1.1 Doelstelling
Zorgaanbieders die Wlz-zorg in natura leveren, moeten aan de NZa gegevens en inlichtingen verstrekken, waaronder een nacalculatie-opgave, zoals bedoeld in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2024. De zorgaanbieder draagt er zorg voor dat een accountant een uitspraak doet over de betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de aan de NZa verstrekte gegevens en inlichtingen.
Dit controleprotocol stelt eisen aan het door de accountant uit te voeren onderzoek naar het met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa in overeenstemming zijn van de (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie en de (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2024. De accountant hanteert het controleprotocol als kader voor zijn werkzaamheden. Daarnaast voert de accountant zijn controle uit in overeenstemming met het Nederlands recht, waaronder de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA), de geldende beroepsvoorschriften van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA), de Nadere Voorschriften Controle en Overige Standaarden (NV COS, bij verwijzingen aangeduid met 'Standaard'). De controle van de nacalculatie-opgave 2024 is een controleopdracht van een specifiek element van een financieel overzicht (Standaard 805).
Het doel van dit controleprotocol is niet om de aanpak van de controleopdracht voor te schrijven. De accountant is zelfstandig verantwoordelijk voor het uitvoeren van voldoende werkzaamheden ter verkrijging van voldoende controle-informatie dat de in de nacalculatie-opgave opgenomen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie en de (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2024, in alle van materieel belang zijnde aspecten in overeenstemming is met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa. De accountant betrekt bij zijn controle onder andere de risicoanalyse, de administratieve organisatie (AO) en de interne controle (IC) van de zorgaanbieder en bepaalt op grond hiervan zelfstandig de door hem uit te voeren controlewerkzaamheden.
1.2 Definities
- accountant: de persoon, zoals bedoeld in artikel 393 lid 1 van Boek 2 afdeling 9 BW.
- consolidatieoverzicht: het overzicht dat door de zorgaanbieder aan de nacalculatie-opgave 2024 moet worden toegevoegd als de op te geven financiële gegevens onderdeel uitmaken van een consolidatie en de zorgaanbieder bij de accountantscontrole in voornoemde opgave van die consolidatie wil uitgaan. Het betreft een overzicht waarin in ieder geval de volgende gegevens staan vermeld:
-
NZa-nummers van de desbetreffende zorgaanbieders;
-
de namen van de zorgaanbieders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
de namen van de zorgkantoren die bij deze NZa-nummers behoren;
-
de namen van de Wlz-uitvoerders die bij deze NZa-nummers behoren;
-
het bedrag per NZa-nummer voor totaal gerealiseerde productie over 2024, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;
-
het bedrag per NZa-nummer voor de totaal financiële realisatie overige onderdelen over 2024, alsmede een geconsolideerd totaalbedrag;
-
indien van toepassing: toelichting;
-
ondertekening door de zorgaanbieder die de nacalculatie-opgave indient.
- geconsolideerde jaarrekening: geconsolideerde jaarrekening, zoals bedoeld in artikel 7 Regeling openbare jaarverantwoording WMG.
- nacalculatie-formulier: het formulier waarin de zorgaanbieder per NZa-nummer en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de totaal financieel gerealiseerde productie en de totaal financiële realisatie van de overige onderdelen kunnen invullen Dit formulier bestaat uit de volgende onderdelen:
-
nacalculatie productieafspraken;
-
overige kosten en opbrengsten;
-
onder-/overproductie;
-
vragenlijst 'Vragen en overige opmerkingen' met indien nodig een toelichting;
-
vragenlijst Controleprotocol met indien nodig een toelichting;
-
overzicht.
- nacalculatie-opgave: de verstrekking door de zorgaanbieder (per NZa-nummer) en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder van gegevens en inlichtingen over de aanvaardbare kosten 2024. Deze opgave bestaat uit de volgende onderdelen:
-
een door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder ondertekend ondertekeningsdocument 'Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2024';
-
nacalculatie-formulier 2024;
-
indien van toepassing: controleverklaring van de accountant;
-
indien de controleverklaring betrekking heeft op een consolidatie waarvan de op te geven gegevens en inlichtingen onderdeel uitmaken: het consolidatieoverzicht.
- ondertekeningsdocument: document dat door de zorgaanbieder en/of het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder aan de nacalculatie-opgave wordt toegevoegd waarin een al dan niet elektronische handtekening is opgenomen ter bevestiging van de volledigheid en juistheid van de nacalculatie-opgave.
- Wlz: Wet langdurige zorg.
- zorgaanbieder: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg verleent, als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, onder 1°, van de Wmg.
1.3 Procedures en termijnen
Procedures en termijnen zijn beschreven in de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2024 en de Beleidsregel Bekostigingscyclus Wlz 2024. Die komen op het volgende neer.
De zorgaanbieder stelt de nacalculatie-opgave 2024 op, met gebruikmaking van het door de NZa voorgeschreven formulier ('Formulier Langdurige zorg nacalculatie 2024'). Indien de beantwoording van de vragen in de 'Vragenlijst Controleprotocol' en de 'Vragen en overige opmerkingen' in het formulier daartoe aanleiding geeft, moet de zorgaanbieder het antwoord op deze vragen nader toelichten.
Behoudens de uitzonderingen zoals genoemd in artikel 9 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz, dient een zorgaanbieder een controleverklaring van een accountant aan de nacalculatie-opgave toe te voegen. Zorgaanbieders kunnen ervoor kiezen om de nacalculatie-opgave te voorzien van een consolidatie-overzicht en daarmee een geconsolideerde controleverklaring aan te leveren. Dit overzicht wordt bij de individuele nacalculatie-opgave per NZa-nummer gevoegd en dient vanaf dat moment als controle-object (zie ook paragraaf 2.1).
