Onderwerp: Bezoek-historie

Prestatiebeschrijvingbeschikking Facultatieve prestatie – telefonisch consult naar aanleiding van een volledig audiogram en een otoscopie zonder afwijkingen, beide uitgevoerd door een audicien - TB/REG-25650-01
Ondertekeningsdatum:26-11-2024Geldigheid:01-01-2025 t/m Status: Toekomstig geldig

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft met inachtneming van Hoofdstuk 4, paragrafen 4.2 en 4.4, van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg),

en meer in het bijzonder:

  • de artikelen 35, 50, eerste lid, onderdelen a en d, en derde lid, 51, 53 aanhef en onder b, van de Wmg;

  • de aanwijzing van de minister voor Medische Zorg d.d. 26 oktober 2020, kenmerk 1766434-212847-PZO, op grond van artikel 7 van de Wmg, inzake de invoering van een facultatieve prestatie met een vrij tarief in de medisch specialistische zorg,

alsmede de beleidsregel(s):

  • Beleidsregel prestaties en tarieven medisch-specialistische zorg;

en de nadere regel:

  • Regeling medisch-specialistische zorg;

besloten dat:

instellingen die medisch-specialistische zorg leveren, rechtsgeldig de hieronder genoemde prestatie in rekening mogen brengen, mits daarbij de in deze beschikking opgenomen voorwaarden, voorschriften en beperkingen in acht worden genomen:

Prestatiecode

Prestatiebeschrijving

198522

Facultatieve prestatie – telefonisch consult naar aanleiding van een volledig audiogram en een otoscopie zonder afwijkingen, beide uitgevoerd door een audicien.

Toelichting op de omschrijving van de facultatieve prestatie

Sinds 2023 bestaat de mogelijkheid dat audiciens rechtstreeks doorverwijzen naar KNO artsen1 Instellingen voor medisch-specialistische zorg kunnen afspraken maken met audiciens, waarbij audiciens volgens de geldende normen van het NOAH-protocol (en diens opvolgers) audiometrie uitvoeren. Bij een afwijkend audiogram en otoscopie zonder afwijkingen komt de patiënt in aanmerking voor een telefonisch consult, als alternatief voor een directe fysieke verwijzing naar de polikliniek KNO, voor diagnostiek en behandeling. Als uit de beoordeling van het audiogram door de KNO-arts blijkt dat het om niet-complexe problematiek gaat, volgt een telefonisch consult (vanuit het ziekenhuis of zbc) met de patiënt door de KNO-arts, waarin aan de hand van aanvullende anamnese een advies en beleid wordt besproken. Met de facultatieve prestatie met za-code 198522 wordt het telefonisch consult vergoed alsmede de beoordeling van het audiogram door de KNO-arts en de kosten van de audicien voor de uitvoering van het audiogram en otoscopie.

aan:

  • ziektekostenverzekeraars en

  • (niet-)verzekerden2

Tariefsoort

Voor de hierboven genoemde facultatieve prestatie (za-code 198522) geldt een vrij tarief als bedoeld in artikel 50, eerste lid, aanhef en onderdeel a, Wmg. Het betreft prestaties in de vorm van een losse ozp, in de hoofdcategorie 'ozp Facultatieve prestaties'.

Voorwaarden, voorschriften en beperkingen

  1. De facultatieve prestatie met za-code 198522 wordt slechts in rekening gebracht, indien hieraan een schriftelijke overeenkomst (een contract) tussen de declarerende zorgaanbieder en een ziektekostenverzekeraar ten grondslag ligt.

  2. De prestatie mag niet gelijktijdig worden gedeclareerd in combinatie met het zorgproduct 'Perceptieve slechthorendheid, licht ambulant' (zorgproductcode: 089999085).

  3. Onder verwijzing naar artikel 12b, lid 5, van de beleidsregel kan de NZa deze facultatieve prestatie in de toekomst mogelijk beëindigen en omzetten in een reguliere prestatie binnen de bekostigingsstructuur van de medisch specialistische zorg. Mocht de NZa hiertoe overgaan, dan vervalt deze beschikking van rechtswege, dus zonder dat intrekking is vereist, op de datum waarop die nieuwe, reguliere prestatie in werking treedt. De za-code 198522, behorend bij deze facultatieve prestatie, wordt in dat geval per genoemde datum geblokkeerd, resp. verwijderd, uit de technische ict-tabellen. Zorgaanbieders die over deze facultatieve prestatie (za-code 198522) contracten met zorgverzekeraars hebben gesloten waarvan de looptijd doorloopt na de datum waarop de nieuwe, reguliere prestatie op basis van de landelijke dbc-systematiek in werking treedt, kunnen aan die enkele omstandigheid geen recht op voortgezet gebruik van deze facultatieve prestatie ontlenen.

Inwerkingtreding
Deze beschikking treedt in werking met ingang van 1 januari 2025.

Onder verwijzing naar artikel 20, tweede lid, onderdeel b, van de Wmg, zal van de terinzagelegging van deze beschikking kennisgeving worden gedaan in de Staatscourant.

Deze beschikking wordt aangehaald als: Prestatiebeschrijvingbeschikking Facultatieve prestatie – telefonisch consult naar aanleiding van een volledig audiogram en een otoscopie zonder afwijkingen, beide uitgevoerd door een audicien.

