Grondslag
Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b en c, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven en prestatiebeschrijvingen vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
context:
cliëntsituatie en –omgeving.
crisis- en ondersteuningsteam (COT):
een team waarvan de hulp ingeroepen kan worden via de crisisregisseur indien sprake is van een crisis bij een cliënt. Een crisis- en ondersteuningsteam (COT) is een multidisciplinair team, samengesteld uit ervaren professionals uit de sectoren verstandelijk gehandicaptenzorg (vg) en de geestelijke gezondheidszorg (ggz). Het COT richt zich op het aanvullen van de kennis en expertise van een zorgaanbieder bij het omgaan met en voorkomen van crisissituaties en biedt nazorg aan de zorgaanbieder. Het COT geeft verbeteradviezen aan de zorgaanbieder waar de crisis plaatsvond om deze te versterken en de context te verbeteren.
crisis waarop COT ingezet kan worden:
het COT kan alleen ingezet worden bij een crisis waarvoor binnen 48 uur een interventie noodzakelijk is. Het gaat bij de inzet van het COT niet om een acute crisis. Een acute crisis wordt gedefinieerd als een noodsituatie waar per direct een oplossing voor moet komen.
crisisregisseur:
de crisisregisseur is onafhankelijk en vervult in een regio de coördinerende rol voor de crisisaanvragen. In geval van een crisis waarbij handelingsverlegenheid is ontstaan, neemt de zorgaanbieder contact op met de crisisregisseur van de regio. De crisisregisseur maakt de keuze voor inzet COT, crisisplaatsing of een combinatie hiervan.
penvoerder:
zorgaanbieder die verantwoordelijk is voor de registratie en declaratie van de ureninzet van het COT. Deze zorgaanbieder regelt de inzet van het COT per geval. Per regio is een penvoerder aangewezen.
prestatiebeschrijving:
een prestatiebeschrijving is een gedetailleerde beschrijving van de prestatie die geleverd wordt tegen een bepaald tarief.
tarief:
prijs voor een prestatie, een deel van een prestatie of geheel van prestaties van een zorgaanbieder (artikel 1, onderdeel k, Wmg).
Voor overige begrippen die in deze beleidsregel gebruikt worden, maar niet hierboven vermeld staan, wordt verwezen naar de Beleidsregel definities Wlz.
Artikel 4 Omschrijving doelgroep
De doelgroep is de cliënt met een Wlz-indicatie met een vg grondslag bij wie sprake is van complex gedrag, psychiatrische problemen en/of verslaving en voor wie een aanmelding voor crisisplaatsing is gedaan. Het betreft meestal een samenloop van psychiatrische problematiek met een verstandelijke beperking, waarbij het noodzakelijk is om de vg en de ggz invalshoek te combineren.
Artikel 6 Evaluatie
De prestatie voor de inzet van het COT is een prestatie die per 2020 is ingegaan. Zorgkantoren en de NZa houden gezamenlijk de effecten en de kosten van de inzet van het COT nauwlettend in de gaten en zullen deze evalueren wanneer er voldoende ervaring is opgedaan met de inzet van een COT. Om een evaluatie mogelijk te maken, draagt de NZa in een regeling zorgaanbieders op om de kosten die gemaakt worden voor de inzet van het COT inzichtelijk te maken. Ook is er een verplichting voor de penvoerder om de effecten van de inzet van het COT te registreren. De voorschriften voor de registratie zijn uitgewerkt in artikel 7 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2026.
Artikel 10 Intrekken/vervallen oude beleidsregel(s)
De Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2025, met kenmerk BR/REG-25129a, die een geldigheidsduur had tot 1 januari 2026, is op laatstgenoemde datum van rechtswege komen te vervallen.
Artikel 11 Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel Prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2025, met kenmerk BR/REG-25129a, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding/bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 januari 2026 en vervalt met ingang van 1 januari 2027.
Ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, zal deze beleidsregel in de Staatscourant worden geplaatst.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2026.
TOELICHTING
Wijzigingen in de Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2026 (BR/REG-26131) ten opzichte van Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarieven advies crisis- en ondersteuningsteam (COT) 2025 (BR/REG-25129a):
De beleidsregel is geactualiseerd voor het jaar 2026. In Tabel 1 van artikel 9 zijn deze geindexeerde waarden opgenomen, evenals de definitieve indexen voor 2025 en de voorlopige indexen voor 2026.
Herijkte beleidsregelwaarden
De NZa heeft een kostenonderzoek uitgevoerd voor de langdurige zorg. Op basis van dit onderzoek zijn per 2026 onder andere twee prestaties herijkt: Begeleiding speciaal (psy)) (H153) en Behandeling paramedisch (H330).
De beleidsregelwaarde voor de prestatie COT advies begeleider) (COT02) is afgeleid van de beleidsregelwaarde voor de prestatie Begeleiding speciaal (psy) (H153). De beleidsregelwaarde voor de prestatie COT advies paramedisch) (COT06) is afgeleid van de beleidsregelwaarde van de prestatie Behandeling paramedisch (H330). Voor de prestaties COT02 en COT06 zijn daarom, op basis van het kostenonderzoek langdurige zorg, per 2026 nieuwe afgeleide beleidsregelwaarden vastgesteld.
Meer informatie over het kostenonderzoek in de langdurige zorg is terug te vinden in het document 'Verantwoordingsdocument kostenonderzoek langdurige zorg 2022-2026. Dit verantwoordingsdocument is gepubliceerd op puc.overheid.nl/nza en op deze site tevens als relatie gekoppeld aan deze beleidsregel.
Algemeen
Deze beleidsregel regelt de bekostiging van crisis- en ondersteuningsteams met ingang van 2020.
In het kader van het Programma Volwaardig leven heeft de NZa van VWS de opdracht gekregen de bekostiging van ambulante teams – waarvoor een pilot liep in twee regio's van zorgkantoor Zilveren Kruis - landelijk mogelijk te maken met ingang van 2020.
Als benaming voor ambulante teams is gekozen voor crisis- en ondersteuningsteams.
De crisis- en ondersteuningsteams richten zich op crisisbeheersing, leveren in crisissituaties extra deskundige menskracht en bieden tijdelijke ondersteuning aan het team van de zorgaanbieder op de woonlocatie van de cliënt. Doel is het voorkómen van crisisopnames of uitplaatsingen, het verkorten van de duur van crisisopnames en het succesvol laten terugkeren van de cliënt na crisisopname. Een crisis- en ondersteuningsteam neemt de zorg niet over.
Toelichting per artikel
Artikel 5 Prestatiebeschrijving advies crisis- en ondersteuningsteam (COT)
De prestatiebeschrijving beschrijft de inhoud van de prestatie en de voorwaarden waaraan moet worden voldaan om de prestatie te kunnen declareren. Multidisciplinair overleg is een belangrijk onderdeel van het advies dat een COT biedt. De uren die in het kader van advies COT besteed worden aan multidisciplinair overleg zijn dan ook declarabele uren voor de prestatie advies crisis- en ondersteuningsteam.
Artikel 6 Evaluatie
De inzet van crisis- en ondersteuningsteams over het hele land is ingegaan per 2020. Om zicht te krijgen op de effecten en de kosten van crisis- en ondersteuningsteams legt de NZa aan zorgaanbieders een registratieverplichting op. Deze verplichting beschrijft de gegevens die de penvoerende zorgaanbieders moeten registreren en is opgenomen in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2026. De NZa gaat nadat voldoende ervaring is opgedaan met de inzet van een COT een kostenonderzoek doen om te bezien hoe de kosten van de inzet van COT's zich verhouden tot de tarieven. Hiervoor zal de NZa dan een uitvraag doen bij de penvoerende zorgaanbieders.
Artikel 9 Beleidsregelwaarden
De beleidsregelwaarden zijn gebaseerd op bestaande prestaties waarvoor de beleidsregelwaarde is vastgesteld op basis van het kostenonderzoek langdurige zorg 2017/2018, geldig vanaf 2021. Voor de prestaties COT02 en COT06 heeft herijking van de beleidsregelwaarden vanaf 2026 plaatsgevonden (zie ook toelichting onderdeel : Herijkte beleidsregelwaarden):
-
Voor de prestatie COT advies gedragswetenschapper/gz psycholoog (COT01) s aangesloten bij de beleidsregelwaarde voor Behandeling gedragswetenschapper (H329);
-
Voor de prestatie COT advies begeleider (COT02) is aangesloten bij de beleidsregelwaarde voor Begeleiding speciaal (psy) (H153);
-
Voor de prestatie COT advies leidinggevende (COT03) en voor de prestatie COT advies arts VG (COT05) is aangesloten bij de beleidsregelwaarde voor Behandeling som, pg, vg, lg, zg (arts VG) (H336);
-
Voor de prestatie COT advies paramedisch (COT06) is aangesloten bij de beleidsregelwaarde voor Behandeling paramedisch (H330);
-
Voor de prestatie COT advies psychiater (COT04) is aangesloten bij het kostprijsonderzoek van de GGZ/FZ.
In Tabel 2 is dit overzicht weergegeven.
Tabel 2 – COT-prestaties en prestaties waar deze op gebaseerd zijn
Prestatiecode
|
Omschrijving COT-prestatie
|
Gebaseerd op prestatie
|
COT01
|
COT advies gedragswetenschapper/gz-psycholoog
|
Behandeling gedragswetenschapper (H329)
|
COT02
|
COT advies begeleider
|
Begeleiding speciaal (psy) (H153) – herijkt op basis van kostenonderzoek langdurige zorg
|
COT03
|
COT advies leidinggevende
|
Behandeling som, pg, vg, lg, zg (arts VG) (H336)
|
COT04
|
COT advies psychiater
|
Niet van toepassing – geen afgeleid tarief
|
COT05
|
COT advies arts VG
|
Behandeling som, pg, vg, lg, zg (arts VG) (H336)
|
COT06
|
COT advies paramedisch
|
Behandeling paramedisch (H330) – herijkt op basis van kostenonderzoek langdurige zorg
|