Gelet op artikel 57, eerste lid, onderdelen b, c, d en e van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) beleidsregels vast met betrekking tot het uitoefenen van de bevoegdheid om tarieven, prestatiebeschrijvingen, een grens en een vereffeningsbedrag als bedoeld in artikel 56b van de Wmg vast te stellen.
Gelet op artikel 52, aanhef en onderdeel e, van de Wmg, worden tarieven die uit de voorliggende beleidsregel voortvloeien ambtshalve vastgesteld door de NZa.
Gelet op artikel 59, aanhef en onder a, c en e van de Wmg, heeft de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) met brief van 26 april 2018, met kenmerk 1309558-174219-CZ, ten behoeve van de voorliggende beleidsregel een aanwijzing op grond van artikel 7 van de Wmg, aan de NZa gegeven. Deze aanwijzing dateert van 26 april 2018 en heeft als kenmerk 1309558-174219-CZ. Deze aanwijzing is gepubliceerd in de Staatscourant onder nummer 27141.
1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
a. zorgaanbieder: natuurlijk persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig acute psychiatrische hulpverlening biedt;
b. gebudgetteerde zorgaanbieder: zorgaanbieder op wie, op grond van een beschikking van de NZa, de budgetsystematiek ten aanzien van de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget van toepassing is;
c. beschikbaarheid: de tijdsperiode waarin (een) behandelaar(s) volgens het rooster geen andere zorg verleent dan de acute psychiatrische hulpverlening en aanwezig/oproepbaar is om acute psychiatrische hulpverlening binnen budget te kunnen verlenen;
d. acute psychiatrische hulpverlening: hulpverlening die deel uitmaakt van de geneeskundige ggz en welke gericht is op personen in een crisissituatie waarvan het vermoeden bestaat dat zij een acute psychiatrische stoornis hebben. De zorg wordt geleverd conform de generieke module acute psychiatrie;
e. acute psychiatrische hulpverlening binnen budget: acute psychiatrische hulpverlening als bedoeld in onderdeel d, die tevens is gericht op personen bij wie snel (medisch) ingrijpen noodzakelijk is. De zorg bestaat uit de functies triage, beoordeling, beschikbaarheid (outreachende) ambulante crisisbehandeling tot maximaal drie kalenderdagen (inclusief beoordelingsruimte) en beschikbaarheid crisisbedden en opname tot maximaal drie kalenderdagen. De zorg wordt geleverd conform de eisen die de generieke module acute psychiatrie stelt aan de organisatie en expertise van het team en de samenwerkingsafspraken (regioplan);
f. generieke module acute psychiatrie: module waarin de inhoud en organisatie van hulpverlening wordt beschreven voor personen in een crisissituatie, waarvan het vermoeden bestaat dat zij een acute psychiatrische stoornis hebben bij wie snel (medisch) ingrijpen noodzakelijk is;
g. geneeskundige ggz: geneeskundige geestelijke gezondheidszorg als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet;
h. budget: vaste grens, als bedoeld in artikel 50, tweede lid, aanhef en onderdeel a, van de Wmg, van de som van de kosten als bedoeld in artikel 5.1 voor de beschikbaarheid van de functies triage, beoordeling, beschikbaarheid (outreachende) ambulante crisisbehandeling (inclusief beoordelingsruimte) en beschikbaarheid crisisbedden en opname;
i. voorlopig budget: het door de NZa in (t-1) vastgestelde budget voor jaar (t);
j. voorlopige opbrengsten: de som van het totaal te verwachten gedeclareerde tarieven op basis van de prestaties zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregel met betrekking tot jaar (t);
k. voorlopig overschot/tekort: het verschil tussen het voorlopig budget en de voorlopige opbrengsten. De NZa stelt dit vast in een beschikking;
l. definitief budget: het door de NZa, na verwerking van de nacalculatie van jaar (t), in (t+1) vastgestelde budget voor jaar (t);
m. definitieve opbrengsten: de som van het totaal aan gedeclareerde tarieven op basis van de prestaties zoals genoemd in artikel 6 van deze beleidsregel met betrekking tot jaar (t);
n. definitief overschot/tekort: het verschil tussen het definitief budget en de definitieve opbrengsten. De NZa stelt dit vast in een beschikking;
o. vereffeningsbedrag: het bedrag als bedoeld in artikel 56b Wmg. Bij een definitief overschot stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast;
p. verrekenbedrag: bij een definitief tekort stelt de NZa dit bedrag bij beschikking vast;
q. representerende verzekeraar: de door de leden van Zorgverzekeraars Nederland aangewezen zorgverzekeraar of zorgverzekeraars om namens hen een overeenkomst af te sluiten conform het convenant representatiemodel acute GGZ 2019;
r. regioplan: vastgelegde afspraken over de levering van acute psychiatrische hulpverlening door het regionaal overleg van ketenpartners acute psychiatrie conform de generieke module acute psychiatrie, zoals omschreven in het implementatieplan bij de GMAP;
s. regio: een geografisch gebied voor de levering van acute psychiatrische hulpverlening. De indeling van de regio's is vastgelegd in een bijlage van de generieke module acute psychiatrie;
t. consult acute ggz binnen budget: overige prestatie zoals opgenomen in de beleidsregel Prestaties en tarieven geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg en de Tariefbeschikking Geestelijke Gezondheidszorg en Forensische Zorg (BR/REG-22619-01)
u. Wmg: Wet marktordening gezondheidszorg;
v. NZa: Nederlandse Zorgautoriteit.
