Onderwerp: Bezoek-historie

Accountantsprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg (ROAZ) 2023
Ondertekeningsdatum:29-03-2024Geldigheid:01-01-2023 t/m Versie:vergelijk Status: Geldig vandaag

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Bij het aanvraagformulier verantwoording Coördinatie traumazorg en ROAZ

Versie maart 2024

COPRO 23015 K

1 Uitgangspunten

1.1 Inleiding

Dit protocol heeft betrekking op de beschikbaarheidbijdrage voor 'Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg' (hierna: Coördinatie Traumazorg en ROAZ, of CTR) 2023 zoals bedoeld in artikel 12 van de beleidsregel 'Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' met als kenmerk BR/REG 23141b (hierna: de beleidsregel) en de beleidsregel Uniform kader beschikbaarheidbijdrage NZa met als kenmerk BR/REG-22149 (hierna: het Uniform kader). De regelgeving en overige relevante documentatie over deze beschikbaarheidbijdrage zijn te vinden op het documentenplatform van de Nederlandse Zorgautoriteit (https://puc.overheid.nl/nza/).

De zorgaanbieders die een beschikbaarheidbijdrage ontvangen voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ hebben hiervoor een verleningsbeschikking ontvangen. In deze beschikking en in de beleidsregel staat onder welke voorwaarden zorgaanbieders in aanmerking komen voor een beschikbaarheidbijdrage voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ. Met zorgaanbieder wordt bedoeld de instelling die de beschikbaarheidbijdrage voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ ontvangt. In dit geval is dat de instelling met erkenning als traumacentrum. Voor overige definities van de in dit protocol gehanteerde begrippen wordt verwezen naar artikel 1 en artikel 12 van de beleidsregel.

1.2 Doelstelling

Het doel van dit accountantsprotocol is het verstrekken van duidelijkheid over de reikwijdte en diepgang van het onderzoek door de accountant en de in dat kader af te geven rapport van feitelijke bevindingen ten aanzien van het door de zorgaanbieder ingevulde aanvraagformulier 'Verantwoording Coördinatie traumazorg en ROAZ' (hierna: het formulier). Het rapport van feitelijke bevindingen wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gebruikt bij haar oordeelsvorming over de juistheid van de gedeclareerde kosten.

Hiertoe verricht de accountant overeengekomen specifieke werkzaamheden ten aanzien van de verantwoordingsinformatie van de beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en ROAZ die door de zorgaanbieder op het formulier is aangeleverd.

In het Uniform kader is vastgelegd dat voor de vaststelling een accountantsproduct wordt gevraagd in geval van een beschikbaarheidbijdrage met een verleend bedrag van € 125.000 of hoger en waarvan de hoogte van de bijdrage is gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten of op de realisatie (p x q).

1.3 Proces aanvraag tot vaststelling

Zoals volgt uit het Uniform kader, dient een zorgaanbieder een aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage in te dienen vóór 1 juni na afloop van het jaar waarvoor de beschikbaarheidbijdrage wordt verleend. Door de zorgaanbieder moet hiervoor gebruik worden gemaakt van het formulier, dat aan de zorgaanbieder ter beschikking is gesteld op het aanvraagportaal van de NZa http://aanvragen.nza.nl .

De aanvraag tot vaststelling moet vergezeld gaan van een rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden, verstrekt door een accountant (RA of AA) zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep (hierna: de accountant).

De accountantswerkzaamheden worden uitgevoerd volgens Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. Het object van onderzoek betreft de 'Verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ 2023' (het formulier)

De accountant hanteert het accountantsprotocol als basis voor zijn werkzaamheden. Daarnaast laat hij zich leiden door de geldende beroepsvoorschriften, in het bijzonder de Verordening gedrags- en Beroepscode accountants (VGBA), de verordening inzake onafhankelijkheid van de accountant bij assurance-opdrachten (ViO) en de Nadere voorschriften controle- en overige Standaarden (NV COS).

De accountant waarmerkt de aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en ROAZ en de eventuele toelichting(en) hierbij.

Voor vragen over de regeling en/of het onderzoek door de accountant kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa (zie www.nza.nl/contact ).

1.4 Leeswijzer

Hoofdstuk 1 geeft de uitgangspunten weer van het accountantsprotocol.

Hoofdstuk 2 gaat in op de overeengekomen op de werkzaamheden die van de accountant worden verwacht.

2 Accountants werkzaamheden

De accountantswerkzaamheden worden uitgevoerd volgens Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. Het object van onderzoek betreft de 'Verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ 2023' (het formulier). Dit betekent dat de accountant geen zekerheid verschaft of oordelen geeft, maar alleen feitelijke onderzoeksbevindingen rapporteert.

De accountant legt de uitkomsten van zijn werkzaamheden vast in een rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden zoals beschreven in de Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. In bijlage 1 is een voorbeeldmodel opgenomen van het rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden aangepast aan de meest recente NBA voorbeeldteksten ten tijde van het opstellen van het protocol. Deze voorbeeldteksten zijn gebaseerd op de geldende Standaarden. Om de samenhang en herkenbaarheid van het accountantsproduct te bevorderen raadt de NBA het gebruik van de meest recente NBA voorbeeldteksten aan. Wel blijft de accountant zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste tekst. De accountant zal deze nog moeten afstemmen op de specifieke situatie.

In het rapport vermeldt de accountant welke specifieke werkzaamheden hij in dit kader heeft verricht en tot welke bevindingen dit heeft geleid. Voor zover de accountant bij zijn onderzoek heeft vastgesteld dat de zorgaanbieder de voorwaarden op basis van de beleidsregel de Nadere regel en/of de toelichting van het formulier niet heeft nageleefd maakt hij daarvan melding in zijn rapport van feitelijke bevindingen.

In het formulier worden de gerealiseerde kosten ook uitgesplitst in externe kosten en interne kosten. Indien in dit accountantsprotocol wordt gesproken over externe kosten wordt hieronder verstaan: kosten overeenkomstig in de beleidsregel opgenomen zorg die gebaseerd zijn op producten en/of diensten van derden waar externe brondocumentatie aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld facturen). Onder interne kosten wordt verstaan: kosten overeenkomstig in de beleidsregel opgenomen activiteiten die gebaseerd zijn op producten en/of diensten van de zorgaanbieder of hieraan gelieerde (verbonden) entiteiten (bijvoorbeeld inzet eigen personeel).

Bij de uitvoering van het onderzoek volgt de accountant de volgende onderzoekspunten met inachtneming van Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden':

3 Onderzoekspunten accountant:

De accountant voert overeengekomen specifieke werkzaamheden uit ten aanzien van de volgende in het formulier opgenomen gegevens:

#

Werkzaamheden

Bevindingen

1.

De accountant stelt door middel van het inwinnen van inlichtingen bij relevante functionarissen1 vast dat in opzet procedures aanwezig zijn op basis waarvan wordt geborgd dat de interne en externe kosten betrekking hebben op activiteiten waarvan de kosten zijn opgenomen in de verleningsbeschikking of vallen onder de beleidsregel en de werkzaamheden vallen onder hoofdstuk 2.2 van het rapport van het Landelijk Netwerk Acute Zorg met als titel 'Bekostiging Acute Zorgnetwerken' van 29 juli 2014.

Van de accountant wordt niet verwacht dat hij het bestaan en de effectieve werking van deze procedures onderzoekt of daarover een conclusie dan wel inhoudelijk oordeel geeft.

2.

Door middel van een deelwaarneming stelt de accountant inzake de geselecteerde externe kosten het volgende vast:

  • Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen) hebben deze kosten betrekking op verantwoordingsjaar 2023.

  • Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen of bankafschriften) zijn deze kosten gemaakt en betaald door de zorgaanbieder.

Het moment van betaling is ondergeschikt aan het jaar van verantwoording. Het moment van verantwoording wordt bepaald op basis van het jaar waarop de kosten betrekking hebben. Voor wat betreft overlopende kosten worden deze verantwoord naar rato van het jaar waarop deze betrekking hebben.

Bij dit onderzoekspunt is een deelwaarneming van de zes (indien van toepassing) grootste facturen, exclusief de facturen van de LNAZ, het uitgangspunt. Dit dient te worden aangevuld tot minimaal 75% van de opgegeven externe kosten waarbij de facturen van de LNAZ wel meegenomen dienen te worden. Indien dit leidt tot een totaal aantal facturen van meer dan 40, is een maximum van totaal 40 te toetsen facturen voldoende.

