Onderwerp: Bezoek-historie

Concentratiebesluit Stichting Thuiszorg en Maatschappelijk Werk Rivierenland - Stichting Mikado

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aanvraag tot goedkeuring van een concentratie

 

  1. Op 24 november 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een aanvraag ontvangen in de zin van artikel 49a van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) voor het verkrijgen van goedkeuring van een voorgenomen concentratie (hierna: de aanvraag). Hierin is medegedeeld dat Stichting Thuiszorg en Maatschappelijk Werk Rivierenland en Stichting Mikado voornemens zijn te fuseren in de zin van artikel 27, eerste lid, onder a, van de Mededingingswet (Mw) (hierna: het voornemen).

  2. Op grond van artikel 49c, tweede lid, Wmg kan de NZa haar goedkeuring slechts onthouden indien:

    a. cliënten, personeel en andere betrokkenen niet op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte moeten zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar kunnen worden gemaakt;

    b. het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen niet overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie;

    c. als gevolg van de concentratie de continuïteit van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vormen van zorg als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, Wmg in gevaar komt;

    d. het rapport als bedoeld in artikel 49b, eerste lid, Wmg onvoldoende inzicht biedt in de verwachte effecten van de beoogde concentratie aan de hand van de eisen, bedoeld in artikel 49b, tweede en derde lid Wmg.

  3. Op grond van bovenstaande wettelijke criteria die de NZa bij de beoordeling van deze aanvraag moet hanteren, is in dit besluit nadrukkelijk geen oordeel gegeven over de verwachte effecten van de beoogde concentratie (behoudens het genoemde in punt 2, onder c).

    Partijen

  4. Stichting Thuiszorg en Maatschappelijk Werk Rivierenland (hierna: STMR) is een stichting naar Nederlands recht. STMR is actief op het gebied van verzorging en verpleging in de regio Rivierenland, de Betuwe Arnhem en de Liemers.

  5. Stichting Mikado (hierna: Mikado) is een stichting naar Nederlands recht. Mikado is actief op het gebied van welzijnswerk in de gemeenten Duiven en Westervoort en Rijnwaarden.

  6. Hierna worden STMR en Mikado ook aangeduid als ‘partijen’.

    Het voornemen

  7. Het voornemen betreft een bestuurlijke fusie tussen STMR en Mikado middels een personele unie. Alle leden van de raad van bestuur van STMR worden tevens benoemd tot statutair bestuurders van Mikado en vice versa en alle leden van de raad van toezicht van STMR worden tevens benoemd tot lid van de raad van toezicht van Mikado en vice versa. Het voornemen is vastgelegd in de bij de aanvraag overgelegde voorgenomen besluiten van de raden van bestuur van STMR en Mikado alsmede de gewijzigde conceptstatuten van Mikado.

    Toepasselijkheid van de zorgspecifieke concentratietoets

  8. Betrokken organisaties zijn STMR en Mikado.

  9. Het voornemen leidt tot het tot stand brengen van een concentratie in de zin van artikel 27, eerste lid, onder a, Mw. De hierboven, onder punt 7, omschreven transacties leiden er namelijk toe dat betrokken organisaties fuseren.

  10. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens over het aantal personen dat werkzaam is binnen de betrokken organisaties blijkt dat de voorgenomen concentratie binnen de werkingssfeer van het in hoofdstuk 4 van de Wmg geregelde zorgspecifieke concentratietoezicht valt.

    Beoordeling

    A. Betrokkenheid belanghebbenden

  11. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat cliënten en personeel van STMR en andere betrokkenen op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar konden worden gemaakt.

  12. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat het oordeel en de aanbevelingen van cliënten en personeel van STMR en andere betrokkenen overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie.

    B. Cruciale zorg

  13. STMR levert zorg op basis van de Wet langdurige zorg (Wlz-zorg). Wlz-zorg is een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vorm van cruciale zorg, als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, Wmg. Uit de bij de aanvraag overgelegde gegevens blijkt dat door de concentratie geen veranderingen zullen optreden in de Wlz-zorg.

    C. Inzicht in de verwachte effecten van de concentratie

  14. De bij de aanvraag ter beschikking gestelde effectrapportage biedt voldoende inzicht in de verwachte effecten van de beoogde concentratie, zoals opgesomd in artikel 49b, tweede lid, Wmg;
    - de doelstellingen van de concentratie;
    - de redenen voor concentratie;
    - de structuur van de beoogde organisatie van de zorgaanbieder of zorgaanbieders;
    - de financiële gevolgen van de concentratie voor de zorgaanbieder of zorgaanbieders;
    - de gevolgen van de concentratie voor de zorgverlening aan de cliënt;
    - de risico’s van de concentratie voor de kwaliteit en bereikbaarheid van de zorg en de wijze waarop deze risico’s worden ondervangen;
    - het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen over het voornemen tot concentratie en de wijze waarop zij dit kenbaar hebben kunnen maken, alsmede een onderbouwing voor de wijze waarop het oordeel of de aanbevelingen zijn meegewogen bij het voornemen tot concentratie;
    - de wijze waarop en het tijdsbestek waarbinnen de concentratie zal worden gerealiseerd.

    Conclusie

  15. Na onderzoek van deze aanvraag concludeert de NZa dat:

    a. cliënten en personeel van STMR en andere betrokkenen op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar kunnen worden gemaakt;

    b. het oordeel en de aanbevelingen van cliënten en personeel van STMR en andere betrokkenen overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie;

    c. als gevolg van de concentratie de continuïteit van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vormen van zorg als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, van de Wmg niet in gevaar komt;

    d. het rapport als bedoeld in artikel 49b, eerste lid, Wmg voldoende inzicht biedt in de verwachte effecten van de beoogde concentratie aan de hand van de eisen, bedoeld in artikel 49b, tweede en derde lid Wmg.

  16. Gelet op het bovenstaande en gelet op de criteria genoemd onder punt 2, verleent de NZa goedkeuring aan het tot stand brengen van de concentratie waarop de aanvraag betrekking heeft.

Datum: 21 december 2017

 

Nederlandse Zorgautoriteit,

 

 

 

drs. J.M. Landman

waarnemend directeur Toezicht en Handhaving

 

 

 

 

Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na verzending/bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: per post of per fax. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.

 

Adres:    Nederlandse Zorgautoriteit

   t.a.v. unit Juridische Zaken

   Postbus 3017

   3502 GA  UTRECHT

(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)

Fax:        030 – 296 82 96

 

Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.

 

Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.

Naar boven