Ga direct naarInhoudofMenu
Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.
Onderstaande relaties zijn gevonden bij “document”. Bij klikken wordt een externe website met een relatieoverzicht geopend op overheid.nl.
De regeling voor zorgaanbieders die casemanagement dementie leveren, is per 1 juli 2021 aangepast. We hebben de regeling verduidelijkt en de administratieve lasten voor zorgaanbieders verminderd. In het vervolg vindt de aanlevering ieder kwartaal plaats door het Dementienetwerk. Het Dementienetwerk clustert de informatie van alle zorgaanbieders in zijn regio en geeft de informatie door aan het Zorgbeeldportaal. Hierdoor krijgen zorgverzekeraars en wij beter inzicht in hoe lang de wachttijden in bepaalde regio's zijn.
Sinds het ingaan van de aangepaste regeling zijn er in totaal 2 aanleveringen geweest. De eerste aanlevering vond plaats in oktober 2021. In deze rapportage vindt u de resultaten van de meest recente aanlevering (januari 2022). Hiermee maken wij de wachttijden en wachtlijsten op een eenduidige en toegankelijke manier inzichtelijk.
In totaal zijn er, voor het aanlevermoment van januari 2022, tot nu toe 52 aanleveringen via het zorgbeeldportaal van de NZa gedaan. Dat betekent dat 85% van de netwerken heeft aangeleverd. In de 52 netwerken die hebben aangeleverd zijn er in totaal 49.815 cliënten in zorg voor casemanagement dementie (bij het vorige meetmoment ging dat om 49.082 cliënten van 50 netwerken). In totaal zijn er 1056 fte casemanagers dementie (vorige meetmoment: 1020 fte) werkzaam in deze netwerken.
Samen staan er 2082 mensen op de wachtlijst voor een casemanager (vorige meetmoment: 1330 mensen). In de figuur hieronder valt voor elk aanleverend netwerk te zien hoeveel wachtenden er zijn en welk deel van de wachtenden al langer dan 6 weken op de wachtlijst staat. In totaal staan er 756 mensen langer dan 6 weken op de wachtlijst (vorige meetmoment: 510 mensen).
Er zijn 15 netwerken zonder een wachtlijst.
Figuur 1: Het aantal wac htenden per aanleverend netwerk
Hieronder is voor elk van de netwerken te zien wat de verhouding is van het aantal wachtenden t.o.v. het aantal cliënten in het netwerk. Gemiddeld is er sprake van 4 wachtenden per 100 cliënten in het netwerk.
Figuur 2: Het aantal wachtenden per 100 cliënten in het netwerk
De gemiddelde aangeleverde wachttijd voor casemanagement dementie (gewogen naar cliëntaantallen) is 3,8 weken. Van alle aangeleverde netwerken is er bij 15 sprake van een wachttijd van 0 weken. Hieronder is te zien hoe de gemiddelde wachttijd varieert tussen de netwerken.
Figuur 3: De gemiddelde wachttijd v oor alle aanleverende netwerken
Onderstaande figuren laten zien hoe het aantal wachtenden en de gemiddelde wachttijd over tijd verloopt. Hiervoor worden de cijfers per meetmoment gemiddeld (gewogen naar cliëntaantallen).
Figuur 4: Het gemiddelde aantal wachtenden per 100 cliënte n in het netwerk per meetmoment
Figuur 5: Gemiddelde wachttijd per meetmoment
Na enkele metingen kunnen we dieper ingaan op de ontwikkeling van de wachttijden en het aantal wachtenden. Op de korte termijn gaan we met de netwerken in gesprek die niet hebben aangeleverd. Tevens gebruiken we deze informatie voor ons toezicht en spreken we de regio's met de langste wachtlijsten.
In deze bijlage geven we inzicht in de cijfers waarmee figuren 3, 4 en 5 tot stand zijn gekomen.
Cijfers figuur 3
Tabel 1: Het aantal netwerken voor de verschillende gemiddelde wachttijden (afgerond naar weken)
Wachttijd (weken)
Aantal netwerken
0
15
1
2
6
3
8
4
5
7
9
10
12
13
16
22
Cijfers figuur 4
Tabel 2: Het gemiddeld aantal wachtenden per 100 cliënten voor de verschillende meetmomenten
Meetmoment
Gemiddeld aantal wachtenden per 100 cliënten
1 oktober 2021
2.71
1 januari 2022
4.18
Cijfers figuur 5
Tabel 3: De gemiddelde wachttijd bij de verschillende meetmomenten
Gemiddelde wachttijd (weken)
3.05
3.81
Huidige versie: 1