19 december 2003/
Nr. DGG/V-03/008213/VV
Directoraat-Generaal Goederenvervoer
De Minister van Verkeer en
Waterstaat maakt het volgende
bekend:
Gelet op de Europese Verordening
(EG) Nr. 417/2002 van het Europees
Parlement en de Raad van 18 februari
2002 betreffende het versneld
invoeren van de vereisten inzake een
dubbelwandige uitvoering of een
gelijkwaardig ontwerp voor enkelwandige
olietankschepen, zoals gewijzigd
door de Europese Verordening
(EG) Nr. 1726/2003 van het Europees
Parlement en de Raad van 22 juli
2003, is het voor de volgende categorieën
enkelwandige olietankschepen
verboden een Nederlandse haven of
offshore terminal in- of uit te varen:
1. olietankschepen, ongeacht de vlag
waaronder ze varen, na de verjaardag
van de oplevering van het vaartuig in
het hierna vermelde jaar:
a) voor olietankschepen van categorie
1:
- 2003 voor schepen die in 1980 of
eerder zijn opgeleverd,
- 2004 voor schepen die in 1981 zijn
opgeleverd,
- 2005 voor schepen die in 1982 of
later zijn opgeleverd;
b) voor olietankschepen van categorie
2 en 3:
- 2003 voor schepen die in 1975 of
eerder zijn opgeleverd,
- 2004 voor schepen die in 1976 zijn
opgeleverd,
- 2005 voor schepen die in 1977 zijn
opgeleverd,
- 2006 voor schepen die in 1978 en
1979 zijn opgeleverd,
- 2007 voor schepen die in 1980 en
1981 zijn opgeleverd,
- 2008 voor schepen die in 1982 zijn
opgeleverd,
- 2009 voor schepen die in 1983 zijn
opgeleverd,
- 2010 voor schepen die in 1984 of
later zijn opgeleverd.
2. olietankschepen van categorie 1, 2
en 3 die zware oliesoorten vervoeren.
3. olietankschepen met een draagvermogen
van 600 ton en meer, maar
minder dan 5000 ton vanaf hun opleveringsverjaardag
in 2008.
Bovendien is het aan alle enkelwandige
tankschepen van 5000 ton draagvermogen
of meer die zware oliesoorten
vervoeren verboden te ankeren in
een gebied dat onder de Nederlandse
rechtsmacht valt.
Onder zware oliesoorten wordt verstaan:
a) ruwe olie met een dichtheid bij 15
°C van meer dan 900 kg/m3;
b) stookolie met een dichtheid bij 15
°C van meer dan 900 kg/m3 of een
kinematische viscositeit bij 50 °C van
meer dan 180 mm2/s;
c) bitumen en teer en emulsies daarvan.
Onder olietankschip van categorie 1
wordt verstaan:
een olietankschip met een draagvermogen
van 20 000 ton of meer dat
ruwe olie, stookolie, zware dieselolie/
gasolie of smeerolie als vracht
vervoert, en met een draagvermogen
van 30 000 ton of meer dat andere
dan bovengenoemde olie vervoert,
dat niet voldoet aan de vereisten voor
een nieuw olietankschip als omschreven
in Voorschrift 1, punt 26, van
bijlage I bij Marpol 73/78.
Onder olietankschip van categorie 2
wordt verstaan:
een olietankschip met een draagvermogen
van 20 000 ton of meer dat
ruwe olie, stookolie, zware dieselolie/
gasolie of smeerolie als vracht
vervoert, en met een draagvermogen
van 30 000 ton of meer dat andere
dan bovengenoemde olie vervoert,
dat voldoet aan de vereisten voor een
nieuw olietankschip als omschreven
in Voorschrift 1, punt 26, van bijlage
I bij Marpol 73/78.
Onder olietankschip van categorie 3
wordt verstaan:
een olietankschip met een draagvermogen
van 5000 ton of meer, maar
minder dan de grens van de categorieën
1 en 2.
Aan een enkelwandig olietankschip
dat een vorengenoemd verbod overtreedt
zal door de desbetreffende
bevoegde autoriteit een verkeersaanwijzing
worden gegeven met als doel
het in- of uitvaren van een
Nederlandse haven of offshore-terminal
of het ankeren te verhinderen, of
dit ongedaan te maken.
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
K.M.H. Peijs.