Behandeld door directie Regulering
Telefoonnummer 088 770 87 70
E-mailadres Info@nza.nl
Kenmerk CI/19/12c 0326741/0503539
Onderwerp Samenvoegen NZa-nummers
Datum 19 april 2019
Met deze circulaire informeren wij u over de wijze waarop u een samenvoeging van NZa-nummers kunt aanvragen. Daarnaast wordt ingegaan op de voorwaarden en de gevolgen van het samenvoegen van NZa-nummers.
Geachte heer of mevrouw,
WLZ-zorgaanbieders met meerdere NZa-nummers kunnen onder bepaalde voorwaarden verzoeken om deze nummers samen te voegen.
U kunt hiervoor een verzoek indienen bij de NZa, met behulp van de bijlage bij deze circulaire.
Het samenvoegen van NZa-nummers is uitsluitend bedoeld om de fusie administratief bij de NZa te verwerken. Dat kan nadat de vereiste goedkeuring voor de fusie is verkregen.
Wilt u fuseren of is er sprake van een overname, dan is hiervoor goedkeuring van de NZa nodig. Het aanvraagformulier zorgspecifieke concentratietoets vindt u hier: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_83544_22/1/
Indien uw organisatie voldoet aan de omzetdrempels moet de voorgenomen fusie of overname daarna ook aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM) worden voorgelegd. Deze wet- en regelgeving blijft onverkort van toepassing.
De voorwaarden voor samenvoeging zijn:
-
De samenvoeging kan uitsluitend gerealiseerd worden per
1 januari 2020.
-
De Wlz-zorgaanbieders met verschillende NZa-nummers moeten per 1 januari 2020 tot dezelfde rechtspersoon behoren.
-
De Wlz-zorgaanbieders met verschillende NZa-nummers moeten per 1 januari 2020 behoren tot dezelfde zorgkantoorregio.
-
Het zorgkantoor stemt in met de samenvoeging via medeondertekening van het verzoek.
-
Het ondertekende verzoek voor samenvoeging moet uiterlijk
1 september 2019 bij de NZa binnen zijn. NZa zal u dan binnen een week voorzien van een nieuw NZa-nummer, zodat u het budget 2020 kunt aanvragen.
De samenvoeging heeft de volgende gevolgen vanaf budgetjaar 2020:
-
U krijgt een nieuw NZa-nummer.
-
U krijgt een nieuwe gebruikersnaam voor het aanvragenportaal (www.aanvragen.nza.nl) op basis van het nieuwe NZa-nummer.
-
U hoeft voor de budgetronde nog maar één budgetformulier in te dienen.
-
U hoeft nog maar één herschikkingsformulier en één nacalculatieformulier in te dienen.
-
U ontvangt de beschikkingen onder vermelding van het nieuwe
NZa-nummer.
De (oude) NZa-nummers die gelden in 2019 blijven bestaan voor het afgeven van beschikkingen die betrekking hebben op het jaar 2019.
Verder wijzen wij u nog op het volgende:
-
In 2020 moet u nog wel per oud NZa-nummer een nacalculatieformulier 2019 indienen.
-
Als de (oude) NZa-nummers en daarbij behorende beschikkingen eenmaal zijn samengevoegd, kunnen deze later niet meer worden gesplitst.
-
Als u NZa-nummers wilt samenvoegen, dan raden wij u aan om pas met de aanvraag budget 2020 te beginnen nadat u het nieuwe
NZa-nummer heeft ontvangen.
Wanneer u naar aanleiding van deze circulaire nog vragen hebt, dan kunt u contact opnemen met de NZa via info@nza.nl of via de informatielijn 088 770 87 70. Het verzoek voor het samenvoegen van de NZa-nummers kunt u per email sturen aan info@nza.nl.
Met vriendelijke groet,
Nederlandse Zorgautoriteit,
drs. C.M. Veldhuizen
unitmanager Langdurige zorg
Bijlage
De ingevulde en ondertekende bijlage kunt u uiterlijk 1 september 2019 retourneren aan de NZa per e-mail:
info@nza.nl
of per post: Nederlandse Zorgautoriteit, postbus 3017, 3502 GA Utrecht.
|
Via deze bijlage kunt u voor Wlz-zorgaanbieders met verschillende NZa-nummers (geldig in 2019) en de daarbij behorende beschikkingen een nieuw NZa-nummer voor 2020 aanvragen.
De voorwaarden voor samenvoeging zijn:
-
De samenvoeging kan uitsluitend gerealiseerd worden per
1 januari 2020.
-
De Wlz-zorgaanbieders met verschillende NZa-nummers moeten per 1 januari 2020 tot dezelfde rechtspersoon behoren.
-
De Wlz-zorgaanbieders met verschillende NZa-nummers moeten per 1 januari 2020 behoren tot dezelfde zorgkantoorregio.
-
Het zorgkantoor stemt in met de samenvoeging via medeondertekening van het verzoek.
-
Het ondertekende verzoek voor samenvoeging moet uiterlijk
1 september 2019 bij de NZa binnen zijn.
Zodra de NZa uw ingevulde en ondertekende bijlage ontvangt, sturen wij u een bevestiging met uw nieuwe NZa-nummer. Vanaf dat moment hoeft u nog maar één budgetformulier 2020 bij de NZa in te dienen onder vermelding van het nieuwe NZa-nummer.
De samenvoeging geldt voor de volgende NZa-nummers:
Cat.
|
Nummer
|
Naam rekenstaat
|
300
|
|
|
300
|
|
|
300
|
|
|
300
|
|
|
300
|
|
|
Nieuwe gegevens
|
300
|
Wordt door NZa bepaald
|
|
Gegevens van de ‘nieuwe’ Wlz-zorgaanbieder (na samenvoegen) |
Naam rechtspersoon
|
|
Vestigingsadres:
|
Adres
|
|
Postcode en plaats
|
|
Postadres:
|
Postbus
|
|
Postcode en plaats
|
|
Zorgkantoorregio
|
|
KVK-nummer
|
|
NZa-portaal (aanvragen.nza.nl)
|
E-mailadres 1
|
|
E-mailadres 2 (optioneel)
|
|
Voor akkoord:
Rechtspersoon Zorgkantoor
Handtekening Handtekening
Datum: Datum:
|
Het samenvoegen van NZa-nummers is uitsluitend bedoeld om de fusie administratief bij de NZa te verwerken. Dat kan nadat de vereiste goedkeuring voor de fusie is verkregen.
Wilt u fuseren of is er sprake van een overname, dan is hiervoor goedkeuring van de NZa nodig. Het aanvraagformulier zorgspecifieke concentratietoets vindt u hier: https://puc.overheid.nl/nza/doc/PUC_83544_22/1/
Indien uw organisatie voldoet aan de omzetdrempels moet de voorgenomen fusie of overname daarna ook aan de ACM worden voorgelegd. Deze wet- en regelgeving blijft onverkort van toepassing.