Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze beleidsregel wordt, tenzij anders vermeld, verstaan onder:
Wlz-uitvoerder:
de rechtspersoon die geen zorgverzekeraar is en die zich overeenkomstig artikel 4.1.1 van de Wet langdurige zorg (Wlz) heeft aangemeld voor de uitvoering van de Wlz, daaronder begrepen de met toepassing van artikel 4.2.4, tweede lid, van de Wlz door de Minister van VWS aangewezen uitvoerder.
zorgaanbieder:
de natuurlijke persoon of rechtspersoon die beroeps- of bedrijfsmatig zorg verleent, als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, onder 1°, van de Wmg.
expertisecentrum:
een (onderdeel van een) zorgaanbieder die gespecialiseerde zorg levert waarbij sprake is van een zekere concentratie van mensen met vergelijkbare kenmerken. Hierbij kan in de praktijk onderscheid gemaakt worden tussen Doelgroepenexpertisecentra (DEC's) en Regionale expertisecentra (REC's).
doelgroep:
cliënten die in een instelling verblijven met een aanspraak op gespecialiseerde zorg in verband met de ziekte van Huntington, het syndroom van Korsakov of een langdurige bewustzijnsstoornis zoals bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onderdeel c, onder 9, 10 en 11, van de Regeling langdurige zorg (Rlz).
Artikel 10 Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel, bekendmaking, inwerkingtreding, terugwerkende kracht en citeertitel
Toepasselijkheid voorafgaande beleidsregel
De Beleidsregel prestatiebeschrijving en tarief gespecialiseerde zorg Wlz 2023, met kenmerk BR/REG-23125a, blijft van toepassing op besluiten en aangelegenheden die hun grondslag vinden in die beleidsregel en die betrekking hebben op de periode waarvoor die beleidsregel gold.
Inwerkingtreding/Bekendmaking
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin de beleidsregel ingevolge artikel 5, aanhef en onder e, van de Bekendmakingswet, wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 januari 2024.
De beleidsregel ligt ter inzage bij de NZa en is te raadplegen op www.nza.nl.
Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven gespecialiseerde zorg Wlz 2024.
TOELICHTING
Wijzigingen in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven gespecialiseerde zorg Wlz 2024 (BR/REG-24126a) ten opzichte van de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven gespecialiseerde zorg Wlz 2024 (BR/REG-24126):
In de vorige versie van deze beleidsregel (BR/REG-24126) is de onderbouwing per beleidsregelwaarde opgenomen in de beleidsregel. In deze beleidsregel zijn alleen de beleidsregelwaarden per dag weergegeven en de onderbouwing van deze beleidsregelwaarden is te vinden in bijlage 1 'Onderbouwing beleidsregelwaarde per prestatie' die bij deze beleidsregel is toegevoegd. Hiermee wordt qua onderbouwing van de beleidsregelwaarden aangesloten bij de systematiek zoals deze ook van toepassing is voor de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis en de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven modulaire zorg
Aanpassingen naar aanleiding van de aanwijzing van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) van 27 mei 2024, kenmerk 3837852-1066539-PZO , inzake uitvoering van het amendement Dobbe (Kamerstukken II, 2023–2024, 36 410 XVI, nr. 36) in verband met de herijking van de nhc/nic binnen de Wlz (Staatscourant 2024, 17672)
In de nhc en nic van de maximum beleidsregelwaarden 2024, zoals opgenomen in de vorige versie van deze beleidsregel, zijn twee effecten verwerkt:
• Een verlaging van de nhc en nic vanwege de aangepaste vermogenskostenvoet van 4,65% naar 4,03% voor de nhc en nic van in totaal € 217 miljoen;
• Een verhoging van de nhc vanwege de verduurzaming vastgoed van in totaal € 100 miljoen;
Per saldo komt dit neer op een verlaging van in totaal € 117 miljoen.
De maximum beleidsregelwaarden 2024 van de prestaties met een nhc of nic zijn opgehoogd naar aanleiding van bovengenoemde aanwijzing met kenmerk 3837852-1066539-PZO (Staatscourant 2024, 17672) aan de NZa, welke aanwijzing de Minister van VWS heeft gegeven op basis van het amendement Dobbe (Kamerstukken II, 2023–2024, 36 410 XVI, nr. 36). Deze prestaties hebben op macro-niveau op basis van de aanwijzing een compensatie gekregen in relatie tot de nhc en nic van in totaal € 117 miljoen. Deze compensatie is specifiek van toepassing op de Wlz en geldt alleen voor het jaar 2024. Het gaat namelijk niet om een wijziging van de systematiek van de nhc/nic. De compensatiebedragen hebben we daarom als afzonderlijk inzichtelijke bedragen opgenomen in de maximum beleidsregelwaarden 2024.
De compensatie in relatie tot de nhc respectievelijk nic is nu als volgt berekend: 117/217 x mutatiebedrag van de aangepaste vermogenskostenvoet van 4,65% naar 4,03%. De factor 117/217 heeft betrekking op het saldo van de bovengenoemde twee effecten die per 2024 zijn verwerkt.
