Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
Gelet
op artikel 63a van het Schepenbesluit 1965 en artikel 36 van bijlage II van het
Schepenbesluit 1965;
Maakt bekend:
Artikel I
De bijlage behorend bij Bekendmaking aan de Scheepvaart nr.
213/1987 (Stcrt. 132)* wordt als volgt gewijzigd:
A
Voorschrift 1.3 komt te luiden:
1.3 Toepassing
1.3.1 De voorschriften van deze bijlage zijn van toepassing
op schepen die zich met zeevarenden aan boord in de haven of op zee bevinden,
waarvoor het bouwcontract is gesloten op of na 1 februari 2000, met dien verstande
dat de voorschriften van deze bijlage slechts op schepen van minder dan 1600 ton
toepasselijk zijn, voorzover zulks naar het oordeel van het Hoofd van de
Scheepvaartinspectie redelijk en praktisch uitvoerbaar is.
1.3.2 De voorschriften van deze bijlage zijn eveneens van toepassing op
schepen die zich met zeevarenden aan boord in de haven of op zee bevinden, niet
zijnde dynamically supported craft, pijpenleggers, kraanschepen, baggermaterieel,
verplaatsbare booreenheden en schepen die niet werktuiglijk worden voortbewogen:
a. van 1600 ton of meer waarvoor het bouwcontract is
gesloten in de periode van 1 augustus 1987 tot en met 31 januari 2000;
b. van minder dan 1600 ton waarvoor het bouwcontract is
gesloten in de periode van 1 augustus 1987 tot en met 31 januari 2000, voorzover
zulks naar het oordeel van het Hoofd van de Scheepvaartinspectie redelijk en
praktisch uitvoerbaar is;
c. van 1600 ton of meer waarvoor
het bouwcontract is gesloten voor 1 augustus 1987, voorzover de voorschriften
betrekking hebben op potentieel gevaarlijke geluidsniveaus en voorzover zulks naar
het oordeel van het Hoofd van de Scheepvaart-inspectie redelijk en praktisch
uit-voerbaar is.
1.3.3 Ten aanzien van schepen die
ontworpen zijn en gebruikt worden voor reizen van korte duur of voor andere
doeleinden waarbij het schip voor korte perioden in de vaart is, is het bepaalde in
4.2.3 en 4.2.4 slechts van toepassing in havenconditie, mits de perioden onder
havenconditie worden gebruikt voor rust en ontspanning.
1.3.4 De voorschriften van deze bijlage zijn niet van toepassing op
passagiershutten en andere passagiersverblijven, geen werkruimten zijnde.
B
In voorschrift 1.4 vervalt
onderdeel 1.4.11.
Artikel II
Deze bekendmaking treedt in werking met ingang van 1 februari
2000.
Deze bekendmaking zal met de toelichting
in de Staatscourant, in de Curaçaosche Courant en in de Landscourant van Aruba
worden geplaatst.
Rotterdam, 27 december 1999.
Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
Toelichting
De Algemene Vergadering van de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO) heeft tijdens haar 12e zitting in november 1981 resolutie A.468
(XII), houdende de `Code on noise levels on board ships’, aangenomen. In de code
worden gedetailleerde regels gegeven ter zake van de bescherming tegen geluidshinder
aan boord van zeeschepen. Deze regels en de daarbij vastgestelde maximum grenzen van
geluidsniveaus beogen de veiligheid van schip en opvarenden te bevorderen. De code
is in het Koninkrijk geïmplementeerd door Bekendmaking aan de Scheepvaart nr.
213/1987 (Stcrt. 132).
Bekendmaking aan de Scheepvaart nr.
213/1987 was niet van toepassing op dynamically supported craft, pijpenleggers,
kraanschepen, verplaatsbare booreenheden, baggermaterieel en schepen die niet
werktuiglijk worden voortbewogen. Teneinde aan boord van deze schepen een zelfde
beschermingsniveau bieden, verruimt de onderhavige bekendmaking de werkingssfeer van
Bekendmaking aan de Scheepvaart nr. 213/1987. De voorschriften van de bijlage zijn
voortaan eveneens van toepassing op schepen die tot één van de genoemde categorieën
schepen behoren en waarvoor het bouwcontract op of na 1 februari 2000 is gesloten.
Vissersvaartuigen vallen niet onder de werkingssfeer van deze
bekendmaking; geluidsvoorschriften voor deze vaartuigen zijn neergelegd in
Bekendmaking aan de Zeevisvaart nr. 15/1989. De in Bekendmaking aan de Scheepvaart
nr. 213/1987 voorkomende begripsomschrijving van vissersvaartuig is overbodig
geworden en komt mitsdien te vervallen. De ontwerp-bekendmaking is op 23 juni 1999
gemeld aan de Commissie van de Europese Gemeenschappen (notificatienummer
99/0300/NL) ter voldoening aan artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 98/34/EG van
het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende
een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften en
regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij (PbEG L 204), zoals
gewijzigd bij richtlijn nr. 98/48/EG van 20 juli 1998 (PbEG L 217). Tevens heeft
melding plaatsgevonden aan het Secretariaat van de Wereld Handelsorganisatie
(notificatienummer G/TBT/Notif. 99.538), ter voldoening aan artikel 2, negende lid,
van de op 15 april 1994 te Marrakech totstandgekomen Overeenkomst inzake technische
handelsbelemmeringen (Trb. 1994, 235).
Deze notificaties zijn
noodzakelijk aangezien de regeling technische voorschriften bevat in de zin van
richtlijn nr. 98/34/EG, en als bedoeld in voornoemde overeenkomst. De
notificatieprocedures hebben niet geleid tot wijzigingen van de ontwerpregeling.
De in deze bekendmaking opgenomen technische voorschriften, die
zonder onderscheid van toepassing zijn op in het Koninkrijk geregistreerde en
ingevoerde schepen, zijn uit hoofde van een doeltreffende bescherming van de
veiligheid van de scheepvaart alsmede de gezondheid en het leven van personen
noodzakelijk. Ook zijn zij evenredig aan de met deze voorschriften beoogde doelen.
Voorzover de regeling kwantitatieve invoerbeperkingen of maatregelen van gelijke
werking in de zin van artikel 28 EG-Verdrag bevat, zijn deze derhalve
gerechtvaardigd ter bescherming van de bovengenoemde belangen.
Het Hoofd van de Scheepvaartinspectie,
H.G.H. ten Hoopen.
* Gewijzigd bij Bekendmaking aan de Scheepvaart van 22 december 1997 (Stcrt.
1998, 14).
Versie informatie document
Publicatie op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime:
Huidige versie: 1
Datum beschikbaarheid huidige versie: 10-03-2003 (vanaf dit moment beschikbaar op Netherlands Regulatory Framework (NeRF) – Maritime)
Datum document: