Onderwerp: Bezoek-historie

Membranen voor asfaltconstructies voor stalen bruggen
Publicatiedatum:01-01-2018

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Auteur(s)

J. Voskuilen ; Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat Grote Projecten en Onderhoud (RWS, GPO); X. Liu ; TU Delft

 

Samenvatting

Asfaltconstructies op orthotrope stalen brugdekken bestaan, als er geluidsreductie nodig is, uit de volgende opbouw: staal/primer/ondermembraan/gietasfalt/bovenmembraan/ZOAB. Zo’n asfaltconstructie is voor het eerst toegepast in 1989 op de Van Brienenoordbrug, omdat in verband met omwonenden geluidsreductie nodig was. Vanwege de zware verkeersbelasting, die zorgt voor hoge deflecties van het stalen dek, worden met ZOAB veel kortere levensduren gehaald dan met ZOAB op de aardebaan. Een aantal malen is ook vroegtijdige schade waargenomen als gevolg van het falen de toegepaste membranen in de vorm van onthechten. Als er geen geluidsreductie nodig is, worden asfaltconstructies toegepast met gietasfalt of AC surf als deklaag. Op stalen bruggen worden als onder- en bovenmembraan al decennia lang dezelfde membranen voorgeschreven, terwijl er inmiddels ook mogelijk betere membranen op de markt verkrijgbaar zijn. Om langere levensduren te halen met asfaltconstructies op stalen bruggen, heeft InfraQuest een uitgebreid onderzoek uitgevoerd naar membranen. Eerst is de markt bevraagd of er mogelijk verbeterde membranen beschikbaar waren. De aangeboden membranen zijn uitgebreid beproefd in de Membrane Adhesion Test (MAT). Met de MAT is de hechting van membranen onderzocht aan staal, gietasfalt en ZOAB. Op basis van de MAT resultaten zijn met een selectief aantal membranen 5-puntsbuigproeven uitgevoerd. De proefstukken bestonden de volgende opbouw: staalplaat/primer/ondermembraan/gietasfalt/bovenmembraan/ZOAB. Op basis van de 5-puntsbuigproeven zijn met 2 asfaltconstructies zgn. semi-praktijkproeven uitgevoerd met de LINTRACK. Tevens zijn alle proeven gemodelleerd met Eindige Elementen Model (EEM) berekeningen in CAPA-3D. Op basis van het totale onderzoek zijn functionele eisen voor membranen ontwikkeld voor de MAT proef. Het hierboven genoemde onderzoek is de basis geweest om functionele eisen op te nemen voor membranen in de RTD 1009: 2016 Asfalt op brugdekken. In deze paper wordt de gefocust op het MAT onderzoek.

 

Annotatie

10 p.
Met lit.opg.
Bijdrage voor de CROW Infradagen 2018

Naar boven