De basis voor het model zijn de grondslagen zoals genoemd in 'Algemene Toelichting Balans en Exploitatierekening'.
Model I: Balans per 31 december 2022
Activa
|
31 december 2022
x
€ 1.000
|
31
december
2021
x
€ 1.000
|
Passiva
|
31 december 2022
x
€ 1.000
|
31
december
2021
x
€ 1.000
|
1. Vorderingen en overige activa
|
|
|
3. Eigen vermogen
|
|
|
1a. Via Zorginstituut Nederland met het Fonds
langdurige zorg te verrekenen1
|
000
|
000
|
3a. Geplaatst kapitaal
|
000
|
000
|
1b. Via Zorginstituut Nederland met het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten te verrekenen2
|
000
|
000
|
3b. Wettelijke reserve Wet langdurige zorg
|
000
|
000
|
1c. Overige vorderingen en overlopende activa
|
000
|
000
|
|
000
|
000
|
1d. Liquide middelen
|
000
|
000
|
4. Voorzieningen
|
|
|
|
000
|
000
|
4. Technische voorziening Wet langdurige zorg
|
000
|
000
|
2. Via het CAK te verrekenen
|
|
|
|
|
|
2. Via het CAK met het Fonds langdurige zorg te verrekenen3
|
000
|
000
|
|
000
|
000
|
|
|
|
5. Schulden en overlopende passiva
|
|
|
|
|
|
5a. Te betalen uit hoofde van zorgaanspraken
|
000
|
000
|
|
|
|
5b. Schulden uit hoofde van subsidieregelingen
|
n.v.t.
|
000
|
|
|
|
5c. Overige schulden en overlopende passiva
|
000
|
000
|
|
|
|
|
000
|
000
|
Totaal activa
|
000
|
000
|
Totaal passiva
|
000
|
000
|
Model II: Exploitatierekening over 2022
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
BEDRIJFSOPBRENGSTEN
|
|
|
|
|
Premies en bijdragen:
|
|
|
|
|
6. Bijdragen Zorginstituut Nederland Wlz
|
000
|
|
000
|
|
7. Overige opbrengsten Wlz
|
000
|
|
000
|
|
|
|
000
|
|
000
|
BEDRIJFSLASTEN
|
|
|
|
|
Schaden:
|
|
|
|
|
8. Bruto schaden Wlz
|
000
|
|
000
|
|
|
|
000
|
|
000
|
9. Bedrijfskosten Wet langdurige zorg
|
000
|
|
000
|
|
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
RESULTAAT
|
|
000
|
|
000
|
Model III: Algemene toelichting op de balans en exploitatierekening
− ALGEMEEN:
[naam Wlz-uitvoerder] is per besluit van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) per <dd/mm/jjj> als Wlz-uitvoerder aangewezen om voor de hierna genoemde regio's de zorgkantoorfunctie uit te voeren:<benoemen regio's>
In het financieel verslag is op het niveau van de [naam Wlz-uitvoerder] verantwoording afgelegd. Dit betekent dat de financiële verantwoording de geconsolideerde cijfers bevat van de hiervoor genoemde zorgkantoren. In deze financiële verantwoording legt [naam Wlz-uitvoerder] verantwoording af over de uitvoering van de Wet langdurige zorg (Wlz). De financiële verantwoording is opgesteld in de Nederlandse taal en de bedragen worden vermeld in euro's (x1.000).
Het doel van [naam Wlz-uitvoerder] is het bevorderen van zorg voor chronisch zieken en gehandicapten door het optreden als Wlz-uitvoerder in de zin van de Wlz en daarmee verband houdende wet- en regelgeving. [naam Wlz-uitvoerder] is verder verantwoordelijk voor het afwikkelen van de rechten en verplichtingen die voortvloeien uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). [naam Wlz-uitvoerder] heeft geen winstoogmerk.
[naam Wlz-uitvoerder] verleent als Zorgkantoor bemiddeling bij de uitvoering van de Wlz. Doel is het waarborgen van verstrekkingen en/of vergoedingen van zorg aan Wlz-geïndiceerden in de hierboven genoemde regio's. De uitgaven inzake de in de Wlz geregelde verstrekkingen zijn declarabel bij het Fonds langdurige zorg (Flz).
De vergelijkende cijfers van voorgaande jaren mogen op grond van de regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-Uitvoerder niet worden aangepast.
Verslaggevingsperiode
Dit financieel verslag heeft betrekking op het verslagjaar 2022, dat is geëindigd op balansdatum 31 december 2022.
Grondslagen voor het opstellen van het financieel verslag
Het financieel verslag is opgesteld in overeenstemming met het stelsel dat is voorgeschreven door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op basis van de Regeling Uitvoeringsverslag en Financieel verslag Wlz-uitvoerder. Indien er hier geen specifieke grondslagen worden genoemd, dient Titel 9 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek gevolgd te worden.
Continuïteitsveronderstelling
Dit financieel verslag is opgesteld uitgaande van de continuïteitsveronderstelling.
− GRONDSLAGEN VOOR WAARDERING EN RESULTAATBEPALING
Algemeen
Gebruik van schattingen
De opstelling van het financieel verslag vereist dat het management oordelen vormt en schattingen en veronderstellingen maakt die van invloed zijn op de toepassing van grondslagen en de gerapporteerde waarde van activa en verplichtingen, en van baten en lasten. De daadwerkelijke uitkomsten kunnen afwijken van deze schattingen. De schattingen en onderliggende veronderstellingen worden voortdurend beoordeeld door [naam functie]. Herzieningen van schattingen worden opgenomen in de periode waarin de schatting wordt herzien en in toekomstige perioden waarvoor de herziening gevolgen heeft.
