Onderwerp: Bezoek-historie

Fusiebesluit bij publicatie Malenstein Holding B.V. – NPM Capital N.V.

Dit onderwerp bevat de volgende rubrieken.

Aanvraag tot goedkeuring van een concentratie

 

  1. Op 22 september 2017 heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een aanvraag ontvangen in de zin van artikel 49a van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg) voor het verkrijgen van goedkeuring van een voorgenomen concentratie (hierna: de aanvraag). Hierin is medegedeeld dat Malenstein Holding B.V. en NPM Capital N.V. voornemens zijn een gemeenschappelijke onderneming tot stand te brengen in de zin van artikel 27, tweede lid, van de Mededingingswet (Mw) (hierna: het voornemen).

  2. Op grond van artikel 49c, tweede lid, Wmg kan de NZa haar goedkeuring slechts onthouden indien:

    a. cliënten, personeel en andere betrokkenen niet op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte moeten zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar kunnen worden gemaakt;

    b. het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen niet overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie;

    c. als gevolg van de concentratie de continuïteit van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vormen van zorg als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, Wmg in gevaar komt;

    d. het rapport als bedoeld in artikel 49b, eerste lid, Wmg onvoldoende inzicht biedt in de verwachte effecten van de beoogde concentratie aan de hand van de eisen, bedoeld in artikel 49b, tweede en derde lid Wmg.

  3. Op grond van bovenstaande wettelijke criteria die de NZa bij de beoordeling van deze aanvraag moet hanteren, is in dit besluit nadrukkelijk geen oordeel gegeven over de verwachte effecten van de beoogde concentratie (behoudens het genoemde in punt 2, onder c).

    Partijen

  4. Malenstein Holding B.V. (hierna: Malenstein) is een besloten vennootschap naar Nederlands recht. Malenstein is een holdingmaatschappij die 100% van de aandelen in Malsquare B.V. houdt, welke op haar beurt 100% van de aandelen in Bergman Clinics B.V. (hierna: Bergman Clinics) houdt. Bergman Clinics is (via haar dochterondernemingen) onder meer actief op het gebied van medisch specialistische zorg in heel Nederland.

  5. NPM Capital N.V. (hierna: NPM Capital) is een naamloze vennootschap naar Nederlands recht. NPM Capital is een investeringsmaatschappij die 100% van de aandelen in NPM Healthcare Holding B.V. houdt, welke op haar beurt 100% van de aandelen in NL Healthcare B.V. houdt. NL Healthcare B.V. is een financiële holding die 100% van de aandelen in NL Healthcare Clinics B.V. (hierna: NL Healthcare Clinics) houdt. NL Healthcare Clinics is (via haar dochterondernemingen) actief op het gebied van medisch specialistische zorg in heel Nederland.

  6. Hierna worden Malenstein en NPM Capital ook aangeduid als ‘partijen’.

    Het voornemen

  7. Het voornemen betreft de oprichting van […] (hierna: […]), waarin Malenstein en NPM Capital gezamenlijke zeggenschap krijgen. Vervolgens zal […]alle aandelen in Malsquare B.V. en NL Healthcare Clinics verkrijgen. Het voornemen is vastgelegd in een bij de aanvraag overgelegde, door partijen ondertekende Term Sheet van 20 juli 2017, een bij de aanvraag overgelegde conceptaandeelhoudersovereenkomst van […], bij de aanvraag overgelegde conceptkoopovereenkomsten van 22 september 2017 inzake de koop en verkoop van alle aandelen in NL Healthcare Clinics door […] en de koop en verkoop van alle aandelen in Malsquare B.V. door […] alsmede een bij de aanvraag overgelegd concept Signing Protocol van 21 september 2017.

    Toepasselijkheid van de zorgspecifieke concentratietoets

  8. Betrokken organisaties zijn Malenstein en NPM Capital.

  9. Het voornemen leidt tot het tot stand brengen van een concentratie in de zin van artikel 27, tweede lid, Mw. De hierboven, onder punt 7, omschreven transacties leiden er namelijk toe dat betrokken organisaties een gemeenschappelijke onderneming tot stand brengen, te weten […].

  10. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens over het aantal personen dat werkzaam is binnen de betrokken organisaties blijkt dat de voorgenomen concentratie binnen de werkingssfeer van het in hoofdstuk 4 van de Wmg geregelde zorgspecifieke concentratietoezicht valt.

    Beoordeling

    A. Betrokkenheid belanghebbenden

  11. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat cliënten, personeel en andere betrokkenen op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar konden worden gemaakt.

  12. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie.

  13. Met betrekking tot de betrokkenheid van de cliënten bij de voorbereiding van de concentratie merkt de NZa het volgende op.

  14. Op grond van artikel 49c, tweede lid, van de Wmg is de NZa gehouden om, voordat zij haar goedkeuring kan verlenen aan een voorgenomen concentratie - onder andere - te beoordelen of, kort gezegd, cliënten en personeel op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de voorgenomen concentratie.

  15. Blijkens de wetsgeschiedenis is daarbij aangesloten bij de in de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (hierna: Wmcz) en de Wet op de ondernemingsraden (hierna: WOR) verankerde advies- en instemmingsrechten van cliëntenraden respectievelijk ondernemingsraden bij voorgenomen concentraties.[1] Dit betekent dat de NZa, voordat zij haar goedkeuring kan verlenen aan een voorgenomen concentratie, beoordeelt of de cliëntenraden en de ondernemingsraden van de zorgaanbieders die de voorgenomen concentratie tot stand brengen op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de voorgenomen concentratie

    Cliënten

  16. Uit de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens blijkt dat door Bergman Clinics en NL Healthcare Clinics geen cliëntenraad in de zin van de Wmcz is ingesteld.

  17. Blijkens de bij de aanvraag ter beschikking gestelde gegevens hebben Bergman Clinics en NL Healthcare Clinics, bij afwezigheid van een cliëntenraad, al hun cliënten over de voorgenomen concentratie geïnformeerd en de mogelijkheid gegeven te reageren. Bergman Clinics en NL Healthcare Clinics hebben in de aanvraag aangegeven hierop geen reacties van cliënten te hebben ontvangen.

  18. Gelet op het bovenstaande is de NZa, ten aanzien van de betrokkenheid van cliënten, tot het in randnummers 11 en 12 van dit besluit weergegeven oordeel gekomen.

    B. Cruciale zorg

  19. Uit de bij de aanvraag overgelegde gegevens blijkt dat door betrokken organisaties geen cruciale zorg wordt aangeboden in de zin van artikel 49c, tweede lid, onder c, Wmg.

    C. Inzicht in de verwachte effecten van de concentratie

  20. De bij de aanvraag ter beschikking gestelde effectrapportage biedt voldoende inzicht in de verwachte effecten van de beoogde concentratie, zoals opgesomd in artikel 49b, tweede lid, Wmg:
    - de doelstellingen van de concentratie;
    - de redenen voor concentratie;
    - de structuur van de beoogde organisatie van de zorgaanbieder of zorgaanbieders;
    - de financiële gevolgen van de concentratie voor de zorgaanbieder of zorgaanbieders;
    - de gevolgen van de concentratie voor de zorgverlening aan de cliënt;
    - de risico’s van de concentratie voor de kwaliteit en bereikbaarheid van de zorg en de wijze waarop deze risico’s worden ondervangen;
    - het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen over het voornemen tot concentratie en de wijze waarop zij dit kenbaar hebben kunnen maken, alsmede een onderbouwing voor de wijze waarop het oordeel of de aanbevelingen zijn meegewogen bij het voornemen tot concentratie;
    - de wijze waarop en het tijdsbestek waarbinnen de concentratie zal worden gerealiseerd.

    Conclusie

  21. Na onderzoek van deze aanvraag concludeert de NZa dat:

    a. cliënten, personeel en andere betrokkenen op een zorgvuldige wijze zijn betrokken bij de voorbereiding van de concentratie, waarbij zij in ieder geval tijdig en op begrijpelijke wijze op de hoogte zijn gebracht van de inhoud van de concentratieplannen en de manier waarop oordelen of aanbevelingen hierover kenbaar kunnen worden gemaakt;

    b. het oordeel en de aanbevelingen van cliënten, personeel en andere betrokkenen overtuigend en beargumenteerd zijn meegewogen in de besluitvorming tot concentratie;

    c. als gevolg van de concentratie de continuïteit van bij algemene maatregel van bestuur aangewezen vormen van zorg als bedoeld in artikel 56a, eerste lid, van de Wmg niet in gevaar komt;

    d. het rapport als bedoeld in artikel 49b, eerste lid, Wmg voldoende inzicht biedt in de verwachte effecten van de beoogde concentratie aan de hand van de eisen, bedoeld in artikel 49b, tweede en derde lid Wmg.

  22. Gelet op het bovenstaande en gelet op de criteria genoemd onder punt 2, verleent de NZa goedkeuring aan het tot stand brengen van de concentratie waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

 

 

 

Datum: 23 januari 2018

 

Nederlandse Zorgautoriteit,

 

 

 

drs. R.J.P. Jansen
lid Raad van Bestuur

 

 

 

Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na verzending/bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit. U kunt uw bezwaar indienen: per post of per fax. Het is niet mogelijk uw bezwaar via de e-mail in te dienen.

 

Adres:    Nederlandse Zorgautoriteit

   t.a.v. unit Juridische Zaken

   Postbus 3017

   3502 GA  UTRECHT

(In de linkerbovenhoek van de envelop vermeldt u: Bezwaarschrift)

Fax:        030 – 296 82 96

 

Het bezwaar dient volgens artikel 6:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht schriftelijk en ondertekend te worden ingediend en dient ten minste de volgende gegevens te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt;

  • de gronden (onderbouwing) van het bezwaar.

 

Wij verzoeken u een kopie van dit besluit bij te voegen.

 

 


[1] Zie, onder andere, Kamerstukken II, 2011-2012, 33 253, nr. 3, p. 12; Kamerstukken II, 2012-2013, 33 253, nr. 6. P. 13; Kamerstukken I, 2012-2013, 33 253, C, p. 15-17.

Naar boven