De accountant benoemt in zijn rapport hoeveel facturen zijn getoetst en welk totale bedrag aan externe kosten dit representeert.

3.

De accountant stelt vast of de zorgaanbieder een beschrijving aan de verantwoording heeft toegevoegd waarin staat opgenomen hoe de wijze van toerekening van FTE aan de verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ heeft plaatsgevonden.

De accountant stelt vast dat de in de verantwoording opgenomen fte aansluiten met een bronsysteem2 volgens de door de zorgaanbieder opgenomen beschrijving. Indien er sprake is van een verschil tussen de verantwoorde fte en de bronregistratie rapporteert de accountant het verschil.

 

4.

De accountant stelt vast dat het FTE% per verantwoorde medewerker in de verantwoording niet groter is dan het FTE percentage van deze medewerker opgenomen in de personeelsadministratie.

De accountant stelt vast dat verantwoorde personele kosten per verantwoorde medewerker in de verantwoording niet hoger zijn dan de loonkosten (inclusief werkgeverslasten) van de medewerker opgenomen in de salarisadministratie.

Indien sprake is van een overschrijding (meer opgevoerd aantal fte in de verantwoording dan wat is opgenomen in de administratie) dient de zorgaanbieder een toelichting op te stellen en deze als bijlage op te nemen bij het formulier. De accountant stelt in dat geval vast dat de zorgaanbieder deze toelichting als bijlage bij het formulier heeft opgenomen.

Bijlage 1. Rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden inzake verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ

Aan: de Raad van Bestuur3 van <naam zorgaanbieder>

Opdracht

Wij hebben overeengekomen specifieke werkzaamheden verricht met betrekking tot het formulier 'Verantwoording Coördinatie traumazorg en ROAZ' (hierna 'het formulier') voor <naam zorgaanbieder> te <statutaire zetel> over 2023, zoals hierna omschreven.

De opdracht is met u overeengekomen en heeft als doel het verrichten van die werkzaamheden die wij met u zijn overeengekomen en het rapporteren over de feitelijke bevindingen. De overeengekomen werkzaamheden zijn door de NZa vastgelegd in het accountantsprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Coördinatie Traumazorg en ROAZ 2023.

Voor onze opdrachtvoorwaarden verwijzen wij naar onze opdrachtbrief van <datum brief opdrachtbevestiging>. Deze rapportage bevat de uitkomsten van deze werkzaamheden.

Verantwoordelijkheden

[Opdrachtgever] en de beoogde gebruikers hebben erkend dat de overeengekomen specifieke werkzaamheden geschikt zijn voor het doel van de opdracht.

[Opdrachtgever] is verantwoordelijk voor het formulier 'Verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ 2023' <met toelichting> waarop de overeengekomen specifieke werkzaamheden zijn uitgevoerd.

Van [Opdrachtgever]] en de beoogde gebruikers wordt verwacht dat zij een eigen afweging maken van de overeengekomen specifieke werkzaamheden en bevindingen die door ons zijn gerapporteerd en hun eigen conclusies trekken uit de door ons uitgevoerde werkzaamheden.

Onze verantwoordelijkheden

Een opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden houdt in dat wij de specifieke werkzaamheden uitvoeren die zijn overeengekomen met [Opdrachtgever] en met andere beoogde gebruikers en de bevindingen rapporteren, die de feitelijke uitkomsten zijn van de uitgevoerde overeengekomen specifieke werkzaamheden.

Wij doen geen uitspraken over de geschiktheid van de overeengekomen specifieke werkzaamheden.

Wij hebben onze werkzaamheden verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse Standaard 4400, 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden' en het Accountantsprotocol Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en ROAZ.

Deze opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden is geen assurance-opdracht. Derhalve brengen wij geen oordeel of assurance-conclusie tot uitdrukking.

Indien wij aanvullende werkzaamheden hadden verricht, zouden mogelijk andere aangelegenheden onder onze aandacht zijn gekomen die gerapporteerd zouden zijn.

Wij hebben de voor ons geldende relevante ethische voorschriften in de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA) nageleefd. Verder hebben wij de onafhankelijkheidsregels van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) nageleefd

Wij passen de 'Nadere voorschriften kwaliteitssystemen' (NVKS) toe. Op grond daarvan beschikken wij over een samenhangend stelsel van kwaliteitsbeheersing inclusief vastgelegde richtlijnen en procedures inzake de naleving van ethische voorschriften, professionele standaarden en andere relevante wet- en regelgeving.

Specifieke werkzaamheden en bevindingen

In deze paragraaf is een beschrijving van de overeengekomen specifieke werkzaamheden opgenomen en doen wij verslag van onze feitelijke bevindingen naar aanleiding van de door ons uitgevoerde werkzaamheden.

In overeenstemming met de opdrachtvoorwaarden hebben wij de werkzaamheden verricht zoals deze zijn vastgelegd in hoofdstuk 2 van het protocol.

#

Werkzaamheden

Bevindingen

1.

De accountant stelt door middel van het inwinnen van inlichtingen bij relevante functionarissen4 vast dat in opzet procedures aanwezig zijn op basis waarvan wordt geborgd dat de interne en externe kosten betrekking hebben op activiteiten waarvan de kosten zijn opgenomen in de verleningsbeschikking of vallen onder de beleidsregel en de werkzaamheden vallen onder hoofdstuk 2.2 van het rapport van het Landelijk Netwerk Acute Zorg met als titel 'Bekostiging Acute Zorgnetwerken' van 29 juli 2014.

Van de accountant wordt niet verwacht dat hij het bestaan en de effectieve werking van deze procedures onderzoekt of daarover een conclusie dan wel inhoudelijk oordeel geeft.

2.

Door middel van een deelwaarneming stelt de accountant inzake de geselecteerde externe kosten het volgende vast:

  • Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen) hebben deze kosten betrekking op verantwoordingsjaar 2023.

  • Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen of bankafschriften) zijn deze kosten gemaakt en betaald door de zorgaanbieder.

Het moment van betaling is ondergeschikt aan het jaar van verantwoording. Het moment van verantwoording wordt bepaald op basis van het jaar waarop de kosten betrekking hebben. Voor wat betreft overlopende kosten worden deze verantwoord naar rato van het jaar waarop deze betrekking hebben.

Bij dit onderzoekspunt is een deelwaarneming van de zes (indien van toepassing) grootste facturen, exclusief de facturen van de LNAZ, het uitgangspunt. Dit dient te worden aangevuld tot minimaal 75% van de opgegeven externe kosten waarbij de facturen van de LNAZ wel meegenomen dienen te worden. Indien dit leidt tot een totaal aantal facturen van meer dan 40, is een maximum van totaal 40 te toetsen facturen voldoende.

De accountant benoemt in zijn rapport hoeveel facturen zijn getoetst en welk totale bedrag aan externe kosten dit representeert.

3.

De accountant stelt vast of de zorgaanbieder een beschrijving aan de verantwoording heeft toegevoegd waarin staat opgenomen hoe de wijze van toerekening van FTE aan de verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ heeft plaatsgevonden.

De accountant stelt vast dat de in de verantwoording opgenomen fte aansluiten met een bronsysteem 5volgens de door de zorgaanbieder opgenomen beschrijving. Indien er sprake is van een verschil tussen de verantwoorde fte en de bronregistratie rapporteert de accountant het verschil.

 

4.

De accountant stelt vast dat het FTE% per verantwoorde medewerker in de verantwoording niet groter is dan het FTE percentage van deze medewerker opgenomen in de personeelsadministratie.

De accountant stelt vast dat verantwoorde personele kosten per verantwoorde medewerker in de verantwoording niet hoger zijn dan de loonkosten (inclusief werkgeverslasten) van de medewerker opgenomen in de salarisadministratie.

Indien sprake is van een overschrijding (meer opgevoerd aantal fte in de verantwoording dan wat is opgenomen in de administratie) dient de zorgaanbieder een toelichting op te stellen en deze als bijlage op te nemen bij het formulier. De accountant stelt in dat geval vast dat de zorgaanbieder deze toelichting als bijlage bij het formulier heeft opgenomen.

Beperking in het gebruik en verspreidingskring

Bij het opstellen van deze rapportage is rekening gehouden met de verwachtingen van de beoogde gebruikers. Daarom is deze rapportage alleen bestemd voor <naam zorgaanbieder> en de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt deze rapportage niet aan anderen afgeven zonder onze toestemming, tenzij wettelijke voorschriften anders bepalen.

<plaats, datum>

<naam accountantspraktijk>

<naam accountant>

Naar boven