Verbonden partijen
Partijen worden als verbonden aangemerkt als een partij zeggenschap of belangrijke invloed kan uitoefenen op de andere partij (bijvoorbeeld dochtermaatschappij) bij het nemen van financiële of operationele beslissingen. (toelichten verbonden partijen). Leden van de Raad van Bestuur en van de Raad van Commissarissen en hun directe familieleden worden ook als verbonden partijen beschouwd. Transacties van betekenis met verbonden partijen worden toegelicht voor zover deze niet onder normale marktvoorwaarden zijn aangegaan. Hiervan wordt toegelicht de aard en de omvang van de transactie en andere informatie die nodig is voor het verschaffen van het inzicht.
Grondslagen voor waardering van activa en passiva
Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg/Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten te verrekenen
De post 'Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg/Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (hierna: Flz/AFBZ te verrekenen') kan zowel een vordering- als een schuldpositie betreffen. Als de post 'Via Zorginstituut Nederland met Flz /AFBZ te verrekenen' per saldo een vordering vertegenwoordigt, wordt deze aan de activazijde van de balans verantwoord. Indien de post 'Via Zorginstituut Nederland met Flz /AFBZ te verrekenen' per saldo een schuld vertegenwoordigt, wordt deze aan de passivazijde van de balans verantwoord.
De post 'Via Zorginstituut Nederland met Flz /AFBZ te verrekenen' wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
De post heeft betrekking op het bedrag dat voor de uitvoering van de Wlz en AWBZ in rekening mag worden gebracht, de rechtstreeks te verrekenen baten en lasten alsmede kosten subsidieregeling onder aftrek van het bedrag aan afgestorte eigen bijdragen en ontvangen voorschotten. Tevens worden de nog te verrekenen afrekeningen door het Zorginstituut Nederland met betrekking tot de afgelopen jaren in deze positie verantwoord. De afwikkeling van oude jaren vindt plaats nadat het traject met het Zorginstituut Nederland ter afwikkeling van de AWBZ en de AWBZ subsidieregelingen is afgerond.
Clearinghouse-constructie
Clearinghouse-constructie zoals gedefinieerd in artikel 5.4 van de Regeling Uitvoeringsverslag en financieel verslag Wlz-uitvoerder en zoals vastgelegd in het tussen ZN en de Minister van VWS gesloten Convenant Wlz-uitvoerings- en verantwoordingsstructuur 2021-2025.
Het saldo is bedoeld als het verschil tussen het bedrag van de herverdeling van de beheerskosten op basis van de Clearinghouse-constructie en het bedrag van het beheerskostenbudget op basis van artikel 4.4 van het Besluit Wfsv met uitzondering van het in lid 2 van dat artikel bedoelde budgetdeel en uitgezonderd de middelen bestemd voor het 'uitvoeringsdeel'.
Via het CAK met het Fonds langdurige zorg
De post 'via het CAK met Flz te verrekenen' is gelijk aan de bedragen welke onder de te betalen zorgaanspraken zijn opgenomen voor de door het CAK uit te voeren betalingsopdrachten, te versturen betalingsopdrachten en eventuele correcties en aanvullingen op ingediende nacalculaties. De positie betreft een vordering en wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Vorderingen op budgethouders pgb-AWBZ
Onderdeel van de overige vorderingen zijn de vorderingen op pgb-budgethouders AWBZ. Deze positie is onderdeel van een traject met Zorginstituut Nederland ter afwikkeling van de AWBZ en de subsidieregelingen AWBZ. Bij de bepaling van de vorderingen budgethouders pgb-AWBZ houdt de Wlz-uitvoerder rekening met het door Zorginstituut Nederland opgestelde controle en incassoprotocol pgb-AWBZ 2014.
De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De Wlz-uitvoerder vormt een voorziening voor oninbaarheid.
Vorderingen op nog te innen eigen bijdrage AWBZ
De post 'Vorderingen op nog te innen eigen bijdrage AWBZ' heeft betrekking op nog te innen eigen bijdragen AWBZ bij cliënten. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De Wlz-uitvoerder vormt een voorziening voor oninbaarheid.
Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)
De post 'Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)' heeft betrekking op vorderingen op zorginstelling in het kader van de AWBZ voor zorg in natura. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De Wlz-uitvoerder vormt een voorziening voor oninbaarheid.
Vorderingen op budgethouders pgb-Wlz
De post 'vorderingen op budgethouders pgb-Wlz' zijn vorderingen op pgb budgethouders Wlz. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Vorderingen op zorginstellingen Wlz (zorg in natura)
De post 'Vorderingen op zorginstellingen Wlz (zorg in natura)' heeft betrekking op vorderingen op zorginstellingen in het kader van de Wlz voor zorg in natura. De vorderingen worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Voorziening oninbare vorderingen AWBZ
Vorderingen AWBZ zijn met ingang van 31 december 2020 volledig voorzien. Wanneer een vordering (deels) wordt geïnd of wordt afgeboekt, wordt zowel de vordering als de voorziening verlaagd. De mutatie, met uitzondering van de afboekingen van vorderingen die volledig zijn voorzien, wordt opgenomen in de exploitatierekening.
Overige vorderingen en overlopende activa
De overige vorderingen en overlopende activa worden gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Liquide middelen
Liquide middelen bestaan uit kas, banktegoeden en direct opeisbare deposito's met een looptijd korter dan twaalf maanden. Liquide middelen worden gewaardeerd tegen nominale waarde.
Geplaatst kapitaal
Het geplaatst kapitaal bestaat uit de nominale waarde van de geplaatste aandelen.
Wettelijke reserve Wlz
Het resultaat behaald met de uitvoering van de Wlz (en in eerdere jaren met de uitvoering van de AWBZ) wordt onder de wettelijke reserve Wlz verantwoord . Deze vermogenscomponent hangt rechtstreeks samen met de wettelijke taken van het zorgkantoor in het kader van de uitvoering Wlz. De wettelijke reserve bedraagt maximaal 20% van het beheerskostenbudget van het betreffende jaar.
Budgetresultaat beheerskosten
De post 'Budgetresultaat beheerskosten Wlz verslagjaar' bestaat uit het saldo van het ontvangen 'Budget beheerskosten' in het verslagjaar minus de hiervoor gemaakte beheerskosten in het verslagjaar.
Mutaties voorgaande jaren
De post 'Mutaties voorgaande jaren' bestaat uit mutaties uit voorgaande jaren die rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen worden gebracht.
Financieel rendement
Het financieel rendement (normrendement wettelijke reserve) wordt bepaald door de beginstand wettelijke reserve (1-1) plus de eindstand wettelijke reserve (31-12) na rekening te hebben gehouden met de afstorting. Deze wordt vervolgens gedeeld door twee. De uitkomst wordt vermenigvuldigd met het rentepercentage wettelijke reserve Wlz, zoals bedoeld in artikel 10 `Regeling voorschotverlening op uitkeringen en vergoedingen Wlz 2015'. Het financieel rendement boven/onder normrendement wordt bepaald door het werkelijk behaalde financieel rendement af te zetten tegen het normrendement. Het financieel rendement bestaat uit het normrendement verhoogd/verlaagd met het boven/onder rendement.
Overige mutaties
De post 'overige mutaties' bestaat uit mutaties die rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen worden gebracht.
Af te storten aan het Fonds langdurige zorg
Indien de wettelijke reserve Wlz het gestelde maximum van 20% te boven gaat, stort de Wlz-uitvoerder het bedrag waarmee het maximum overschreden terug in het Flz . Het meerdere van de overschrijding (boven de 20% grens) wordt verantwoord in het verloopoverzicht wettelijke reserve Wlz.
Voorzieningen
Voorzieningen worden gevormd voor in rechte afdwingbare of feitelijke verplichtingen die op de balansdatum bestaan en die het gevolg zijn van een gebeurtenis uit het verleden, waarbij het waarschijnlijk is dat een uitstroom van middelen noodzakelijk is en waarvan de omvang op betrouwbare wijze is te schatten. De voorzieningen worden gewaardeerd tegen nominale waarde van de uitgaven die naar verwachting noodzakelijk zijn om de verplichting af te wikkelen.
De technische voorziening bestaat uit het volgende component:
- Schadeafhandelingskosten
De beheers-/afwikkelingskosten hebben betrekking op per balansdatum nog te betalen beheerskosten in verband met de afwikkeling van zorg in het kader van de Wlz die in het verslagjaar is verleend.
Te betalen uit hoofde van zorgaanspraken
De post 'te betalen uit hoofde van zorgaanspraken' bestaat uit de volgende onderdelen:
Via het CAK aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken en te verzenden betaalopdrachten
De post 'via het CAK aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken en te verzenden betaalopdrachten' heeft betrekking op de door het CAK nog aan instellingen te betalen kosten van zorg per einde boekjaar, waarvoor de schadelast is verantwoord in de resultatenrekening. De post wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
In schaden opgenomen overproductie
De post 'in schaden opgenomen overproductie' bestaat uit het verschil tussen de gesaldeerde bruto schaden (specifiek: onderdeel nacalculatie 'Realisatie productieafspraak algemeen') en de gesaldeerde regiobudgetten van de zorgkantoorregio's waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert. Er is sprake van overproductie wanneer de gesaldeerde bruto (specifiek: onderdeel nacalculatie 'Realisatie productieafspraak algemeen') schaden de gesaldeerde regiobudgetten overschrijden.
Effecten van correcties en aanvullingen
Als de effecten van onder andere correcties, aanvullingen en nacalculaties die nog door de Wlz-uitvoerder aan het CAK moeten worden doorgegeven, kwantificeerbaar zijn, worden deze per 31 december als overlopende passivapost meegenomen. Voor zover de effecten van correcties, aanvullingen en nacalculaties niet kwantificeerbaar zijn, worden deze toegelicht onder de niet in de balans opgenomen verplichtingen en niet in de balans opgenomen activa.
Rechtstreeks aan zorgaanbieders te betalen uit hoofde van zorgaanspraken
De post 'rechtstreeks aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken' bestaan uit per balansdatum nog te betalen bedragen uit hoofde van verleende zorg in het kader van de Wlz die niet via het CAK wordt betaald. De post wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Nog te verrichten pgb betalingen
De nog te verrichten betalingen over budgetjaren, betrekking op de daadwerkelijke verrichte pgb betalingen conform de kluis van de SVB per 1 mei 2023 verminderd met hetgeen reeds betaald is ultimo 2022, conform de stand van de kluis van de SVB.
Schulden uit hoofde van subsidieregelingen
Deze post heeft betrekking op schulden uit hoofde van subsidieregelingen. De post wordt bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs.
Overige schulden en overlopende passiva
De overige schulden en overlopende passiva worden bij eerste verwerking gewaardeerd tegen reële waarde en na eerste verwerking gewaardeerd tegen geamortiseerde kostprijs. De overige schulden en overlopende passiva hebben een verwachte looptijd van maximaal één jaar.
Grondslagen van resultaatbepaling
Algemeen
Het resultaat wordt bepaald als het verschil tussen de bedrijfsopbrengsten en de bedrijfslasten over het verslagjaar, met inachtneming van de hiervoor reeds vermelde waarderingsgrondslagen.
Bedrijfsopbrengsten (waaronder nagekomen budgetaanpassingen) en bedrijfslasten uit voorgaande jaren die in dit boekjaar zijn geconstateerd, worden aan dit boekjaar toegerekend. In het geval van een geconstateerde fout in voorgaande boekjaren wordt foutherstel toegepast.
