Onderwerp: Bezoek-historie

Brief toelichting wijzigingen regelgeving tandheelkundige zorg 2025

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aan de besturen van

- Consumentenbond

- KNMT

- NVM

- NVIJ

- ONT

- Patiëntenfederatie Nederland

- ZN

 

Onderwerp

Brief toelichting wijzigingen regelgeving tandheelkundige zorg 2025

 

 

Geachte heer/mevrouw,

Op 25 juni 2024 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de Beleidsregel tandheelkundige zorg (BR/REG-25112), de Beleidsregel tandtechniek in eigen beheer (BR/REG-25114) en de Regeling mondzorg (NR/REG-2507) vastgesteld. De ingangsdatum is 1 januari 2025. In lijn met deze vaststelling heeft de NZa ook de Prestatie- en tariefbeschikking tandheelkundige zorg (TB/REG-25612-01) en de Prestatie- en tariefbeschikking tandtechniek in eigen beheer (TB/REG-25614-01) aangepast. In deze brief licht ik de wijzigingen toe.

Wijzigingen regelgeving tandheelkundige zorg

Herziening E-hoofdstuk

Het E-hoofdstuk hebben we samen met partijen opnieuw ingericht. De prestaties zijn in lijn gebracht met de huidige werkwijze in de praktijk en verduidelijkt waar nodig. Hieronder lichten we de belangrijkste wijzigingen toe.

Regelgeving verduidelijkt en meer patiëntvriendelijke beschreven waar mogelijk

We hebben de regelgeving verduidelijkt naar aanleiding van vragen die we de afgelopen jaren hebben ontvangen bij het Informatie- en Contactcentrum van de NZa en vanuit partijen. Daarbij hebben we waar mogelijk en nodig begrippen meer patiëntvriendelijk omschreven.

Nieuwe prestatie 'Onderzoek ten behoeve van de uitvoering van een complexe endodontische behandeling van een verwezen patiënt'

We hebben een nieuwe prestatie (E05) toegevoegd voor het onderzoek ten behoeve van de uitvoering van een complexe endodontische behandeling van een verwezen patiënt. De beschrijving is als volgt:

"Ongeacht het aantal zittingen. Eenmaal per complexe endodontische behandeling (CEB II of III) in rekening te brengen bij een verwezen patiënt.

Onder onderzoek ten behoeve van de uitvoering van de complexe endodontische behandeling wordt verstaan:

• Het zo nodig aanmaken van een patiëntendossier;

• Het zo nodig opvragen van röntgenfoto's;

• Het afnemen van een medische anamnese;

• Het afnemen van een specifieke pijnanamnese;

• Het beoordelen van de restauratieve en parodontale conditie van aangedane gebitselement(en);

• Het uitvoeren van klinische sensibiliteits- en provocatietesten;

• Het opstellen en bespreken van een behandelplan en het bespreken van alternatieve opties;

• Zo nodig een schriftelijke terugrapportage aan de verwijzend tandarts.

De prestatie is inclusief:

• Het bespreken van de bevindingen met en verstrekken van uitgebreide informatie aan de patiënt, ook over alternatieve behandelopties;

• Het zo nodig voeren van overleg (telefonisch en/of schriftelijk) met de verwijzende zorgaanbieder.

Deze prestatie mag niet in rekening worden gebracht indien voor de endodontische behandeling wordt verwezen naar een andere zorgverlener.

Niet in combinatie met code C002, C003, E02, E77 en E78 in rekening te brengen."

Gewijzigde prestatie 'Consult na tandheelkundig trauma' naar 'Beoordeling trauma na tandheelkundig ongeval'.

We hebben de bestaande prestatie gewijzigd zodat deze rekening houdt met het feit dat soms maar één

element moet worden beoordeeld en soms veel meer. De nieuwe omschrijving luidt:

"Uitgebreide beoordeling van een of twee beschadigde tanden of kiezen (trauma) na een tandheelkundig ongeval, niet in combinatie met C003, E05 en E02 in rekening te brengen.

Deze prestatie kan per zorgaanbieder per twee beschadigde elementen in rekening worden gebracht met een maximum van zes elementen per ongeval."

Prestaties E51 en E64 verwijderd

We hebben prestatie E51 (verwijderen van kroon of brug) verwijderd. Voor het verwijderen van een kroon of brug ten behoeve van een wortelkanaalbehandeling werd in het verleden getracht de kroon of brug te verwijderen zonder deze door te slijpen, zodat deze na de behandeling weer gebruikt kon worden. Echter, tegenwoordig worden kronen en bruggen niet meer zo vastgezet dat deze zonder doorslijpen te verwijderen zijn. Deze prestatie is dus achterhaald geraakt. Voor het verwijderen van een kroon of brug is een prestatie in het kroon- en brughoofdstuk (R77) aangewezen.