De verwerking van de aanwijzing hebben we opgenomen in de Excelbijlage (Bijlage 1), waarin de compensatiebedragen in de volgende kolommen zichtbaar zijn: 'Compensatie i.r.t. NHC Wlz n.a.v. aanwijzing/amendement' en 'Compensatie i.r.t. NIC Wlz n.a.v. aanwijzing/amendement'. Naast deze twee kolommen hebben we ter informatie de volgende saldikolommen opgenomen: 'NHC + Compensatie i.r.t. NHC Wlz n.a.v. aanwijzing/amendement' en 'NIC + Compensatie i.r.t. NIC Wlz n.a.v. aanwijzing/amendement'. Die compensatie en saldi zouden zorgaanbieders en Wlz-uitvoerders/zorgkantoren kunnen gebruiken bij het maken van aanvullende contractuele afspraken in de herschikking van de budgetten 2024.
Wijzigingen ten opzichte van de vorige beleidsregel (BR/REG-23125a):
Verbreding doelgroep
Gespecialiseerde zorg kan vanaf 2024 voor drie doelgroepen worden gedeclareerd omdat de Regeling langdurige zorg is gewijzigd.
Verduidelijking prestatie en tarief
Met ingang van 2024 is sprake van zes nieuwe prestaties met bijpassende maximumtarieven die voorzien in de bekostiging van de gespecialiseerde zorg.
Algemeen
Gespecialiseerde zorg kan vanaf 2024 voor drie doelgroepen worden gedeclareerd omdat de Regeling langdurige zorg is gewijzigd. De Regeling langdurige zorg is in de tweede helft van 2023 aangepast, zodat cliënten behorende tot de doelgroep Huntington en langdurige bewustzijnsstoornis in aanmerking kunnen komen voor gespecialiseerd zorg in combinatie met verblijf. Eerder was deze regeling al aangepast voor cliënten met het syndroom van Korsakov.
Met ingang van 2024 is sprake van zes nieuwe prestaties met bijpassende maximumtarieven die voorzien in de bekostiging van de gespecialiseerde zorg. Zowel de doelgroep als de te leveren prestatie zijn specifiek beschreven en het integrale tarief is meer afgestemd op de door expertisecentra beschreven zorgverlening. Eerder verliep de bekostiging van de gespecialiseerde zorgverlening via een (groeps-) zzp-meerzorgregeling. Er was sprake van één prestatie en één tarief waar alle doelgroepen in konden worden gepast. Deze verbijzondering naar zes specifieke prestaties heeft als doel om de uitvoerbaarheid van de inkoop te verbeteren doordat de gespecialiseerde zorgverlening is geüniformeerd en in een duidelijke prestatie is vervat.
Artikelsgewijs
Artikel 6
De indexatie van de in tabel genoemde bedragen is gelijk aan de zzp-prestaties en staat beschreven in de beleidsregel Bekostigingscyclus Wlz.
Artikel 7
In alle doelgroepbeschrijvingen wordt verwezen naar het door het CIZ geïndiceerde profiel. Met deze profielen is ook rekening gehouden bij de tariefstelling en het noodzakelijke macro-kader. Indien de feitelijke geïndiceerde profielen van de cliënten in een expertisecentrum sterk afwijken van de profielen die zijn vermeld in de prestatiebeschrijving, kan dat leiden tot een evaluatie van het zorglandschap en de zorgverlening. Uit een dergelijke evaluatie kan in de toekomst een aanpassing van de tarieven en de contracteerruimte volgen.
De prestatiebeschrijving Huntington geleverd in een DEC onderscheidt zich op het punt van het minimaal aantal bedden, de last resort functie en de samenwerking met hbo en academische organisaties van een REC. De laatste twee componenten resulteren in wat meer personele inzet t.o.v. een REC omdat een DEC meer schaalvoordelen heeft.
Artikel 8
De nieuwe prestaties gespecialiseerde zorg omschrijven passende zorg voor drie doelgroepen. Het ligt niet in de rede om in 2024 al van deze gezamenlijke zienswijze op passende zorg af te wijken in de vorm van het toekennen van zzp-meerzorg in combinatie met gespecialiseerde zorg. Zeker als deze zorg verband houdt met aspecten die reeds benoemd zijn in de doelgroepomschrijving (gedragsaspecten, somatische aspecten et cetera) en samenhangen met de beschreven doelgroep. Het ligt ook niet in de rede dat de in de Beleidsregel prestatiebeschrijvingen en tarieven zorgzwaartepakketten en volledig pakket thuis genoemde toeslagen van toepassing zijn omdat heel veel toeslagen zijn verbonden aan andere grondslagen ((l)vg en ggz) of uitgaan van een de inzet van andere expertise (epilepsie).
Desondanks kan niet worden uitgesloten dat er wellicht een enkele cliënt is met een combinatie van zeldzame aandoeningen die in zekere zin afzonderlijk van elkaar moeten worden bezien en waarvan we weten dat de zorg intensief is en kan worden geboden door de zorgaanbieder. Deze cliënten laten zich niet op voorhand beschrijven omdat ze zeer zeldzaam zijn. Het is tevens voorstelbaar dat bepaalde zorg voor deze zeer zeldzame cliënten wordt afgeschaald en andere zorg wordt opgeschaald gezien bijvoorbeeld de draagkracht/conditie van de cliënt. Om dubbele bekostiging te voorkomen beoordelen Wlz-uitvoerders daarom de aanvragen voor 'meer zorg' en gespecialiseerde zorg individueel en houden bij het besluit over de toekenning van de 'meer zorg' toeslag rekening met de (omvang van) de toeslag voor gespecialiseerde zorg.