Onderwerp: Bezoek-historie

Brief toelichting wijzigingen regelgeving orthodontische zorg 2025

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aan de besturen van

- KNMT

- VTvO

- ZN

- Patiëntenfederatie Nederland

- Consumentenbond

Onderwerp

Brief toelichting wijzigingen regelgeving orthodontische zorg 2025

 

Geachte heer/mevrouw,

Op 25 juni 2024 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de Beleidsregel orthodontische zorg (BR/REG-25113), de Beleidsregel tandtechniek in eigen beheer (BR/REG-25114) en de Regeling mondzorg (NR/REG-2507) vastgesteld. De ingangsdatum is 1 januari 2025. In lijn met deze vaststelling, hebben we ook de Prestatie- en tariefbeschikking orthodontische zorg (TB/REG-25613-01) en de Prestatie- en tariefbeschikking tandtechniek in eigen beheer (TB/REG-25614-01) aangepast. In deze brief licht ik de wijzigingen toe.

Wijzigingen regelgeving orthodontische zorg

Verduidelijken definitie 'behandelmaand'

Naar aanleiding van verschillende vragen aan de NZa meent de NZa dat het nodig is de definitie van behandelmaand te verduidelijken. De definitie luidt nu als volgt: 'Een behandelmaand is een kalendermaand waarin de patiënt de zorgaanbieder heeft bezocht in het kader van de orthodontische behandeling.' Deze wordt aangevuld met: 'De eerste behandelmaand is de eerste kalendermaand (waarin de patiënt de zorgaanbieder heeft bezocht in het kader van de orthodontische behandeling) na de kalendermaand waarin de beugel wordt geplaatst.'

Zo wordt expliciet gemaakt dat de 'teller' van de behandelmaanden begint te lopen in de kalendermaand na plaatsing van de beugel.

Beugelconsult op afstand (F520A)

Naar aanleiding van verschillende vragen aan de NZa meent de NZa dat het nodig is om te verduidelijken wat bedoeld wordt met 'directe tijd met de patiënt'. Daarom heeft de NZa nu opgenomen dat bij een beugelconsult op afstand sprake moet zijn van direct zorggerelateerd contact met de patiënt, welke de inhoud van het beugelconsult volledig vervangt.

Prestaties Multidisciplinair consult en Prenataal consult verduidelijkt qua tijdsduur (F127A/B/C en F128C)

Het multidisciplinair consult en het prenataal consult werden altijd al in eenheden van 5 minuten in rekening gebracht. Echter was het tarief een uurtarief respectievelijk een 35 minutentarief.

Dit kan leiden tot verwarring en dat is onwenselijk. Daarom is het tarief nu voor beiden weergegeven als een tarief per 5 minuten en is dit ook in de titel en beschrijving van de prestatie geconcretiseerd.

Prestatie verduidelijkt: Plaatsen (extra) retentie-apparatuur, per kaak (F813A/B/C)

In sommige gevallen en bij specifieke beugels kan het zo zijn dat retentie-apparatuur geplaatst wordt op twee kaken tegelijk. Het gaat dan dus om één beugel, op twee kaken. De NZa ontving vragen over hoe deze beugel gedeclareerd moest worden, omdat in de titel 'per kaak' staat en in de prestatie 'per geplaatste retentiebeugel'. Dit zou een declaratie per beugel moeten zijn. De NZa heeft de prestatie hierop verduidelijkt door 'per kaak' uit te titel te schrappen en in de prestatiebeschrijving toe te voegen: 'ongeacht of dit één of twee kaken betreft'. De prestatie is nu als volgt geformuleerd:

"F813 Plaatsen (extra) retentie-apparatuur

Per geplaatste retentiebeugel in rekening te brengen, ongeacht of dit één of twee kaken betreft. Het plaatsen van (extra) retentie-apparatuur voor extra houvast. Met retentie-apparatuur wordt het resultaat van de behandeling vastgehouden, zodat voorkomen wordt dat de tanden/kiezen weer teruggaan naar de oude stand. Deze prestatie mag alleen in rekening worden gebracht:

- voor het plaatsen van een extra retentiebeugel in dezelfde kaak waarin ook de eerste retentievoorziening is geplaatst en die gelijktijdig wordt gebruikt met de eerste retentie-apparatuur;

- voor het plaatsen van de eerste retentie-apparatuur na behandeling met beugel categorie 1, 2, 3, 4 of 7 zonder attachments.

Deze prestatie mag niet in combinatie met een beugelconsult dan wel nacontrole worden gedeclareerd."

Wijzigingen regelgeving tandtechniek in eigen beheer

Door de toenemende digitalisering van dit werkveld, in dit geval specifiek de tandtechniek ten behoeve van het maken van tandprotheses, is een aantal nieuwe prestaties toegevoegd aan deze beleidsregel:

Q1257

Digitaal inscannen van de analoge beetregistratie

Q1355

Uitprinten pasprothese (proefopstelling) in kunststof

Q1450

Het productieklaar maken van het digitale bestand van de prothesebasis

Q1451

Het productieklaar maken van het digitale bestand van de gebitselementen

Q1521

Bonden van elementen per sextant

 

Wijzigingen regeling mondzorg

Het verplicht stellen van een schriftelijke prijsopgave vanaf €500,-

In de regeling stond in artikel 6.1 al de verplichting om bij behandelingen die meer dan €250,- kosten, de patiënt vooraf een offerte te verschaffen. Dit mag ook mondeling gebeuren. We ontvingen signalen dat deze mondelinge werkwijze leidt tot vragen en klachten van patiënten. Ook de NZa herkent dit beeld en vindt het onwenselijk dat er onduidelijkheid is bij de patiënt over de hoge kosten van een behandeling. Dat zou pleiten voor een verplichte schriftelijke prijsopgave. Echter heeft de NZa ook oog voor de administratieve lasten die voort kunnen komen uit een dergelijke verplichting. Daarom zijn we hierover in overleg gegaan en is uiteindelijk gekozen voor een tweede 'trap' in het systeem. De regelgeving blijft ongewijzigd voor behandelingen die tussen €250,- en €500,- kosten. Voor behandelingen vanaf €500,- is in de regeling een aanvullende verplichting opgenomen dat de patiënt in alle gevallen een schriftelijke (of digitale) prijsopgave moet ontvangen. Hiervoor gelden dezelfde uitzonderingen als die gelden voor behandelingen vanaf €250,-.

Wijzigingen in de lijst met codes waarbij kaak/vlak/element genoemd moet worden n.a.v. voorgenomen wijzigingen

Aangezien een aantal prestaties (codes of beschrijving) zijn gewijzigd, moesten deze wijzigingen ook doorgevoerd worden in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij de kaak vermeld moet worden', 'Lijst met prestatiecodes waarbij het vlak vermeld moet worden' en de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'

Opnemen J032 in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'

Prestatie J032 is opgenomen in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'. Dit hangt samen met de wijziging van H38/H39 die hierboven is weergegeven.

Letters verwijderd achter F-codes in de verschillende lijsten met codes waarbij kaak/vlak/element genoemd moeten worden.

Bij sommige F-codes werden de letters A/B/C wel genoteerd, bij andere prestaties niet. Er was echter geen reden voor dit onderscheid, daarom zijn de letters bij alle F-codes in alle drie de lijsten weggehaald.


Tot slot

De bovengenoemde wijzigingen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met de beroeps- en brancheverenigingen. De voorstellen zijn geconsulteerd en partijen hebben hier hun visie op kunnen geven. Op basis van deze reacties hebben wij een definitief besluit genomen.

Ik verzoek u vriendelijk uw achterban te informeren over deze wijzigingen.

Heeft u vragen?

Mocht u naar aanleiding van deze brief nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa: via WhatsApp op 088 - 770 87 70 (voor telefonische contact kunt u via WhatsApp een verzoek doen) of per e-mail via info@nza.nl. Het Informatie- en Contactcentrum behandelt uw vraag op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur. Stuurt u een bericht buiten deze openingstijden? Dan nemen zij dat op de eerstvolgende werkdag in behandeling.


Met vriendelijke groet,

Nederlandse Zorgautoriteit,





E. de Kogel, MSc

unitmanager Eerstelijnszorg

Naar boven