Ook prestatie E64 (Afsluiting van een open wortelpunt) is verwijderd. Partijen geven aan dat deze prestatie niet langer wordt gebruikt als gevolg van nieuwe technieken (wortelkanaalbehandelingen in combinatie met het afsluiten met calciumsilicaatcement (E63)).

Materiaal- en techniekkosten van calciumsilicaatcement declarabel gemaakt bij codes E57 en E40

Bij deze prestaties is het sterretje (*) toegevoegd om (indien van toepassing) het gebruik mogelijk te maken van calciumsilicaatcement.

Wijzigingen in losse prestaties

In de regelgeving hebben we ook enkele verduidelijkingen en beperkte aanpassingen van bestaande prestaties doorgevoerd. Daarnaast hebben we een aantal meer omvangrijke wijzigingen doorgevoerd. Hieronder lichten we deze wijzigingen toe.

Nieuwe toeslagprestatie C023 'Toeslag specifieke mondzorg aan huis'.

Partijen verzochten om een prestatie voor het leveren van specifieke behandelingen in de thuissituatie voor die gevallen waarbij een kwetsbare patiënt niet naar de praktijk kan komen maar wel nood heeft aan tandheelkundige zorg. De prestatie kent de volgende beschrijving:

"Toeslag voor het verzamelen en inpakken van alle noodzakelijke materialen en apparatuur (voor en na de behandeling) in het geval de zorgverlener de patiënt thuis behandelt, zodat aan alle hygiëne- en infectiepreventie richtlijnen kan worden voldaan.

Indien van toepassing inclusief inzet van een assistent. Inclusief het installeren ter plekke aan huis en het verantwoord afvoeren na de behandeling.

Voor deze toeslag gelden de volgende voorwaarden:

1. De toeslag kan per patiënt eenmaal per huisbezoek in rekening worden gebracht;

2. De toeslag kan niet in rekening worden gebracht wanneer de zorg wordt geleverd vanuit een mobiele tandartspraktijk (bijvoorbeeld een bus)

3. De toeslag kan niet in rekening worden gebracht bij meer dan 2 bewoners op hetzelfde adres op dezelfde dag

4. Deze toeslag kan alleen in rekening worden gebracht in combinatie met:

- prestaties uit het V-hoofdstuk tenzij enkel sprake is van V15, V30, V35 en/of V40;

- prestaties uit het E-hoofdstuk tenzij enkel sprake is van E02, E03, E05 en/of E97;

- prestaties uit het H-hoofdstuk tenzij enkel sprake is van H36, H37 en/of H41.

- prestaties uit het P-hoofdstuk tenzij enkel sprake is van P068 t/m P070, en/of P071 indien enkel sprake is van reparatie.

- prestaties uit het J-hoofdstuk onderdelen F (mesostructuur), G (prothetische behandeling na implantaten) en I (prothetische nazorg), tenzij enkel sprake is van J104, J105, J109, J111 en/of J112.

5. Deze toeslag kan eenmaal per behandeltraject in rekening worden gebracht.

Deze toeslag kan niet in rekening worden gebracht voor zorg aan patiënten die verblijven in een Wlz-instelling.

Deze toeslag kan niet worden gecombineerd met andere prestaties voor het voorbereiden van de (praktijk)ruimte.

Deze toeslag kan niet worden gecombineerd met C020.

De prestatie is gericht op de noodzakelijke mondzorg in de thuissituatie, waarbij het doel is om de mondfunctie (kauwen/slikken) te behouden/verkrijgen en de patiënt vrij te laten zijn van pijn. Om dit te kunnen doen zijn specifieke behandelingen aangewezen waarbij deze toeslag gedeclareerd kan worden. De toeslag is bedoeld voor het voorbereiden van de werkplek (inpakken van de spullen, naar de patiënt reizen, inrichten werkplek t.b.v. hygiënisch werken) en naderhand weer (hygiënisch) opruimen van de werkplek."

Titel van prestatie C001 aangevuld met 'inclusief bepalen en bespreken zorgdoel'

C001, de intakeprestatie wordt volgens zorgverzekeraars en vraagstellers bij de NZa niet altijd juist gebruikt. Zo wordt de prestatie soms voor alle patiënten in rekening gebracht wanneer een praktijk wordt overgenomen. Dit is niet de bedoeling, daarom wordt dit ook in de titel van de prestatie verduidelijkt. In de prestatie zelf was dit al opgenomen.

Preparatie toegevoegd aan V15 'aanbrengen schildje van tandkleurig plastisch materiaal (facing)'

Prestatie V15 is inclusief (indien van toepassing) preparatie. Dat stond niet in de prestatie, dit is nu toegevoegd.

Het werkingsgebied van R24 (kroon op natuurlijk element) duidelijk afgebakend en de directe facing (R78 verwijderd, R79 herschreven en geherwaardeerd) up-to-date gemaakt

Het maken van een indirecte facing (een schildje voor de tand) geschiedt tegenwoordig door een (kunst)kroon zodanig af te slijpen dat een schild met voldoende houvast op de andere tandvlakken overblijft, welke vervolgens wordt vastgezet op de bestaande tand. Hiervoor wordt nu ten onrechte R24 gebruikt, terwijl R78/R79 is aangewezen. Echter deze prestaties beschrijven en beprijzen een verouderde techniek. R78 (Schildje van keramiek of kunststof, zonder preparatie) is verwijderd. Het is een prestatie die (bijna) niet meer wordt gebruikt. R79 beschrijft de indirecte facing voortaan als volgt:

"Een indirecte facing is een schildje dat buiten de mond gemaakt wordt. Het gaat om een schildje dat in ieder geval het vlak van de lip/wangzijde (buccale vlak) bedekt en deels de aangrenzende vlakken kan bevatten.

Alleen in rekening te brengen na plaatsing van de definitieve facing. Inclusief het beslijpen, het afdrukken en maken van een standaard beetregistratie, het bepalen van de kleur, het passen en plaatsen van zowel de noodvoorziening als de facing en de benodigde tandvleescorrecties."

Prestatie R24 is afgebakend tot die situaties waarin er drie volledige vlakken worden 'omslepen' waar nu nog 'drie vlakken' stond. Zo is het onderscheid tussen het gebruik van R24 en R79 expliciet gemaakt, de punten zijn nu juist gelijk aan elkaar.

Verduidelijken van prestatie 'Plaatsen opbouw ten behoeve van implantaatkroon' (R67)

Naar aanleiding van verschillende interpretaties van het gebruik van deze prestatie in het geval een opbouw al voorverlijmd is aan de implantaatkroon, is in deze prestatie expliciet opgenomen: 'Kan worden gedeclareerd bij een losse opbouw of bij een opbouw die al in de kroon is voorverlijmd.
Inclusief (indien van toepassing) vullen schroefgat.'

Aanpassingen prestaties autotransplantaten (H38 en H39)

Per 1 januari 2023 zijn de autotransplantaten verplaatst van het J- naar het H-hoofdstuk. Als gevolg van deze wijziging waren enkele toeslagcodes in het J-hoofdstuk niet langer in rekening te brengen bij autotransplantaten. Inmiddels hebben wij vernomen dat deze toeslagen wél in combinatie met H38 en H39 moeten kunnen. De betreffende toeslagprestaties (J014, J032, J053) zijn hierop aangepast.

Ook zijn van zowel de H38 als de H39 de puntenaantallen gewijzigd. Niet langer is de overheadprestatie J001 opgenomen in het tarief, maar deze code wordt nu apart in rekening gebracht. Wel is prestatie H90 nu opgenomen in prestatie H38 (en bij H90 is aangegeven dat deze niet met H38/H39 mag). Dit alles leidt ertoe dat H38 en H39 nu op eenzelfde niveau zijn gesteld qua tarief als prestaties J040, J041 (plaatsen implantaten). Voor H38 geldt dat mogelijk wordt gemaakt dat de kosten voor regeneratiematerialen (zoals hyaluronzuur) via een nu toegevoegd sterretje (*) in rekening kan worden gebracht als materiaal- en techniekkosten.

Voor prestatie J032 geldt n.a.v. deze wijziging, dat deze prestatie (nieuw) is opgenomen in de regeling mondzorg in de lijst met prestaties waarvan het element bij de declaratie moet worden benoemd.

Toevoegingen aan de inleiding van onderdeel A hoofdstuk XII Tandvleesbehandelingen

Voor prestaties/verrichtingen bij patiënten met tandvleesaandoeningen met een PPS score 2 of 3, geldt (o.a.) dat deze in dezelfde zitting niet in rekening kunnen worden gebracht met C002, C003, C010, C011, C012 en M40, vanwege zodanige overlap dat deze prestaties redelijkerwijs niet in combinatie met elkaar gedeclareerd kunnen worden.

In de inleiding staat hierop een uitzondering voor C002 i.c.m. T042, T043 ofT044, welke wij dit jaar uitbreiden met C001, C003, C010 t/m C012: de tekst luidt nu (in deze brief zijn de nieuw toegevoegde prestaties onderstreept ten behoeve van de leesbaarheid):

'Uitzondering hierop is C001, C002, C003, C010, C011 en C012 in combinatie met T042, T043 of T044 indien de nazorg wordt geboden door een andere zorgverlener en de consument het traject uit de 'Richtlijn Parodontale Screening, Diagnostiek en Behandeling in de Algemene Praktijk' in deze praktijk heeft doorlopen.'

