Onderwerp: Bezoek-historie

Algemeen organisatiebesluit Defensie 2025
Publicatiedatum:26-07-2025Geldigheid:26-07-2025 t/m Status: Geldig vandaag

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Algemeen organisatiebesluit Defensie 2025
De Minister van Defensie,

Besluit:

Artikel 1 De inrichting van het Ministerie van Defensie

relaties0relaties0

Artikel 2 De Secretaris-Generaal

  • a.Overeenkomstig artikel 1 van het Koninklijk Besluit regeling functie en verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal (Stb. 1988, 499) is de Secretaris-Generaal belast met de ambtelijke leiding van al hetgeen het Ministerie van Defensie betreft.relaties0
  • b.De Secretaris-Generaal is verantwoordelijk voor het beheer van het Ministerie van Defensie in het algemeen, de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en het fungeren als gemandateerd korpsbeheerder van het Commando Koninklijke Marechaussee volgens de Politiewet 2012.relaties0
  • c.De Secretaris-Generaal kan in het kader van de taken en verantwoordelijkheden als bedoeld in de onderdelen a en b aanwijzingen geven.relaties0
  • d.De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal vervangt de Secretaris-Generaal tijdens diens afwezigheid, met uitzondering van deelname aan de Raad voor de Veiligheids- en Inlichtingendiensten, de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten en het behandelen van verzoeken om toestemming tot inzet van algemene en bijzondere bevoegdheden ingevolge de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 3 De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal

  • a.De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal is verantwoordelijk voor een samenhangende defensiebrede bedrijfsvoering en geeft sturing aan het kerndepartement ten aanzien van bedrijfsvoeringsaspecten.relaties0
  • b.De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geeft rechtstreeks leiding aan de Directie Communicatie, de Directie Juridische Zaken, Directie Bestuursondersteuning en Advies, Directie Financiën & Control, Directie Human Resources en Bedrijfsvoering en is administratief verantwoordelijk voor het Inspectoraat-Generaal der Krijgsmacht, de Inspectie Veiligheid Defensie, de Militaire Luchtvaart Autoriteit, de Centrale Organisatie Integriteit Defensie, de Inspectie Militaire Gezondheidszorg en de diensten Geestelijke Verzorging.relaties0
  • c.De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal kan in het kader van de taken en verantwoordelijkheden als bedoeld in de onderdelen a en b aanwijzingen geven.relaties0
  • d.De Plaatsvervangend Secretaris-Generaal vertegenwoordigt het Ministerie van Defensie in de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst, het Bestuurlijk Overleg Rijksvastgoed en de Raad van Defensie Onderzoek.relaties0
  • e.De Secretaris-Generaal vervangt de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal tijdens diens afwezigheid.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 4 De Commandant der Strijdkrachten

De Commandant der Strijdkrachten is belast met:

  • a.het aansturen van de krijgsmacht, te weten het Commando Zeestrijdkrachten, het Commando Landstrijdkrachten, het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten, het Defensie Ondersteuningscommando, het Commando Materieel en IT, het Defensie Cybercommando en het (NLD) Special Operations Command;relaties0
  • b.het aansturen van de inzet van het Commando Koninklijke Marechaussee voor zover het de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;relaties0
  • c.het geven van ambtelijke leiding aan de Defensiestaf met inachtneming van de kaders voor het kerndepartement;relaties0
  • d.de taak van de militaire adviseur van de Minister van Defensie;relaties0
  • e.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van Defensie aansturen van de voorbereidingen, uitvoering en evaluatie van alle operaties, alsmede het zorg dragen voor de implementatie van de verbetermaatregelen naar aanleiding van de evaluaties van operaties;relaties0
  • f.het aansturen van de gereedstelling van de krijgsmacht;relaties0
  • g.het inrichten van de krijgsmacht;relaties0
  • h.het bijdragen aan beleidsontwikkeling en integraal toetsen van beleid op uitvoerbaarheid;relaties0
  • i.organisatieontwikkeling (zowel het operationaliseren van beleid (top down) als integraal advies over bottom-up initiatieven) van de krijgsmacht inclusief het opstellen van behoeftestellingen voor militaire capaciteiten;relaties0
  • j.de bi- en multilaterale militaire samenwerking binnen de kaders van het vastgestelde internationaal beleid en de samenhang en eenduidigheid van de inbreng in internationaal militair verband.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 5 De Directeur-Generaal Beleid

