Methode
Welke gegevens hebben we gebruikt in ons onderzoek?
Voor de monitor hebben we gebruik gemaakt van vijf bronnen:
1. Inkoopbeleid van de zorgverzekeraars voor het jaar 2021. Dit betroffen openbare documenten die zorgverzekeraars op hun website publiceren.
2. Telefonische interviews met verschillende partijen:
a. Beroeps- en branchepartijen (ActiZ, LHV, NVAVG, V&VN, NIP, Hersenz, KNMP, KNGF, De Borg, PPN, VGN, Verenso en Topaz)
b. Patiëntenfederatie en Iederin
c. Capaciteitsorgaan
d. Vier zorgverzekeraars: Menzis, Zorg en Zekerheid, DSW en Zilveren Kruis.
3. Online vragenlijst met vragen over de contractering ingevuld door zorgverzekeraars en zorgaanbieders. De vragenlijst was op vrijwillige basis en openbaar toegankelijk. Alle zorgverzekeraars zijn gevraagd dit in te vullen. De link naar de vragenlijst voor aanbieders was verspreid via de beroeps- en brancheverenigingen, het bij ons bekende e-mailadres via Vektis registraties van aanbieders die zorg leverden in 2019 en via social media. De vragenlijst heeft uitgestaan vanaf 4 januari tot 31 januari 2021.
4. Declaratiedata (Vektis) van de prestaties in de tijdelijke subsidieregeling extramurale behandeling en gzsp (so-zorg en avg-zorg) over het jaar 2019 en 2020.
5. Navraag of er meldingen zijn binnengekomen bij de NZa.
Wie heeft de vragenlijst ingevuld?
De zorgverzekeringsconcerns A.S.R., Caresq namens Eucare, CZ, DSW, Eno, Menzis, ONVZ, VGZ, Zilveren Kruis/De Friesland en Zorg en Zekerheid hebben de vragenlijst ingevuld. Dat betekent dat alle zorgverzekeringsconcerns die gzsp inkopen, de vragenlijst hebben ingevuld. Waar we in de monitor spreken over 'zorgverzekeraars', hebben we het over de zorgverzekeraars op concernniveau.
Van verschillende zorgaanbieders hebben de inkoopverantwoordelijken een online vragenlijst ingevuld. In totaal hebben 130 zorgaanbieders de vragenlijst volledig ingevuld. Waar wij spreken over 'zorgaanbieders', bedoelen we deze 130 zorgaanbieders die onze vragenlijst hebben ingevuld. We hebben geen gegevens over de representativiteit van deze groep. Wel hebben we in de vragenlijst aan de zorgaanbieders gevraagd met welke zorgverzekeraars zij contracten hebben gesloten. De vragen in de online vragenlijst werden beantwoord voor het belangrijkste zorgverzekeringsconcern in de regio van de zorgaanbieder. Hierdoor hebben wij vanuit de zorgaanbieders geen resultaten voor A.S.R., ONVZ en Caresq/Eucare. Deze twee zorgverzekeringsconcerns werden door geen van de zorgaanbieders aangemerkt als belangrijkste zorgverzekeraar in de regio. Maar één aanbieder gaf aan geen contract te hebben gesloten. De meeste aanbieders waren instellingen. In de vragenlijst zijn instellingen oververtegenwoordigd. In de bijbehorende factsheet hebben we meer informatie opgenomen over kenmerken van de zorgaanbieders die de vragenlijst hebben ingevuld.
Scope en aandachtspunten
De scope van deze monitor is afgestemd met VWS, betrokken beroeps- en branchepartijen en zorgverzekeraars. Net als vorig jaar kon er geen informatie gegeven worden over de feitelijke contracteergraad van de zorgverzekeraars, aangezien er geen eenduidig totaalbeeld is van het zorgaanbod. Het was ook niet mogelijk om het aantal uren ingekochte zorg per regio in kaart te brengen. Dit komt doordat een aantal zorgverzekeraars geen specifiek aantal uren inkocht.
Resultaten vragenlijst zorgaanbieders
In deze bijlage staat een overzicht van de antwoorden die zorgaanbieders hebben gegeven op gesloten vragen in de online vragenlijst voor de monitor gzsp 2021. Meer informatie en toelichting is op te vragen via info@nza.nl.
De vragenlijst bestaat uit de volgende onderdelen:
-
Algemeen
-
Contractering
-
Toegankelijkheid van de zorg
-
Inzet van experimentprestatie
-
Contact met andere zorgverleners
-
Invloed SARS-CoV-2-virus op de contractering
Algemeen
1 Aantal ingevulde, voltooide en bruikbare vragenlijsten
|
Aantal
|
Voltooid
|
131
|
Gestart, maar niet voltooid
|
7
|
Aantal bruikbare vragenlijsten*
|
130
|
Totaal gestarte vragenlijsten
|
138
|
*Eén voltooide vragenlijst was niet bruikbaar voor de resultaten.
2 Namens welk type organisatie vult u dit formulier in?
|
Aantal
|
Instelling
|
124
|
Individuele aanbieder (ZZP'er)
|
5
|
Eerstelijnspraktijk
|
1
|
3 Levert u ook intramurale zorg?
4 Welke zorg levert uw organisatie?*
|
Aantal
|
Zorg zoals specialisten ouderengeneeskunde en arts verstandelijke gehandicapten bieden
|
119
|
Zorg zoals gedragswetenschappers bieden
|
101
|
Paramedische zorg aan patiënten die ook zorg ontvangen in het kader van gzsp
|
46
|
Zorg in een groep aan kwetsbare patiënten
|
78
|
Zorg in een groep aan lichamelijk gehandicapten/mensen met niet-aangeboden hersenletsel
|
42
|
Zorg in een groep aan patiënten met Huntington
|
9
|
Zorg aan patiënten met sterk gestoord gedrag en een lichte verstandelijke beperking (sglvg)
|
9
|
* Zorgaanbieders gaven zelf aan welke zorg zij leverden. We hebben niet beoordeeld of dit overeenkomt met de praktijk.
Onderstaande vragen bevatten de antwoorden voor alle prestaties samen.
5 Heeft u voor het jaar 2021 een contract gesloten met één of meerdere zorgverzekeraars?
6 Met welke zorgverzekeraar(s) heeft u een contract gesloten?
|
Aantal
|
ENO
|
103
|
ONVZ
|
104
|
Iptiq en EUcare (Caresq)
|
104
|
Zorg en Zekerheid
|
114
|
CZ
|
115
|
ASR
|
116
|
Menzis
|
116
|
DSW
|
117
|
Zilverenkruis
|
120
|
VGZ
|
122
|
7 Wie was uw belangrijkste zorgverzekeraar in de regio waarmee u een contract heeft afgesloten?
|
Aantal
|
ENO
|
3
|
Zorg en Zekerheid
|
5
|
CZ
|
29
|
Menzis
|
25
|
DSW
|
3
|
Zilverenkruis
|
44
|
VGZ
|
20
|
8 Afgesproken contractduur
|
Aantal
|
Eénjarig contract
|
120
|
Tweejarig contract
|
4
|
Driejarig contract of meer
|
5
|
9 Wat heeft uw voorkeur qua contactduur?
|
Aantal
|
Eénjarig contract
|
19
|
Meerjarige contracten
|
110
|
Contractering
10 Welke punten gingen goed en waar ziet u verbeterpunten in het contracteerproces?
|
Goed
|
n.v.t.
|
Neutraal/ geen mening
|
Verbeter-punten
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
86
|
1
|
17
|
25
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
67
|
0
|
19
|
43
|
Bereikbaarheid van zorgverzekeraar tijdens het contracteerproces
|
57
|
7
|
22
|
43
|
Responstijd van zorgverzekeraar tijdens het contracteerproces
|
65
|
4
|
15
|
45
|
Informatievoorziening vanuit zorgverzekeraar
|
65
|
1
|
17
|
46
|
Onderhandeling over het contract
|
29
|
17
|
13
|
70
|
Eigen inbreng over de duur van het contract
|
7
|
32
|
21
|
69
|
Voldoende aandacht van de zorgverzekeraar voor kwaliteit van zorg
|
55
|
4
|
37
|
33
|
Begrijpelijkheid van de contracten
|
85
|
2
|
24
|
18
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgverzekeraar
|
56
|
42
|
15
|
16
|
11 Wat voor cijfer geeft u het contracteerproces?
Cijfer
|
Aantal
|
0 (nvt)
|
1
|
1
|
4
|
2
|
1
|
3
|
2
|
4
|
4
|
5
|
9
|
6
|
31
|
7
|
46
|
8
|
27
|
9
|
4
|
10
|
0
|
Gemiddelde
|
6,5
|
12 Heeft u onderhandeld over aanpassingen in het contract?
|
Aantal
|
Ja, dit resulteerde ook (deels) in een aanpassing van het contract
|
25
|
Ja, maar dit resulteerde niet in een aanpassing van het contract
|
16
|
Nee, de zorgverzekeraar gaf aan dat dat niet kon
|
34
|
Nee, ik heb het ook niet geprobeerd/ik wilde dit niet
|
53
|
13 Wat voor cijfer geeft u voor maatwerk in de contractering?
Cijfer
|
Aantal
|
0 (nvt)
|
27
|
1
|
7
|
2
|
1
|
3
|
5
|
4
|
12
|
5
|
20
|
6
|
25
|
7
|
19
|
8
|
11
|
9
|
1
|
10
|
0
|
Gemiddelde
|
4,3
|
14 Was er een verschil tussen tarifering paramedische zorg in de eerste lijn en paramedische zorg in het kader van gzsp?
|
Aantal
|
Nee, het tarief is hetzelfde
|
28
|
Weet ik niet
|
29
|
15 Waren er knelpunten rondom de contractering van de gedragswetenschapper?
Toegankelijkheid van zorg
16 In hoeverre kunt u patiënten die bij u in zorg waren tijdens de tijdelijke subsidieregeling ook de zorg binnen de gzsp blijven geven?
|
Aantal
|
Allemaal
|
64
|
Grotendeels
|
32
|
Niet allemaal
|
10
|
Niet allemaal, mede door de wijze van inkoop van zorg geleverd door de gedragswetenschapper
|
6
|
Weet ik niet
|
15
|
*Gegeven antwoorden liggen voornamelijk op eigen risico & eigen betaling; 'we moeten nog bezien hoe het loopt' en (nog) geen contracten afgesloten. Moment van invullen van deze vragenlijst was januari 2021
17 Krijgt u vragen van patiënten over gzsp, met betrekking tot de volgende punten?
|
Aantal
|
Eigen risico
|
13
|
Route naar gzsp
|
7
|
Vervoer van patiënt van en naar de behandeling
|
10
|
18 Leidt het moeten betalen van het eigen risico volgens u ook tot minder zorggebruik?
|
Aantal
|
Ja
|
25
|
Nee
|
1
|
Weet ik niet
|
32
|
Experimentprestatie
19 Bent u bekend met de experiment prestatie binnen gzsp?
Contacten met andere zorgverleners
20 Met welke andere zorgvormen heeft u naar uw mening goede regionale samenwerkingsafspraken?
|
Aantal
|
Huisartsenzorg
|
107
|
Wijkverpleging
|
91
|
Eerstelijnsverblijf
|
89
|
Geriatrische revalidatiezorg
|
77
|
Apotheekzorg
|
65
|
Zorg binnen het sociale domein
|
88
|
Zorg binnen de wlz
|
107
|
Geen nauwe contacten me andere zorgvormen
|
0
|
CVA/NAH-keten
|
1
|
21 Heeft u als gevolg van het SARS-CoV-2-virus andere zorg geleverd dan normaal?
22 Heeft u contact gehad met de zorgverzekeraar over de gevolgen van het SARS-CoV-2-virus op de zorg die u levert?
23 Waar gingen de gesprekken met de zorgverzekeraar met betrekking tot SARS-CoV-2-virus over?
|
Aantal
|
Vergoeding voor meerkosten
|
12
|
Aanvraag continuïteitsbijdrage
|
9
|
Anders
|
28
|
24 Heeft de coronacrisis invloed gehad op de contractering van gzsp voor 2021?
Resultaten vragenlijst zorgverzekeraars
In deze bijlage staat een overzicht van de antwoorden die zorgverzekeraars hebben gegeven op gesloten vragen in de online vragenlijst voor de monitor gzsp 2021. Meer informatie en toelichting is op te vragen via info@nza.nl.
De vragenlijst bestaat uit de volgende onderdelen:
-
Contractering
-
Toegankelijkheid van de zorg (zorgplicht)
-
Inzet van experimentprestatie
-
Invloed SARS-CoV-2-virus op de contractering
Afkortingen in tabellen
Prestatie
|
Afkorting
|
Zorg zoals een specialisten ouderengeneeskunde deze bieden
|
SO
|
Zorg zoals arts verstandelijk gehandicapten deze bieden
|
AVG
|
Zorg zoals gedragswetenschappers bieden
|
GW
|
Zorg in een groep aan kwetsbare patiënten
|
KP
|
Zorg in een groep aan lichamelijk gehandicapten/mensen met niet-aangeboren hersenletsel
|
LG/NAH
|
Zorg in een groep aan patiënten met de ziekte van Huntington
|
Hunt
|
Zorg aan patiënten met sterk gestoord gedrag en een lichte verstandelijke beperking (sglvg)
|
Sglvg
|
Contractering
1 Welke aanbieders komen bij u in aanmerking voor een contract?
SO/AVG
|
Bestaande aanbieders
|
Nieuwe aanbieders
|
Geen contract
|
Instellingen
|
10
|
10
|
0
|
Samenwerkingsverbanden
|
6
|
6
|
4
|
Individuele aanbieders
|
1
|
1
|
9
|
Alle prestaties, exclusief SO/AVG
|
Bestaande aanbieders
|
Nieuwe aanbieders
|
Geen contract
|
Instellingen
|
10
|
9
|
0
|
Samenwerkingsverbanden
|
4
|
4
|
6
|
Individuele aanbieders
|
1
|
1
|
9
|
2 Moeten de aanbieders een rechtspersoon zijn om een contract te krijgen?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja, aanbieders moeten een rechtspersoon zijn
|
5
|
Dat hoeft niet op het moment van afsluiten
|
1
|
Nee, dat hoeft niet
|
4
|
3 Mogelijkheid om een gzsp prestatie zonder combinatie(s) met andere gzsp prestaties te leveren
|
SO/AVG
|
GW
|
KP, LG/NAH, Hunt, Sglvg
|
Ja
|
10
|
4
|
9
|
Nee
|
0
|
6
|
1
|
4 Werkt u in de contracten met omzetplafonds?
|
SO/AVG, GW, KP, LG/NAH
|
Hunt, Sglvg
|
Ja
|
4
|
3
|
Nee
|
6
|
7
|
5 Vergoedingspercentage van het maximum NZa tarief
|
Aantal zorgverzekeraars
|
93%
|
2
|
94%
|
1
|
95%
|
4
|
96%
|
3
|
6 Is het bij u mogelijk om een max-max tarief af te spreken?
|
Aantal
|
Kan wel, maar komt eigenlijk nooit voor
|
3
|
Nee
|
7
|
7 Is in de contracten specifiek aandacht voor taakherschikking?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja
|
1
|
Nee
|
9
|
8 Hanteert u een machtigingsvereiste voordat een verzekerde zorg kan ontvangen in een groep?
|
KP, LG/NAH
|
Hunt, Sglvg
|
Ja
|
2
|
1
|
Nee
|
8
|
9
|
9 Heeft u het afgelopen jaar (2020) aanvullend gecontracteerd, voor de SO en/of AVG?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja, aanvullende zorgaanbieders
|
3
|
Ja, aanvullende zorgaanbieders en aanvullend volume bij al gecontracteerde aanbieders
|
3
|
Nee
|
4
|
10 Welke punten gingen goed en waar ziet u verbeterpunten in het contracteerproces?
SO/AVG
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
8
|
2
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
9
|
1
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
4
|
4
|
2
|
Onderhandeling over het contract
|
6
|
1
|
3
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
1
|
4
|
5
|
Eenvoudige contracten
|
7
|
1
|
2
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
2
|
1
|
Gedragswetenschapper
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
8
|
2
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
4
|
4
|
2
|
Onderhandeling over het contract
|
7
|
0
|
3
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
4
|
4
|
2
|
Eenvoudige contracten
|
7
|
1
|
2
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
2
|
1
|
KP
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
8
|
2
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
8
|
2
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
4
|
4
|
2
|
Onderhandeling over het contract
|
7
|
0
|
3
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
3
|
5
|
2
|
Eenvoudige contracten
|
6
|
2
|
2
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
1
|
2
|
LG/NAH
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
8
|
2
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
7
|
3
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
4
|
4
|
2
|
Onderhandeling over het contract
|
7
|
3
|
0
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
4
|
4
|
2
|
Eenvoudige contracten
|
7
|
2
|
1
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
2
|
1
|
Hunt
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
9
|
1
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
5
|
5
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
9
|
1
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
8
|
2
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
6
|
3
|
1
|
Onderhandeling over het contract
|
6
|
1
|
3
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
4
|
4
|
2
|
Eenvoudige contracten
|
6
|
2
|
2
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
2
|
1
|
Sglvg
|
Goed
|
Verbeter-punt
|
Neutraal/geen mening
|
Tijdspad van het contracteerproces (voldoende tijd)
|
9
|
1
|
0
|
Administratieve proces tijdens het contracteerproces
|
5
|
5
|
0
|
Bereikbaarheid van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
8
|
2
|
0
|
Responstijd van zorgaanbieder tijdens het contracteerproces
|
8
|
2
|
0
|
Informatievoorziening vanuit zorgaanbieder
|
5
|
4
|
1
|
Onderhandeling over het contract
|
7
|
0
|
3
|
Aandacht voor kwaliteit van zorg
|
5
|
3
|
2
|
Eenvoudige contracten
|
6
|
2
|
2
|
Sfeer van de gesprekken met de zorgaanbieder
|
7
|
2
|
1
|
11 Welk rapportcijfer zou u geven voor het contracteerproces voor het jaar 2021?
|
Gemiddeld cijfer
|
Range
|
Instellingen
|
7,6
|
6-8
|
Vrijgevestigde/samenwerkingsverbanden
|
7,1
|
5-8
|
12 Zijn er aanbieders waarbij u bent afgeweken van uw standaard inkoopbeleid?
|
SO/AVG
|
GW
|
KP
|
LG/NAH
|
Hunt, Sglvg
|
Ja, vaak
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Ja, regelmatig tot vaak
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
Ja, soms
|
6
|
4
|
5
|
4
|
3
|
Nee, wel mogelijk niet gebeurd
|
2
|
4
|
2
|
3
|
4
|
Nee, dat kon niet
|
2
|
2
|
3
|
3
|
3
|
13 Was de verwachte groei t.o.v. voorgaande jaren in aantal uren/dagdelen zorg een discussiepunt tussen u en de zorgaanbieder
|
SO/AVG
|
GW
|
KP
|
LG/NAH
|
Hunt, Sglvg
|
Ja, groei kosten
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
Ja, groei patiënten
|
1
|
2
|
2
|
3
|
2
|
Nauwelijks/Nee
|
7
|
8
|
8
|
7
|
8
|
Zorgplicht
14 In hoeverre ziet u risico's voor 2021 en verder om te voldoen aan uw zorgplicht?
Cijfer
|
Aantal
|
1 (=geen)
|
1
|
2
|
1
|
3
|
2
|
4
|
4
|
5
|
1
|
6
|
1
|
7
|
0
|
8
|
0
|
9
|
0
|
10 (= heel veel)
|
0
|
Gemiddelde
|
3,6
|
15 Welke risico's ziet u voor het jaar 2021 en verder om te voldoen aan uw zorgplicht?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Tekort arbeidsmarkt landelijk
|
9
|
Tekort arbeidsmarkt regionaal
|
7
|
Door te weinig SO's, risico dat er een verschuiving ontstaat van de SO van een intramurale naar een extramurale setting
|
2
|
16 Heeft u al vragen gekregen van uw verzekerden over de mogelijkheden van gzsp bij uw zorgadviesdiensten?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja, over het eigen risico
|
1
|
Ja, over route naar gzsp
|
4
|
Ja, over vervoer van de patiënt van en naar de behandeling
|
6
|
Nee, niet of nauwelijks
|
4
|
Experimentprestatie
17 Maakt u gebruik van de experimentprestatie?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja, MESO
|
1
|
Nee
|
9
|
Beweging naar de eerstelijn
18 Zijn er in uw kernregio's al regiobeelden ontwikkeld waar specifiek de doelgroepen van gzsp in voorkomen?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja
|
2
|
Nee, bijvoorbeeld omdat er nu nog geen/weinig inzicht is (geen eigen schade data) over wie gebruik maakt van deze zorg
|
8
|
19 Heeft u concrete ideeën/plannen om de beweging van deze zorg naar de eerste lijn verder te stimuleren?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja*
|
5
|
Nee
|
5
|
*. De ideeën betroffen 'mogelijkheden onderzoeken voor de experiment prestatie waarbij een sterke relatie tussen gzsp, elv, grz, huisartsenzorg en thuiszorg gelegd kan worden'; 'meegaan in doorontwikkeling kortdurende zorg'; 'Momenteel is er nog te weinig bekend over de toegevoegde waarde om hier concrete ideeën over te formuleren. Momenteel zijn er gesprekken over het opstarten van een onderzoek hiernaar'; 'Wij zetten in op (o.a. door inzicht o.b.v. eigen declaratiedata) beter inzicht in de zorg en de zorgwinst om hier meer op in te kunnen zetten.' en 'GZSP kan een belangrijk onderdeel zijn in de extramuraliseringsdiscussies'.
20 Zet u in op integrale zorginkoop van gzsp met grz, elv, huisartsenzorg, apotheekzorg, paramedische zorg en/of de wijkverpleging?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja
|
6
|
Nee (maar eventueel wel inkoopbeleid met grz en elv)
|
4
|
Invloed van het coronavirus op de contractering
21 Heeft de coronacrisis invloed gehad op de contractering van gzsp voor 2021?
|
Aantal zorgverzekeraars
|
Ja
|
3
|
Nee
|
7
|