Bekendmaking aan de scheepvaart tot wijziging van Bekendmaking
aan de scheepvaart no. 274/1992
Het Hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
Gelet op artikel 174, eerste lid, van het
Schepenbesluit 1965;
Maakt bekend:
Artikel I
Bekendmaking aan de Scheepvaart no. 274/1992 komt te luiden:
Artikel 1 Richtlijnen
De voorzieningen die door het Hoofd van de Scheepvaartinspectie
noodzakelijk worden geacht voor het varen met een tijdelijk onbemande machinekamer
zijn opgenomen in de ’Richtlijnen voor het inrichten, beveiligen en controleren van
machine-installaties bestemd voor 0-mans wachtbezetting’.
Artikel 2 Controlelijsten
1. Aan boord van een schip met een voortstuwingsvermogen
van 750 kW of meer moet een controlelijst betreffende alarmerings- en
regelapparatuur worden bijgehouden.
2. De in de
controlelijst voorkomende wachtcomponenten moeten overeenkomen met de
wachtcomponenten die zijn aangegeven in de van toepassing zijnde richtlijnen voor
het inrichten, beveiligen en controleren van machine-installaties bestemd voor
0-mans wachtbezetting.
3. Elke wachtcomponent moet ten
minste eenmaal in de vier maanden worden gecontroleerd op de wijze zoals in de
controlelijst is aangegeven.
4. De controlelijst moet
eenmaal per jaar en wel twee maanden voor het vernieuwen of het verlengen van het
Certificaat van Deugdelijkheid worden gezonden aan Hoofd van Scheepvaartinspectie.
5. Een uit een geautomatiseerd administratiesysteem
verkregen lijst kan in de plaats treden van de bovengenoemde controlelijst, mits
deze dezelfde informatie bevat en de presentatie van de gegevens ten genoegen van
het Hoofd van de Scheepvaartinspectie is.
Artikel 3 Klassebureaus
Indien het schip is gebouwd volgens de regels van een erkend
klassebureau mogen met betrekking tot de inrichting voor het varen met een tijdelijk
onbemande machinekamer de betreffende voorschriften van dat klassebureau worden
toegepast.
Artikel 4 Wederzijdse
erkenning
Met de in deze bekendmaking vastgestelde technische normen of
technische eisen worden gelijkgesteld daaraan gelijkwaardige technische normen of
technische eisen, vastgesteld door een andere lid-staat van de Europese Unie dan wel
door een staat die partij is bij de Overeenkomst inzake de Europese Economische
Ruimte.
Artikel II
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van de tweede dag
na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze bekendmaking zal met de toelichting in de
Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba worden
geplaatst.
Het Hoofd van
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
Deze Bekendmaking aan de scheepvaart strekt tot het opnieuw
vaststellen van Bekendmaking aan de Scheepvaart no. 274/1992 (Stcrt. 1992, 31). Het
ontwerp van die bekendmaking werd niet genotificeerd overeenkomstig artikel 8,
eerste lid, van richtlijn nr. 83/189/EEG van de Raad van de Europese Gemeenschappen
van 28 maart 1983 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en
technische voorschriften (PbEG L 109)1. Om alsnog aan de verplichting tot
notificatie te voldoen is deze bekendmaking in ontwerp aan de Commissie van de
Europese Gemeenschappen genotificeerd (zie ook kamerstukken II 1996/1997, 25 389).
De tekst van de bekendmaking is identiek aan de tekst van de
oorspronkelijke bekendmaking, behoudens het volgende.
In artikel 3
wordt mede uitvoering gegeven aan artikel 14 van richtlijn nr. 94/57/EG van de Raad
van de Europese Unie van 22 november 1994 inzake gemeenschappelijke voorschriften en
normen voor met de inspectie en controle van schepen belaste organisaties en voor de
desbetreffende werkzaamheden van maritieme instanties (PbEG L 319). Genoemd artikel
verplicht iedere lid-staat van de Europese Unie er op toe te zien dat schepen varend
onder diens vlag, worden gebouwd en onderhouden overeenkomstig de voorschriften van
een erkende organisatie betreffende de romp, de machines, de elektrische
installaties en de bedieningsapparatuur.
In artikel 4 is een
bepaling opgenomen betreffende wederzijdse erkenning van technische normen en
technische eisen.
De ontwerp-bekendmaking is op 15 augustus 1997
gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienr. 97/0584/NL),
ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van de eerdergenoemde richtlijn nr.
83/189/EEG. De ontwerpbekendmaking is op 29 september 1997 gemeld aan het
Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie (notificatienr. G/TBT/Notif.97.523),
ter voldoening aan artikel 2, negende lid, van de op 15 april 1994 te Marrakech tot
stand gekomen Overeenkomst inzake technische handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235).
Een aankondiging van de ontwerp-bekendmaking is gepubliceerd in Stcrt. 1997, 197.
Deze notificaties zijn noodzakelijk aangezien de bekendmaking
technische voorschriften bevat in de zin van richtlijn nr. 83/189/EEG, zoals
gewijzigd, en als bedoeld in voornoemde overeenkomst. Als technisch voorschrift
worden aangewezen artikel 1. Dit artikel, dat zonder onderscheid van toepassing is
op Nederlandse en ingevoerde voorzieningen voor het inrichten, beveiligen en
controleren van tijdelijk onbemande machine-installaties aan boord van schepen, geen
klein vaartuig zijnde, is uit hoofde van een doeltreffende bescherming van de
openbare veiligheid en de gezondheid en het leven van personen noodzakelijk.
Ook is het evenredig aan de met deze voorschriften beoogde doelen.
Voor zover deze bekendmaking kwantitatieve invoerbeperkingen
of maatregelen van gelijke werking in de zin van artikel 30 EG-Verdrag bevat, zijn
deze derhalve gerechtvaardigd ter bescherming van de bovengenoemde belangen.
In het kader van de notificatie ingevolge de richtlijn is in
artikel 4 de bovengenoemde bepaling betreffende wederzijdse erkenning opgenomen met
het oog op de geharmoniseerde toepassing van technische voorschriften.
De WTO-notificatieprocedure heeft niet geleid tot wijziging van de
ontwerpbekendmaking.
Exemplaren van de richtlijnen en de
controlelijsten zijn op aanvraag verkrijgbaar bij de Scheepvaartinspectie te
Rotterdam.
Het Hoofd van de
Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
1 Laatstelijk gewijzigd bij richtlijn nr. 94/10/EG van het
Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 maart 1994 (PbEG L
100).
Een bijgewerkte integrale tekst van de richtlijn is
gepubliceerd in PbEG 1997, C 78.
Beschrijving
BadS 274/1992 Richtlijnen en controlelijsten t.b.v. tijdelijk onbemande machinekamers a.b.v. schepen, geen kleine vaart
Informatietype en toegang
- Informatietype
- Informatie voor uitvoering
- Documentsoort
- Bekendmaking aan de sector
- Toegangsrechten
- Extern
Identificatie, datum en versie
- Identificatie
- PUC_1023_14
- Versie
- 1
- Datum beschikbaarheid
- 10-02-2005
-
Geldigheid van
- 24-01-1992
-
tot en met
- 31-12-2004
- Wijzigingsdatum
- 24-11-2016
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-02-2005 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: