Aanvraag tot goedkeuring van een concentratie
1.Op 13 augustus 2021 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een aanvraag ontvangen in de zin van artikel 49a van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) voor het verkrijgen van goedkeuring van een voorgenomen concentratie (hierna: de aanvraag).
Partijen
2.Ober Scharrer Gruppe GmbH (hierna: OSG) is via haar dochterondernemingen actief op het gebied van oogzorg in Duitsland. Cidron Narew B.V. (hierna: Cidron Narew) is een (indirecte) dochteronderneming van OSG en biedt via haar dochterondernemingen een landelijk netwerk aan van oogklinieken in Nederland. Cidron Narew houdt 100% van de aandelen in Eyescan Participaties B.V. (hierna: Eyescan Participaties). Eyescan Participaties is via haar dochterondernemingen actief op het gebied van oogzorg in Amstelveen, Beverwijk, Emmen, Heerlen, Hoofddorp, Hoogeveen, Sittard-Geleen, Utrecht en Wassenaar (voornoemde partijen, met uitzondering van OSG en Cidron Narrow, hierna gezamenlijk: het Eyescan concern).
3.Opsis Praktijk B.V. (hierna: Opsis Praktijk) is actief op het gebied van oogzorg in Amstelveen en Alkmaar. Opsis Praktijk heeft een uitbestedingsovereenkomst met OPSIS Oogartsenpraktijk Stichting (hierna: OPSIS Oogartsenpraktijk). OPSIS Oogartsenpraktijk is houder van een WTZi-toelating welke wordt gebruikt voor de zorgverlening door Opsis Praktijk. OPSIS Oogartsenpraktijk sluit ten behoeve van Opsis Praktijk de zorgovereenkomsten met zorgverzekeraars.
Het voornemen
4.Het voornemen betreft de overname van 76,7% van de aandelen in Opsis Praktijk door Eyescan Participaties. Het voornemen is vastgelegd in een door partijen ondertekende koopovereenkomst van 12 augustus 2021 en een bij de aanvraag overgelegde conceptaandeelhoudersovereenkomst van 12 augustus 2021.
Toepasselijkheid van de zorgspecifieke concentratietoets
5.Betrokken organisaties zijn Eyescan Participaties en Opsis Praktijk.
6.Betrokken organisaties kwalificeren als zorgaanbieder in de zin van artikel 1, eerste lid, aanhef en onderdeel c, onder 1 van de Wmg.
7.Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens over het aantal personen dat werkzaam is binnen de betrokken organisaties blijkt dat de voorgenomen concentratie binnen de werkingssfeer van het in artikelen 49a t/m 49d van de Wmg geregelde zorgspecifieke concentratietoezicht valt.
8.Het voornemen leidt tot het tot stand brengen van een concentratie in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b, Mededingingswet. De hierboven onder punt 4 omschreven transactie leidt er namelijk toe dat Eyescan Participaties uitsluitende zeggenschap verkrijgt over Opsis Praktijk.
Beoordeling
9.Bij de beoordeling van de aanvraag tot goedkeuring van de voorgenomen concentratie hanteert de NZa de wettelijke criteria van artikel 49c, tweede lid, Wmg.
A.Inzicht in de verwachte effecten van de concentratie
10.De bij de aanvraag ter beschikking gestelde effectrapportage biedt voldoende inzicht in de verwachte effecten van de beoogde concentratie, zoals opgesomd in artikel 49b, tweede lid, Wmg.
B.Betrokkenheid belanghebbenden
11.Voor de beoordeling van de betrokkenheid van cliënten en personeel bij de voorbereiding van de concentratie sluit de NZa aan bij de in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (hierna: Wmcz 2018) en de Wet op de ondernemingsraden (hierna: WOR) verankerde advies- en instemmingsrechten van cliëntenraden en ondernemingsraden bij voorgenomen concentraties.[1]
12.Opsis Praktijk doet door minder dan 50 personen zorg verlenen in de zin van de Wmg en valt daarom niet onder de reikwijdte van artikel 49a Wmg. Om die reden is de betrokkenheid van cliënten en personeel van Opsis Praktijk door de NZa niet beoordeeld.
Cliënten
13.Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat Eyescan Participaties geen cliëntenraad in de zin van de Wmcz 2018 heeft ingesteld, maar dat zij wel al haar cliënten over de voorgenomen concentratie heeft geïnformeerd en de mogelijkheid heeft gegeven hierop te reageren.
Personeel
14.Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat Eyescan Participaties geen ondernemingsraad in de zin van de WOR heeft ingesteld, maar dat zij wel al haar personeel over de voorgenomen concentratie heeft geïnformeerd en de mogelijkheid heeft gegeven hierop te reageren.
C.Cruciale zorg
15.Door betrokken organisaties wordt geen cruciale zorg aangeboden in de zin van artikel 49c, tweede lid, onder c, Wmg.
Besluit
16.De NZa heeft vastgesteld dat partijen hebben voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in artikel 49c Wmg. De NZa verleent goedkeuring aan het tot stand brengen van de concentratie waarop de aanvraag betrekking heeft.
Datum: 29 september 2021
Nederlandse Zorgautoriteit,
mw. mr. drs. K. Raaijmakers
directeur Toezicht en Handhaving
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na verzending/bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: via de website (www.nza.nl/bezwaar), per post of per fax. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.
Adres: Nederlandse Zorgautoriteit
t.a.v. unit Juridische Zaken
Postbus 3017
3502 GA UTRECHT
(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)
Fax: 030 – 296 82 96
Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens te bevatten:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
- de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.
Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.
[1] Zie, onder andere, Kamerstukken II, 2011-2012, 33 253, nr. 3, p. 12; Kamerstukken II, 2012-2013, 33 253, nr. 6, p. 13; Kamerstukken I, 2012-2013, 33 253, C, p. 15-17.