1 Uitgangspunten
1.1 Inleiding
Dit protocol heeft betrekking op de beschikbaarheidbijdrage voor 'Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg' (hierna: Coördinatie Traumazorg en ROAZ, of CTR) 2024 zoals bedoeld in artikel 12 van de beleidsregel 'Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' met als kenmerk BR/REG 24147b (hierna: de beleidsregel) en de beleidsregel Uniform kader beschikbaarheidbijdrage NZa met als kenmerk BR/REG-22149 (hierna: het Uniform kader). De regelgeving en overige relevante documentatie over deze beschikbaarheidbijdrage zijn te vinden op het documentenplatform van de Nederlandse Zorgautoriteit (https://puc.overheid.nl/nza/).
De zorgaanbieders die een beschikbaarheidbijdrage ontvangen voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ hebben hiervoor een verleningsbeschikking ontvangen. In deze beschikking en in de beleidsregel staat onder welke voorwaarden zorgaanbieders in aanmerking komen voor een beschikbaarheidbijdrage voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ. Met zorgaanbieder wordt bedoeld de instelling die de beschikbaarheidbijdrage voor Coördinatie Traumazorg en ROAZ ontvangt. In dit geval is dat de instelling met erkenning als traumacentrum. Voor overige definities van de in dit protocol gehanteerde begrippen wordt verwezen naar artikel 1 en artikel 12 van de beleidsregel.
1.2 Doelstelling
Het doel van dit accountantsprotocol is het verstrekken van duidelijkheid over de reikwijdte en diepgang van het onderzoek door de accountant en de in dat kader af te geven rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden ten aanzien van het door de zorgaanbieder ingevulde aanvraagformulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg vaststelling 2024' (hierna: het formulier). Het rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden wordt door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gebruikt bij haar oordeelsvorming over de juistheid van de gedeclareerde kosten.
Hiertoe verricht de accountant overeengekomen specifieke werkzaamheden volgens standaard 4400 ten aanzien van de verantwoordingsinformatie van de beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en ROAZ die door de zorgaanbieder op het formulier is aangeleverd.
In het Uniform kader is vastgelegd dat voor de vaststelling een accountantsproduct wordt gevraagd in geval van een beschikbaarheidbijdrage met een verleend bedrag van € 125.000 of hoger en waarvan de hoogte van de bijdrage is gebaseerd op daadwerkelijk gemaakte kosten of op de realisatie (p x q).
1.3 Proces aanvraag tot vaststelling
Zoals volgt uit het Uniform kader, dient een zorgaanbieder een aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage in te dienen vóór 1 juni na afloop van het jaar waarvoor de beschikbaarheidbijdrage wordt verleend. Door de zorgaanbieder moet hiervoor gebruik worden gemaakt van het formulier, dat aan de zorgaanbieder ter beschikking is gesteld op het aanvraagportaal van de NZa http://aanvragen.nza.nl .
De aanvraag tot vaststelling moet vergezeld gaan van een rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden, verstrekt door een accountant (RA of AA) zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep (hierna: de accountant).
De accountantswerkzaamheden worden uitgevoerd volgens Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. Het object van onderzoek betreft de 'Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg vaststelling 2024' (hierna het formulier).
De accountant hanteert het accountantsprotocol als basis voor de werkzaamheden. Daarnaast laat de accountant zich leiden door de geldende beroepsvoorschriften, in het bijzonder de Verordening gedrags- en Beroepscode accountants (VGBA), de verordening inzake onafhankelijkheid van de accountant bij assurance-opdrachten (ViO) en de Nadere voorschriften controle- en overige Standaarden (NV COS).
De accountant waarmerkt de aanvraag tot vaststelling van de beschikbaarheidbijdrage Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg vaststelling 2024 en de eventuele toelichting(en) hierbij.
Voor vragen over de regeling en/of het onderzoek door de accountant kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa (zie www.nza.nl/contact ).
1.4 Leeswijzer
Hoofdstuk 1 geeft de uitgangspunten weer van het accountantsprotocol.
Hoofdstuk 2 gaat in op de werkzaamheden die van de accountant worden verwacht.
2 Accountants werkzaamheden
De accountantswerkzaamheden worden uitgevoerd volgens Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. Het object van onderzoek betreft de Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg vaststelling 2024' (hierna het formulier).
Dit betekent dat de accountant geen zekerheid verschaft of oordelen geeft, maar alleen feitelijke onderzoeksbevindingen rapporteert.
De accountant legt de uitkomsten van de werkzaamheden vast in een rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden zoals beschreven in de Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden'. In bijlage 1 is een voorbeeldmodel opgenomen van het rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden, aangepast aan de meest recente NBA voorbeeldteksten ten tijde van het opstellen van het protocol. Deze voorbeeldteksten zijn gebaseerd op de geldende Standaarden. Om de samenhang en herkenbaarheid van het accountantsproduct te bevorderen raadt de NBA het gebruik van de meest recente NBA voorbeeldteksten aan. Wel blijft de accountant zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de juiste tekst. De accountant zal deze nog moeten afstemmen op de specifieke situatie.
