Beleidsregel
In de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer zijn regels gesteld
voor het elektronisch verkeer tussen burgers en bestuursorganen en voor het elektronisch
verkeer tussen bestuursorganen onderling. Bij genoemde wet zijn onder meer de artikelen
2:14, 2:15 en 2:16 aan de Awb toegevoegd.
De SVB hanteert in het
elektronisch verkeer met belanghebbenden de volgende gedragslijn.
De SVB
spant zich in om belanghebbenden zoveel mogelijk in staat te stellen elektronisch met de SVB
te communiceren. In een aantal gevallen kan reeds via het internet een aanvraag om uitkering
worden ingediend en kunnen wijzigingen worden doorgegeven. Waar deze mogelijkheid bestaat,
is dat op de website van de SVB (www.svb.nl) aangegeven. Als bij behandeling van een via het
internet ingediende aanvraag blijkt dat nader onderzoek nodig is, dan verzoekt de SVB de
aanvrager zonodig alsnog een papieren aanvraagformulier in te vullen.
Wanneer de belanghebbende aangeeft dat hij langs elektronische weg wil communiceren
stuurt de SVB berichten elektronisch en via de gewone post. Het verzenden van berichten via
de gewone post kan op uitdrukkelijk verzoek van de belanghebbende achterwege blijven. In dat
geval moet de belanghebbende aangeven voor welke berichten dat geldt. De SVB maakt bij het
verzenden van berichten via de elektronische weg gebruik van de Berichtenbox van
MijnOverheid.nl.
Als de SVB elektronisch een aanvraag ontvangt waarvoor
de elektronische weg nog niet openstaat, licht zij de indiener van het bericht hierover
binnen twee werkdagen in, onder verwijzing naar de schriftelijke procedure. De SVB merkt de
aanvraag in dat geval aan als een onvolledige aanvraag (zie ook deel III, Indiening en
gegevensverstrekking, SB3195).
Als de SVB langs elektronische weg een
mededeling ontvangt die van invloed is op het recht op of de hoogte van een uitkering en de
elektronische weg nog niet openstaat verzoekt de SVB de belanghebbende zijn mededeling
schriftelijk te doen. Als de SVB de schriftelijke mededeling ontvangt binnen twee weken na
het daartoe strekkende verzoek, merkt de SVB de datum van binnenkomst van het elektronische
bericht aan als ontvangstdatum.
De elektronische diensten van de SVB
zijn, zolang een elektronische handtekening die aan alle wettelijke eisen voldoet nog niet
voorhanden is, slechts toegankelijk voor burgers die in het bezit zijn van DigiD. DigiD is
een gemeenschappelijk systeem voor overheidsinstellingen waarmee een belanghebbende zich kan
identificeren. DigiD kan worden aangevraagd via de website van de SVB, of direct op de
website van DigiD (www.DigiD.nl).
Indien een persoon per e-mail een
algemene vraag stelt die het recht op of de hoogte van de uitkering niet kan beïnvloeden, is
niet vereist dat hij zich identificeert met behulp van DigiD. Voorbeelden van dergelijke
vragen zijn het aanvragen van een folder of het opvragen van algemene, niet op een bepaalde
persoon toegespitste informatie.
Grondslag
De tekst van de beleidsregels is afgesloten naar de stand van de wetgeving op 1 juni 2011. De beleidsregels zijn nog niet aangepast aan de inwerkingtreding van de EG-Verordeningen 883/2004 en 987/2009 per 1 mei 2010.
artikel 2:14, artikel 2:15 en artikel 2:16 Awb
Besluit beleidsregels SVB 2011