w. Eénzijdige aanvraag: er is sprake van een éénzijdige aanvraag als de gebudgetteerde aanbieder en representerend zorgverzekeraar een afwijkend budget Zvw aanvragen of één van de twee partijen geen aanvraag indient.
x. Reistijd acute ggz ter dekking van het budget: De tijd die de zorgverlener, in het kader van een consult acute ggz ter dekking van het budget, werkelijk besteedt aan het reizen naar en van de patiënt die buiten een locatie van de zorgaanbieder acute psychiatrische hulpverlening binnen budget ontvangt.
y. Overige financieringsstromen: alle acute psychiatrische hulpverlening binnen budget die niet valt onder de inhoud van de zorgverzekering vanuit de Zorgverzekeringswet en ook geen jeugdhulp is zoals gedefinieerd in de Jeugdwet.
5 Budgetparameters
5.1 Budgetparameters
De waarde die voor een parameter moet worden afgesproken is gelijk aan de in deze beleidsregel per budgetparameter genoemde waarde.
In het door de NZa beschikbaar gestelde formulier vullen de gebudgetteerde zorgaanbieder en de representerende zorgverzekeraar het volgende in:
-
Het aantal fte dat de functie triage uitvoert voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (art. 1.e);
-
het aantal fte direct zorgverlenend personeel dat de functies beoordeling en behandeling uitvoert1 voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (art. 1.e) inclusief de 'overige financieringsstromen' maar exclusief de Jeugdwet.
-
het aantal bedden per jaar in voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (art. 1.e) inclusief de 'overige financieringsstromen' maar exclusief de Jeugdwet.
-
het aantal auto's dat beschikbaar is voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget (art. 1.e) inclusief de 'overige financieringsstromen' maar exclusief de Jeugdwet.
De budgethouder en representerend zorgverzekeraar leveren dus ook gegevens aan voor de acute psychiatrische hulpverlening binnen budget voor patiënten die vallen onder de categorie 'overige financieringsstromen'. Omdat de NZa een (voorlopig en definitief) budget Zvw vaststelt, worden de kosten volgend uit het budget via een verdeelsleutel toegerekend aan de Zvw en aan de overige financieringsstromen.
|
Post
|
Type
|
Waarde Fysiek aanwezig (prijspeil 2020) vast
|
Waarde beschikbaar/bereikbaar (prijspeil 2020) vast
|
Triage
|
Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
|
Per fte
|
€ 142.099,26
|
€ 21.314,89
|
Ggz Verpleegkundig specialist
|
Per fte
|
€ 137.082,87
|
€ 20.562,43
|
Arts (waaronder Agio/ Agnio)
|
Per fte
|
€ 137.206,40
|
€ 20.580,96
|
Beoordeling
|
Arts (waaronder Agio/ Agnio)
|
Per fte
|
€ 137.206,40
|
€ 20.580,96
|
Gz-psycholoog
|
Per fte
|
€ 154.658,21
|
€ 23.198,73
|
Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
|
Per fte
|
€ 142.099,26
|
€ 21.314,89
|
Psychiater
|
Per fte
|
€ 235.863,32
|
€ 35.379,50
|
Ggz verpleegkundig specialist
|
Per fte
|
€ 137.082,87
|
€ 20.562,43
|
Verpleegkundige (art.3)
|
Per fte
|
€ 118.248,75
|
€ 17.737,31
|
Behandeling
|
Arts (waaronder Agio/ Agnio)
|
Per fte
|
€ 137.206,40
|
€ 20.580,96
|
Ggz verpleegkundig specialist
|
Per fte
|
€ 137.082,87
|
€ 20.562,43
|
Gz-psycholoog
|
Per fte
|
€ 154.658,21
|
€ 23.198,73
|
Psychiater
|
Per fte
|
€ 235.863,32
|
€ 35.379,50
|
Sociaal psychiatrisch verpleegkundige