In het rapport vermeldt de accountant welke specifieke werkzaamheden in dit kader zijn verricht en tot welke bevindingen dit heeft geleid. Voor zover de accountant bij het onderzoek heeft vastgesteld dat de zorgaanbieder de voorwaarden op basis van de beleidsregel, het uniform kader en/of de toelichting van het formulier niet heeft nageleefd maakt de accountant daarvan melding in het rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden.
In het formulier worden de gerealiseerde kosten ook uitgesplitst in externe kosten en interne kosten.
Indien in dit accountantsprotocol wordt gesproken over externe kosten wordt hieronder verstaan: kosten overeenkomstig in de beleidsregel opgenomen zorg die gebaseerd zijn op producten en/of diensten van derden waar externe brondocumentatie aan ten grondslag ligt (bijvoorbeeld facturen).
Onder interne kosten wordt verstaan: kosten overeenkomstig in de beleidsregel opgenomen activiteiten die gebaseerd zijn op producten en/of diensten van de zorgaanbieder of hieraan gelieerde (verbonden) entiteiten (bijvoorbeeld inzet eigen personeel).
Bij de uitvoering van het onderzoek volgt de accountant de volgende onderzoekspunten met inachtneming van Standaard 4400 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden':
Bijlage 1. Model Rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden inzake verantwoording Coördinatie Traumazorg en ROAZ
Rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden op beschikbaarheidbijdrage voor 'Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg' (hierna: Coördinatie Traumazorg en ROAZ, of CTR) 2024
Aan: de Raad van Bestuur3 van <naam zorgaanbieder>
Doel van dit rapport inzake overeengekomen specifieke werkzaamheden
Ons rapport is uitsluitend bedoeld te voldoen aan de gestelde eisen van de opdrachtgever en de NZa zoals bedoeld in artikel 12 van de beleidsregel 'Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag' met als kenmerk BR/REG 24147b en is mogelijk niet geschikt voor een ander doel.
Wij hebben overeengekomen specifieke werkzaamheden verricht met betrekking tot de gegevens in het formulier 'Formulier Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en Regionaal Overleg Acute Zorg vaststelling 2024' (hierna 'het formulier') voor <naam zorgaanbieder> te <statutaire zetel> over 2024, zoals hierna omschreven. De overeengekomen werkzaamheden zijn door de NZa vastgelegd in het accountantsprotocol Beschikbaarheidbijdrage op aanvraag Coördinatie Traumazorg en ROAZ 2024.
Voor onze opdrachtvoorwaarden verwijzen wij naar onze opdrachtbrief van <datum brief opdrachtbevestiging>. Deze rapportage bevat de uitkomsten van deze werkzaamheden.
Bij het opstellen van deze rapportage is rekening gehouden met de verwachtingen van de beoogde gebruikers. Daarom is deze rapportage alleen bestemd voor <naam zorgaanbieder> en de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt deze rapportage niet aan anderen afgeven zonder onze toestemming, tenzij wettelijke voorschriften anders bepalen.
Verantwoordelijkheden
[Opdrachtgever] en de beoogde gebruikers hebben erkend dat de overeengekomen specifieke werkzaamheden geschikt zijn voor het doel van de opdracht.
[Opdrachtgever] is verantwoordelijk voor het formulier <met toelichting> waarop de overeengekomen specifieke werkzaamheden zijn uitgevoerd.
Van [Opdrachtgever]] en de beoogde gebruikers wordt verwacht dat zij een eigen afweging maken van de overeengekomen specifieke werkzaamheden en bevindingen die door ons zijn gerapporteerd en hun eigen conclusies trekken uit de door ons uitgevoerde werkzaamheden.
Onze verantwoordelijkheden
Een opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden houdt in dat wij de specifieke werkzaamheden uitvoeren die zijn overeengekomen met [Opdrachtgever] en met andere beoogde gebruikers en de bevindingen rapporteren, die de feitelijke uitkomsten zijn van de uitgevoerde overeengekomen specifieke werkzaamheden.
Wij doen geen uitspraken over de geschiktheid van de overeengekomen specifieke werkzaamheden.
Wij hebben onze werkzaamheden verricht in overeenstemming met Nederlands recht, waaronder de Nederlandse Standaard 4400, 'Opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden' en het Accountantsprotocol Beschikbaarheidbijdrage Coördinatie Traumazorg en ROAZ.
Deze opdracht tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden is geen assurance-opdracht. Derhalve brengen wij geen oordeel of assurance-conclusie tot uitdrukking.
Indien wij aanvullende werkzaamheden hadden verricht, zouden mogelijk andere aangelegenheden onder onze aandacht zijn gekomen die gerapporteerd zouden zijn.
