Artikel
21a
Kaderwet zelfstandige bestuursorganen
Op grond van artikel 21a van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen (hierna: Kaderwet) kan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij ministerieel besluit bepalen dat een zelfstandig bestuursorgaan dat geen onderdeel uitmaakt van de Staat (dus een zelfstandig bestuursorgaan met eigen rechtspersoonlijkheid) gebruik maakt van een rijksbrede infrastructurele voorziening; dit is een voorziening die in stand wordt gehouden door een ander bestuursorgaan van de centrale overheid en die wordt ingezet ter uitvoering van de taak van een of meer bestuursorganen van de centrale overheid.
De Minister van BZK heeft op 27 juni 2016 op grond van artikel 21a van de Kaderwet besloten dat de Sociale Verzekeringsbank (SVB) met ingang van 1 juli 2016 gebruik zal maken van het Publicatieplatform voor uitvoeringscontent (PUC). De verwachting is dat de minister in de loop van 2017 ook ten aanzien van andere zelfstandige bestuursorganen een dergelijk besluit zal nemen.
Ingevolge artikel 21b, derde lid, van de Kaderwet moet bij algemene maatregel van bestuur de grondslag worden vastgesteld van de bijdrage die de zelfstandige bestuursorganen verschuldigd zijn voor het gebruikmaken van een rijksbrede infrastructurele voorziening. Ook worden op grond van artikel 21b, vierde lid, van de Kaderwet bij of krachtens algemene maatregel van bestuur nadere regels gesteld over vaststelling en betaling van die bijdrage. In het onderhavige besluit is de grondslag van de bijdrage voor de aansluiting van zelfstandige bestuursorganen bij het PUC vastgelegd en wordt voorzien in een delegatiegrondslag voor nadere regels omtrent de vaststelling en de betaling van de bijdrage.
In het besluit wordt onderscheid gemaakt tussen een eenmalige en een structurele bijdrage. Dit is nader uiteengezet in de toelichting op de artikelen 2 en 3.
Dit besluit ziet op het aanbieden van diensten door een bestuursorgaan (de Minister van BZK) aan zelfstandige bestuursorganen die samenhangen met de uitvoering van publiekrechtelijke taken van die zelfstandige bestuursorganen. Consequentie daarvan is dat ingevolge artikel 25h, tweede lid, van de Mededingingswet, hoofdstuk 4b van die wet niet van toepassing is op deze activiteiten. Dit laat overigens onverlet dat integrale kostendoorberekening wel het uitgangspunt vormt bij het bepalen van de bijdragen die elk van de aangesloten zelfstandige bestuursorganen op grond van dit besluit verschuldigd zullen zijn.
PUC
Het PUC is een publicatiesysteem voor overheidsorganisaties voor formele overheidsinformatie die zaakoverstijgend is en vastgesteld is voor gebruik in de uitvoeringsprocessen van de overheid. Het is een systeem, waarin overheidsorganisaties zelf uitvoeringsinformatie kunnen publiceren en redigeren voor zowel intern als extern gebruik. Hierbij moet worden gedacht aan bijvoorbeeld beleidsregels, handboeken, werkinstructies en berichten. PUC bestaat uit een «generiek» platform dat de basis vormt voor alle PUC-systemen, dat kan worden uitgebreid met maatwerkaanpassingen voor specifieke organisaties. Het systeem bevat overigens geen persoonsinformatie, zodat geen specifieke privacywaarborgen vereist zijn.
Het systeem, dat is aan te merken als een voorziening in het kader van de rijksbrede infrastructuur, is ontwikkeld en wordt beheerd door KOOP. KOOP is onderdeel van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) en wordt in stand gehouden door de Minister van BZK voor het leveren van rijksbrede generieke diensten op het terrein van bedrijfsvoering, specifiek voor de publicatie van overheidsinformatie. Het PUC is overigens geen onderdeel van de zogenaamde generieke digitale infrastructuur van de overheid, dat het elektronische verkeer tussen overheidsorganen onderling en het elektronische verkeer tussen overheidsorganen en burgers en bedrijven betreft.
Met de aansluiting van zelfstandige bestuursorganen op het PUC wordt een juiste, eenduidige, snelle en effectieve uitvoering van wet- en regelgeving bevorderd. Dit is zowel in het belang van de burger als van de overheid in het algemeen en van het desbetreffende zelfstandige bestuursorgaan in het bijzonder. Een vrije en snelle toegang tot overheidsinformatie voor de burger en het delen van uitvoeringsinformatie door ketenpartners binnen de overheid dragen daartoe bij. De door PUC toegepaste open standaarden voor overheidsinformatie en het Linked Open Data Overheid concept voor het delen van overheidsinformatie zorgen ervoor dat overheidsinformatie zowel voor de burger als voor de medewerkers van de overheid beter vindbaar is. Met behulp van deze standaarden worden diverse bronnen van overheidsinformatie (wetten, beleid, rechtspraak, uitvoeringsregels) gekoppeld en op een eenduidige manier aan medewerkers, burgers en ketenpartners ter beschikking gesteld.
Door het gebruik van een deel van de rijksinfrastructuur dragen de zelfstandige bestuursorganen die op het PUC zijn aangesloten voorts bij aan een efficiëntere (compacte) overheid en daarmee tot lagere «total cost of ownership». Aansluiting op het PUC draagt bovendien bij aan het hergebruik van gegevens en open data.
Regeldruk
Het besluit dient ertoe de grondslag vast te leggen voor de bijdragen van de bij het PUC aangesloten zelfstandige bestuursorganen en het voorzien in een grondslag voor een ministeriële regeling waarin regels worden gesteld omtrent vaststelling en betaling van de bijdragen. Het besluit heeft daarmee als zodanig geen gevolgen voor de regeldruk.