Ten aanzien van de beheerskosten Wlz is het zorgkantoor gebudgetteerd.
De beheerskosten worden aan het resultaat toegerekend voor zover zij betrekking hebben op de verslagperiode.
Bijdragen Zorginstituut Nederland
De bijdrage Zorginstituut Nederland heeft betrekking op door het CAK betaalde en te betalen bedragen aan zorgaanbieders met betrekking tot tariefbeschikkingen met een beschikkingsdatum 2022. De bijdrage Zorginstituut Nederland bestaat uit de vergoeding voor beheerskosten en uit de vergoeding voor verantwoorde schade Wlz. Het gerealiseerde rendement op tijdelijk overtollige middelen wordt eveneens verantwoord binnen Bijdragen Zorginstituut Nederland als 'Overige renteopbrengsten'.
Vergoeding zorgaanspraken via het CAK
De post 'Vergoeding zorgaanspraken via het CAK' is gelijk aan de in de exploitatierekening opgenomen kosten van zorgaanspraken waarvoor de betalingen via het CAK lopen.
Budget beheerskosten
De post 'Budget beheerskosten' bestaat uit de onderstaande onderdelen.
Budget beheerskosten huidig verslagjaar
De post 'Budget beheerskosten huidig verslagjaar' betreft het saldo van het ontvangen budget op grond van de 'Beleidsregels ter verdeling besteedbare middelen beheerskosten voor Wlz-uitvoerders Wlz 2022 en het saldo van de herverdeling op basis van de Clearinghouse-constructie door Zorgverzekeraars Nederland'.
Correcties budget beheerskosten voorgaande jaren
Bij het bepalen van het budget beheerskosten wordt rekening gehouden met correcties uit voorgaande jaren. Deze correcties kunnen zich voordoen wanneer het budget beheerskosten, als gevolg van de nadere of definitieve vaststelling beheerskosten van een bepaald jaar, afwijkt van het eerder verantwoord budget beheerskosten op basis van de grondslagen hierboven.
Rentevergoedingen fonds
De post 'Rentevergoedingen Fonds' heeft betrekking op rentevergoedingen van het Flz bij afrekeningen.
Overige renteopbrengsten
De post 'Overige renteopbrengsten' betreft renteopbrengsten die niet rechtstreeks verrekend worden met het Flz, maar die via het resultaat wel leiden tot een mutatie in de wettelijke reserve Wet langdurige zorg.
Persoonsgebonden budget
De post 'Persoonsgebonden budget' is gelijk aan de opbrengsten van het persoonsgebonden budget. De opbrengst van het persoonsgebonden budget wordt gelijk gesteld aan de pgb gerelateerde posten in de bruto schaden in het betreffende verslagjaar.
(Overige) subsidies
De post '(Overige) subsidies' is gelijk aan de ontvangen subsidies voor regelingen die door de Wlz-uitvoerder worden uitgevoerd en vergoed worden vanuit het Flz.
Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ
De post 'Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ' betreft een correctiepost voor nagekomen opbrengsten vanuit de AWBZ, zoals het vrijvallen van de voorziening oninbare vorderingen, het boeken van AWBZ vorderingen en overige kosten met betrekking tot de AWBZ waar een opbrengst tegenover staat. Door de aard van deze post bestaat deze veelal uit negatieve bedragen.
Overige opbrengsten
De post overige opbrengsten bestaat uit overige rechtstreeks met het Flz te verrekenen opbrengsten en overig te benoemen opbrengsten.
Bruto schaden
Onderdeel van de post 'Bruto schaden' zijn de onderstaande posten.
Werkelijke (zorg)kosten via het CAK
Onderdeel van post 'Werkelijke (zorg)kosten via het CAK' zijn uit de onderstaande posten.
Betrekking op verantwoordingsjaar
De bruto schaden worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. Dit betekent dat de bruto schaden op basis van een trapsgewijze verantwoording worden bepaald. De eerste trede wordt als meest betrouwbaar beschouwd. Wanneer de bepaling van de bruto schaden op basis van deze trede niet mogelijk is omdat de informatie niet voorhanden is, worden de bruto schaden op basis van de volgende trede verantwoord. De trapsgewijze verantwoording is als volgt:
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het verslagjaar
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
4. Goedgekeurde productie op basis van de meest recente AW319/320, eventueel aangevuld met monitoringsinformatie en correcties van het zorgkantoor
5. Meest recent ontvangen NZa-beschikking na de herschikkingsronde
De bruto schaden worden volledig opgenomen, ongeacht of het regiobudget van de zorgkantoorregio's waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert wordt overschreden. Indien de bruto schaden het gesaldeerde regiobudget overschrijden, wordt het bedrag van de overschrijding toegelicht bij de toelichting op de bruto schaden.
NZa-beschikkingen over voorgaande jaren worden als correctie verwerkt in het jaar waarin de beschikking door de Wlz-uitvoerder is ontvangen.
Voor het bepalen van de bruto schaden is de peildatum 1 juni 2023 gehanteerd. De impact van het hanteren van deze peildatum op de bruto schaden per 1 juli 2023 is niet materieel [indien de inschatting van de Wlz-uitvoerder van de gebeurtenissen in de periode 1 juni tot 1 juli wel materieel is, hanteert de Wlz-uitvoerder geen peildatum en kan deze alinea worden verwijderd].
Betrekking op kwaliteitskader
De kosten voor het kwaliteitskader worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. Dit betekent dat de kosten voor het kwaliteitskader op basis van een trapsgewijze verantwoording worden bepaald. De eerste trede wordt als meest betrouwbaar beschouwd. Wanneer de bepaling van de kosten voor het kwaliteitskader op basis van deze trede niet mogelijk is omdat de informatie niet voorhanden is, worden de kosten voor het kwaliteitskader op basis van de volgende trede verantwoord. De trapsgewijze verantwoording is als volgt:
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het verslagjaar
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
4. Meest recent ontvangen NZa-beschikking voor de herschikkingsronde
De kosten voor het kwaliteitskader worden volledig opgenomen, ongeacht of het regiobudget van de zorgkantoorregio's waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert wordt overschreden. Indien de kosten voor het kwaliteitskader het gesaldeerde regiobudget overschrijden, wordt het bedrag van de overschrijding toegelicht bij de toelichting op de bruto schaden.