  • 1. De Directeur-Generaal Beleid is belast met:
    • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan het Directoraat-Generaal Beleid;relaties0
    • b.de politieke ondersteuning en advisering van de bewindspersonen;relaties0
    • c.het beleids- en plandeel van het beleids-, plan- en begrotingsproces waaronder het opstellen van de Beleidsvisie, de Beleidsagenda en het Beleidsverslag, afgestemd op het regeringsbeleid en het uitwerken van het actuele beleid binnen de financiële kaders in het Defensie Lifecycle plan;relaties0
    • d.het beleid aangaande de richting en samenstelling van het Ministerie van Defensie, afgestemd op de internationale en nationale politieke en maatschappelijke ontwikkelingen;relaties0
    • e.het uitvoeren van ex ante beleidsevaluaties als onderdeel van de beleidsontwikkeling en beleidsdoorlichtingen op basis van de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE);relaties0
    • f.de integrale verantwoordelijkheid voor internationaal beleid en de samenhang en eenduidigheid van de inbreng in internationaal verband.relaties0
    relaties0
  • 2. Binnen het Directoraat-Generaal Beleid is de Hoofddirecteur Personeel, met inachtneming van de aanwijzingen van de Minister van Defensie, belast met de defensiebrede verantwoordelijkheden voor het werkgeverschap, waaronder in elk geval wordt verstaan de verantwoordelijkheid die volgt uit het Besluit georganiseerd overleg sector Defensie.relaties0
relaties0

Artikel 6 De Hoofddirecteur Financiën en Control

De Hoofddirecteur Financiën en Control is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Hoofddirectie Financiën en Control;relaties0
  • b.de politieke ondersteuning en advisering van de bewindspersonen op financieel-economisch gebied;relaties0
  • c.de uitvoering van de bij en krachtens de Comptabiliteitswet 2016 gestelde regels;relaties0
  • d.het namens de Secretaris-Generaal voeren van regie op het beleid, plan- en begrotingsproces waaronder het opstellen van de ontwerpbegroting, de suppletoire begrotingen en het jaarverslag en het budgettair beheer van het Defensie Lifecycle plan;relaties0
  • e.het bewaken van de uitvoering van de begroting en het hiertoe inrichten van de managementinformatie en het borgen van de kwaliteit daarvan. De HDFC stelt hiertoe eisen aan de inrichting van de informatievoorziening en voert hiertoe risicoanalyses uit;relaties0
  • f.het binnen de in het plan- en begrotingsproces gestelde kaders uitwerken van de inrichting en normstelling t.a.v. het financiële functiegebied, alsmede het houden van toezicht op het financieel beheer defensiebreed;relaties0
  • g.het monitoren van en toetsen op ex ante beleidsevaluaties en het monitoren en toetsen van beleidsdoorlichtingen op basis van de Comptabiliteitswet 2016 en Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE);relaties0
  • h.de advisering op het financieel-economische functiegebied;relaties0
  • i.gevraagde en ongevraagde signalering en vraaggestuurd onderzoek;relaties0
  • j.het uitvoeren van voorafgaand financieel toezicht en beleidscontrol waarbij getoetst wordt op de kwaliteit, doeltreffendheid, doelmatigheid, rechtmatigheid en financiële inpasbaarheid.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 7 De Chief Information Officer

De Chief Information Officer is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan het CIO Office;relaties0
  • b.het adviseren van de ambtelijke en politieke leiding over het informatiebeleid en strategische vraagstukken voor de organisatie en over de IT, data science & AI (inclusief autonome wapens) en cyber (defensief)-implicaties van (voorgenomen) wet- en regelgeving, beleids- en uitvoeringstrajecten en investeringen;relaties0
  • c.het ontwikkelen en bijhouden van beleid en kaders voor de IT (waaronder ontwikkeling, realisatie, beheer en instandhouding), data science & AI, cyber (defensief) van Defensie geïntegreerd met het defensiebeleid;relaties0
  • d.het inrichten en onderhouden van het defensiebreed CIO-stelsel;relaties0
  • e.het ontwikkelen en coördineren van integraal IT portfoliomanagement in afstemming met CDS;relaties0
  • f.het uitvoeren van toezicht aangaande de beheersing, haalbaarheid, risico’s en implicaties van alle voorgenomen en in uitvoering zijnde activiteiten (beheer en vernieuwing) met een grote IT-component, conform voorschriften in het kwaliteitskader CIO-oordelen Rijksoverheid;relaties0
  • g.het zorgdragen voor voldoende aandacht binnen de organisatie voor digitale weerbaarheid, beheer en verbetering van de IT-, data-infrastructuur inclusief de benodigde technologische vernieuwing en informatiebeveiliging;relaties0
  • h.het ontwikkelen van, bijhouden van en invulling geven aan de Digitale Transformatie Strategie;relaties0
  • i.de rol van Chief Information Security Officer (CISO) en Chief Data Officer (CDO).relaties0
relaties0relaties0

Artikel 8 De Directeur Communicatie

De Directeur Communicatie is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Directie Communicatie;relaties0
  • b.de woordvoering namens de politieke, ambtelijke en militaire leiding, voor zover het de verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie betreft;relaties0
  • c.het gevraagd en ongevraagd adviseren van de politieke, ambtelijke en militaire leiding inzake mediagevoelige aangelegenheden;relaties0
  • d.de externe, interne en arbeidsmarktcommunicatie;relaties0
  • e.het ontwikkelen, coördineren en handhaven van integraal en uitvoerend communicatiebeleid in afstemming met de Directeur-Generaal Beleid en de Rijksvoorlichtingsdienst.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 9 De Directeur Juridische Zaken

De Directeur Juridische Zaken is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Directie Juridische Zaken;relaties0
  • b.de juridische ondersteuning en de advisering van de bewindspersonen en de defensieonderdelen onder andere op het gebied van wet- en regelgeving, bij het voeren van gerechtelijke procedures en bij de inzet van de krijgsmacht;relaties0
  • c.het bewaken van de juridische en bestuurlijke zorgvuldigheid van het defensiebeleid;relaties0
  • d.het optreden als vertegenwoordiger en adviseur van de Minister van Defensie en de Secretaris-Generaal bij de verlening van bijstand op grond van de Politiewet 2012.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 10 De Directeur Bestuursondersteuning en Advies

De Directeur Bestuursondersteuning en Advies is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Directie Bestuursondersteuning en Advies;relaties0
  • b.het sturen en coördineren van informatiestromen en besluitvorming en het opstellen van adviezen ten behoeve van de politieke en ambtelijke leiding;relaties0
  • c.het onderhouden en coördineren van de mondelinge en schriftelijke contacten met de Staten-Generaal;relaties0
  • d.het zorgdragen voor de voorbereiding en verslaglegging van door de Secretaris-Generaal aan te wijzen politieke en ambtelijke topoverlegorganen van Defensie alsmede het controleren van de voortgang van de uitvoering van de naar aanleiding daarvan genomen besluiten;relaties0
  • e.het leveren van facilitaire, secretariële en protocollaire ondersteuning aan de bewindspersonen en de ambtelijke departementsleiding.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 11 De Directeur Human Resources en Bedrijfsvoering

De Directeur Human Resources en Bedrijfsvoering is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Directie Human Resources en Bedrijfsvoering;relaties0
  • b.de advisering over, en de coördinatie en uitvoering van het personeelsbeleid en het organisatie- en formatiebeleid en de ondersteuning van de bedrijfsvoering van het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden;relaties0
  • c.de gemandateerde centrale behoeftestelling voor alle inkoop- en verwervingsprocessen voor het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden (exclusief de MIVD en de programma-uitgaven);relaties0
  • d.de coördinatie van de integrale dienstverlening voor het kerndepartement door het Defensie Ondersteuningscommando en het Commando Materieel en IT, inclusief ARBO en milieu;relaties0
  • e.de beveiligingscoördinatie van het kerndepartement.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 12 De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf

De Directeur Financiën & Control Bestuursstaf is belast met

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Directie Financiën & Control Bestuursstaf;relaties0
  • b.het met inachtneming van de functionele aanwijzingen en richtlijnen van de Hoofddirecteur Financiën en Control uitvoeren van de door hem gemandateerde taken die voortvloeien uit de Comptabiliteitswet en het daarop gebaseerde Besluit FEZ voor het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden met uitzondering van de Defensiestaf;relaties0
  • c.het bewaken van de uitvoering van de begroting van het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden (apparaat en programma) met uitzondering van de Defensiestaf, het hiertoe inrichten van de managementinformatie en het borgen van de kwaliteit daarvan, het hiertoe eisen stellen aan de inrichting van de informatievoorziening, het hiertoe uitvoeren van risicoanalyses en het uitvoeren van vraaggestuurde onderzoeken;relaties0
  • d.de advisering op het financieel-economische functiegebied van het kerndepartement en de Bijzondere Organisatie Eenheden met uitzondering van de Defensiestaf;relaties0
  • e.de totstandkoming van het activiteitenplan en de werkbegroting voor het kerndepartement met uitzondering van de Defensiestaf, inclusief de raming van de financiële consequenties.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 13 De Commandant Zeestrijdkrachten

De Commandant Zeestrijdkrachten is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven van leiding aan het Commando Zeestrijdkrachten;relaties0
  • b.de gereedstelling en instandhouding van de zeestrijdkrachten;relaties0
  • c.het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;relaties0
  • d.het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando Zeestrijdkrachten;relaties0
  • e.het beheer van de Kustwacht Nederland en de Kustwacht Caribische Gebied;relaties0
  • f.de advisering op het gebied van militair maritiem optreden.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 14 De Commandant Landstrijdkrachten

De Commandant Landstrijdkrachten is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven van leiding aan het Commando Landstrijdkrachten;relaties0
  • b.de gereedstelling en instandhouding van de landstrijdkrachten;relaties0
  • c.het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;relaties0
  • d.het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando Landstrijdkrachten;relaties0
  • e.de advisering op het gebied van militair landoptreden.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 15 De Commandant Lucht- en Ruimtestrijdkrachten

De Commandant Lucht- en Ruimtestrijdkrachten is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven van leiding aan het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;relaties0
  • b.de gereedstelling en instandhouding van de Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;relaties0
  • c.het binnen de gestelde normen en kaders leveren van – joint – producten en diensten ter ondersteuning van de overige Defensieonderdelen;relaties0
  • d.het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando Lucht- en Ruimtestrijdkrachten;relaties0
  • e.de advisering op het gebied van militair lucht- en ruimteoptreden.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 16 De Commandant Koninklijke Marechaussee

De Commandant Koninklijke Marechaussee is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Secretaris-Generaal geven van leiding aan het Commando Koninklijke Marechaussee;relaties0
  • b.de gereedstelling en instandhouding voor, en de uitvoering van, de politietaken vastgelegd in de Politiewet 2012 en de advisering hierover aan de Secretaris-Generaal;relaties0
  • c.de gereedstelling en instandhouding van eenheden van het Commando Koninklijke Marechaussee ten behoeve van de inzet onder verantwoordelijkheid van de Minister van Defensie;relaties0
  • d.het binnen de gestelde normen en kaders uitoefenen van zeggenschap over de door de dienstencentra op te leveren producten en diensten ter ondersteuning van het Commando Koninklijke Marechaussee;relaties0
  • e.de advisering op het gebied van het (militaire) politieoptreden.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 17 De Commandant Defensie Ondersteuningscommando

De Commandant Defensie Ondersteuningscommando is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven van ambtelijke leiding aan het Defensie Ondersteuningscommando;relaties0
  • b.het binnen de kaders wereldwijd en zo veel mogelijk geïntegreerd leveren van producten en diensten op de terreinen huisvesting, beveiliging, facilitaire diensten, transport, catering, P&O dienstverlening, gezondheidszorg en opleidingen aan alle Defensieonderdelen en het waarborgen van de kwaliteit van de dienstverlening op die gebieden;relaties0
  • c.het verzorgen van rijksbreed categoriemanagement voor de aan Defensie toegewezen categorieën die bij het Defensie Ondersteuningscommando zijn belegd;relaties0
  • d.infrastructuurprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);relaties0
  • e.de advisering op de toegewezen functiegebieden en het van daaruit ondersteunen van de overige defensieonderdelen.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 18 De Commandant Commando Materieel en IT

De Commandant Commando Materieel en IT is belast met:

