Reglement klachtenbehandeling inspectie militaire gezondheidszorg
Vastst./Wijz datum | Bron | Nummer | Wijz. t.a.v. | Inwerkingtr. datum |
30-01-03 | IMG | 03/40/033 | | 01-02-03 |
Artikel 1 Begripsomschrijving
Voor toepassing van het bij of krachtens dit reglement bepaalde wordt
verstaan onder:
a. klacht
een kenbaar gemaakt ongenoegen met betrekking tot door (een medewerker van) een
militaire gezondheidszorginstelling verleende zorg, met het oogmerk hierover een
oordeel te verkrijgen;
b. klager
de zorgontvanger, diens wettelijke vertegenwoordiger of belangenbehartiger, die
een klacht indient;
c. aangeklaagde
de medewerker of instelling, op wiens zorgverlening de klacht betrekking heeft;
d. klachtenbehandeling
- het beoordelen of de klacht voor verdere behandeling in aanmerking komt,
danwel wegens kennelijke ongegrondheid of niet-ontvankelijkheid dient te
worden afgewezen, resp. doorverwezen; en/of
- het informeren van de klager over mogelijkheden om het in de klacht
verwoorde ongenoegen (voorlopig) weg te nemen of te verminderen en het zonodig
bemiddelen daarbij; en/of
- het doen van onderzoek naar de zorgverlening waarop de klacht betrekking
heeft, resulterend in een onderbouwd oordeel hierover en eventuele
aanbevelingen ter verbetering;
e. IMG
de Inspectie Militaire Gezondheidszorg, de rechtstreeks onder de Minister van
Defensie ressorterende instantie aan wie in het kader van haar toezichthoudende
taak klachtenbehandeling is opgedragen.
Artikel 2 Doelstelling
De klachtenbehandeling heeft tot doel:
- het bevorderen van het vertrouwen in de militaire gezondheidszorg door
objectieve beoordeling van door de zorgontvanger kenbaar gemaakt ongenoegen en
eventuele bemiddeling bij het wegnemen daarvan;
- het bevorderen van de kwaliteit van de militaire gezondheidszorg door
signalering van tekortkomingen en advisering inzake het wegnemen daarvan.
Artikel 3 Uitgangspunten
Bij de klachtenbehandeling wordt zorggedragen voor:
- laagdrempeligheid voor het indienen van een klacht;
- een zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling;
- een onafhankelijke opstelling;
- een zo vlot mogelijke afhandeling;
Artikel 4 De klachtenprocedure
De klager wendt zich bij voorkeur in eerste instantie tot de medewerker of
instelling op wiens zorgverlening de klacht betrekking heeft. Indien dit
onvoldoende leidt tot wegneming van het ongenoegen, dan wendt de klager zich bij
voorkeur vervolgens tot een voor de instelling aangewezen klachtencommissie.
Artikel 5
In het geval dat de in artikel 4 aangegeven procedure onvoldoende leidt of
kan leiden tot wegneming van het ongenoegen, kan de klacht -in beginsel
schriftelijk- worden ingediend bij de IMG. Deze zorgt ervoor dat aan klager
binnen twee weken een ontvangstbevestiging wordt gestuurd, waarbij hij tevens
wordt geïnformeerd over de verdere procedure.
Artikel 6
Indien de klacht naar het oordeel van de IMG onvoldoende informatie bevat,
verzoekt deze de klager om alsnog duidelijkheid te verschaffen.
Artikel 7
Indien de klacht door de IMG kennelijk niet-ontvankelijk wordt geacht, dan
wordt deze zo mogelijk met mededeling daarvan aan klager doorverwezen naar een
instantie die deze wel in behandeling kan nemen. Wordt de klacht als kennelijk
ongegrond aangemerkt, dan kan deze op basis daarvan gemotiveerd worden
afgewezen.
Artikel 8
Indien bij de behandeling van de klacht blijkt dat het naar voren gebrachte
ongenoegen direct kan worden weggenomen of verminderd met behulp van andere
middelen of instanties, dan doet de IMG hiervan aan de klager mededeling,
eventueel met het aanbod hierbij te bemiddelen.