Voor zover bij de nacalculatie-opgave een controleverklaring van een accountant moet worden gevoegd, kan een zorgaanbieder ervoor kiezen om de nacalculatie-opgave te voorzien van een consolidatie-overzicht. In dat geval geldt niet het ondertekeningsdocument van de zorgaanbieder als object van accountantsonderzoek, maar het consolidatie-overzicht.
Ten behoeve van de controleverklaring van de accountant, kan een zorgaanbieder op twee manieren consolideren en dat tot uitdrukking brengen in het consolidatie-overzicht :
-
consolideren per Wlz-uitvoerder van de financiële gegevens van meerdere NZa-nummers tezamen;
-
consolideren van de financiële gegevens van alle NZa-nummers tezamen die in de jaarrekening van de zorgaanbieder zijn verwerkt, dan wel zijn verwerkt in een andere (geconsolideerde) jaarrekening waarvan de financiële gegevens van de zorgaanbieder deel uitmaken. Bij de bepaling welke NZa-nummers al dan niet geconsolideerd worden, hanteert de zorgaanbieder als basis de (geconsolideerde) jaarrekening, waarin de financiële gegevens uit de nacalculatie-opgaven in het resultaat zijn verwerkt. Voorwaarde hierbij is dat deze (geconsolideerde) jaarrekening is of wordt voorzien van een controleverklaring. Dit kan betekenen dat bij een zorgaanbieder verschillende scenario's mogelijk zijn met betrekking tot consolidatie. Dit is afhankelijk van de aanwezigheid van controleverklaringen bij onderdelen van dezelfde zorgaanbieder en het feit of sprake is van meerdere Wlz-uitvoerders.
Of en tot welk niveau ten behoeve van de controleverklaring wordt geconsolideerd, is aan de zorgaanbieder en zijn accountant.
Voor beide opties geldt dat als de zorgaanbieder voor consolideren kiest, al haar NZa-nummers moeten worden geconsolideerd. Het is niet mogelijk om één of meerdere NZa-nummers niet op te nemen in het consolidatie-overzicht.
Voorbeelden van consolidatie zijn uitgewerkt in de toelichting op artikel 9 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2024. Het is mogelijk dat de consolidatie plaatsvindt op het niveau van een entiteit die geen zorgaanbieder is. In dat geval dient bij 'naam zorgaanbieder' in de kop van het consolidatie-overzicht de naam van die entiteit te worden ingevuld.
Door het ondertekeningsdocument 'Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2024' van een handtekening te voorzien, verklaart de persoon die bevoegd is te tekenen namens de zorgaanbieder dat hij/zij de nacalculatie-opgave 2024 naar waarheid en in overeenstemming met de voor het jaar 2024 geldende beleidsregels en regelingen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft ingevuld. In paragraaf 3.3 (tabel 1) van dit controleprotocol is een overzicht opgenomen van de NZa-regelgeving 2024.
Vóór 1 juni 2025 moet door de zorgaanbieder en het zorgkantoor/de Wlz-uitvoerder de ingevulde nacalculatie-opgave 2024 via het aanvragenportaal van de NZa worden ingediend.
De zorgaanbieder geeft een accountant opdracht tot het uitvoeren van een accountantsonderzoek of de in de nacalculatie-opgave opgenomen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie en de (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2024, in alle van materieel belang zijnde aspecten in overeenstemming zijn met de geldende beleidsregels en regelingen van de NZa. De accountant controleert de nacalculatie-opgave over 2024 met inachtneming van de bepalingen in dit controleprotocol.
De accountant geeft de uitkomst van zijn controle van de nacalculatie-opgave over 2024 weer in een controleverklaring bij de nacalculatie-opgave 2024. De accountant verklaart in deze controleverklaring dat:
-
het in de door de zorgaanbieder ondertekende ondertekeningsdocument 'Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2024' of consolidatieoverzicht van de zorgaanbieder opgenomen bedragen (Geconsolideerde) Totaal financieel gerealiseerde productie 2024 en (Geconsolideerde) Totaal financiële realisatie overige onderdelen 2024, als onderdeel van de nacalculatie-opgave 2024, in alle van materieel belang zijnde aspecten in overeenstemming met de geldende beleidsregels en regelingen van de Nza zoals opgesomd en toegelicht in paragraaf 3.3 (tabel 1) van het Controleprotocol nacalculatie-opgave 2024 Wlz-zorgaanbieders (versie 1, maart 2024).
-
de andere informatie verenigbaar is met het ondertekeningsdocument 'Ondertekening Langdurige zorg nacalculatie 2024' van de zorgaanbieder en ook verenigbaar is met de kennis verkregen tijdens de controle van de nacalculatie-opgave 2024 en geen materiële afwijkingen bevat.
Voor de tekst van de controleverklaring bij de nacalculatie-opgave maakt de accountant gebruik van de voorbeeldtekst die in de bijlage van dit controleprotocol is opgenomen. Indien de bevindingen uit de controle daartoe aanleiding geven, wordt de tekst van de controleverklaring aangepast overeenkomstig de Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS, bij verwijzingen aangeduid met 'Standaard').
Als de zorgaanbieder op basis van artikel 9 van de Regeling declaratievoorschriften, administratievoorschriften en informatieverstrekking Wlz 2024 aan de NZa een controleverklaring moet verstrekken, moet de gehele nacalculatie-opgave 2024 worden gewaarmerkt door de accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Met waarmerking geeft de accountant aan dat de betreffende pagina onderdeel is van de nacalculatie-opgave van de zorgaanbieder waar de controleverklaring onderdeel van is. Waarmerking door de accountant vindt plaats door een stempel van het controlerend accountantskantoor, uitsluitend ter identificatie, of een gekwalificeerde elektronische handtekening volgens EU Verordening 910/2014.