  • a.het met inachtneming van de aanwijzingen van de Commandant der Strijdkrachten geven van ambtelijke leiding aan het Commando Materieel en IT;relaties0
  • b.het binnen de kaders leveren van ondersteunende producten en diensten op het gebied van materieel en IV/ICT dienstverlening en het waarborgen van de kwaliteit van deze dienstverlening;relaties0
  • c.wapensysteemmanagement;relaties0
  • d.het functioneel aansturen van de verwerving en de centrale verwerving van producten en diensten boven M€ 5;relaties0
  • e.materieelprojecten binnen de kaders van het defensiematerieelproces (DMP);relaties0
  • f.de afstoting van materieel;relaties0
  • g.de advisering op het toegewezen functiegebied en het van daaruit ondersteunen van de overige defensieonderdelen.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 19 De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

De Directeur Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst is belast met:

relaties0relaties0

Artikel 20 De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht

De Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan het Inspectoraat-Generaal der Krijgsmacht;relaties0
  • b.het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Minister van Defensie ten aanzien van alle vraagstukken die de krijgsmacht betreffen;relaties0
  • c.het instellen van onderzoeken of bemiddelen in individuele aangelegenheden betreffende het (voormalig) personeel van de krijgsmacht die hem door of namens de betrokkene(n) of door verwanten worden voorgelegd;relaties0
  • d.het als speciale representant van de Minister van Defensie (Inspecteur der Veteranen) bijwonen van de grote manifestaties van veteranen en het adviseren van de Minister van Defensie over het veteranenbeleid.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 21 De Inspecteur-Generaal Veiligheid

De Inspecteur-Generaal Veiligheid is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan de Inspectie Veiligheid Defensie;relaties0
  • b.het toezicht op de taakuitvoering op het gebied van veiligheid – waaronder de naleving van wet- en regelgeving – bij Defensie in binnen- en buitenland, met inbegrip van operaties in missiegebieden;relaties0
  • c.het instellen en leiden van onderzoeken naar ernstige voorvallen en overige voorvallen, ter beoordeling van de Inspecteur-Generaal;relaties0
  • d.het ex ante toetsen van uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid van beleidsvoornemens en voorgenomen wet- en regelgeving op het gebied van veiligheid;relaties0
  • e.het gevraagd en ongevraagd adviseren van de Minister van Defensie ten aanzien van alle vraagstukken de veiligheid betreffende.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 22 De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit

De Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Militaire Luchtvaart Autoriteit;relaties0
  • b.het formuleren van richtlijnen en eisen inzake de Nederlandse militaire luchtvaartveiligheid, het hierover adviseren van de Minister van Defensie en het verstrekken van goedkeuringen en autorisaties terzake;relaties0
  • c.het namens de Minister van Defensie nemen van besluiten en het verrichten van andere handelingen ter uitvoering van de Luchtvaartwet en de Wet luchtvaart en het formuleren van richtlijnen en eisen omtrent Air Traffic Management.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 23 De Directeur Centrale Organisatie Integriteit Defensie

De Directeur Centrale Organisatie Integriteit Defensie is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van ambtelijke leiding aan de Centrale Organisatie Integriteit Defensie;relaties0
  • b.het zowel op preventief als repressief gebied adviseren van zowel medewerkers alsook de lijn om de integriteit van de organisatie te vergroten;relaties0
  • c.het in opdracht of op eigen initiatief uitvoeren van interne onderzoeken naar vermoedens van integriteitsschendingen of misstanden, waarbij onderscheid kan worden gemaakt tussen persoonsgerichte en niet persoonsgerichte (cultuur- of leer-) onderzoeken;relaties0
  • d.het in opdracht of op eigen initiatief uitvoeren van risicoanalyses op kwetsbare processen teneinde risico’s op integriteitsschendingen (of onterechte beschuldigingen) inzichtelijk te maken en te mitigeren;relaties0
  • e.het ontwikkelen en verzorgen van o.a. opleidingen, trainingen, workshops teneinde de sociale veiligheid en het integriteitsbewustzijn te vergroten;relaties0
  • f.het onderhouden van een nationaal en internationaal netwerk in het integriteitsveld.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 24 De Inspecteur Militaire Gezondheidszorg

De Inspecteur Militaire Gezondheidszorg is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal en de Minister van Defensie geven van ambtelijke leiding aan de Inspectie Militaire Gezondheidszorg;relaties0
  • b.het binnen de richtlijnen van de Minister van Defensie en de aanbevelingen van het Staatstoezicht op de volksgezondheid zorg dragen voor toezicht op de militair geneeskundige verzorging, de kwaliteit van de militaire gezondheidzorg en de staat van de gezondheid van het militair personeel;relaties0
  • c.het houden van toezicht op de voedselveiligheid en stralingsbescherming;relaties0
  • d.het houden van toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften op het gebied van de gezondheidszorg en de militair geneeskundige verzorging.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 25 De Directeur Diensten Geestelijke Verzorging