Artikel 9
Indien de klacht hiertoe aanleiding geeft, stelt de IMG zo spoedig mogelijk
een onderzoek in. Het onderzoek houdt in:
- het inwinnen van relevante (medische) informatie; voor het opvragen van
(medische) persoonsgegevens wordt in beginsel vooraf machtiging gevraagd aan
de klager;
- het informeren en horen van de aangeklaagde en waar nodig andere personen
betrokken bij de zorgverlening, waarop de klacht betrekking heeft;
- het waar nodig instellen van een onderzoek ter plaatse;
- het waar nodig raadplegen van externe deskundigen.
Artikel 10
Op basis van het onderzoek stelt de IMG een rapport op, bestaande uit:
- een korte beschrijving van de klacht;
- een beschrijving van het onderzoek;
- een verslag van bevindingen;
- een beschouwing van de bevindingen en een oordeel;
- eventuele aanbevelingen.
Artikel 11
Het rapport wordt toegestuurd aan:
- de klager;
- de aangeklaagde (tenzij dit gezien de aard van de gedane bevindingen
onnodig wordt geacht);
Indien het rapport niet binnen drie maanden na het indienen van de klacht kan
worden uitgebracht, wordt de klager hierover bericht.
Artikel 12
Indien het rapport hiertoe aanleiding geeft, kan een afschrift ervan worden
gezonden aan:
- de voor de kwaliteit van de zorg verantwoordelijke autoriteiten;
- de Minister van Defensie;
- de Inspecteur-Generaal voor de Gezondheidszorg;
- de Inspecteur-Generaal der Krijgsmacht;
- andere bij de onderzochte klacht betrokken instanties.
Artikel 13
De gedane bevindingen worden jaarlijks in een van persoonsgegevens geschoond
jaarverslag gerapporteerd aan de Inspecteur-Generaal voor de Gezondheidszorg.
Afschriften van het jaarverslag worden toegezonden aan belanghebbende
autoriteiten binnen en buiten het Ministerie van Defensie.
Artikel 14
De klager en de aangeklaagde kunnen zich desgewenst laten bijstaan door een
adviseur.
Artikel 15
De klager behoudt te allen tijde het recht zich te wenden tot andere
klachteninstanties binnen en buiten het Ministerie van Defensie. In dat geval
wordt hij geacht hiervan mededeling te doen aan de IMG.
Artikel 16
Klachten die niet rechtstreeks aan de IMG zijn gericht kunnen desondanks door
deze in behandeling worden genomen, bij voorbeeld op doorverwijzing door een
andere instantie. De klager wordt in dat geval van het in behandeling nemen in
kennis gesteld.
Artikel 17
De door de IMG in een rapport gedane uitspraak houdt een oordeel in over de
zorgverlening, waarop de klacht betrekking heeft met eventuele aanbevelingen ter
verbetering; geen uitspraak wordt gedaan over een eventueel recht op
schadevergoeding, recht op invaliditeitspensioen of medische (on)geschiktheid.
Voor een uitspraak hierover wordt de klager desgewenst naar de geëigende
instantie doorverwezen.
Artikel 18
De klager behoudt te allen tijde het recht om zijn klacht te wijzigen of in
te trekken. In het geval van wijziging wordt opnieuw bezien of de klacht voor
verdere behandeling in aanmerking komt. Bij intrekking van de klacht wordt de
behandeling als zodanig gestaakt. De IMG behoudt echter het recht om het
onderzoek, los van de klacht, voort te zetten en de bevindingen te rapporteren
aan de in artikel 12 genoemde functionarissen. De klacht wordt dan aangemerkt
als melding.
Artikel 19
De IMG kan de behandeling van de klacht opschorten of staken, indien:
- de zorgverlening, waarop de klacht betrekking heeft, reeds door een andere
instantie wordt onderzocht;
- er onvoldoende informatie beschikbaar is om de klacht verder te
behandelen, dan wel indien er binnen afzienbare tijd nadere, voor de
behandeling van de klacht (mogelijk) relevante, informatie wordt verwacht;
- de klager onvoldoende medewerking verleent.
Indien de behandeling wordt opgeschort of gestaakt, wordt de klager en,
voorzover relevant, de aangeklaagde hiervan direct op de hoogte gesteld.
Artikel 20
Indien daartoe aanleiding bestaat kan de IMG gemotiveerd afwijken van het in
dit reglement gestelde.
Artikel 21 Slotbepaling
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 februari 2003 en zal worden
gepubliceerd in de Nederlandse Staatscourant. Het reglement klachtenbehandeling
d.d. 18 juli 1990, nr IMG90/40/299, wordt ingetrokken.