Voor het bepalen van de kosten voor het kwaliteitskader is de peildatum 1 juni 2022 gehanteerd. De impact van het hanteren van deze peildatum op de kosten voor het kwaliteitskader per 1 juli 2022 is niet materieel [indien de inschatting van de Wlz-uitvoerder van de gebeurtenissen in de periode 1 juni tot 1 juli wel materieel is, hanteert de Wlz-uitvoerder geen peildatum en kan deze alinea worden verwijderd].
Betrekking op kwaliteitskader - correcties
NZa-beschikkingen over voorgaande jaren worden als correctie verwerkt in het jaar waarin de beschikking door de Wlz-uitvoerder is ontvangen.
Betrekking op SARS-COV-2 virus
De kosten voor de vergoeding van omzetderving (doorlopende kosten) en de financiering van extra gemaakte kosten door het SARS-COV-2 virus worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. Dit betekent dat de kosten op basis van een trapsgewijze verantwoording worden bepaald. De eerste trede wordt als meest betrouwbaar beschouwd. Wanneer de bepaling van de bruto schaden op basis van deze trede niet mogelijk is omdat de informatie niet voorhanden is, worden de bruto schaden op basis van de volgende trede verantwoord. De trapsgewijze verantwoording is als volgt:
1. Door de NZa afgegeven beschikking ten aanzien van de nacalculatie-opgave over het verslagjaar
2. Tweezijdig ondertekende nacalculatie-opgaven over het verslagjaar
3. Eenzijdige ondertekende nacalculatie-opgave door het zorgkantoor over het verslagjaar
4. Meest recent ontvangen NZa-beschikking voor de herschikkingsronde
5. Interne sturings- en/of monitoringsinformatie
Overige kosten via het CAK
Overige kosten via het CAK omvatten kosten niet zijnde (correcties op) herschikkingen of experimenten, betaalt door het CAK. Onderdeel van deze post zijn de onderstaande posten.
SARS-CoV-2 virus - vergoeding van doorlopende kosten tandheelkundige zorg
De kosten voor de vergoeding van doorlopende kosten tandheelkundige zorg door het SARS-COV-2 virus wordt bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. De basis hiervoor zijn de uitbetaalde bedragen aan mondzorgaanbieders die tandheelkundige zorg leveren. Voor eventuele nog niet ontvangen betalingsverzoeken is een inschatting gemaakt van de meest waarschijnlijke kosten aan de hand van interne sturings-en/of monitoringsinformatie.
Kosten niet via het CAK
De kosten niet via het CAK worden rechtstreeks met het Fonds verrekend. Onderdeel van deze post zijn de onderstaande posten.
SARS-CoV-2 virus – financiële zekerheid voor leveranciers van individueel aangepaste hulpmiddelen
De kosten voor de financiële zekerheid voor leveranciers van individueel aangepaste hulpmiddelen hebben betrekking op het compenseren van gederfde omzet en het vergoeden van extra kosten door het SARS-CoV-2 virus. De kosten worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. De basis hiervoor zijn de uitbetaalde bedragen aan leveranciers van mobiliteits- en persoonsgebonden hulpmiddelen. Voor eventuele nog niet ontvangen betalingsverzoeken is een inschatting gemaakt van de meest waarschijnlijke kosten aan de hand van interne sturings-en/of monitoringsinformatie.
SARS-CoV-2 virus – compensatieregeling pgb-Wlz
De kosten voor de compensatieregeling pgb-Wlz worden bepaald op basis van de meest betrouwbare wijze van vaststellen. De basis hiervoor zijn de uitbetaalde bedragen aan budgethouders, zorgverleners en/of zorgaanbieders. Voor eventuele nog niet ontvangen betalingsverzoeken is een inschatting gemaakt van de meest waarschijnlijke kosten aan de hand van interne sturings-en/of monitoringsinformatie.
Kosten persoonsgebonden budget en subsidieregelingen
De kosten van het persoonsgebonden budget en de subsidieregelingen zijn gelijk aan de kosten van de werkelijk geleverde zorg in het betreffende verslagjaar in het kader van het persoonsgebonden budget respectievelijk de verstrekte subsidies.
Afboekingen oninbare vorderingen Wlz
Oninbare vorderingen worden in de exploitatie verantwoord wanneer er sprake is van een door de curator uitgesproken faillissement bij een zorgaanbieder en het is niet zeker of de zorg feitelijk is geleverd.
Afboekingen oninbare vorderingen AWBZ
De vorderingen voortkomend uit de AWBZ zijn in 2020 volledig voorzien. Oninbare vorderingen AWBZ worden afgeboekt wanneer de Wlz-uitvoerder handelt volgens het Controleprotocol en incassoprotocol PGB-AWBZ 2014.
Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ
De post 'Nagekomen posten (saldo) voortkomend uit de AWBZ' betreft een correctiepost voor nagekomen kosten vanuit de AWBZ.
Bedrijfskosten
De bedrijfskosten hebben betrekking op de aan het verslagjaar toe te rekenen doorberekende beheerskosten, de mutatie in de technische voorziening en de doorbelaste afschrijvingskosten.