Bezwaar

Indien u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: via de website (www.nza.nl/bezwaar) of per post. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.

Adres:

Nederlandse Zorgautoriteit

t.a.v. unit Juridische Zaken

Postbus 3017

3502 GA UTRECHT

(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)

Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens bevatten:

l naam en adres van de indiener;

l de dagtekening;

l een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

l de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.

Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.

 

Hoogachtend,
Nederlandse Zorgautoriteit



I. Gaillard MSc
unitmanager Tweedelijns Somatische Zorg


Toelichting

Sinds 2023 bestaat de mogelijkheid dat audiciens rechtstreeks doorverwijzen naar KNO-artsen. In de praktijk gebeurt dit nog weinig en worden patiënten vaak via de huisarts naar het ziekenhuis of zbc verwezen. Wanneer een patiënt dan in het ziekenhuis of zbc gezien wordt, volgt een (meer of minder uitgebreid) traject van diagnostiek en advies/behandeling, dat minimaal resulteert in de declaratie van een licht ambulant dbc-zorgproduct. Dit is niet altijd de meest passende of doelmatige vorm van het leveren van zorg.

Door een betere samenwerking tussen audiciens en ziekenhuis (of zbc), waarbij de audicien volgens geldende protocollen volledige audiometrie (toon- en spraakaudiometrie, incl beengeleiding en maskering) uitvoert en een otoscopie doet, ontstaat er een situatie waarbij er drie opties zijn:

  1. op basis van het audiogram en de otoscopie concludeert de audicien dat een patiënt niet naar het ziekenhuis of zbc (de tweede lijn) hoeft te worden doorverwezen, maar dat de patiënt door de audicien (in de eerste lijn) verder geholpen kan worden;

  2. wanneer de otoscopie afwijkingen vertoont, wordt patiënt direct fysiek verwezen, dit kan ook indirect wanneer deze noodzaak blijkt uit het telefonisch consult;

  3. op basis van het audiogram en de otoscopie concludeert de audicien dat een verwijzing naar de tweede lijn noodzakelijk is. Wanneer de otoscopie geen afwijkingen vertoont en ook het audiogram geen complexe afwijkingen laat zien, kan de KNO-arts bepalen dat de patiënt in aanmerking komt voor een telefonisch consult, waarin aan de hand van aanvullende anamnese advies en beleid worden besproken.

Voor de patiënt in optie 3 wordt geen regulier dbc-zorgproduct geopend en in rekening gebracht maar wordt gebruik gemaakt van de voorliggende facultatieve prestatie (met za-code 198522). Doordat het tarief voor de facultatieve prestatie alleen de beoordeling van de KNO-arts, het telefonisch consult met de patiënt en een vergoeding voor het uitvoeren van het audiogram en otoscopie door de audicien bevat, kan een substantieel lager tarief gehanteerd worden dan voor een licht ambulant zorgproduct. Deze groep patiënten krijgt daardoor een lagere rekening dan wanneer een licht ambulant dbc-zorgproduct gedeclareerd zou zijn, ook al zou het tarief van dat licht ambulante zorgproduct een gemiddeld tarief zijn van lichte en zware patiënten.

Bijkomende voordelen van deze aanpak zijn:

  • De lichtere patiënten hoeven niet meer in het ziekenhuis gezien te worden, waardoor de capaciteit van de KNO-arts passender wordt ingezet.

  • Het (krap bezette) polikliniek personeel kan efficiënter worden ingezet, omdat de audiogrammen voor deze patiëntengroep door de audicien worden uitgevoerd.

  • De kwaliteit van de audiologische zorg in de eerste/nuldelijn gaat omhoog door kennisoverdracht, met tegelijkertijd lagere kosten, en vermindert de druk op de huisarts, doordat de audicien direct kan doorverwijzen.

  • Het gaat bij deze aanpak vaak om ouderen (een nu al grote groep die nog steeds groeiend is), die vaak niet op eigen initiatief naar het ziekenhuis kunnen komen. Het ontlast deze patiënten (en hun mantelzorgers) wanneer zij niet op-en-neer naar het ziekenhuis hoeven, maar in plaats daarvan kan worden volstaan met een telefonisch consult en advies. Dit scheelt (onnodige) reisbewegingen en ontlast het milieu.

Indien daar aanleiding voor is, wordt de patiënt alsnog opgeroepen voor een consult op de polikliniek KNO. In dat geval wordt een dbc-zorgtraject geopend.

Met deze beschikking is declaratie van de beschreven prestatie, met inachtneming van de gestelde voorwaarden, voorschriften en beperkingen, mogelijk vanaf datum van inwerkingtreding van deze beschikking. De betreffende zorgactiviteitcode 198522 zal met ingang van 1 januari 2026 opgenomen zijn in het releasepakket voor de medisch-specialistische zorg voor dat kalenderjaar.

Wanneer op termijn de bekostigingssystematiek voor dit type zorg wijzigt, waardoor de noodzaak voor een aparte prestatie, c.q. de nu vastgestelde facultatieve prestatie, zou vervallen, kan de zorgactiviteitcode van deze facultatieve prestatie in overleg eerder worden beëindigd.

Naar boven