Nieuwe prestatie U06, opgesplitst uit U05

De bestaande prestatiecode U05 was bedoeld voor ofwel de tijd die nodig was voor het behandelen en begeleiden van patiëntengroepen, ofwel voor de extra tijd die nodig was voor het begeleiden van specifieke patiëntengroepen.

Op verzoek van partijen is deze prestatie nu gesplitst in U05 en U06. U05 voor de tijd indien deze de behandeling en begeleiding betreft, U06 voor de tijd indien deze enkel de begeleiding betreft. De behandeling wordt bij U06 altijd via de reguliere prestaties in rekening gebracht.

Wijzigingen regelgeving tandtechniek in eigen beheer

Door de toenemende digitalisering van dit werkveld, in dit geval specifiek de tandtechniek ten behoeve van het maken van tandprotheses, is een aantal nieuwe prestaties toegevoegd aan deze beleidsregel:

Q1257

Digitaal inscannen van de analoge beetregistratie

Q1355

Uitprinten pasprothese (proefopstelling) in kunststof

Q1450

Het productieklaar maken van het digitale bestand van de prothesebasis

Q1451

Het productieklaar maken van het digitale bestand van de gebitselementen

Q1521

Bonden van elementen per sextant

Wijzigingen Regeling mondzorg

Het verplicht stellen van een schriftelijke prijsopgave vanaf €500,-

In de regeling stond in artikel 6.1 al de verplichting om bij behandelingen die meer dan €250,- kosten, de patiënt vooraf een offerte te verschaffen. Dit mag ook mondeling gebeuren. We ontvingen signalen dat deze mondelinge werkwijze leidt tot vragen en klachten van patiënten. Ook de NZa herkent dit beeld en vindt het onwenselijk dat er onduidelijkheid is bij de patiënt over de hoge kosten van een behandeling. Dat zou pleiten voor een verplichte schriftelijke prijsopgave. Echter heeft de NZa ook oog voor de administratieve lasten die voort kunnen komen uit een dergelijke verplichting. Daarom zijn we hierover in overleg gegaan en is uiteindelijk gekozen voor een tweede 'trap' in het systeem. De regelgeving blijft ongewijzigd voor behandelingen die tussen €250,- en €500,- kosten. Voor behandelingen vanaf €500,- is in de regeling een aanvullende verplichting opgenomen dat de patiënt in alle gevallen een schriftelijke (of digitale) prijsopgave moet ontvangen. Hiervoor gelden dezelfde uitzonderingen als die gelden voor behandelingen vanaf €250,-.

Wijzigingen in de lijst met codes waarbij kaak/vlak/element genoemd moet worden n.a.v. voorgenomen wijzigingen

Aangezien een aantal prestaties (codes of beschrijving) zijn gewijzigd, moesten deze wijzigingen ook doorgevoerd worden in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij de kaak vermeld moet worden', 'Lijst met prestatiecodes waarbij het vlak vermeld moet worden' en de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'

Opnemen J032 in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'

Prestatie J032 is opgenomen in de 'Lijst met prestatiecodes waarbij het element vermeld moet worden'. Dit hangt samen met de wijziging van H38/H39 die hierboven is weergegeven.

Letters verwijderd achter F-codes in de verschillende lijsten met codes waarbij kaak/vlak/element genoemd moeten worden.

Bij sommige F-codes werden de letters A/B/C wel genoteerd, bij andere prestaties niet. Er was echter geen reden voor dit onderscheid, daarom zijn de letters bij alle F-codes in alle drie de lijsten weggehaald.

Tot slot

De bovengenoemde wijzigingen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met de beroeps- en brancheverenigingen. De voorstellen zijn geconsulteerd en partijen hebben hier hun visie op kunnen geven. Op basis van deze reacties hebben wij een definitief besluit genomen.

Ik verzoek u vriendelijk uw achterban te informeren over deze wijzigingen.


Heeft u vragen?

Mocht u naar aanleiding van deze brief nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met het Informatie- en Contactcentrum van de NZa: via WhatsApp op 088 - 770 87 70 (voor telefonische contact kunt u via WhatsApp een verzoek doen) of per e-mail via info@nza.nl. Het Informatie- en Contactcentrum behandelt uw vraag op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur. Stuur u een bericht buiten deze openingstijden? Dan nemen zij dat op de eerstvolgende werkdag in behandeling.


Met vriendelijke groet,

Nederlandse Zorgautoriteit,

 


E. de Kogel, MSc

unitmanager Eerstelijnszorg

Naar boven