1 - OVERIGE TOELICHTINGEN
Model IV: Toelichting op de balans
1. Vorderingen en overige activa
Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg te verrekenen (1a)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Stand begin verslagjaar
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Budget beheerskosten huidig verslagjaar
|
000
|
|
000
|
|
Budget beheerskosten correctie eerdere jaren
|
000
|
|
000
|
|
Rechtstreeks met het Fonds langdurige zorg te verrekenen kosten/baten
|
000
|
|
000
|
|
Kosten subsidieregelingen
|
000
|
|
000
|
|
Subtotaal baten en lasten Fonds langdurige zorg
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Ontvangen voorschotten (exclusief subsidies)
|
000
|
|
000
|
|
Ontvangen voorschotten subsidies
|
000
|
|
000
|
|
Verrekend met het Fonds langdurige zorg ten gevolge van voorlopige en definitieve afrekeningen
(naar jaarlaag, inclusief rente)
|
000
|
|
000
|
|
Verrekend met het Fonds langdurige zorg ten gevolge van voorlopige en definitieve subsidieafrekeningen
(naar jaarlaag)
|
000
|
|
000
|
|
Subtotaal voorschotten en verrekeningen Fonds langdurige zorg
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar
|
|
000
|
|
000
|
De post 'Budget beheerskosten' betreft het saldo van:
Afrekeningen met het Fonds langdurige zorg
|
Bedrag
|
-
Het ontvangen budget op grond van de 'Beleidsregels ter verdeling besteedbare middelen beheerskosten Wlz 2022'.
|
000
|
-
Het saldo van de herverdeling op basis van de Clearinghouse-constructie door Zorgverzekeraars Nederland. Met saldo is bedoeld het verschil tussen het bedrag van de herverdeling van de beheerskosten op basis van de Clearinghouse-constructie en het bedrag van het beheerskostenbudget op basis van artikel 5.4 van het Besluit Wfsv met uitzondering van het in lid 2 van dat artikel bedoelde budgetdeel en uitgezonderd de middelen bestemd voor het 'uitvoeringsdeel'.
|
000
|
Totaal
|
000
|
Bij de verantwoording van de budgetten beheerskosten moet worden uitgegaan van de nadere vaststelling van het budget beheerskosten 2022 van Zorginstituut Nederland. Dit om te bewerkstelligen dat alle Wlz-uitvoerders uitgaan van dezelfde gegevens.
Via Zorginstituut Nederland met het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten te verrekenen (1b)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Stand begin verslagjaar
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Budget beheerskosten Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
|
000
|
|
000
|
|
Budget beheerskosten correctie eerdere jaren
|
000
|
|
000
|
|
Rechtstreeks met het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten te verrekenen kosten/baten
|
000
|
|
000
|
|
Kosten subsidieregelingen
|
000
|
|
000
|
|
Subtotaal baten en lasten Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Ontvangen voorschotten (exclusief subsidies)
|
000
|
|
000
|
|
Ontvangen voorschotten subsidies
|
000
|
|
000
|
|
Verrekend met het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten ten gevolge van voorlopige en definitieve afrekeningen (naar jaarlaag, inclusief rente)
|
000
|
|
000
|
|
Verrekend met het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten ten gevolge van voorlopige en definitieve subsidieafrekeningen (naar jaarlaag)
|
000
|
|
000
|
|
Subtotaal voorschotten en verrekeningen Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten
|
|
000
|
|
000
|
|
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar
|
|
000
|
|
000
|
Overige vorderingen en overlopende activa (1c)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Vorderingen op budgethouders Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten persoonsgebonden budget en vergoedingsregeling persoonlijke verzorging
|
000
|
000
|
Vorderingen uit hoofde van opgelegde, nog te innen eigen bijdragen Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
|
000
|
000
|
Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)
|
000
|
000
|
Vorderingen op het CAK
|
000
|
000
|
Nog te verrichten pgb betalingen - vordering
|
000
|
000
|
Vorderingen op zorginstellingen Wlz (zorg in natura)
|
000
|
000
|
Vorderingen op budgethouders Wlz (pgb)
|
000
|
000
|
Vorderingen uit hoofde van subsidieregelingen
|
000
|
n.v.t.
|
Overige vorderingen [omschrijving]
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
Specificatie: vorderingen op budgethouders Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten persoonsgebonden budget en vergoedingsregeling persoonlijke verzorging
Vorderingen op budgethouders Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten persoonsgebonden budget en vergoedingsregeling persoonlijke verzorging)
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
Stand eind verslagjaar (bruto)
|
000
|
000
|
|
|
|
Voorziening voor oninbaarheid
|
000
|
000
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar (netto)
|
000
|
000
|
Specificatie: vorderingen uit hoofde van opgelegde, nog te innen eigen bijdragen Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
Vorderingen uit hoofde van opgelegde, nog te innen eigen bijdragen Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
Stand eind verslagjaar (bruto)
|
000
|
000
|
|
|
|
Voorziening voor oninbaarheid
|
000
|
000
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar (netto)
|
000
|
000
|
Specificatie: vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)
Vorderingen op zorginstellingen AWBZ (zorg in natura)
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
Stand eind verslagjaar (bruto)
|
000
|
000
|
|
|
|
Voorziening voor oninbaarheid
|
000
|
000
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar (netto)
|
000
|
000
|
Liquide middelen (1d)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Bank 1 [omschrijving]
|
000
|
000
|
Bank 2 [omschrijving]
|
000
|
000
|
Bank 3 [omschrijving]
|
000
|
000
|
Bank 4 [omschrijving]
|
000
|
000
|
Bank 5 [omschrijving]
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
2. Via het CAK te verrekenen
Via het CAK met het Fonds langdurige zorg te verrekenen (2)
|
31 december 2022
X € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Via het CAK aan zorgaanbieders te betalen uit hoofde van zorgaanspraken en nog te verzenden betaalopdrachten
|
000
|
000
|
In de schaden opgenomen overproductie
|
000
|
000
|
Effecten van correcties en aanvullingen
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
Bij de bepaling van het saldo is gebruik gemaakt van een opgave van het CAK en de bruto schaden.
