Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Gelet
op artikel 174, eerste lid, van het Schepenbesluit 1965;
Maakt
bekend:
Artikel I
Bekendmaking aan de scheepvaart no. 286/1992 komt te luiden:
Artikel 1
Automatische stuurinrichtingen aan boord van schepen,
geïnstalleerd na 1 juli 1986, moeten van een goedgekeurd type zijn.
Artikel 2
Teneinde voor een typegoedkeuring in aanmerking te kunnen komen
moet een automatische stuurinrichting voldoen aan het bepaalde in de als bijlagen
bij deze bekendmaking gevoegde IMO-resoluties no. A.342(IX) en A.694(17).
Artikel 3
De aanvraag voor een typegoedkeuring van een automatische
stuurinrichting moet worden ingediend bij het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
vergezeld van de benodigde tekeningen, schema's en beproevingsrapporten, alsmede van
installatie-en bedieningsvoorschriften.
Artikel 4
Met de in deze bekendmaking geëiste typegoedkeuring wordt
gelijkgesteld een daaraan gelijkwaardige typegoedkeuring, geëist door een andere
lidstaat van de Europese Unie dan wel door een staat die partij is bij de
Overeenkomst inzake de Europese Economische Ruimte.
Artikel II
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag
na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de Staatscourant, in de Curaçaosche
Courant en in de Landscourant van Aruba worden geplaatst, met uitzondering van de
bijlagen bij deze bekendmaking, die in Nederland ter inzage liggen bij het
Directoraat-Generaal Goederenvervoer, Willem Witsenplein 6 te Den Haag en bij de
Scheepvaartinspectie, 's-Gravenweg 665 te Rotterdam.
Van de
terinzagelegging van de bijlagen in de Nederlandse Antillen en in Aruba zal
mededeling worden gedaan in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba.
Het Hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Deze Bekendmaking aan de scheepvaart strekt tot het opnieuw
vaststellen van Bekendmaking aan de scheepvaart no. 286/1992 (Stcrt. 1992, 130 ).
Het ontwerp van die bekendmaking werd niet genotificeerd overeenkomstig artikel 8,
eerste lid, van richtlijn nr. 83/189/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen
van 28 maart 1983 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en
technische voorschriften (PbEG L 109)*. Om alsnog aan de verplichting tot
notificatie te voldoen is deze bekendmaking in ontwerp aan de Commissie van de
Europese Gemeenschappen genotificeerd (zie ook kamerstukken II 1996/1997, 25 389).
De tekst van de bekendmaking is identiek aan de tekst van de
oorspronkelijke bekendmaking, behoudens het volgende.
In artikel 4
is een bepaling opgenomen betreffende wederzijdse erkenning van technische normen en
technische eisen.
De ontwerp-bekendmaking is op 13 augustus 1997
gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienr. 97/0553/NL),
ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van de eerdergenoemde richtlijn nr.
83/189/EEG. De ontwerpbekendmaking is op 24 september 1997 gemeld aan het
Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie (notificatienr. G/TBT/Notif.97.511),
ter voldoening aan artikel 2, negende lid, van de op 15 april 1994 te Marrakech tot
stand gekomen Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235).
Een aankondiging van de ontwerp-bekendmaking is gepubliceerd in Stcrt. 1997, 197.
Deze notificaties zijn noodzakelijk aangezien de bekendmaking
technische voorschriften bevat in de zin van richtlijn nr. 83/189/EEG, zoals
gewijzigd, en als bedoeld in voornoemde overeenkomst.
Als
technisch voorschrift kan worden aangewezen artikel 2.
Deze
voorschriften, die zonder onderscheid van toepassing zijn op Nederlandse en
ingevoerde automatische stuurinrichtingen, zijn uit hoofde van een doeltreffende
bescherming van de openbare veiligheid en de gezondheid en het leven van personen
noodzakelijk. Ook zijn zij evenredig aan de met deze voorschriften beoogde doelen.
Voor zover deze bekendmaking kwantitatieve invoerbeperkingen of maatregelen van
gelijke werking in de zin van artikel 30 EG-Verdrag bevat, zijn deze derhalve
gerechtvaardigd ter bescherming van de bovengenoemde belangen.
In
het kader van de notificatie ingevolge de richtlijn is in artikel 4 de bovengenoemde
bepaling betreffende wederzijdse erkenning opgenomen met het oog op de
geharmoniseerde toepassing van technische voorschriften.
De
WTO-notificatieprocedure heeft niet geleid tot wijziging van de
ontwerp-bekendmaking.
Het Hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
* Laatstelijk gewijzigd bij richtlijn nr. 94/10/EG van het Europees Parlement en
de Raad van de Europese Unie van 23 maart 1994 (PbEG L 100).
Een bijgewerkte integrale tekst van de richtlijn is gepubliceerd in PbEG 1997,
C 78.
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-02-2005 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: