Beleidsregel
In de Wet elektronisch bestuurlijk verkeer zijn regels gesteld
voor het elektronisch verkeer tussen burgers en bestuursorganen en voor het elektronisch
verkeer tussen bestuursorganen onderling. Bij genoemde wet zijn onder meer de artikelen
2:14, 2:15 en 2:16 aan de Awb toegevoegd.
De SVB hanteert in het
elektronisch verkeer met belanghebbenden de volgende gedragslijn.
De SVB
spant zich in om belanghebbenden zoveel mogelijk in staat te stellen elektronisch met de SVB
te communiceren. In een aantal gevallen kan reeds via het internet een aanvraag om uitkering
worden ingediend en kunnen wijzigingen worden doorgegeven. Waar deze mogelijkheid bestaat,
is dat op de website van de SVB (www.svb.nl) aangegeven. Als bij behandeling van een via het
internet ingediende aanvraag blijkt dat nader onderzoek nodig is, dan verzoekt de SVB de
aanvrager zonodig alsnog een papieren aanvraagformulier in te vullen.
Als
de SVB elektronisch een aanvraag ontvangt waarvoor de elektronische weg nog niet openstaat,
licht zij de indiener van het bericht hierover binnen twee werkdagen in, onder verwijzing
naar de schriftelijke procedure. De SVB merkt in deze gevallen de datum van binnenkomst van
het elektronisch bericht aan als datum van indiening van de aanvraag, mits het papieren
aanvraagformulier binnen een termijn van twee weken na ontvangst van het elektronisch
bericht wordt ontvangen (zie ook deel III, Indiening en gegevensverstrekking, SB3195). Dit
beleid ten aanzien van aanvragen geldt eveneens voor alle mededelingen die van invloed zijn
op het recht op of de hoogte van een uitkering.
De elektronische diensten
van de SVB zijn, zolang een elektronische handtekening die aan alle wettelijke eisen voldoet
nog niet voorhanden is, slechts toegankelijk voor burgers die in het bezit zijn van DigiD.
DigiD is een gemeenschappelijk systeem voor overheidsinstellingen waarmee een belanghebbende
zich kan identificeren. DigiD kan worden aangevraagd via de website van de SVB, of direct op
de website van DigiD (www.DigiD.nl).
Indien een persoon per e-mail een
algemene vraag stelt die het recht op of de hoogte van de uitkering niet kan beïnvloeden, is
niet vereist dat hij zich identificeert met behulp van DigiD. Voorbeelden van dergelijke
vragen zijn het aanvragen van een folder of het opvragen van algemene, niet op een bepaalde
persoon toegespitste informatie.