3. Eigen vermogen
Geplaatst kapitaal (3a)
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
Stand begin verslagjaar
|
000
|
000
|
|
|
|
Mutaties
|
000
|
000
|
|
|
|
Stand ultimo verslagjaar
|
000
|
000
|
De Wlz-uitvoerder licht de mutaties toe. Hij omschrijft de mutatie en vermeldt op welke jaren de mutatie betrekking heeft.
Wettelijke reserve Wet langdurige zorg (3b)
De berekening van het financieel rendement is als volgt:
Financieel rendement = (WR beginstand + WR eindstand)/2 * rentepercentage WR Wlz
Bepaling van het percentage wettelijke reserve Wlz wordt als volgt berekend op basis van het Euro Interbank Offered Rate (Euribortarief) voor driemaands termijngelden met een gemiddelde van een jaar4. Zie hieronder de berekening:
Neem de 3 maands Euribor rente per maand5.
rentepercentage WR Wlz = (jan + feb + maa + apr + mei + jun + jul + aug + sep + okt + nov + dec)/12
4. Voorzieningen
Technische voorziening Wet langdurige zorg (4)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Schadeafhandelingskosten zorg Wet langdurige zorg
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
5. Schulden en overlopende passiva
Te betalen uit hoofde van zorgaanspraken (5a)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Via het CAK aan zorgaanbieders te betalen uit hoofde van zorgaanspraken en nog te verzenden betaalopdrachten
|
000
|
000
|
In de schaden opgenomen overproductie
|
000
|
000
|
Effecten van correcties en aanvullingen
|
000
|
000
|
Rechtstreeks aan zorgaanbieders te betalen bedragen uit hoofde van zorgaanspraken
|
000
|
000
|
Nog te verrichten pgb betalingen - schuld
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
Te betalen uit hoofde van subsidieregelingen (5b)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Subsidieregeling 1 [omschrijving]
|
n.v.t.
|
000
|
Subsidieregeling 2 [omschrijving]
|
n.v.t.
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
n.v.t.
|
000
|
Overige schulden en overlopende passiva (5c)
|
31 december 2022
x € 1.000
|
31 december 2021
x € 1.000
|
Schulden uit hoofde van subsidieregelingen
|
000
|
n.v.t.
|
Overige schulden [omschrijving]
|
000
|
000
|
Overlopende passiva [omschrijving]
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
Model V: Toelichting op de exploitatierekening
Bedrijfsopbrengsten en bedrijfslasten
In de toelichting op de exploitatierekening wordt gevraagd aan de Wlz-uitvoerder om een onderscheid te maken tussen de bedrijfsopbrengsten en bedrijfslasten die betrekking hebben op de Wet langdurige zorg en de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten.
Bijdragen Zorginstituut Nederland Wlz (6)
|
2022
Wlz
x € 1.000
|
2021
Wlz
x € 1.000
|
Vergoeding zorgaanspraken via het CAK
|
000
|
000
|
Budget beheerskosten Wlz
|
000
|
000
|
Rentevergoedingen Fonds
|
000
|
000
|
Overige renteopbrengsten6
|
000
|
000
|
Persoonsgebonden budget7
|
000
|
000
|
(Overige) subsidies
|
000
|
000
|
Vergoeding Fonds rechtstreeks met Zorginstituut Nederland te verrekenen kosten en baten (saldo)
|
000
|
000
|
Vergoeding SARS-COV-2 virus compensatieregeling pgb-Wlz
|
n.v.t.
|
000
|
Nagekomen posten voortkomend uit de AWBZ
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
De post 'Budget beheerskosten' is als volgt berekend:
|
2022
x € 1.000
|
Budget beheerskosten huidig verslagjaar
|
000
|
Correcties budget beheerskosten uit hoofde van definitieve vaststelling [jaartal]
|
000
|
Correcties budget beheerskosten voorgaande jaren [jaartal]
|
000
|
Budget beheerskosten
|
000
|
De Wlz-uitvoerder neemt een toelichting op wanneer de Wlz-uitvoerder correcties budget beheerskosten voorgaande jaren wenst op te nemen.
De post 'Vergoeding Fonds rechtstreeks met Zorginstituut Nederland te verrekenen kosten en baten' betreft het saldo van:
|
2022
Wlz
x € 1.000
|
2021
Wlz
x € 1.000
|
Schaden:
|
|
|
Kosten doventolkzorg
|
000
|
000
|
Overige rechtstreeks te verrekenen lasten met het Fonds
|
000
|
000
|
Schaden Wlz-buitenlandzorg gecontracteerd
|
000
|
000
|
Schaden Wlz-buitenlandzorg niet-gecontracteerd
|
000
|
000
|
Overige kosten niet via CAK voorgaande jaren
|
000
|
000
|
Totaal schaden (A)
|
000
|
000
|
|
|
|
Baten:
|
|
|
Vergoedingen van derden
|
000
|
000
|
Opbrengsten regres vorderingen op personen
|
000
|
000
|
Opbrengsten regres overige vorderingen
|
000
|
000
|
Overige rechtstreeks met het Fonds te verrekenen opbrengsten
|
000
|
000
|
Totaal baten (B)
|
000
|
000
|
|
|
|
Saldo vergoeding Fonds rechtstreeks met Zorginstituut Nederland te verrekenen kosten en baten (A -/- B)
|
000
|
000
|
De post 'Vergoeding Fonds rechtstreeks met Zorginstituut Nederland te verrekenen kosten en baten (saldo)' is gelijk aan het saldo van de regel 'Totaal kosten niet via het CAK' van onderdeel 8.'Bruto Schaden Wlz' verminderd met de regel 'Overige rechtstreeks met het Fonds te verrekenen opbrengsten' van onderdeel 7. 'Overige opbrengsten Wlz'.
