Algemeen
Met deze beleidsregel wordt voor de individueel toewijsbare verpleging en verzorging de mogelijkheid geboden een experiment aan te gaan. Daarbij kan worden afgeweken van de reguliere bekostiging die is gebaseerd op werkelijk gerealiseerde uren verpleging en verzorging.
Het experiment maakt het mogelijk dat er stappen worden gezet in de bekostiging van verpleging en verzorging, mede met het oog op het verminderen van administratieve lasten.
Om gebruik te maken van de ruimte die het experiment biedt, moeten zorgaanbieder en zorgverzekeraar hierover eerst een overeenkomst sluiten. Binnen de kaders die de regelgeving voor dit experiment stelt, spreken de zorgaanbieder en zorgverzekeraar in deze overeenkomst af hoe de prestatie onder het experiment precies wordt vormgegeven en welk tarief hierbij wordt gehanteerd.
Wanneer de overeenkomst is gesloten en aan alle eisen is voldaan die zijn gesteld voor deelname aan het experiment, kan de zorgaanbieder de geleverde verpleging en verzorging in rekening brengen door de prestatie experiment bekostiging verpleging en verzorging te declareren tegen het overeengekomen tarief.
Artikelsgewijs
Artikel 3 - Reikwijdte
Deze beleidsregel is slechts van toepassing op individueel toewijsbare zorg. Dit betekent dat het experiment kan worden ingezet voor alle prestaties die onder de Beleidsregel verpleging en verzorging vallen, met uitzondering van de prestaties ketenzorg dementie en regionale beschikbaarheidsfunctie voor onplanbare zorg.
Artikel 4 - Prestatie en tarief experiment bekostiging verpleging en verzorging
Er zal een algemene tarief- en prestatiebeschikking worden opgesteld. Deelnemers aan het experiment hoeven dus geen individuele tarief- en prestatiebeschikking aan te vragen bij de NZa.
Afspraken worden gemaakt op basis van de samenstelling van de populatie. Om een beeld te krijgen van de populatie kan bijvoorbeeld gekeken worden naar de historische productmix van een aanbieder.
Partijen hebben een grote mate van vrijheid om hun experiment vorm te geven zoals zij willen. Zo kunnen zij de patiëntgroep/patiëntgroepen die onder het experiment valt/vallen, zelf bepalen. De overeengekomen prestatie kan bijvoorbeeld gelden voor alle patiënten van de zorgaanbieder die verzekerd zijn bij de zorgverzekeraar waarmee de experimenteerovereenkomst is gesloten, maar er kunnen ook bepaalde patiëntgroepen buiten het experiment worden gehouden.
In de sfeer van de tarieven kan bijvoorbeeld één tarief overeen worden gekomen. Maar er kunnen ook meerdere tarieven worden overeengekomen met bijvoorbeeld een onderscheid naar zorgzwaarte.
Overigens is de te declareren eenheid vrij (zie de Regeling verpleging en verzorging). Dat wil zeggen dat partijen zelf kunnen bepalen of de eenheid van de prestatie per uur, per dag, per week, per maand of nog anders is. Voorwaarde hierbij is dat de prestatie per patiënt declarabel is.
Artikel 5 - Start van het experiment en artikel 9 - Beëindiging van het experiment
5.1
Op 1 januari 2016 is het experiment bekostiging verpleging en verzorging gestart. Voor het starten van het experiment heeft de NZa conform artikel 59, onder f, van de Wmg een aanwijzing ontvangen van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Ten tijde van het starten van het experiment werd voor verpleging en verzorging een nieuwe bekostigingssystematiek ontwikkeld. Conform de aanwijzing zou het experiment worden beëindigd wanneer deze bekostigingssystematiek zou worden ingevoerd. In ieder geval eindigt het experiment vijf jaar na de start daarvan. De NZa kan besluiten de gevolgen van een experiment geheel of gedeeltelijk in stand te laten tot het einde van het boekjaar volgend op het boekjaar waarin het experiment is geëindigd, overeenkomstig artikel 58, vijfde lid, van de Wmg.
Het experiment zal op 1 januari 2021 formeel worden beëindigd vanwege het bereiken van de maximale duur van vijf jaar. De NZa heeft besloten de gevolgen van het experiment voor het jaar 2021 in stand te laten.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is voornemens om per 2022 de bekostiging van de wijkverpleging te wijzigen. De NZa voorziet per 1 januari 2022 een beleidswijziging waardoor bekostiging van (een deel van) de verpleging en verzorging als bedoeld in artikel 1 van deze beleidsregel kan plaatsvinden op grond van het toekomstige (gewijzigde) beleid.
Het is om die reden niet wenselijk de experimenteerpartijen in 2021 terug te laten vallen op de reguliere bekostiging voor verpleging en verzorging. De instandlating wordt gebruikt als overbrugging.
5.2
Wanneer één van de experimenteerpartijen er voor kiest het experiment vroegtijdig te beëindigen, wordt teruggevallen op de reguliere bekostiging voor verpleging en verzorging.
Artikel 6 - Uitgangspunten
6.1
Dubbele bekostiging van dezelfde zorg voor dezelfde patiënt mag niet. Dit betekent dat de zorg die gedeclareerd wordt met de prestatie experiment bekostiging verpleging en verzorging, niet ook met een andere prestatie zoals opgenomen in de Beleidsregel verpleging en verzorging mag worden gedeclareerd.
6.3
Wanneer een zorgaanbieder en zorgverzekeraar een overeenkomst hebben gesloten voor het experiment, zijn de prestatiebeschrijvingen voor individueel toewijsbare verpleging en verzorging, zoals opgenomen in de Beleidsregel verpleging en verzorging, niet van toepassing voor de zorg die valt onder het overeengekomen experiment zolang dit experiment rechtsgeldig van kracht is. Deze bepaling strekt ertoe dit tot uitdrukking te brengen.
Artikel 7 - Beleidsregels en nadere regels
De NZa past de geldende nadere regels en beleidsregels toe. Artikel 5.6 van de Regeling verpleging en verzorging bevat een bepaling die specifiek op het experiment is toegesneden.