Onderwerp: Bezoek-historie

De verkeersonveiligheid in 1987 : een kwantitatieve beschrijving van de verkeersonveiligheid in 1987
Publicatiedatum:01-01-1989

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Auteur(s)

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV); A. Blokpoel; [met bijdragen van S. Harris]; [in het kader van de deelsubsidie van de Hoofdafdeling Verkeersveiligheid van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat]

 

Samenvatting

De afname van het aantal verkeersdoden en ziekenhuisgewonden heeft zich in 1987 doorgezet. Het verkeer is voor de leeftijdsgroep 5 t/m 24 jaar de belangrijkste doodsoorzaak. Van 15 geindustrialiseerde landen neemt Nederland de vierde plaats in (halvering verkeersmortaliteit sedert 1965). Met 74 doden per miljard reizigerskilometers hebben bromfietsers het hoogste risico, daarna komen motorrijders (56) voetgangers (33), fietsers (11) en autoinzittenden (6). Geen enkele slachtoffergroep stijgt structureel in aantal. Alcoholgebruik onder automobilisten als mede het aantal alcoholongevallen is gedaald. Autogordelgebruik bedroeg in 1987: 75 % op snelwegen, 60 % op niet-autosnelwegen en 45 % op lokale wegen. In 1987 had 25 % van de fietsen geen zijreflectie en voerden 35 % van de fietsers bij duisternis geen verlichting.

 

Annotatie

48, [55] p.
ill., tab. ; 30 cm
R-89-8. - Met lit. opg.

Naar boven