Onderwerp: Bezoek-historie

Concentratiebesluit Goedgezondgroep B.V. - de onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos
Ondertekeningsdatum:16-05-2025Publicatiedatum:28-05-2025

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aanvraag tot goedkeuring van een concentratie

  1. Op 14 mei 2025 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een aanvraag ontvangen in de zin van artikel 49d van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), tot het verlenen van ontheffing van het verbod om een concentratie tot stand te brengen. In dit verzoek is medegedeeld dat Goedgezondgroep B.V. voornemens is uitsluitende zeggenschap te verkrijgen over de onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b, van de Mededingingswet. Gelet op het onderstaande concludeert de NZa dat er in de onderhavige zaak sprake is van een spoedeisend geval zoals bedoeld in artikel 49d, eerste lid, Wmg, waarbij zij het redelijk vermoeden heeft dat zij haar goedkeuring aan de concentratie niet zal onthouden. De NZa wijst het verzoek om ontheffing toe.
    Dit besluit wordt hieronder toegelicht.

Partijen

  1. Goedgezondgroep B.V. (hierna: Goedgezondgroep) is via haar dochterondernemingen actief op het gebied van huisartsenzorg in Utrecht, Amsterdam, Lelystad, Urk, Dokkum, Leeuwarden, Oss en Arnhem. Goedgezondgroep Zaandam B.V. (hierna: Goedgezondgroep Zaandam) is opgericht ten behoeve van de voorgenomen concentratie. Goedgezondgroep houdt 100% van de aandelen in Goedgezondgroep Zaandam.
  2. Huisartsenpraktijk de Roos is actief op het gebied van huisartsenzorg in Zaandam.

Het voornemen

  1. Het voornemen betreft de overname van de activa van Huisartsenpraktijk de Roos door Goedgezondgroep Zaandam. Het voornemen is vastgelegd in een bij de aanvraag overgelegde conceptkoopovereenkomst van 15 mei 2025.

Toepasselijkheid van de zorgspecifieke concentratietoets

  1. Betrokken organisaties zijn Goedgezondgroep en de onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos.
  2. Betrokken organisaties kwalificeren als zorgaanbieder in de zin van artikel 1, eerste lid, aanhef en onderdeel c, onder 1 van de Wmg.
  3. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens over het aantal personen dat werkzaam is binnen de betrokken organisaties blijkt dat de voorgenomen concentratie binnen de werkingssfeer van het in artikelen 49a t/m 49d van de Wmg geregelde zorgspecifieke concentratietoezicht valt.
  4. Het voornemen leidt tot het tot stand brengen van een concentratie in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b, Mededingingswet. De hierboven onder punt 4 omschreven transactie leidt er namelijk toe dat Goedgezondgroep uitsluitende zeggenschap verkrijgt over de onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos.

Beoordeling

  1. Artikel 49d, eerste lid, Wmg geeft de NZa de mogelijkheid om in spoedeisende gevallen op verzoek van degene die de aanvraag voor het verkrijgen van goedkeuring heeft gedaan, ontheffing te verlenen van het in artikel 49a, eerste lid, Wmg gestelde verbod, indien de NZa een redelijk vermoeden heeft dat zij haar goedkeuring aan de concentratie niet zal onthouden.
  2. Hieronder zal achtereenvolgens worden beoordeeld of sprake is van een spoedeisend geval en of de NZa een redelijk vermoeden heeft dat zij haar goedkeuring aan de concentratie niet zal onthouden.

A. Spoedeisendheid

  1. Per 6 mei 2025 is Huisartsenpraktijk de Roos gestopt met het verlenen van huisartsenzorg door het gebrek aan personeel. Partijen hebben gemotiveerd dat indien uiterlijk 19 mei 2025 de voorgenomen concentratie niet plaatsvindt, de continuïteit en kwaliteit van zorg in gevaar komt.

 

  1. Gezien het voorgaande acht de NZa het aannemelijk dat de continuïteit van de zorgverlening aan de cliënten van Huisartsenpraktijk de Roos in gevaar komt. Tevens acht de NZa het aannemelijk dat de zorgverlening aan cliënten kan worden gecontinueerd indien de voorgenomen concentratie op korte termijn plaatsvindt. De NZa concludeert dan ook dat er sprake is van een spoedeisend geval in de zin van artikel 49d, eerste lid, Wmg.

B. Redelijk vermoeden van goedkeuring

  1. In het algemeen geeft de NZa haar goedkeuring voor een voorgenomen concentratie tussen partijen, mits voldaan wordt aan de volgende eisen:
  • Partijen hebben voldoende inzicht gegeven in de verwachte effecten van de beoogde concentratie;
  • Het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen zijn overtuigend en beargumenteerd meegewogen in de besluitvorming tot concentratie;
  • De continuïteit van cruciale zorg als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, Wmg komt door de voorgenomen concentratie niet in het geding.
     