|
Per fte
|
€ 142.099,26
|
€ 21.314,89
|
Verpleegkundige (art.3)
|
Per fte
|
€ 118.248,75
|
€ 17.737,31
|
Arts verslavingszorg
|
Per fte
|
€ 174.911,41
|
€ 26.236,71
|
Psychotherapeut
|
Per fte
|
€ 139.225,25
|
€ 20.883,79
|
Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
|
Per fte
|
€ 92.579,28
|
€ 13.886,89
|
Sociaal geriater
|
Per fte
|
€ 177.847,19
|
€ 26.677,08
|
GGZ-agoog
|
Per fte
|
€ 119.840,13
|
€ 17.976,02
|
Maatschappelijk werkende
|
Per fte
|
€ 109.765,38
|
€ 16.464,81
|
Psycholoog (geen verdere specialisatie)
|
Per fte
|
€ 136.856,37
|
€ 20.528,46
|
GGZ-vaktherapeut
|
Per fte
|
€ 111.754,13
|
€ 16.763,12
|
Bedden
|
Verblijfscategorie D
|
Per jaar, per bed
|
€ 94.104,43
|
|
Verblijfscategorie E
|
Per jaar, per bed
|
€ 126.408,94
|
|
Verblijfscategorie F
|
Per jaar, per bed
|
€ 157.613,67
|
|
Verblijfscategorie G
|
Per jaar, per bed
|
€ 222.534,66
|
|
Verblijfscategorie H (HIC)
|
Per jaar, per bed
|
€ 172.704,73
|
|
Materiële kosten
|
Auto (lease)
|
Per auto, per jaar
|
€ 8.429,94
|
|
Ambulante kapitaallasten
|
Ambulante kapitaallasten triage
|
Aantal teams
|
€ 2.129,28
|
|
Ambulante kapitaallasten beoordeling
|
Aantal locaties
|
€ 12.964,21
|
|
Ambulante kapitaallasten behandeling
|
Aantal kamers
|
€ 10.868,20
|
|
|
Vrije marge
|
Maximum
|
+ of - 5%
|
|
Onderbouwing budgetwaarden
Personeel en verblijf
De budgetwaarden voor personeel en verblijf volgen uit het kostprijsonderzoek ggz en fz 2020. Het berekenen van budgetwaarden gebeurt via de volgende stappen:
-
De sjablonen van de 26 instellingen die potentieel gebudgetteerde zorgaanbieder zijn, worden gebruikt;
-
Bij deze aanbieders wordt nagekeken (op tabblad H) of er één of meer specifieke kostenplaatsen zijn waarop voor 50% of meer kosten (en productie) acute ggz zijn geboekt;
-
Als deze er is, berekent de NZa de kostprijzen voor de beroepen (en verblijfsdagen) op deze kostenplaats(en) volgens de systematiek zoals is opgenomen in de beleidsregel Kostprijsonderzoek ggz en fz ;
Personeel fysiek aanwezig
-
Om tot budgetwaarden per beroep te komen voor het budgetformulier, worden de kostprijzen vermenigvuldigd met de productiviteitsnorm per beroep (Ecorys norm). De budgetwaarden zijn nu per fte per jaar.
-
Aan de kosten per fte per jaar worden financieringslasten (rente inventaris en financiering werkkapitaal en ondernemersrisico) toegevoegd en geïndexeerd naar prijspeil voorlopig 2020.
Voor de exacte berekening zie bijlage 1.
De budgetwaarden bestaan uit directe (loon)kosten maar ook uit toegerekende materiële en personele overheadkosten.
Personeel Beschikbaar/bereikbaar
De waarde voor beschikbaarheid/bereikbaarheid zijn 0,15 van de waarde voor fysieke aanwezigheid. De 0,15 is het gemiddelde van de vergoedingen uit de cao ggz voor bereikbaarheidsdienst, dag- en nachtaanwezigheidsdiensten op de verschillende werkdagen, weekenddagen en feestdagen.
Verblijf
-
Aan de kostprijzen voor verblijf worden financieringslasten toegevoegd en het prijspeil wordt geïndexeerd naar voorlopig 2020.
-
De budgetwaarden voor verblijf zijn inclusief de normatieve behandelcomponent (NHC). Aan de NHC worden ook financieringslasten financiering werkkapitaal en ondernemersrisico toegevoegd. De NHC dient ter dekking van de kapitaallasten voor verblijf.