De post 'Vergoeding Fonds rechtstreeks met Zorginstituut Nederland te verrekenen kosten en baten (saldo)' komt overeen met de regel 'Rechtstreeks met het Fonds langdurige zorg te verrekenen' van onderdeel 1a. 'Via Zorginstituut Nederland met het Fonds langdurige zorg te verrekenen'.
Overige opbrengsten Wlz (7)
|
2022
Wlz
x € 1.000
|
2021
Wlz
x € 1.000
|
Vergoedingen van derden
|
000
|
000
|
Overige rechtstreeks met het Fonds te verrekenen opbrengsten
|
000
|
000
|
Opbrengsten regres vorderingen op personen
|
000
|
000
|
Opbrengsten regres overige vorderingen
|
000
|
000
|
Nagekomen posten voortkomend uit de AWBZ
|
000
|
000
|
Opbrengsten subsidies [omschrijving]
|
000
|
000
|
Overige opbrengsten [omschrijving]
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal
|
000
|
000
|
Bruto schaden Wlz (8)
|
2022
Wlz
x € 1.000
|
2021
Wlz
x € 1.000
|
Werkelijke (zorg)kosten via het CAK:
|
|
|
betrekking op verantwoordingsjaar
|
000
|
000
|
betrekking op kwaliteitskader - verantwoordingsjaar
|
n.v.t.
|
000
|
betrekking op kwaliteitskader – correcties
|
000
|
000
|
betrekking op SARS-CoV-2 virus - vergoeding van omzetderving (doorlopende kosten)
|
n.v.t.
|
000
|
betrekking op SARS-CoV-2 virus – financiering van extra gemaakte kosten
|
000
|
000
|
betrekking op eerdere verantwoordingsjaren (specificeren)
|
000
|
000
|
Subtotaal
|
000
|
000
|
|
|
|
Overige kosten via het CAK:
|
|
|
Afboeking oninbare vorderingen Wlz (zorg in natura)
|
000
|
000
|
Overige instellingen (betreft overige schaden Fonds met betaling via het CAK)
|
000
|
000
|
Tandheelkundige zorg
|
000
|
000
|
SARS-CoV-2 virus – vergoeding van doorlopende kosten tandheelkundige zorg
|
n.v.t.
|
000
|
Overige kosten via het CAK
|
000
|
n.v.t.
|
Subtotaal
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal kosten via het CAK
|
000
|
000
|
|
|
|
Kosten niet via het CAK:
|
|
|
Overige rechtstreeks te verrekenen lasten met het Fonds
|
000
|
000
|
Schaden buitenlandzorg gecontracteerd & niet-gecontracteerd
|
000
|
000
|
Mobiliteitshulpmiddelen
|
000
|
000
|
SARS-CoV-2 virus – financiële zekerheid voor leveranciers van individueel aangepaste Wlz-hulpmiddelen
|
n.v.t.
|
000
|
Kosten (overige) subsidieregelingen
|
000
|
000
|
Kosten Persoonsgebonden budget Wlz
|
000
|
000
|
Kosten experiment integraal pgb
|
000
|
000
|
Afboeking oninbare vorderingen Wlz (pgb)
|
000
|
000
|
SARS-CoV-2 virus - compensatieregeling pgb-Wlz (niet geleverde zorg)
|
n.v.t.
|
000
|
Overige instellingen (betreft overige schaden Fonds)
|
000
|
000
|
Nagekomen posten voortkomend uit de AWBZ
|
000
|
000
|
Dotatie voorziening - vorderingen voortkomend uit de AWBZ
|
000
|
000
|
Vrijval voorziening (negatief) - vorderingen voortkomend uit de AWBZ
|
000
|
000
|
Totaal kosten niet via het CAK
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal bruto schaden
|
000
|
000
|
Overschrijding regiobudget
De bruto schaden van de Wlz-uitvoerder overschrijden het totaal van de regiobudgetten van de zorgkantoorregio's waarvoor de Wlz-uitvoerder de zorgkantoorfunctie uitvoert met <€……> voor de reguliere nacalculaties en met <€……> voor het kwaliteitsbudget.
Bedrijfskosten Wet langdurige zorg (9)
|
2022
x € 1.000
|
2021
x € 1.000
|
Beheerskosten zorgbemiddeling
(waaronder wachtlijstbeheer), cliëntondersteuning en klachtenbehandeling
|
000
|
000
|
Beheerskosten werkzaamheden persoonsgebonden budget
|
000
|
000
|
Beheerskosten ontwikkeling, implementatie en coördinatie pgb 2.0
|
000
|
000
|
Beheerskosten zorgcontractering en overige zorgactiviteiten
|
000
|
000
|
Beheerskosten iWlz, administratie en controle
|
000
|
000
|
Beheerskosten 'Kwaliteitskader verpleeghuiszorg'
|
n.v.t.
|
000
|
Beheerskosten 'Openstellen Wlz voor cliënten met een psychische stoornis'
|
000
|
000
|
Beheerskosten Overheveling hulpmiddelen
|
n.v.t.
|
000
|
Beheerskosten onafhankelijke cliëntondersteuning
|
000
|
000
|
Beheerskosten crisisregisseurs gehandicaptenzorg
|
n.v.t.
|
000
|
Beheerskosten project 'Volwaardig leven'
|
000
|
000
|
Beheerskosten cliëntvertrouwenspersoon
|
000
|
000
|
Subtotaal beheerkosten
|
000
|
000
|
|
|
|
Mutatie technische voorziening
|
000
|
000
|
Doorbelaste afschrijvingskosten
|
000
|
000
|
|
|
|
Totaal bedrijfskosten
|
000
|
000
|