Ga direct naarInhoudofMenu
Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.
Onderstaande relaties zijn gevonden bij “document”. Bij klikken wordt een externe website met een relatieoverzicht geopend op overheid.nl.
Stel de geplande afspraken voor de behandeling vast tot maximaal 2 maanden vanaf de peildatum (uiterlijk om 23.59 uur op de peildatum).
Bepaal voor elke afspraak de wachttijd, het aantal kalenderdagen van de orderdatum1 tot aan de afspraakdatum.
Als er minder dan 5 waarnemingen (=afspraken) per locatie zijn, hoeft de wachttijd niet aangeleverd te worden.
Neem de mediaan van alle waarnemingen. Deze rekenkundige wachttijd moet u aanleveren. Maak hiervoor gebruik van een functie in uw softwareprogramma. In Excel kunt u hiervoor de functie MEDIAAN (Engels: MEDIAN) toepassen.
Figuur 1: Schematische weergave van een agenda, met daarin een orderdatum, peildatum en afspraakdatum. Een wachttijd observatie wordt gedefinieerd als het verschil in kalenderdagen tussen de orderdatum en de afspraakdatum. De aan te leveren wachttijd is de mediaan van deze observaties.
Voorbeeld
Er zijn 11 afspraken, met een wachttijd van orderdatum tot afspraakdatum van 7, 11, 13, 28, 35, 45, 46, 49, 51, 53 en 57 dagen. De mediaan van deze waarnemingen (en dus de wachttijd zoals deze aangeleverd moet worden) is dan 45 dagen.
Op de peildatum zoekt de aanbieder in het systeem voor een denkbeeldige patiënt naar de 3e mogelijke agendamogelijkheid. Het aantal kalenderdagen van de peildatum tot aan deze denkbeeldige afspraak is de wachttijd.
Figuur 2: Schematische weergave van een agenda, met daarin een peildatum en drie agendamogelijkheden voor een afspraak voor een denkbeeldige patiënt. De aan te leveren wachttijd is het verschil in kalenderdagen tussen de peildatum en de derde agenda optie.
Vragen? We helpen u graag.
Voor vragen over dit document of inhoudelijke vragen verwijzen wij u graag naar onze website Veelgestelde vragen Zorgbeeldportaal . Staat uw vraag er niet bij? Ons Informatie- en Contactcentrum is bereikbaar via Whatsapp op telefoonnummer (088) - 770 87 70.
Deze instructie is gebaseerd op de Regeling Aanleveren wachttijden medisch-specialistische zorg (NR/REG-2127). Voor definities verwijzen we u naar deze regeling.
Deze regeling beoogt wachttijden inzichtelijk te maken voor electieve medisch-specialistische zorg, onderverdeeld in wachttijden voor behandeling, polikliniekbezoek en diagnostiek.
De wachttijden die op grond van deze regeling worden aangeleverd, worden uitgedrukt in kalenderdagen. Weekenden en feestdagen tellen mee als wachttijd.
De peildatum voor de aanlevering is iedere dinsdag van de even weeknummers. Aanlevering geschiedt dus één keer per twee weken.
Huidige versie: 1