Beroepsethiek en kwaliteitsmanagement
Wij hebben de voor ons geldende relevante ethische voorschriften in de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA) nageleefd. Verder hebben wij de onafhankelijkheidsregels van de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij Assurance-opdrachten (ViO) nageleefd
Wij passen de 'Nadere voorschriften kwaliteitssystemen' (NVKS) toe. Op grond daarvan beschikken wij over een samenhangend stelsel van kwaliteitsbeheersing inclusief vastgelegde richtlijnen en procedures inzake de naleving van ethische voorschriften, professionele standaarden en andere relevante wet- en regelgeving.
Specifieke werkzaamheden en bevindingen
Wij hebben de hieronder beschreven specifieke werkzaamheden, zoals vastgelegd in hoofdstuk 2 van het protocol, die wij met [opdrachtgever] en beoogde gebruikers zijn overeengekomen, uitgevoerd op het formulier. Verder zijn hieronder onze bevindingen vermeld inclusief details over eventuele uitzonderingen.
#
|
Specifieke werkzaamheden
|
Bevindingen
|
1.
|
De accountant verzoekt om inlichtingen bij relevante functionarissen4 over het in opzet aanwezig zijn van procedures op basis waarvan wordt geborgd dat de interne en externe kosten betrekking hebben op activiteiten waarvan de kosten zijn opgenomen in de verleningsbeschikking of vallen onder de beleidsregel en de werkzaamheden vallen onder hoofdstuk 2.2 van het rapport van het Landelijk Netwerk Acute Zorg met als titel 'Bekostiging Acute Zorgnetwerken' van 29 juli 2014.
Van de accountant wordt niet verwacht het bestaan of de effectieve werking van deze procedures te onderzoeken of daarover een conclusie dan wel inhoudelijk oordeel te geven.
|
|
2.
|
De zorginstelling stelt een specificatie op van externe kosten die in de verantwoording zijn opgenomen over het betreffende verantwoordingsjaar.
Door middel van een deelwaarneming inspecteert de accountant inzake de geselecteerde externe kosten het volgende:
-
Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen) hebben deze kosten betrekking op verantwoordingsjaar 2024.
-
Blijkens brondocumentatie (bijvoorbeeld facturen of bankafschriften) zijn deze kosten gemaakt en betaald door de zorgaanbieder.
Het moment van betaling is ondergeschikt aan het jaar van verantwoording. Het moment van verantwoording wordt bepaald op basis van het jaar waarop de kosten betrekking hebben. Voor wat betreft overlopende kosten worden deze verantwoord naar rato van het jaar waarop deze betrekking hebben.
Bij dit onderzoekspunt geldt dat de selectie van de deelwaarnemingen tenminste bevatten de 6 grootste facturen (niet zijnde de facturen van het LNAZ voor contributie en LCPS en LPZ), de selectie moet zo nodig worden aangevuld zodat het totaal van de getrokken deelwaarnemingen (met een maximum van 40 te inspecteren facturen), minimaal 75%, van de totale externe kosten omvatten, in die aanvulling mogen de facturen van het LNAZ wel zijn meegenomen.
De accountant neemt als bevinding in het rapport op hoeveel facturen zijn geïnspecteerd en welk totale bedrag aan externe kosten dit representeert. De accountant neemt een bevinding op in het rapport indien de kosten niet betrekking hebben op het verantwoordingsjaar 2024 of indien deze kosten niet zijn gemaakt en betaald zijn door de zorgaanbieder.
|
|
3.
|
De zorgaanbieder stelt een specificatie op van de toegerekende aantal FTE die in de verantwoording over het verantwoordingsjaar zijn opgenomen alsmede een beschrijving waarin is opgenomen hoe de wijze van toerekening van het aantal FTE aan de verantwoording heeft plaatsgevonden.
De accountants vergelijkt de specificatie FTE met de gegevens in de verantwoording.
De accountant vergelijkt de in de verantwoording opgenomen aantal FTE met een bronsysteem5.
Indien er sprake is van een verschil tussen de verantwoorde FTE en de bronregistratie rapporteert de accountant deze bevinding.
|
|
4.
|
De zorgaanbieder stelt een specificatie op van toegerekende personeelskosten op medewerkers niveau zoals opgenomen in de verantwoording.
De accountants vergelijkt de specificatie personeelskosten met de gegevens in de verantwoording.
De accountant vergelijkt de in de verantwoording opgenomen personeelskosten met de gegevens in de salarisadministratie.
De accountant inspecteert voor elke verantwoorde medewerker dat de verantwoorde personele lasten lager of gelijk zijn dan de personele lasten zoals opgenomen in de salarisadministratie.
Indien sprake is van een afwijking (hogere verantwoorde personele lasten dan de werkelijke personele lasten in de salarisadministratie) vermeldt de accountant de hoogte van de overschrijding op als bevinding.
Ingeval van een geconstateerde afwijking (overschrijding)dient de zorgaanbieder een toelichting op te stellen en deze als bijlage op te nemen bij het formulier. De accountant gaat na in dat geval dat de zorgaanbieder deze toelichting als bijlage bij het formulier heeft opgenomen.
|
|
<plaats, datum>
<naam accountantspraktijk>
<… (handtekening en naam accountant)