISO-norm
8468/DAD 1.
Artikel 6
Met de in deze bekendmaking vastgestelde technische normen of
technische eisen worden gelijkgesteld daaraan gelijkwaardige technische normen of
technische eisen, vastgesteld door een andere lid-staat van de Europese Unie dan wel
door een staat die partij is bij de Overeenkomst inzake de Europese Economische
Ruimte.
Artikel II
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag
na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de
Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba worden
geplaatst, met uitzondering van de bijlage bij deze bekendmaking die in Nederland
ter inzage ligt bij het Directoraat-Generaal Goederenvervoer, Willem Witsenplein 6
te Den Haag en bij de Scheepvaartinspectie, ’s-Gravenweg 665 te Rotterdam. Van de
terinzagelegging van de bijlage in de Nederlandse Antillen en in Aruba zal
mededeling worden gedaan in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba.
Het Hoofd van Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Deze Bekendmaking aan de scheepvaart strekt tot het opnieuw
vaststellen van Bekendmaking aan de scheepvaart no. 299/1992 (Stcrt. 1992, 224). Het
ontwerp van die bekendmaking werd niet genotificeerd overeenkomstig artikel 8,
eerste lid, van richtlijn nr. 83/189/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen
van 28 maart 1983 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en
technische voorschriften (PbEG L 109)*. Om alsnog aan de verplichting tot
notificatie te voldoen is deze bekendmaking in ontwerp aan de Commissie van de
Europese Gemeenschappen genotificeerd (zie ook kamerstukken II 1996/1997, 25 389).
De tekst van de bekendmaking is identiek aan de tekst van de
oorspronkelijke bekendmaking, behoudens het volgende.
In artikel 6
is een bepaling opgenomen betreffende wederzijdse erkenning van technische normen en
technische eisen.
De ontwerp-bekendmaking is op 14 augustus 1997
gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienr. 97/0577/NL),
ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van de eerdergenoemde richtlijn nr.
83/189/EEG. De ontwerpbekendmaking is op 13 november 1997 gemeld aan het
Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie (notificatienr. G/TBT/Notif.97.563),
ter voldoening aan artikel 2, negende lid, van de op 15 april 1994 te Marrakech tot
stand gekomen Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235).
Een aankondiging van de ontwerp-bekendmaking is gepubliceerd in Stcrt. 1997, 197.
Deze notificaties zijn noodzakelijk aangezien de bekendmaking
technische voorschriften bevat in de zin van richtlijn nr. 83/189/EEG, zoals
gewijzigd, en als bedoeld in voornoemde overeenkomst.
Als
technische voorschriften kunnen worden aangewezen de artikelen 1, 2, 3, en 5. Deze
voorschriften, die zonder onderscheid van toepassing zijn op Nederlandse en
ingevoerde navigatiebruggen, zijn uit hoofde van een doeltreffende bescherming van
de openbare veiligheid en de gezondheid en het leven van personen noodzakelijk.
Ook zijn zij evenredig aan de met deze voorschriften beoogde
doelen.
Voor zover deze bekendmaking kwantitatieve
invoerbeperkingen of maatregelen van gelijke werking in de zin van artikel 30
EG-Verdrag bevat, zijn deze derhalve gerechtvaardigd ter bescherming van de
bovengenoemde belangen.
In het kader van de notificatie ingevolge
de richtlijn is in artikel 6 de bovengenoemde bepaling betreffende wederzijdse
erkenning opgenomen met het oog op de geharmoniseerde toepassing van technische
voorschriften.
De WTO-notificatieprocedure heeft niet geleid tot
wijziging van de ontwerp-bekendmaking.
Het
Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
ir H.G.H. ten Hoopen.
* Laatstelijk gewijzigd bij richtlijn nr. 94/10/EG van het Europees Parlement en
de Raad van de Europese Unie van 23 maart 1994 (PbEG L 100).
Een bijgewerkte integrale tekst van de richtlijn is gepubliceerd in PbEG 1997,
C 78.
Beschrijving
BadS 299/1992 Voorschriften uitzicht vanaf de navigatiebrug
Informatietype en toegang
- Informatietype
- Informatie voor uitvoering
- Documentsoort
- Bekendmaking aan de sector
- Toegangsrechten
- Extern
Identificatie, datum en versie
- Identificatie
- PUC_1035_14
- Versie
- 1
- Datum beschikbaarheid
- 10-02-2005
-
Geldigheid van
- 24-01-1998
-
tot en met
- 31-12-2004
- Wijzigingsdatum
- 24-11-2016
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-02-2005 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: