Onderwerp: Bezoek-historie

Concentratie FC Zorgonderneming B.V. – Jutess B.V. – Fytess B.V.
Ondertekeningsdatum:21-06-2019Publicatiedatum:28-06-2019

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aanvraag tot goedkeuring van een concentratie

1. Op 17 mei 2019 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een aanvraag ontvangen in de zin van artikel 49a van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) voor het verkrijgen van goedkeuring van een voorgenomen concentratie (hierna: de aanvraag).

Partijen

2. FC Zorgonderneming B.V. (hierna: FC Zorgonderneming) is onder andere via haar dochteronderneming FysioHolland B.V. (hierna: FysioHolland) actief op het gebied van paramedische zorg in heel Nederland.
 

3.Jutess B.V. (hierna: Jutess) is via haar dochterondernemingen Jofib B.V. (hierna: Jofib) en Jofib GO B.V. actief op het gebied van paramedische zorg in Dirksland, Etten-Leur, Fijnaart, Oudenbosch, ’s-Hertogenbosch, Roosendaal, Sommelsdijk, St. Willebrord, Steenbergen, Stellendam, Tholen en Tilburg. FC Zorgonderneming houdt momenteel al […]% van de aandelen in Jutess.  

4. Fytess B.V. (hierna: Fytess) is via haar dochterondernemingen FIT-Jofib B.V. en Tissink-Jofib B.V. actief op het gebied van paramedische zorg in Zevenbergen, Klundert, Oud-Gastel, Roosendaal, Tholen, Sint-Maartensdijk, Stavenisse en Poortvliet. De zeggenschap over Jutess en Fytess wordt op dit moment door dezelfde natuurlijke persoon uitgeoefend.

Het voornemen

5. Het voornemen betreft de overname van:
a.De resterende […]% van de aandelen in Jutess door FC Zorgonderneming.
b.De daaropvolgende verkrijging van alle aandelen in Fytess door Jofib, waardoor Fytess een indirecte dochteronderneming wordt van FC Zorgonderneming.
Dit is vastgelegd in een tweetal door partijen ondertekende koopovereenkomsten van 2 mei 2019.

Toepasselijkheid van de zorgspecifieke concentratietoets

6. Betrokken organisaties zijn FC Zorgonderneming, Jutess, Jofib en Fytess.

7. Betrokken organisaties kwalificeren als zorgaanbieder in de zin van artikel 1, onderdeel c, onder 1 van de Wmg.

8. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens over het aantal personen dat werkzaam is binnen de betrokken organisaties blijkt dat de voorgenomen concentratie binnen de werkingssfeer van het in artikelen 49a t/m 49d van de Wmg geregelde zorgspecifieke concentratietoezicht valt.

9. Het voornemen leidt tot het tot stand brengen van een concentratie in de zin van artikel 27, eerste lid, onder b van de Mededingingswet. De hierboven onder punt 5 omschreven transactie leidt er namelijk toe dat FC Zorgonderneming uitsluitende zeggenschap verkrijgt over Jutess en (indirect) over Fytess.

Beoordeling

10.  Bij de beoordeling van de aanvraag tot goedkeuring van de voorgenomen concentratie hanteert de NZa de wettelijke criteria van artikel 49c lid 2 Wmg.

 

A. Inzicht in de verwachte effecten van de concentratie

11. De bij de aanvraag ter beschikking gestelde effectrapportage biedt voldoende inzicht in de verwachte effecten van de beoogde concentratie, zoals opgesomd in artikel 49b, tweede lid, Wmg.

 

B.  Betrokkenheid belanghebbenden

12.  Voor de beoordeling van de betrokkenheid van cliënten en personeel bij de voorbereiding van de concentratie sluit de NZa aan bij de in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (hierna: Wmcz) en de Wet op de ondernemingsraden (hierna: WOR) verankerde advies- en instemmingsrechten van cliëntenraden en ondernemingsraden bij voorgenomen concentraties.[1]


Cliënten

13. Zorgaanbieders die een instelling in de zin van artikel 1, eerste lid, onder f, van de Wet toelating zorginstellingen (hierna: WTZi) in stand houden, zijn op grond van artikel 2, eerste lid van de Wmcz verplicht om een cliëntenraad in te stellen. Uit artikel 5, eerste lid, van de WTZi jo. artikel 1.2, negende lid, van het Uitvoeringsbesluit WTZi blijkt dat aanbieders van paramedische zorg instellingen zijn in de zin van de WTZi.

14. Uit de parlementaire geschiedenis bij de Wmcz blijkt echter dat het niet de bedoeling van de wetgever is geweest om de verplichting om een cliëntenraad in te stellen ook voor, onder andere, aanbieders van paramedische zorg te laten gelden. Om die reden is de betrokkenheid van cliënten van partijen door de NZa niet beoordeeld.

 

Personeel

 

15. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat partijen geen ondernemingsraad in de zin van de WOR hebben ingesteld, maar dat zij wel al hun personeel over de voorgenomen concentratie hebben geïnformeerd en de mogelijkheid hebben gegeven hierop te reageren.
 

C. Cruciale zorg

16. Door betrokken organisaties wordt geen cruciale zorg aangeboden in de zin van artikel 49c, tweede lid, onder c, Wmg.

 

Besluit

17. De NZa heeft vastgesteld dat partijen hebben voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in artikel 49c Wmg. De NZa verleent goedkeuring aan het tot stand brengen van de concentratie waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

Datum: 21 juni 2019

Nederlandse Zorgautoriteit,

 

 

mw. mr. drs. K. Raaijmakers
directeur Toezicht en Handhaving

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na verzending/bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: per post of per fax. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.

Adres:    Nederlandse Zorgautoriteit
 t.a.v. unit Juridische Zaken
Postbus 3017
3502 GA  UTRECHT
(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)
Fax:        030 – 296 82 96

 

Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens te bevatten:
- naam en adres van de indiener;
- de dagtekening;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;
- de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.

 

Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.

 

 

[1] Zie, onder andere, Kamerstukken II, 2011-2012, 33 253, nr. 3, p. 12; Kamerstukken II, 2012-2013, 33 253, nr. 6. p. 13; Kamerstukken I, 2012-2013, 33 253, C, p. 15-17.

Naar boven