De Directeur Diensten Geestelijke Verzorging is belast met:

  • a.het met inachtneming van de administratieve aanwijzingen van de Plaatsvervangend Secretaris-Generaal geven van leiding aan de Diensten Geestelijke Verzorging;relaties0
  • b.het onafhankelijk voorzitterschap van het College van Hoofden van de acht aan de krijgsmacht verbonden denominaties en is als zodanig verantwoordelijk voor het krijgsmacht gerelateerde religieuze en levensbeschouwelijke beleidsvormingsproces;relaties0
  • c.de verantwoordelijkheid voor de implementatie van het door het College van Hoofden voorgestane beleid, dat binnen het Ministerie van Defensie een plaats dient te krijgen.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 26 Verantwoordelijkheden vanuit leiding geven

Alle functionarissen die conform dit besluit zijn belast met het geven van leiding binnen het Ministerie van Defensie, zijn vanuit die hoedanigheid tevens belast met:

  • a.het via de lijn voorzien in de vastgestelde informatiebehoefte;relaties0
  • b.de inrichting, de bedrijfsvoering en het beheer van het onderdeel waaraan zij leiding geven, met inachtneming van de generieke kaders en normen ter zake;relaties0
  • c.de verantwoordelijkheid voor de borging van de veiligheid conform de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.relaties0
relaties0relaties0

Artikel 27 Toezichthouders

  • 1. Het Ministerie van Defensie kent de volgende toezichthouders die zijn verenigd in een Toezichtberaad:
    • a.de Inspecteur-Generaal Veiligheid;relaties0
    • b.de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit;relaties0
    • c.de Commandant Korps Militaire Controleurs Gevaarlijke Stoffen;relaties0
    • d.de Inspecteur Militaire Gezondheidszorg;relaties0
    • e.de Functionaris Gegevensbescherming;relaties0
    • f.de Beveiligingsautoriteit (‘National Security Authority’).relaties0
    relaties0
  • 2. De toezichthouders dragen bij aan goed werkgeverschap en een veilige en gezonde werkomgeving, elk vanuit hun rol, verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden.relaties0
  • 3. De toezichthouders hebben rechtstreeks toegang tot de Secretaris-Generaal. De Inspecteur-Generaal Veiligheid, de Inspecteur Militaire Gezondheidszorg en de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit hebben rechtstreeks toegang tot de minister en tot de staatssecretaris en stellen de Secretaris-Generaal ter kennisgeving hiervan op de hoogte.relaties0
  • 4. De Inspecteur-Generaal Veiligheid, de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, de Inspecteur Militaire Gezondheidszorg en de Functionaris Gegevensbescherming zijn administratief ondergebracht bij het kerndepartement; de Commandant Korps Militaire Controleurs Gevaarlijke Stoffen is ondergebracht bij het Commando Koninklijke Marechaussee; de rol van Beveiligingsautoriteit is ondergebracht bij de Directeur Directie Bedrijfsvoering en Evaluatie binnen het Directoraat-Generaal Beleid.relaties0
relaties0

Artikel 28 Subtaakbesluiten

De in artikel 1 genoemde verantwoordelijken kunnen op basis van dit besluit subtaakbesluiten vaststellen ten aanzien van de eenheden waaraan zij leiding geven. Deze subtaakbesluiten worden vastgesteld na goedkeuring door de Secretaris-Generaal of, indien de Secretaris-Generaal het subtaakbesluit vaststelt, na goedkeuring door de Minister van Defensie.

relaties0relaties0

Artikel 29 Overgangsbepaling

Na de inwerkingtreding van dit besluit berusten de besluiten gebaseerd op artikel 26 van het Algemeen organisatiebesluit Defensie 2021 op artikel 28 van dit besluit.

relaties0relaties0

Artikel 31 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling wordt met de toelichting in de Staatscourant geplaatst.

relaties0relaties0

Artikel 32 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Algemeen organisatiebesluit Defensie 2025.

relaties0relaties0
De Minister van Defensie
R.P.
Brekelmans

Inhoudsopgave

Alles dichtklappenAlles openklappen
Naar boven