  1. Voor de verlening van een ontheffing in de zin van artikel 49d, eerste lid, Wmg is het noodzakelijk dat de NZa een redelijk vermoeden heeft dat zij haar goedkeuring niet zal onthouden. De NZa acht dat ten aanzien van de onderhavige voorgenomen concentratie tussen partijen aannemelijk. De NZa acht het wel noodzakelijk voorschriften te verbinden aan de ontheffing. Daartoe is het volgende redengevend:

De verwachte effecten van de beoogde concentratie

  1. De bij de aanvraag ter beschikking gestelde effectrapportage biedt nog onvoldoende inzicht in de verwachte effecten van de beoogde concentratie voor de juridische eigendomsstructuur, de organisatie van de ondersteunende afdelingen en betrokkenheid van belanghebbenden. In het kader van de in randnummer 13 en 14 genoemde beoordelingsstandaard en gelet op artikel 49b, tweede lid, Wmg, acht de NZa de overgelegde effectrapportage in beginsel ontoereikend. Als zodanig ziet de NZa aanleiding om aan onderhavig besluit de in randnummer 22 gestelde voorschriften te verbinden dat partijen de effectrapportage nader aanvullen.

Betrokkenheid belanghebbenden

  1. De onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos doet door minder dan 50 personen zorg verlenen in
    de zin van de Wmg en valt daarom niet onder de reikwijdte van artikel 49a Wmg. Om die reden is de betrokkenheid van cliënten en personeel van de onderneming van Huisartsenpraktijk de Roos door de NZa niet beoordeeld.
  2. De cliënten van Goedgezondgroep zijn schriftelijk geïnformeerd over de voorgenomen concentratie.
    De schriftelijke reactie van de cliënten van Goedgezondgroep zal worden overgelegd.
  3. Het personeel van Goedgezondgroep is schriftelijk geïnformeerd over de voorgenomen concentratie. De schriftelijke reactie van het personeel van Goedgezondgroep zal worden overgelegd.

Andere stakeholders

  1. De andere stakeholders, waaronder in ieder geval de zorgverzekeraar, zijn geïnformeerd over de voorgenomen concentratie.

Continuïteit cruciale zorg

  1. Door betrokken organisaties wordt geen cruciale zorg aangeboden in de zin van artikel 49c, tweede lid, onder c, Wmg.

C. Voorschriften

  1. Gezien de spoedeisendheid van de besluitvorming omtrent het ontheffingsverzoek heeft de NZa geen diepgaand onderzoek kunnen doen naar de voorgenomen concentratie.
  2. Gezien het beschrevene in randnummers 15, 17, 18 en 19 acht de NZa het wenselijk voorschriften te verbinden aan de ontheffing. In onderhavige aanvraag wordt derhalve de volgende voorschriften verbonden aan de goedkeuring van de voorgenomen concentratie:
  • Het aanvraagformulier dient nader aangevuld te worden door de jaarrekeningen van betrokken organisaties te overleggen.
  • De effectrapportage dient nader aangevuld te worden door het aanleveren van de organogrammen van de betrokken organisaties die de (juridische eigendoms- en organisatie)structuur voorafgaand én na de voorgenomen concentratie weergeven.
  • De effectrapportage dient nader aangevuld te worden door inzicht te geven in de verwachte effecten van de beoogde concentratie ten aanzien van de (eventuele) verandering in de organisatie van de zorgverlening en in het aanbod van zorg alsmede welke gevolgen dit heeft voor de zorgverlening aan de cliënt.
  • De effectrapportage dient nader aangevuld te worden door inzicht te geven in de veranderingen die gaan plaatsvinden in de ondersteunende afdelingen en processen na de voorgenomen concentratie. Daarbij dienen de belangrijkste keuzes die nog moeten worden gemaakt in het kader van het
    integratie-/veranderproces te worden beschreven alsmede het afwegingskader, de per kwartaal te zetten stappen en de belangrijkste risico’s.
  • De effectrapportage dient nader aangevuld te worden door inzicht te geven in de wijze waarop de cliënten, het personeel en andere stakeholders, waaronder in ieder geval de zorgverzekeraar, zijn betrokken bij de voorgenomen concentratie. Daarbij dient documentatie hiervan te worden overgelegd.  Dit kan door het overleggen van berichtgeving aan cliënten en personeel en andere stakeholders en/of reacties en/of andere relevante documentatie hierover. Goedgezondgroep zal alle reacties en/of andere relevante documentatie vanuit de cliënten, het personeel en de zorgverzekeraar aan de NZa doen toekomen en aangeven op welke wijze de reacties zullen worden meegenomen in de verdere besluitvorming met betrekking tot, en de implementatie van, de concentratie.

Conclusie

  1. Gelet op het bovenstaande concludeert de NZa dat er in de onderhavige zaak sprake is van een spoedeisend geval zoals bedoeld in artikel 49d, eerste lid, Wmg, waarbij zij het redelijk vermoeden heeft dat zij haar goedkeuring aan de concentratie niet zal onthouden. De NZa volgt het oordeel van
    de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd inzake artikel 49c, tweede lid, onder e, Wmg. Het verzoek om ontheffing zal derhalve worden toegewezen.

 

Datum: 16 mei 2025

Nederlandse Zorgautoriteit,

 

 

dhr. drs. T.V.A.A. Wiegant
unitmanager Detectie, Casuïstiek en Markttoezicht
directie Toezicht

 

 

Indien u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u binnen zes weken na verzending/bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: via de website (www.nza.nl/bezwaar) of per post. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.

Adres:

Nederlandse Zorgautoriteit

t.a.v. unit Juridische Zaken

Postbus 3017

3502 GA UTRECHT

(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)

Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;
  • de dagtekening;
  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
  • de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.

 

Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.

 

Naar boven