Onderwerp: Bezoek-historie

Definitief besluit Wet natuurbescherming open blokkenmat gasleiding Eems
Geldigheid:03-07-2023 t/m 31-12-2026Status: Geldig vandaag

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Geachte,

Op 9 december 2022 heeft u een aanvraag ingediend voor een vergunning op grond van de Wet natuurbescherming (hierna: Wnb) voor het leggen van een open blokkenmat over een gasleiding in de Eems, tussen Hond en Paap en het Duitse vasteland via het Oostfriese Gaatje. De vergunning is aangevraagd om de werkzaamheden uit te voeren binnen een periode van drie jaar.

Procedure

Per e-mail heb ik de ontvangst van uw aanvraag bevestigd.

Op deze aanvraag is de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, zoals opgenomen in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb), van toepassing.

Het ontwerpbesluit is gepubliceerd op 1 mei 2023. Gedurende zes weken was het mogelijk zienswijzen in te dienen. Er is een zienswijze door mij ontvangen. Bij de bespreking van de zienswijze is aangegeven in hoeverre deze tot een wijziging van dit besluit heeft geleid.

Besluit

Ik besluit om u op grond van artikel 2.7, lid 2, van de Wnb de gevraagde vergunning te verlenen.

In dit besluit vindt u de voorschriften en de inhoudelijke overwegingen die aan deze vergunning ten grondslag liggen. De bijlagen zijn onderdeel van dit besluit.

AANVRAAG

1.1 Onderwerp

Het bedekken van een deel van een aardgasleiding (Eemszinker A-542) die bloot spoelt in de Eems nabij Hond en Paap, met een open blokkenmat ter bescherming. De werkzaamheden worden uitgevoerd gedurende 6 weken (40 dagen) tussen 1 juli en 15 oktober, binnen 1 jaar. De voorgenomen activiteiten zijn in meer detail beschreven in de aangeleverde Passende Beoordeling.

 

1.2 Bevoegdheid

Op basis van artikel 1.3, lid 5, van de Wnb ben ik bevoegd om te beslissen op uw vergunningaanvraag. De exacte wetsteksten zijn te raadplegen op www.overheid.nl onder 'wet- en regelgeving'.

 

1.3 Vergunningplicht

De aangevraagde activiteiten kunnen, gelet op de instandhoudingsdoelstellingen voor het Natura 2000-gebied Waddenzee, significante gevolgen hebben voor de instandhoudingsdoelstellingen van dit gebied. Daarom geldt een vergunningplicht op grond van artikel 2.7, lid 2, van de Wnb.

 

1.4 Beoordeling van projecten

1.4.1 Project met mogelijk significante gevolgen

De activiteiten waarvoor een vergunning wordt aangevraagd, betreffen een project in de zin van artikel 2.7, lid 2, van de Wnb dat, omdat zij, afzonderlijk of in cumulatie met andere plannen of projecten, kunnen leiden tot significante gevolgen voor de instandhoudingsdoelstellingen van het Natura 2000-gebied Waddenzee.

1.4.2 Passende beoordeling

Voor een project dat afzonderlijk of in cumulatie kan leiden tot significante gevolgen voor de instandhoudingsdoelstellingen, kan alleen een vergunning verleend worden als de aanvrager een PB heeft overgelegd, waaruit zonder redelijke wetenschappelijke twijfel kan worden geconcludeerd dat het project niet zal leiden tot aantasting van de natuurlijke kenmerken van het betrokken Natura 2000-gebied. De PB moet rekening houden met de instandhoudingsdoelstellingen van het gebied. De PB biedt de grondslag voor de vaststelling van de aard en omvang van de gevolgen of de cumulatieve gevolgen en de manier waarop in mitigatie van die gevolgen is voorzien. De met de aanvraag meegezonden PB toetst de effecten aan de instandhoudingdoelstellingen.

BEOORDELING

2.1 Afbakening

Gebied

De beoogde activiteit vindt plaats in het Natura 2000-gebied Waddenzee.

Natuurwaarden

De beschermde natuurwaarden en de relevante instandhoudingsdoelstellingen van het betrokken Natura 2000-gebied staan vermeld op www.rijksoverheid.nl/lnv ('Onderwerpen' >'Natuur en Biodiversiteit' > 'Natura 2000').

Conclusie afbakening

Ik ben van oordeel dat de afbakening van het gebied en de inventarisatie van mogelijke gevolgen van het project op de natuurwaarden in de PB op een juiste wijze hebben plaatsgevonden.

 

2.2 Zienswijze

Er is een zienswijze ingediend door het Niedersächsischer Landesbetrieb für Wasserwirtschaft, Küsten- und Naturschutz (NLWKN). Omdat het project zich bevindt in het Eems-Dollardgebied, waarop het Eems-Dollardverdrag van toepassing is, geldt Nederlands recht op de aanvraag, nu de vergunningaanvrager gevestigd is in Nederland. Dat wordt in de zienswijze bevestigd. Evenwel wordt, conform het milieuprotocol van 1996, door het Duitse bevoegde gezag gewezen op de natuurbeschermingsbelangen. Het gebied waar wordt gewerkt is zowel door Nederland aangewezen als Natura 2000-gebied Waddenzee, als door Duitsland als beschermd natuurgebied Außenems (Buiteneems).

In de zienswijze wordt gesteld dat de Duitse autoriteiten kunnen instemmen met de conclusie dat de werkzaamheden vergunbaar zijn. Wel wordt gesteld dat het de voorkeur verdient als de werkzaamheden in juli, begin augustus worden verricht, vanwege de rust voor vogels. Dat is hierna aan de vergunningsvoorwaarden toegevoegd.

Voorts wordt gesteld dat de werkzaamheden voorafgaand aan de start van de werkzaamheden gemeld moeten worden bij NLWKN, en achteraf afgemeld. Tot slot wordt gesteld dat er een compensatie aan NLWKN moet worden betaald van € 17.500, vanwege het verlies van natuurwaarden.

Nu in het Eems-Dollardgebied Nederlands recht van toepassing is op de vergunningsaanvraag door een Nederlands bedrijf, kan bij deze vergunning niet bindend de verplichting worden opgelegd om op grond van Duits recht aan een Duitse instantie een financiële compensatie voor natuurinbreuk te betalen. Dat laat onverlet dat, omdat in dit gebied de effecten op natuurwaarden ook naar Duitse maatstaven beoordeeld worden, NLWKN aan aanvrager kan vragen deze bijdrage te betalen en aanvrager wel vanuit Nederland gezien vrijwillig deze bijdrage kan betalen en desgevraagd ook heeft aangegeven bereid te zijn dat te doen.

 

2.3 Conclusie

Met de door u uitgevoerde PB en AERIUS-berekening en hieronder aan de vergunning verbonden voorschriften is de zekerheid verkregen dat de activiteit waarvoor de vergunning is aangevraagd, niet leidt tot aantasting van de natuurlijke kenmerken van het betrokken Natura 2000-gebied.

Op grond van het bovenstaande ben ik van mening dat de gevraagde vergunning, onder de hieronder opgenomen voorschriften en beperkingen, kan worden verleend.

De onderhavige vergunning betreft louter een toestemming op grond van de Wnb en de daadwerkelijke inzetbaarheid ervan kan beperkt worden door toekomstige ontwikkelingen en beperkingen vanuit andere kaders.

VOORSCHRIFTEN

Ter bescherming van de in het Natura 2000-gebied aanwezige beschermde natuurwaarden, verbind ik aan deze vergunning de volgende voorschriften en beperkingen.

Algemeen

  1. Deze vergunning staat op naam van Gasunie Transport Services B.V. (hierna: vergunninghouder).

  2. Deze vergunning wordt uitsluitend gebruikt door (medewerkers van) de vergunninghouder of door (rechts)personen die aantoonbaar in opdracht van de vergunninghouder handelen. De vergunninghouder blijft daarbij verantwoordelijk voor de juiste naleving van deze vergunning.

  3. De in voorschrift 2 genoemde (rechts)personen beschikken op de plaats waar de vergunde activiteit wordt uitgevoerd over een (digitaal) exemplaar van deze beschikking, inclusief alle daarbij behorende bijlagen.

  4. De in voorschrift 2 genoemde (rechts)personen zijn aantoonbaar op de hoogte van de inhoud en het doel van deze voorschriften en beperkingen.

  5. Het tijdstip waarop de vergunde activiteit daadwerkelijk wordt gestart, wordt minimaal een week voor de aanvang ervan gemeld aan de Minister voor Natuur en Stikstof ter attentie van het Team Natuurvergunningen (hierna: het bevoegd gezag).

  6. De vergunde activiteit wordt uitgevoerd zoals aangegeven in de aanvraag en bijbehorende passende beoordeling en volgens de voorschriften en beperkingen die aan deze vergunning zijn verbonden. Bij eventuele strijdigheid van de aanvraag en de voorschriften en beperkingen van deze vergunning hebben de laatste voorrang.

  7. Het voornemen tot het uitvoeren van een activiteit in afwijking van de aanvraag wordt schriftelijk gemeld aan het bevoegd gezag. Uitvoering ervan kan uitsluitend plaatsvinden na verkregen schriftelijke instemming van of namens het bevoegd gezag.

  8. Wanneer zich een incident voordoet, meldt de vergunninghouder dit met alle relevante gegevens onmiddellijk aan het bevoegd gezag. Een incident is in dit geval een onvoorziene gebeurtenis waardoor schade aan de natuurlijke kenmerken in het betrokken beschermde gebied is of kan worden toegebracht, bijvoorbeeld wanneer onbedoeld vrijgekomen schadelijke stoffen een habitattype of habitat- of vogelrichtlijnsoort bedreigen.

  9. Wanneer zich een incident voordoet, is de vergunninghouder verplicht eventuele verontreinigingen zo mogelijk direct te verwijderen en de eventueel opgetreden schade voor zover mogelijk te herstellen, zulks ter beoordeling van het bevoegd gezag.

  10. De vergunninghouder volgt de aanwijzingen op die het bevoegd gezag geeft.

  11. Alle correspondentie met betrekking tot deze vergunning kan per reguliere post of per e-mail (wetnatuurbescherming@minlnv.nl) worden gedaan.

Nadere inhoudelijke voorschrift(en)

  1. De werkzaamheden zullen worden uitgevoerd in de periode tussen juli en september (indien noodzakelijk uitloop tot begin oktober) en maximaal 40 dagen werk in beslag nemen. Daarbij verdient het de voorkeur als de werkzaamheden in augustus zijn afgerond.

  2. Afval wordt niet overboord gezet en weglekken van vloeistoffen wordt voorkomen.

  3. Biologisch afbreekbare hydrauliek-olie wordt gebruikt, zie hieronder bijlage 2 voor een nadere beschrijving.

  4. Alle werkzaamheden vinden plaats bij daglicht. Vaarbewegingen in de betonde vaargeul kunnen bij duisternis plaats vinden. De vaargeul mag richting de projectlocatie pas bij daglicht worden verlaten.

  5. Morsingen of lekkages worden direct gemeld bij Gasunie Transport Services

    B.V. Morsingen en lekkages worden voorkomen, indien ze toch voorkomen, dan worden ze direct op ecologisch verantwoorde wijze opgeruimd.

  6. De emissie van NOx en de daardoor veroorzaakte depositie bedraagt niet meer dan hetgeen is getoetst in de passende beoordeling (paragraaf 4.3.7).

  7. Gasunie Transport Services B.V. zorgt voor een zo ecologisch verantwoorde wijze van het uitvoeren van de werkzaamheden (elektrificatie van werkzaamheden, scrubbers en andere filters om stikstof, fijnstof en andere uitstoot/emissie te beperken.

Monitoring en rapportage

  1. De vergunninghouder voert een administratie met daarin alle documenten die betrekking hebben op deze vergunning en op de naleving van de voorschriften.

  2. De vergunninghouder geeft alle medewerking aan de aangewezen toezichthouder en opsporingsambtenaren.

  3. De vergunninghouder toont informatie en documenten op verzoek aan de bevoegde toezichthouder en opsporingsambtenaren.

Looptijd en geldigheid

  1. De vergunning is voor wat betreft de uitvoering van de werkzaamheden zoals hierboven omschreven geldig vanaf het moment van afgifte tot 31 december 2026.

 

TER INFORMATIE

Op grond van afdeling 4.1.1. van de Awb kan een verzoek tot wijziging van de vergunning worden ingediend.

Op grond van artikel 5.4, lid 1 en lid 2, van de Wnb kan de verleende vergunning worden ingetrokken of gewijzigd.

Als de vergunninghouder handelt in strijd met de vergunning, kan op grond van artikel 7.2, lid 2, van de Wnb een last onder bestuursdwang worden opgelegd.

Conform artikel 5:32, lid 1, Awb kan een bestuursorgaan dat bevoegd is bestuursdwang toe te passen, in plaats daarvan aan de overtreder een last onder dwangsom opleggen.

 

Hoogachtend,

De Minister voor Natuur en Stikstofnamens deze:

J.L. Rosch

MT-lid Directoraat-Generaal Natuur en Visserij

 

Bijlagen:

1. Passende beoordeling

2. Nadere beschrijving biologisch afbreekbare hydrauliek-olie

BEROEP

Bent u het niet eens met het definitieve besluit? Als belanghebbende kunt u hiertegen in beroep gaan. Bent u geen belanghebbende? Dan kunt u in beroep gaan als u op tijd een zienswijze heeft doorgegeven. Verschilt het definitieve besluit inhoudelijk van het ontwerpbesluit? Dan kunt ook in beroep gaan als u geen belanghebbende bent en geen zienswijze heeft doorgegeven.

U kunt uw beroepschrift digitaal of via een brief indienen.

 

Digitaal dient u in via het beroepschriftformulier:

https://formulier.rechtspraak.nl/burger/bestuur/beroepschrift/rechtbank

U heeft hier een DigiD voor nodig. Let op: het digitale beroepschriftformulier is niet bruikbaar voor rechtspersonen of voor gemachtigden van rechtspersonen. Bedrijven als een besloten vennootschep (bv) of naamloze vennootschap (nv) en organisatie als een stichting of vereniging dienen hun stukken op papier in. Een eenmanszaak, vennootschep onder firma (vof) of commanditaire vennootschap (cv) kan de formulieren wel gebruiken. Zij kunnen inloggen met hun DigiD.

 

Via een brief. Vermeld in uw beroepschrift:

  • uw naam en adres

  • het besluit waartegen u in beroep gaat

  • waarom u het niet eens bent met de beslissing van het bestuursorgaan

  • wat de beslissing volgens u moet zijn

Dateer en onderteken het beroepschrift. Uw woonplaats is bepalend bij de vraag bij welke rechtbank u uw beroepschrift moet indienen. Heeft u geen woonplaats in Nederland dan is de zetel van het bestuursorgaan bepalend.

 

Via https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Contact#contactgegevens kunt u nagaan bij welke rechtbank u uw beroepschrift moet indienen.

Stuur de stukken die belangrijk zijn voor de rechter mee met het beroepschrift. In elk geval:

  • het besluit waartegen u beroep instelt.

  • eventuele documenten en foto's waarmee u uw standpunt onderbouwt.

PUBLICATIE BESLUIT

De Minister voor Natuur en Stikstof maakt dit besluit openbaar op grond van artikel 3.1 van de Wet Open Overheid. Het zal onder anonimisering van de persoonsgegevens geplaatst worden op https://puc.overheid.nl/natuurvergunningen.

Naar boven