-
Om van de verblijfstarief per dag naar een budgetwaarde te komen, vermenigvuldigt de NZa het verblijfstarief per dag met 324,85 dagen. Dit correspondeert met een bezettingspercentage van 89% . In het verblijfstarief per dag wordt rekening gehouden met een bezettingspercentage.
Voor de exacte berekening zie bijlage 2.
Materiele kosten
Auto (lease): geïndexeerd naar 2020.
Ambulante kapitaallasten
De functies triage, beoordeling en behandeling hebben ieder een specifiek aantal m2 nodig. De kapitaallasten zijn afhankelijk van het aantal m2 per functie. Ter vergoeding van de kapitaallasten past de NZa de methode toe die beschreven staat in bijlage 3a van de Tussenrapportage Beschikbaarheid van (medische) vervolgopleidingen ggz .
Frictieleegstand
In de methode wordt rekening gehouden met frictieleegstand. Voor de functies triage en beoordeling houden we geen rekening met frictieleegstand. Deze functies worden 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar gebruikt. De teams voor triage en beoordeling wisselen elkaar af waardoor er niet hoeft te worden gecompenseerd voor de frictieleegstand.
Triage
De functie triage kent een kantoorvoorziening van 11,5 m2 bruto vloeroppervlakte. De vergoeding voor ambulante kapitaallasten triage is per team. Onder team verstaat de NZa het aantal triagisten dat op enig moment op de dag de functie triage uitvoert.
Beoordeling
Voor de beoordeling kennen wij een behandelsetting met activiteit 'crisisinterventie' toe. De activiteit crisisinterventie kent een bruto vloeroppervlakte van 64m2. De activiteit crisisinterventie bestaat uit o.a. een afzonderingskamer (16 m² nvo) en een beoordelingskamer (25 m² nvo). De vergoeding voor ambulante kapitaallasten beoordeling is per locatie.
Behandeling
Voor de behandeling kennen wij een kantoor setting met activiteit psychiatrisch onderzoek crisisinterventie toe. Deze activiteit kent een bruto vloeroppervlakte van 52m2. De vergoeding voor ambulante kapitaallasten behandeling is per kamer.
Vrije marge
De vrije marge kan gebruikt worden voor innovatie, markttoeslag, kwaliteit, investeringen, onregelmatigheidstoeslag of andere posten die niet zijn vervat in de andere parameters. Het percentage is een maximumpercentage.
Voor de exacte berekening zie bijlage 3.
5.2 Indexatie
De budgetparameters worden jaarlijks geïndexeerd. Voor de methode van indexatie verwijzen wij naar de Beleidsregel Prestaties en tarieven geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg.
De indexatie voor de materiële kosten auto(lease) gebeurt tegen 100% materiële index.
8 Toelichting
Algemeen
Op 23 maart 2018 heeft de NZa het advies bekostiging acute psychiatrische zorg gepubliceerd. Op 26 april 2018 heeft VWS ons een aanwijzing (kenmerk 1309558-174219-CZ) gegeven. De aanwijzing sluit aan bij het advies.
Voor de financiering van de budgetsystematiek voor de acute psychiatrische hulpverlening conform de generieke module, zijn er 'Overige prestaties Acute ggz ter dekking van het budget' beschikbaar . Deze prestaties hebben een vast tarief. Acute psychiatrische hulpverlening buiten budget, wordt gedeclareerd via de 'normale' prestaties voor consulten en verblijf. Deze hebben een maximumtarief en mogen in het geval van acute psychiatrische hulpverlening waarvoor geen budget is vastgesteld, worden gedeclareerd.
Zie voor meer informatie over de budgetsystematiek deze Beleidsregel budgetbekostiging acute psychiatrische hulpverlening en de Regeling informatieverstrekking vaststelling budget en bepalingen acute psychiatrische hulpverlening. De regels met betrekking tot de 'consulten acute ggz' staan in de Regeling geestelijke gezondheidszorg en forensische zorg.
Voor meer informatie over de budgetsystematiek verwijzen wij naar bovengenoemd advies.
Berekening voorlopig budget Zvw
De berekening van het voorlopig opbrengstresultaat Zvw is als volgt:
A
|
Kosten triage2
|
|
€
|
B
|
Voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling Zvw
|
|
=C*D
|
C
|
-->Verdeelsleutel voorlopig aandeel Zvw3
|
%
|
|
D
|
Voorlopig budget kosten beoordeling en behandeling4
|
€
|
|
E
|
Totaal voorlopig budget Zvw
|
|
=A+B (€)
|
F
|
Totaal voorlopige opbrengsten Zvw
|
|
€
|
G
|
Aanvraag voorlopig opbrengstresultaat Zvw
|
|
= E-F (€)
|